načítám data...

Peugeot Oxia: Supersport se lvem ve znaku

20. března 2023, 12:17 7 komentářů Lukáš Naske Historie

Ferrari F40, Bugatti EB110, Porsche 959, Jaguar XJ220 nebo třeba Lambirghini Countach a všechny poráží Peugeot? Mohlo tomu tak být …

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Francouzská značka Peugeot je pro dnešní řidiče známá spíše jako výrobce rodinných vozů s netypicky umístěnou přístrojovou deskou a malým volantem. Mezi záplavou všemožných SUV se skrývá ještě pár klasických hatchbacků (208 a 308) a jeden liftback (508). Poslední model, který byl trochu sportovnější a mohl autíčkáře alespoň malinko potěšit, bylo kupé RCZ, i když ve verzi RCZ R umělo potěšit docela dost na to, že motor stále poháněl tu „špatnou“ nápravu. Dnes byste ale něco podobného v nabídce čekali marně. Jenže nebylo tak tomu vždy.

Foto: nielsgarage.nl

V osmdesátých letech minulého století měl Peugeot poněkud jinou pověst. Stále to byl výrobce masově prodávaných aut po celé planetě, ale jeho nemalé úspěchy ve světě motorsportu jsou legendární dodnes. Třeba vítězství Peugeotu 205 T16 či později 405 T16 na slavné rallye Paříž – Dakar, která se mimochodem v té době opravdu jezdila z Paříže do Dakaru. Zmíněná dvěstěpětka se proháněla i třeba v šílené rallye skupině B, kde s ní měl Ari Vatanen plné ruce práce. Ale byl to právě on, kdo s Peugeotem dokázal ukončit kralování Audi Quattro. A protože s jídlem roste chuť, proč nepomýšlet i na nejvyšší patra motorismu – Peugeot hledal cestu k vlastnímu supersportu. Značka tak postupně představila tři koncepty opravdového auta bez kompromisů. Reálná výroba ale byla ve hvězdách – stejně jako vesmírná jména těchto vozů.

Peugeot Quasar (nahoře) a Peugeot Proxima, Foto: wheelsage.org

Prvním byl Peugeot Quasar. V roce 1984 vypadal hodně futuristicky a využíval techniku skupiny B (především 205 T16) nebo třeba formule 1. Reálná výroba však nepřicházela v úvahu. Druhý koncept Peugeot Proxima šel v roce 1986 v každé oblastní ještě o kus dál. Hodně nadopovaný čtyřválec z dvěstěpětky nahradil hodně nadopovaná „vé šestka“ známá jako PRV (dílo Peugeotu, Renaultu a Volva), kterou jste si mohli koupit v několika sériových modelech. Inženýři ji ale změnili k nepoznání – „krmila“ ji dvě turbodmychadla a pohon všech kol obstarával znovu systém z rallye. 600 koní, hmotnost 1080 kg, maximálka u 350 km/h a ještě futurističtější vzhled přilákal zaslouženou pozornost a koncept se tak stal hlavním bodem celého pařížského autosalonu v tomto roce.

Foto: archiv Peugeot

Dnes to ale bude o tom třetím, nejpropracovanějším a pro mě také nejhezčím z celé této řady konceptů. Přivítejte Peugeot Oxia. I on nese vesmírné jméno. Tentokrát ho zdědil po části planety Mars. Oxia Palus místo, které má 0 stupňů zeměpisné délky i šířky a je výchozí pro výpočet místního času i sledování počasí. Techniku přebírá převážně z Proximy, ale zas jí o něco vylepšuje. Výkon stejného šestiválce o necelých třech litrech objemu s turbodmychadly Garrett T3 (nyní 1,7 baru) poskočil o dalších 100 koní a 150 Nm výš. Jeho hodnoty tak o dost překonávaly veškerou reálně prodávanou konkurenci. Vždyť třeba Ferrari F40 chybělo na Peugeot více než 200 koní. Motor byl samozřejmě umístěn uprostřed vozu mezi sedadly a zadní nápravou, jak se na supersport sluší a patří. Netradiční ale bylo, že byl umístěn napříč, a to na straně spolujezdce. Jeho nemalý apetit zásobovala nádrž na 92 litrů benzínu.

Síla motoru se na kola přenášela přes šestistupňovou manuální převodovku. Samozřejmostí je zas pohon všech kol a tři samosvorné diferenciály. Na přední kola putovalo 25 % točivého momentu, většina ale šla na 285 mm široké zadní michelinky. Odpružení bylo řešeno systémem push-rod, který používal dvě vinuté pružiny nad sebou. Jednu s obdélníkovým průřezem, druhou s klasicky kulatým. Inovativní bylo i mechanicky řešené řízení zadních kol. Posilovač řízení měl proměnný účinek, kdy s přibývající rychlostí posiloval stále méně pro větší cit ve volantu. Díky strmému převodu řízení řidiči stačilo mezi dorazy pouze 2,5 otáčky volantem. Inovativní byla i péče o obutí – auto měřilo tlak i teplotu vzduchu na každém kole a pilot měl údaje okamžitě k dispozici. Pokud byla některá z hodnot přesáhnuta, auto samo omezilo výkon i rychlost.

Foto: archiv Peugeot

Aerodynamika byla vyvíjena ve větrném tunelu v Saint Cyru a nakonec dosáhla výsledku 0,30 Cx. Nízká hmotnost (1250 kg bez náplní) byla dosažena díky karoserii z epoxidové pryskyřice vyztužené aramidovými a uhlíkovými vlákny. Pět karosářských panelů bylo nasazeno na hliníkový skelet s trubkovým rámem. Celkové rozměry dosáhly hodnot 4,61 metru na délku, 2,02 na šířku a pouze 1,13 na výšku. Rozvor činil 2,8 metru. Na designu jsou jasně patrné prvky v tě době vyráběných Peugeotů – hlavně zadní světla z modelu 405, která i na supersportu nevypadají nepatřičně. Tvar předních světel pak později převzal velký reprezentativní sedan – Peugeot 605. Jinak je to kvůli odporu vzduchu klasická placka. Zajímavé jsou třeba vysoko umístěná zrcátka, která ale nepřesahovala obrys vozu a řidič je měl přesně v úrovni očí.

Interiér dokázal usadit dvoučlennou posádku, která si mohla dopřát veškerého luxusu – anatomická sedadla s pětibodovými elektricky nastavitelnými pásy byla vyhřívaná. Nechyběl špičkový hifi systém Clarion s CD přehrávačem nebo výkonná klimatizace, která běžela i při vypnutém motoru. To zajišťovalo 18 solárních článků umístěných na čelním skle pod stěračem. Tři zeleně podsvícené analogové budíky doplňovalo pět malých displejů po levé straně a kontrolky pro podrobnou diagnostiku vozu.

Foto: archiv Peugeot

Při plánování se počítalo s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu a auto ji na okruhu v  italském Nardó skoro dosáhlo. Chyběly pouhé dva kilometry. Do oficiálních materiálů ale nakonec Peugeot uváděl hodnotu 300 km/h.

U prvních dvou konceptů – Quasaru a Priximy – se s reálnou výrobou nikdy nepočítalo. U Oxie už ty myšlenky přišly, ale po průzkumu trhu to bylo zamítnuto. Auto svými parametry i technikou zavedeným značkám plně konkurovalo, ale lvíček na kapotě zkrátka kupce zvyklé na vzpínajícího se koně nebo býka příliš nelákal. Přesto Peugeot vyrobil dvě funkční auta, každé za osm milionů franků. Obě auta byla dlouho součástí firemních sbírek, ale když bylo potřeba více místa, jeden vůz se v roce 2009 vydražil do USA za 141,5 tisíce euro.

Foto: archiv Peugeot

Účetní asi věděli, co dělají; prodeje tohoto vozu by svůj vývoj a produkci nezaplatily. Přesto mě trochu mrzí, že jich nevzniklo víc. Mnohá z inovativních řešení, která si Peugeot na Oxii vyzkoušel, pak ale použil pro Peugeot 905, který o pár let později dominoval vytrvalostním závodům a triumfoval i v Le Mans.

Pamatuje si na tento koncept? Myslíte si, že by Peugeotu pomohlo vyrobit a prodat pár aut kvůli pověsti, i když se ztrátou?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Michal Lenc
20. března 2023, 14:40
-3

V úvodu popisuješ smutný pohled na současné portfolio Peugeotu. Je to takový problém vejce a slepice. Co myslíš, že je první? Automobilka začne omezovat "sportovní a nevýdělečné" modely a posléze po právu upadá? Nebo automobilka upadá (jen to ještě není vidět) a tak nemá peníze na vývoj zábavných aut?

Já úplně z hlavy nevysypu, které automobilky jsou finančně úspěšné a které ne. Ale myslím si, že aby automobilka nebo alespoň koncern mohl titulovat úspěšným, tak musí mít v nabídce velký sedan a kombík, cabrio a něco sportovního. Nikdo si nepověsí plakát s SUVčkem do dílny. Mazda je třeba malá automobilka všechny tyhle modely nabízí. A můj oblíbený Fiat? Škoda mluvit.

reagovat
S.
S.h.I.t.
20. března 2023, 18:24
2

Uspesnost automobilky se meri pocty prodanych aut a ziskem na konci ucetniho obdobi. Skupina Stellantis neni uplne ztratova a prodava slusna cisla aut.
Plakat v garazi vubec nic nesvedci o uspesnosti. Maximalne o fanouskovstvi.

beastar
20. března 2023, 18:35
1

Automobilka Stellantis (bývalý Fiat Chrysler + PSA) za rok 2022 vykázala meziroční růst tržeb o 18% na 179,6 mld. EUR při růstu čistého zisku o 26% na 16,8 mld. EUR.

Zda je to dost nebo málo. To už záleží na srovnání. S kým kdy a tak dále.


Automobilka prodala celkem 288 000 vozů s bateriemi a na elektrický pohon, což odpovídá meziročnímu růstu o 41%. Automobilka v uplynulém roce nabízela celkem 23 modelů s elektrickým pohonem, což chce do r. 2024 navýšit směrem ke 47 modelům. Do roku 2030 by chtěla automobilka prodávat 5 milionů takových vozů ročně

Dividendy byly jistě slušný. Takže asi by zbývalo i na menší legrace. Jenže v rámci koncernu jsou na podobné hrátky jiné značky než zrovna Peugeot. Doba se trochu posunula.

kotzitzaq
20. března 2023, 19:59
3

Na téma emocí/zábavnosti a úspěšnosti firmy měl zajímavou tezi v jednom podcastu Michal Skuhrovec (kdo zná, vi, kdo nezná dohledá). Měl teorii ve spojení s vlastnictvím a vedením firmy. Pokud je firma primárně ve vlastnictví zakladatelské dynastie, příp. pokud je někdo z nich ve vedení, obvykle má výrazně jasnější a konzistentnější směr, kam se ubírat a co nabízet. CEO jede dle svého pohledu, přesvědčení, vize a buď se vůbec nezodpovídá nějaké skupině akcionářů, nebo má dost síly jít proti nim. Může pak nabízet širší a zajímavější portfolio. Oproti tomu koncerny vedené boardem najatých managerů zodpovídající se široké skupině akcionářů a investorů, kteří chtějí primárně dividendy, nemají v podstatě žádnou vizi, jen v rámci maximalizace zisku nabízí to, co chce většina. Typickým příkladem současnosti je např. Akio Toyoda. Nebo vzorový příklad z nedávné minulosti Ferdinand Piëch a VW - firma, kterou rozhodně nelze označit jako rodinnou, ale Piëch měl sílu a vizi, jak vést “rodinné stříbro” a dnes, kdy se v čele střídají profi manageři bez vztahu k historii a rodině Porsche-Piëch si nedokážeme představit projekty typu Phaeton, Bugatti, XL1, nebo z běžnějších modelů Passat s W8 pod kapotou, či Golf s VR5 (OK ne moc dobrou), či VR6, dva obdobně velké kabriolety v portfoliu apod.

af
afro-r1
20. března 2023, 18:01
0

Soucasna smutna portfolia automobilek jsou dana z velke casti socialistickym planovanim - tentokrat pod zelenou vlajkou.
A samozrejme stupnovanim naroku na bezpecnost a blbuvzdornost do nebeskych vysin.
Tim padem nezbyva (velkych) penez na okrajove "blbustky".

reagovat
Radim Nemec
20. března 2023, 22:16
1

Peugeot takove koncepty umel. Vzpomene si jeste nekdo na Onyx? https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Onyx
Nedokazu posoudit, jestli by si takovou vec nekdo vlastne koupil - nakonec ktera ze znacek dokazala takhle prorazit? Pamatujete, jak chrlil Jaguar koncepty jeden za druhym, ale opravdu udelat nejake auto jim vzdycky trvalo tri iterace a nikdy to nevypadalo "tak dobre" jako ty koncepty?

reagovat
af
afro-r1
21. března 2023, 13:18
0

Skoda toho zvyku (vseobecne) naroubovat jednu masku na cele portfolio od supersportu po dodavku.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem