načítám data...

Peugeot Boxer: Poštovní panáček

Dodávka tak všední, že si jí v provozu nevšimnete ukrývá pravou esenci pracovního vozu:Funkčnost bez výstřelků.

zobrazit celou galeriiFoto:   Adam Forman

Kdo mě zná, ví, že zbožňuji dodávky a vůbec všechny utilitární, užitkové a hlavně užitečné vozy. A kdo mě nezná, tak se to právě dozvěděl. Divili byste se, jak je těžké, dostat se za volant vytoužené dodávky. Automobilky tlačí novinářům hlavně mainstreamové modely střední třídy a tak zatímco není problém půjčit si Octavii snad v každé motorizaci, výbavě a barvě, dostat se za volant specifické dodávky je téměř nadlidský úkol. O volbě motorizace, výbavy, nebo nedej bože rozvoru si můžete leda nechat zdát. Ono to vlastně dává smysl. Dodávku si totiž firmy obyčejně nekoupí jen jednu. Koupí jich třeba dvacet a pak za pět let dalších dvacet. Výběr se pak odehrává v rovině fleetových slev, servisních smluv a výhodných leasingů, tak k čemu je potřeba něco testovat, že?. Škoda. Postavit dobrou dodávku je totiž podle mě ten největší kumšt, kterého automobilka může dosáhnout. Takové luxusní SUV totiž není nic těžkého. Vezmete tunu hliníku, přidáte půl tuny bitrubového šesticového vidliválce a na vrch sypete kůži a plastové dřevo, dokud se váha nezastaví za druhou tunou. Pak už jen zapnete mixér. Nalepte navrch cedulku Gucci, Louis Vouitton nebo pro mě za mě Maserati a můžete vesele prodávat.

Dodávka je ale nástroj pracovní, nikoliv pozérský. I když kritéria výběru pro firmu jsou v rovině papírových válek, ještě pořád je tu malinká skupinka lidí, kteří si odjakživa zasloužili můj obdiv. Lidí, kteří brzy ráno vstávají, aby se vyhnuli dojížděcí špičce, lidí kteří se domů vrací s bolavými zády a zatrhnutými nehty. Řemeslníci podnikající ‚na sebe‘ totiž ke své práci potřebují především spolehlivého parťáka a nuance v cenách, i prestižnost značky je zajímá asi stejně, jako poslední výkřiky milánské módy. Rádi si připlatí za spolehlivější motor, pojem emise oxidu dusíku považují za produkt trávicího traktu, a když jim je v kabině horko, otevřou si prostě okno. Přímočaré myšlení tedy vyžaduje přímočarý vůz a tady je situace na trhu zajímavá: Mercedesy a VW jsou sice v současných generacích velice povedená auta, ale nechají si za své služby řádně zaplatit. Ford funguje spíše na dolní hranici spektra užitečného zatížení, a když podnikáte, každá koruna a každé kilo nosnosti se hodí. Je potřeba něco jednoduchého, bez výbavy a spolehlivého. Jak si s takovým úkolem poradil Boxer ve verzi L3H2 s naftovou dva-dvojkou o výkonu 103 kW?

Tak především na palubě nebyla žádná zbytečná výbava a tím myslím vlastně vůbec žádná výbava. Dvě jeskyně naznačovaly, že je teoreticky možné objednat si cosi jako rádio, či tachograf, ale tady bylo jen odkládací místo. Oranžové podsvícení budíku s jednoduchým centrálním LCD displejem připomínalo dobu, kdy v rádiu hráli Phila Collinse a materiály interiéru musely být blízcí příbuzní těch v matčině jedničkové Laguně. Na druhou stranu byste v kabině mohli zavřít smečku vzteklých lišek a po týdnu by k úklidu stačil vysavač a vlhčené ubrousky. Zkrátka žádný luxus, ale taky jednoduché, trvanlivé materiály účelných tvarů. Tak to mám přesně rád.

Po nastartování se ozve typický zvuk naftové dodávky, avšak na rozdíl od oblíbeného manažerského sedanu domácí značky, který zní lautr stejně, tady je akustický projev na svém místě. Pozice za volantem připomíná… eeeh… no, zkrátka místo, kam i královny chodí samy. Trochu v předklonu, abyste viděli pod sebe, najdete u loktů placatý volant. Ačkoliv na fotkách vypadá dost vertikálně, dojem z řízení je podobný, jako v některých modelech značky Karosa. A víte co? Vůbec to nevadí. Ba naopak! Tohle není žádný ‚užitkový osobák‘. Kdepak, tohle je velká dodávka, co zní jako velká dodávka, jezdí jako velká dodávka a vypadá… No, protě je to velká dodávka.

Tedy když říkám velká, mám na mysli 13 m prostoru a nosnost jeden a čtvrt tuny. Spotřeba se dlouhodobě pohybovala kolem devíti litrů se zhruba poloviční dobou jízdy po dálnici. Nějaké to tahání bordelu do sběrného dvora (proč mají prarodiče potřebu nechat po sobě tolik krámů?) zvládal Boxer bez větších výkyvů apetitu a jediné co se s naložením nákladu změnilo, byl komfort posádky. Zadní listová pera sice mají odstupňovanou tuhost, přesto jsou s nákladem výrazněji pohodlnější a míň uskákaná než bez něj.

Cestování je díky absenci zvukové izolace vůbec plné malebných zvuků přeplňovaného vznětového motoru, a když se zasníte, můžete si představit, že táhnete kontejnerovou loď na čekánku k molu. Ale na to zasnění se bacha, na palubě nejsou žádné bezpečnostní systémy a dokonce i start-stop systém svojí funkci plní s ostražitostí nočního hlídače před důchodem. Co měl k večeři guláš se šesti a pívo. A je závislý na opiové dýmce. Jenže absence elektronických ‚trpaslíčků‘ je vlastně dobrá zpráva, vzhledem k tomu, jak se Francouzům v poslední době daří, takže spíš než důvod k pochvale je zde důvod k absenci kritiky. Spojka jde velmi zlehka a stejně tak i řízení. Obojí však poskytuje tolik zpětné vazby, co PR oddělení Al-Džazíry. A tak si s pěkně podupáváte, točíte si volantem jak autobusák Zdenda co vás v dětství vozil do školy a podobně i kvedláte pákou, která má přes svou krátkou délku klasicky francouzskou přesnost prasete lovícího poslední jablko z kbelíku. Krajina kolem přitom nenuceně ubíhá a vůkol panuje pohoda a vlastně ani nevadí, že zde nehraje žádné rádio.

Shodou okolností jsem za volantem strávil opravdu hodně času (čemuž napomáhala i nízká spotřeba a ohromná nádrž- tedy novinářské kilometry zdarma). Dokonce jsem na sedadlo řidiče nacpal svoji mladší sestřičku. Drobné stvoření s váhou příručního zavazadla a postavou Samary Morgan se za volantem zabydlelo rychle a s rozměrnou dodávkou zvládalo stejně dobře manévrovat, jako ostřílený pošťák. Ano, tohle je totiž přesně ta verze, kterou uvidíte ve službách náhodné distribuce zásilek po našem státu. Chybělo vlastně jen obrovské modré logo a jsem si jistý, že jen co doslouží novinářům, dostane na každý bok jedno a vyrazí lidem vysvětlovat, že jejich adresa neexistuje.

Kilometry na spartánské palubě jsem si opravdu užil a mohl jsem konečně vnímat tu pravou esenci dodávky, nerušen armádou natvrdlých asistentů a komicky absurdních designových výstřelků. Přesto bych měl k testovanému vozu jednu výtku. Z předchozích zkušeností vyplývá, že lepší variantou by byla sesterská verze od Fiatu s motorem Iveco, jelikož Fordí motory historicky neoplývaly spolehlivostí, ale zaznívají i hlasy smířlivější. Osobně mám raději jmenované konkurenční italské strojovny.

Krychle na kolech s jediným výstřelkem opulence v podobě tlačítka manuální klimatizace mi naprosto sedla. Drndal jsem po městě, za monotónního bublání motoru byl oddělený od ošklivého světa tam venku a přišlo mi, že jsem zpátky v roce 2002, kdy byl svět lepší, lidi upřímnější, no zkrátka v narůžovělém oparu mládí. Snad ve mně ten sentiment vyvolaly výpary zbrusu nových plastů interiéru, snad čitelný projev přeplňování nebo možná vzpomínky na brigády za volantem Peugeotů, které se za posledních dvacet let vlastně moc nezměnily. Na testovaném voze bych vlastně měnil jen jedinou věc a tou by bylo zakrytí plechové podlahy nějakou vyměnitelnou dřevotřískou, protože když už bych si Boxera pořizoval, počítal bych s ním na půl milionu kilometrů a dvacet let parťácké služby.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 179 cm3 
Maximální výkon: 140 k (103 kW) 
Maximální točivý moment: 340 Nm
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 160 km/h
Kombinovaná spotřeba udávaná/v testu [l/100 km]: 6,2/8,4
Užitečná hmotnost: 1 250 Kg 
Objem nákladového prostoru: 13 m
Cena testovaného exemláře dle konfigurátoru: 815 000 Kč

Legální poznámka: Všechny fotky pořídíl autor článku foťákem autora článku na paměťovou kartu autora článku, aby je přesunul (autorem článku) a editoval na počítači autora článku. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
28. června 2020, 09:54
0

Taková drobnost, už jste slyšeli o drobných živnostnících? Ti si totiž (a teď se podržte) koupí jen jednu dodávku! A ta jim musí vydržet co nejdéle! Klidně 10let! Takže dodávky opravdu nekupují jen velké firmy po 20ks ;-)

reagovat
Goldies
28. června 2020, 09:55
3

Omluva :-) měl sem to dočíst celé :-) takže ještě jednou se omlouvám

Adam Forman
28. června 2020, 14:14
9

Alespoň nemusíme provádět test, za jak dlouho přestane petrolheda bavit článek o dodávce ;-)

Zajda
28. června 2020, 20:43
4

Jen tak dál, na test další dodávky se těším.
Nemusím s tím jezdit v práci, ani nejsem fixovaný na jediný pravý sportovní zážitek za volantem, takže dokážu ocenit články napříč automobilovým spektrem. Když si půjčuju dodávku kvůli stěhování, těším se na to. Osobní verze dodávek pak považuju za jediné funkční řešení pro přepravu 5 a více lidí najednou. Díky vzdušnosti, prostornosti interiéru a výhledu to má úplně jinou atmosféru než s jakýmkoliv osobákem.

reagovat
PeterLuk
28. června 2020, 21:50
2

Buď som už po celom dni vonku tak unavený a zmätený, že je mi jedno čo čítam, alebo píšeš fakt dobre :D Nie vážne, fakt čtivé, tie prirovnania ma bavia :D

Btw, nenapadlo mi, že do Fiatov z tej istej linky dávajú iné motory. Zaujímavé...

reagovat
mariov8
29. června 2020, 10:37
3

V době, kdy se tam pro PSA dávala Fordí Puma, to byl zásadní argument proč koupit Ducato s Ivecem F1C nebo alespoň F1A.

Pro autora článku, pointa použití dvou per vzadu je, aby to tlumilo jak prázdné, tak i plně naložené. Lehké auto pruží na jedné pružině a po naložení si to sedne na tu druhou tužší a pruží to na ní. Vytvoří se tak vlastně dvoustupňové odpružení které výrazně potlačí tendence zádi odskakovat na nerovnostech u nezatíženého auta.

Ne že bych byl z testu dodávky na tomto webu nadšen, ale živí mně a v rozumném procentu si tu rád přečtu i nějaký úlet... ostatně, kliknout na jakýkoliv článek je moje dobrovolné svobodné rozhodnutí.

PB
29. června 2020, 00:01
0

Haha:) takovej dobrej retro clanek:) presne mi to pripomelo moje brigady s dodavkou...

reagovat
beastar
29. června 2020, 00:57
7

Urcite me obcas obsah tady v tehle nove Autickarovo ere sere. Kazdopadne ja sam sem rikal i v PM. Pokud ma psat nekdo ty uzitkace at to dela Adam. Cetl sem od nej to Berlingo. Ted toto. Ma pro tyhle obycejny vehikly slabost. Skutecne ho to bavi a z textu to je citit. A o tom to tu vzdycky bylo. Autenticky napsana dodavka. Takze dik. A myslim ze test 911 od Adama by byl vcelku nuda...nic proti

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
30. června 2020, 09:35
0

Je to placaty.. hmm. Docela to jede. Hmm. ale koncepce motoru se jmenuje stejně jako moje oblíbená dodávka. Takže je to super :) Lék je sehnat Boxera, plaťák a udělat test jak se tahá Porsche za Pažoutem. (Viděl bych to radši než test toho Porsche, těch je všude dost :)

Adam Forman
30. června 2020, 11:44
0

Ečko ještě nemám dodělaný :-)

beastar
30. června 2020, 11:53
2

Dit to nevadi ti ecko pucim

Ča
Ča Snač Aj
30. června 2020, 14:45
0

Bude aspoň C+E? Já si kdysi udělal pro srandu céčko a k éčku už se nedostal.. a teď si říkám, že by to nebylo marný, už jen pro tu zkušenost.

Adam Forman
02. července 2020, 12:04
1

Céčko už je :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem