načítám data...

Ptejte se Vojty: Odpověď není vždycky Miata

10. června 2015, 14:08 27 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Říká se, že odpověď na každou petrolheadovu otázku je Miata. Jsou ale chvíle, kdy musíme se svými velkými vzory z Jalopnik.com nesouhlasit. Někdy to vypadá, že by Miata mohla být odpovědí, ale nakonec z toho vyleze něco úplně jiného.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Dá se okolo zhruba 75 tisíc sehnat nějaké kabrio na jarní a letní popojíždění do práce? Bavíme se o 9 km, a chtěl bych to jako sekundární auto, jen tak pro radost. Líbí se mi Mazdy MX-5 a BMW Z3, ale nevím, jestli to nejsou v téhle cenové hladině šmejdy, které se mi rozpadnou pod rukama. Jezdil bych s tím jen za tepla, pak bych to mrsknul do garáže.

Jsem pohodový jezdec a rychlost mě vůbec nebere, tak ani nevím, jestli by pro mě Z3 nebyla zbytečnost. Víceméně je pro mě hlavní, aby to jezdilo, nebylo to před rozpadem a aby se tomu dala sundat střecha. Parkování není problém, mám k dispozici podzemní garáž.

Rommie

Jak si asi naši pravidelní čtenáři již stačili všimnout, v redakci MX-5 milujeme. Obdivujeme původní verzi NA i nejnovější ND a všechno mezi tím. A ti šťastnější z nás si dokonce občas nějakou koupí. Podobně jako naše americká inspirace, magazín Jalopnik.com, také zastáváme názor, že Miata (jak se MX-5 říká za mořem) je odpovědí na každou otázku. Jenomže v tomto případě to není tak docela pravda. 

MX-5 se svým perfektním vyvážením, předvídatelným podvozkem, čitelným řízením a dalšími vlastnostmi typickými pro "řidičské auto", je totiž jako doma především na klikatých okreskách nebo na menším závodním okruhu. Z položené otázky sice není jasné, jestli oněch 9 kilometrů náhodou nebude probíhat právě po klikatých okreskách, ale můžeme to pokládat za přinejmenším nepravděpodobné – zvláště vzhledem ke zmínce o podzemních garážích.

ve městě zůstane většina kladů mx-5 nevyužita a zápory naopak vyniknou

Pokud je můj odhad správný a signifikantní část trasy povede městem, potom zůstane většina kladů MX-5 nevyužita a naopak její zápory (relativně tvrdý podvozek – sériová Miata je měkká jako pírko v každé generaci, pozn. Vavris - málo místa, málo odhlučnění) se zdůrazní. Přidejme k tomu fakt, že Miaty jsou extrémně populární mezi lidmi, kteří vědí, proč je chtějí, a tudíž si drží ceny poměrně vysoko a z geniálního auta se stává nepříliš šikovný kompromis.

MX-5 za 75 tisíc je totiž na spodní hranici "smysluplnosti". Není sice nereálné pořídit pojízdný a funkční exemplář za ještě méne peněz, ale to už bude ve většině případů spíše "auto na dodělání" a lehký projekt, než vůz ve stavu "sednu a jezdím". Opravdu hezké MX-5 stojí víc peněz, zvláště pokud nemají mít nejslabší motor v nabídce. A druhý zmiňovaný vůz v nabídce, BMW Z3, je ještě o kousek dražší a navíc to, upřímně, není moc dobré auto.

S vidinou každodenního dojíždění do práce tak bude pravděpodobně lepší sáhnout po autě, u kterého se více myslelo na komfort a použitelnost než na to, že "kůň a jezdec jedno jsou" (jinba ittai). Příjemným vedlejším efektem pak bude fakt, že většina "pohodlných kabrií" je méně oblíbená (protože každý chce "sporťák vole") a tedy levnější.

Mým osobním tajným tipem je poněkud pozapomenutý Peugeot 306 Cabrio, který se poněkud neprávem ztrácí v zástupech hatchbacků předělaných na kabria. Na rozdíl od svých konkurentů jako byly Ford Escort či opel Astra bez střechy, totiž nevypadá jako auto, kterému někdo uřízl vršek. Však se také o jeho design postaralo studio Pininfarina, a odvedlo téměř stejně dobrou práci jako u nádherného Peugeotu 406 Coupé. "Třistašestka" ale není jen hezká. Má navíc překvapivě dobrý podvozek, s něktrým ze silnějších motorů je i docela rychlá a jako bonus dokáže v nouzi posloužit i jako praktické auto se čtyřmi místy a kufrem. Co je ale úplně nejlepší? Do limitu 75 tisíc se s velkou rezervou vejdou i ty nejlepší, nejzachovalejší kousky na trhu. Třeba tento, který se svou barevnou kombinací vypadá opravdu nádherně (pokud inzerát zmizí, je jeho screenshot v galerii).

na devítikilometrové cestě nebude vyšší spotřeba stratusu zásadní problém, a užiješ si opravdového pohodlí

No a pokud malé francouzské kabrio nevyhovuje, můžeš si vždycky vzít příklad z našeho redakčního kolegy Adama a pořídit si Chrysler Stratus. Na devítikilometrové cestě nebude vadit jeho o něco vyšší apetit, budeš se vozit v ještě větším pohodlí, a stejně jako v případě Peugeotu pořídíš hezký kousek s velkou rezervou.

A pokud trváš na roadsteru, pořád je tu Fiat Barchetta. Byť ho nevyvážené proporce a původ ve Fiatu Punto ho dělají v redakci Autíčkáře poněkud zakázaným zbožím, je to zajímavá varianta pohledného roadsteru s nenáročným servisem, který by měl být méně náchylný na kritickou korozi než Miata a díky svému uspořádání s pohonem předních kol je také menší riziko, že byl v dosavadním životě vystaven tvrdému okruhovému zacházení…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Martin
10. června 2015, 14:36
0

Ahoj,

měl bych taky dotaz na MX-5. Dá se provozovat celoročně? Chci si ji koupit jako své první auto, ale nevím, jak moc bude trpět venku. Stěhuju se do nového města a ještě nevím, jak to bude s garážováním (předpoklad, že nebude). Uvažuju konkrétně o NA. Máte někdo zkušenosti s jejím celoročním provozem?
P.S. Dává ještě vůbec smysl kupovat první generaci NA?

reagovat
Pa
Panda
10. června 2015, 14:53
0

Sezen nejaky kram s hardtopem:)

Mrkacka je nejlepsi, ale pokud uz ji nekdo provozoval takto celorocne, tak taky muze byt totalne shnila. Povozis me pak Miatou?:D

BobAsh
10. června 2015, 18:08
0

Jak říká Panda, Miata asi celoročně provozovat jde, a NA rozhodně smysl dává - podle mě dokonce nejlepší, protože má nejblíž k "veteránskému věku" a za chvíli bude dražší než NB.

Nicméně faktem zůstává, že mnoho lidí, kteří mají o Miatách přehled, tvrdí, že pokud vám prodávající řekne, že má k autu zimní gumy, můžete se rovnou otočit a odjet, nebo jít volat svému klempíři. Miaty hnijou a ty staré nejvíc.

Ma
Martin
10. června 2015, 14:56
0

Plátno netěsní nebo co? :) Hardtop nechci, nemám ho pak kde dát. Jasně, že podmínka koupě by byla absence koroze. Jasně, že tě svezu :)

reagovat
VoFi
10. června 2015, 15:03
0

Plátno těsní, ale větší vrstva sněhu mu nebude asi dělat moc dobře..pokud bude už mít neco za sebou,mohlo by hrozit i protržení..

Pa
Panda
10. června 2015, 15:05
0

Na druhou stranu premyslim, kdy naposled jsem treba v Brne zazil vrstvu snehu. Jako spis nez unosnosti te strechy bych se bal toho, ze nekde prosakne vlhkost a nasledny mraz napacha skody ve svech a v platne samotnem. Ale kdo vi, kombinace techto faktoru muze znamenat, ze bude v Miate hezky nasnezeno:)

Vavris Vavrisovic
10. června 2015, 15:21
0

Koupit NA bez koroze a jezdit s ním v zimě? :-O Proč proboha? Antikorozní úprava u MX je prostě chabá a každý nezrezlý exemplář zima poznamená. Takže bych koupil právě už nějakou korozí poznamenanou - jednak ušetříš a druhak zbytečně nevyřadíš elitní kus z genofondu...

VoFi
10. června 2015, 19:20
0

Panda: máš pravdu..já to beru podle svých měřítek z orlického podhůří :D ..
Vavris: pravda, taky by mi ji bylo líto..

Je
Jenyk
10. června 2015, 19:24
0

Stříkám na plátno každý rok impregnaci na textilní motorkářské kombinézy. Střecha vypadá, že si jen pomlaskává. Je tedy pravda, že je skoro nová, ale stopy stárnutí na ní nejsou vůbec vidět.

An
Andre
10. června 2015, 15:11
0

Náhodou Opel Astra vypadá také dobře a karoserie je od Bertoneho, pokud se nepletu. Každopádně ta 306 cabrio je fakt povedená.

reagovat
Ja
James
10. června 2015, 15:40
0

Co ty starší Alfy spider? Je to sice předohrab a jen dvoumístný, nějaká léta už to docela má, vypadá to ale hezky zvenčí i uvnitř, výkon to má pěkný, brzdy a podvozek asi taky budou docela slušné a je to Alfa - tu má přece každý petrolhed jednou v životě mít. Udriftované to vzhledem ke koncepci taky nebude.

reagovat
On
Ondra
10. června 2015, 16:00
0

A co třeba Reanult Megane cabrio - po faceliftu? Motorů je oproti Peugeotu 306 větší nabídka, jsou svižnější a mají nižší apetit. Platí zachování 4 míst a slušného kufru. Také mi přišlo snazší objevit vůz s vyšší výbavou (včetně vyhřívání sedaček, klima, elektrické střechy) stále za příjemnou cenu. Pokud vám vyloženě nevadí auto s 3,14.. na kapotě a oželíte možnost dokoupit hardtop, jedná se o celkem příjemný vůz.
( Ale já si pořád myslím že Mx-5 je odpovědí na všechno... a Je!... a Je!... a Je! )

reagovat
Vl
Vlk44
10. června 2015, 16:51
0

Kdyby byly Miaty populární mezi lidmi co ví co chtějí, moc by se jich neprodalo...

reagovat
BobAsh
10. června 2015, 18:09
0

Tak když byly nové, kupovaly si je sleční a jemní chlapci. Jako ojeté si je kupují petorlheadi.

ma
masarik
10. června 2015, 17:02
0

Celkem mi tu chybí e36, otázka jestli kusy za tyto peníze budou stačit... a co třeba MG? :)

reagovat
An
Andre
10. června 2015, 17:20
0

Dobré kusy E36 cabrio jsou pekelně drahé, zbytek jsou vylítané hujdy těsně před smrtí.

Ho
Honza
10. června 2015, 20:30
0

Chtěl bych se zeptat autora článku (nebo i někoho kdo jel v Z3) proč si myslí, že Z3 není dobré auto, uvažuji do budoucna o jeho koupi takže sháním hodně informací o tomto vozidle? Bohužel jsem zatím nejel v žádné Z3 ale v 323i E36 coupe jsem něco najezdil a až na podvozek v serii mi automobil celkem vyhovuje. Přemýšlím o šesti válci. Děkuji

reagovat
Ja
James
10. června 2015, 20:52
0

Z3 vzniknul jako levný roadster a je to prostě znát. V rodině jsme měli Z3M coupé (největší brko ze všech Z3), a prostě to nebylo dobré auto, i když o něm najdeš spoustu článků jak je to radikálně pelné a supr, proto se také pořídilo. Jezdilo pouze na 98čku, spotřebu nemusím asi zmiňovat, věnec volantu měl velký průměr a pomalý převod, spojka děsně dlouhý chod, podvozek je na zadní nápravě ochuzená verze oproti klasické staré 3er. Když jsi motor pekelně netočil na krev a neřadil jak Bůh, tak ujížděli i TDička. Žádné na půl plynu jim ujedu. Ten výkon tam byl, ale až úplně nahoře. V zatáčkách se to chovalo nepředvídatelně a žádná stabilizace, co by to zachránila, to nehlídá. Při jednom radikálním brždění na dálnici se utrhnul přední brzdový třmen, naštěstí visel ještě na druhém šroubu. Motor se utrhnul z jednoho silentbloku. Nevím, to auto mělo velké provozní náklady a působilo prostě podivně, člověk si s tím nikdy moc nesednul, a to nebyl jen můj názor. Prostě laciný roadster s moc silným a těžkým 6ti válcem, s kterým se původně nepočítalo. Aspoň to vypadalo drsně s tou širokou prdelí, 4mi laufy a čouhajícím žebrovaným diferenciálem pod tím, a k tomu docela dobrý chraplák. I když to trochu vypadá jako 2místný kombík, moc místa v kufru není.

cP
cPetan
10. června 2015, 22:00
0

Z3 je podvozkově vlastně compact, což je vlastně líp vyvážená e30. Nevidím na tom nic špatného :-D A tady máš test, sice teda coupe. http://www.autickar.cz/clanek/bmw-z3-coupe-2-8-neposlusna-teniska/

j3
j3rry
15. června 2015, 19:04
0

James to popsal celkem trefně... Já bych akorát dodal, že nejvíce mi na Z3 vadilo to, že kdekoliv jinde, než na absolutně hladkém asfaltu to auto prostě nefunguje...

GanGreen
10. června 2015, 22:36
0

Ta 306 je focená u nás v Humpolci u židovskýho hřbitova, dokonce znám i jméno prodejce, ale zajímací je že sem jí tu nikdy neviděl jezdit.... Tak aby to nebyl jen vrak na kterej se jen hezky kouká :D

reagovat
Pe
Pepa
11. června 2015, 17:16
0

A co třeba SLK? IMHO taky možnost...

reagovat
Adam Forman
12. června 2015, 17:13
0

Kdyby jsi kupoval Stratuse, neváhej se před koupí poradit. Za těch pár týdnů už bych se mohl o pár tipů a triků podělit ;-) Nejlepší volbou bude Barchetta. Majitelů těhlech vozítek jsem už potkal hodně a všichni je naprosto zbožňovali. Vlastně majitelé Barchet jsou ke svým vozům ještě méně kritičtí, než majitelé Octávek ftédéíčku. Něco na tom autě prostě je a jestli nutně nepotřebuješ čtyři místa, tak do Fiatu jdi :-)

reagovat
mq
mq
12. června 2015, 19:11
0

Dokážete někdo (nejlépe na základě osobní zkušenosti) srovnat MX5 a např. Z4/S2000/SLK200-230? Prostornost a komfort mě moc nezajímá (pokud se do auta vleze 190cm řidič), výkon, zrychlení a číselné parametry si může každý najít, cenově to je -až na SLK- samozřejmě jiná kategorie (jsou novější a podstatně hezčí auta), ale zajímal by mě spíš rozdíl v podvozku a pocitu z jízdy.

reagovat
Vavris Vavrisovic
12. června 2015, 19:55
0

Mám zkušenost s MX-5, S2K a SLK první generace. MX-5 a S2K jsou ideově dosti podobné, obě mají hodně sportovního talentu, výtečnou ovladatelnost. Miata je v základu ale mnohem kompromisnější, měkčí a samozřejmě pomalejší. S2K je taková ostrá výkonnější Miata s horším řízením, většími nároky na řidiče a sportovnějším zaměřením.

SLK je kabrio na výlety pro staré pány nebo kabelka pro holky do města. Z4 by měla být někde mezi, ale nikdy jsem v ní pořádně nejel :-)

Bu
Bugs Bunny
19. června 2015, 18:27
0

Z3 má svoje mouchy. Na silnici pozná sebemenší koleje a trochu v nich plave jak naznačil j3rry. Co se týče zadní nápravy, tak je úplně jedno, že je převzata z E30, na úhlový nápravě neni nic špatnýho. Problém je ten, že se zdá, že je spíš trochu poddimenzovaná. Je to vidět, že většina šestiválců má na zadní nápravě přehanný odklony. Emko je asi trochu úlet no, dokážu si představit, že má tendence člověka zabít. Na druhou stranu čtyřválce jsou zas docela málo, takže ideálně nějakej klasickej šestiválec.
Jinak teda napsat, že to "neni moc dobré auto" bez jakýho koliv vysvětlení se mi zdá trochu mimo mísu a trochu to ukazuje o charakteru článků tady, který jsou pověšinou mlácením prázdný slámy pořád dokola.

reagovat
Nedy
23. června 2015, 15:29
0

Možná už je trochu pozdě, ale jako několikaletý vlastník bych se rád vyjádřil k té Barchettě. Nemám zkušenost s MX5, ale musím říct, že Barchetty reziví a HODNĚ REZIVÍ!!! Tudíž je nutné si při koupi dávat víc než pozor. Bára není špatné auto, ale ve výsledku to bude ten tvrdý a nepohodlný roadster. Já bych ji na popojížďky po městě až tak nedoporučoval, ač jsem to sám přes léto vždy dělával.

Vzhledem k ceně by se dal koupit dobrý kousek. Možná je to dobrá cesta za předpokladu, že chceš sportovnější roadster. Beru to tak, že Báru budeš mít z toho vyššího spektra a MX5 z toho nižšího... Nebude tak zábavná jako MX5, ale zábavná rozhodně je. Pokud bys chtěl o Barchettě vědět něco víc, ozvi se mi do zpráv.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem