reklama
načítám data...

Opel Omega A 2.6i | Hrdinové za babku

Pozor pozor, na vědomost se dává, že jsme ulovili hrdinu za babku se slavnou historií a neobvyklým původem. Nepřipadá něterým z vás ta modrá Omega trochu povědomá?

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Opel Omega A 2.6i | Hrdinové za babku

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit cirka za dvě průměrné hrubé výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

V rámci našeho hledání hrdinů za babku jsme doposud psali především o rychlých hatchbacích, sportovních sedanech anebo elegantních kupé, velká auta jsme poněkud zanedbávali. Přitom právě zástupci vyšších tříd trpí nejvyšším poklesem ceny a na místo drahých záležitostí pro majetné se z nich oproti jiným kategoriím aut velmi rychle stávají auta patřící mezi ty nejlevnější ojetiny. Opel Omega nebyl výjimkou. Spíše ideálním příkladem. Není tomu dlouho, co image Omegy A – první generace nadčasového vozu z Russelsheimu – líbala dno pomyslné stupnice automobilového respektu a kde kdo by řekl, že je dobrá už leda k pomalé smrti v roli přepravníku stavebních dělníků nebo pracovní muly drobných řemeslníků, kteří do varianty Caravan dokázali vměstnat neuvěřitelné množství materiálu. Že by snad někoho Omega ohromila svou elegantní aerodynamickou karoserií nebo úrovní jízdy bylo skoro nemyslitelné. Byl to prostě bezcenný starý Opel, který si kdysi kupovali lidé, kteří nedosáhli na Mercedes W124, takže pro koho mohl být dobrý po dvaceti letech, mnoha tisících kilometrech a několika nezodpovědných majitelích?

Jenže situace se už pomalu začíná obracet. Zubožené kousky již na dobro opustily silnice a při životě zůstal jen malý zlomek aut, které měly to štěstí, že se během života dostaly jen do dobrých rukou, které je zachovaly až do dnešních dní. Omega první generace už není sluhou pro lidi ve špinavých montérkách, spíše zajímavým autem z minulosti, ze kterého se pomalu začíná stávat youngtimer. Je zvláštní, že až nyní si někteří lidé všímají nadčasovosti a propracovanosti velkého Opelu, jenž nahradil model Rekord. Až po dlouhém čtvrtstoletí se Omega pomalu vymaňuje z dlouhodobého stigmatu auta pro německé zedníky. Musím jen konstatovat – konečně!

Vždyť svého času byla Omega autem, do něhož Opel nalil suverénně největší balík peněz při vývoji. 2,5 miliardy německých marek měly pomoci vytvořit aerodynamické, pohodlné, prostorné a především úsporné auto, jež by se plně vyrovnalo konkurenci ve vyšší střední třídě, i kdyby to měly být prémiové modely od BMW nebo Mercedesu. Zvláště posedlost aerodynamikou a spotřebou byla až enormní, ovlivněna ropnou krizí a stoupajícími cenami pohonných hmot. Vývojáři strávili ve větrném tunelu 1400 hodin a speciálně pro tyto účely bylo vytvořeno pět různých modelů v měřítku 1:5, přičemž jeden z nich vyšel na 50 tisíc DM. A výsledek se skutečně dostavil. Aerodynamický odpor sedanu v základní variantě dosáhl hodnoty Cd 0,28 – nejnižší ve třídě. A také koeficient 0,32 pro variantu Caravan byl úspěchem, neboť překonával řadu konkurenčních liftbacků. 

Nyní už však pojďme ke konkrétnímu hrdinovi. V Moravskoslezském kraji se momentálně za 50 tisíc prodává Opel Omega 2.6i CD Diamond. Jedná se tedy o jednu z vrcholových variant modelu. Nad šestiválcem o objemu 2,6 litru stál už jen nejsilnější třílitr a výbava CD Diamond je vůbec ten nejvyšší tehdy nabízený stupeň. Tahle Omega je tedy na hony vzdálená těm obvyklým Omegám se čtyřválcovým benzínovým dvoulitrem nebo atmosférickým dieselem 2,3 a nelakovanými plastovými nárazníky, které jsme na silnicích potkávali nejčastěji. Pakliže základní varianta GL byla klasicky německy strohá chudobka nabízející sotva posilovač řízení, CD Diamond už obsahovala obvyklé prvky výbavy jako elektrické stahování oken, rádio, mlhovky, palubní počítač nebo hodnotnější materiály, metalické laky karoserie nebo 15” kola z lehkých slitin v klasickém pavučinovém designu.

reklama


Co je však ještě zajímavější, tenhle konkrétní vůz (jak už jste možná dedukovali z inzerátu a fotek použitých v článku) je bývalá redakční Omega, kterou vlastnil bývalý kolega Ondra Chamilla v době, kdy býval Autíčkář tím obskurním blogem s frekvencí jednoho vydaného článku týdně. Auto je tedy náš starý známý a v době, kdy s ním Chamillka brousil po Rožnově a jeho okolí, se jednalo vskutku o velmi zachovalý vůz ve skvělém stavu. Jak je na tom v současnosti však nevíme. Na první pohled už bohužel nevypadá tak naleštěně a opečovávaně, jak jsme ji znali. Co můžeme konstatovat zcela jistě ale je, že cena Omegy roste. 50 tisíc je mnohem větší suma, než za kterou se Ondra svého auta zbavoval. V kontextu současné nabídky trhu však rozhodně nejde o přehnanou sumu. Áčková Omega se zkrátka stává zajímavou a navíc je v červené knize ohrožených druhů, takže je logické, že ceny stoupají. No a snad za ty necelé čtyři roky neutrpělo ani auto a jeho stav bude stále nadstandardní.

A co vlastně tenhle hrdina za babku nabízí? Především si koupíte kus historie. Omega (a zvláště ta první) je dle naší redakce stále silně nedoceněné auto. Pošramocená pověst vozu pro nejnižší příjmové skupiny se ho drží jako pověstné ho*no košile, přitom šlo ve své době o nejtišší auto ve své třídě, které bylo jízdně příjemnější, než legendární W124. Také design bude stále zrát jako dobré víno. Už dnes z něj čiší genialita tvůrců, podobně jako u modelu Calibra, kterým russelsheimská posedlost aerodynamikou vrcholila a já myslím, že s dalšími léty to bude ještě lepší. Dokonce i v kontextu dnešní doby je Omega stále pohodlná a disponuje dobrou kvalitou jízdy. No a pak tu máme pohonnou jednotku.

Šestiválec C26NE o objemu 2,6 litru a výkonu 150 koní byl, věřte nebo ne, konstruován jako ekonomický motor. Je snadné udržet dlouhodobou spotřebu pod 9 litry, což je u velkoobjemové jednotky té doby velmi dobrý výsledek. Stejně jako celá Omega je motor mechanicky robustní a netrpí žádnými neduhy. Pakliže nějaký moderní člověk nebude považovat za neduh jeho přirozený projev, kdy se v nízkých otáčkách projevuje poněkud rezervovaně a k pravému oldskůlovému šestiválcovému úprku se uvolí až v druhé polovině otáčkoměru. Moderní downsizovaný turbomotor s polovičním počtem válců dost možná Omeze 2,6i ujede, avšak o vyrovnanosti řadové šestky si bude moci jen nechat zdát.. v těch nejdivočejších snech…

Omega A už samozřejmě není autem, které by se mělo používat každý den. Na to je příliš stará a také by to z morálního hlediska nebylo vhodné – zachovalých šestiválcových sedanů ve výbavě CD Diamond zbylo velmi málo. Také proto nemá smysl zabývat se slabými stránkami nebo typickými neduhy auta. Po čtvrtstoletí života už má právo vypovědět službu cokoli, přestože, jak už bylo řečeno, patřila Omega k solidně spolehlivým vehiklům.

Po všech letech a kilometrech je však třeba dávat pozor i na zdánlivě bezúdržbové věci jako jsou řetězové rozvody nebo diferenciál, resp. úniky jeho náplně. Největším strašákem je jednoznačně koroze. Ačkoli antikorozní ochrana vlastně příliš nevybočovala ze standardů tehdejší doby, většina Opelů Omega svůj život ukončila právě kvůli zrzavé rakovině. Paradoxně platí, že novější pofaceliftová auta (tedy i náš kousek) jsou ke korozi náchylnější, než původní varianty. Modrý démant však ještě před čtyřmi lety patřil k těm mimořádně zachovalým jedincům, jejichž pleť hyzdily pouze drobné puchýřky a nestala-li se katastrofa, měl by být stále v nadprůměrné karosářské kondici. Tak si prosím Omegu někdo kupte, mějte ji rádi a nechte si ji dlouho. Jednou z ní bude poklad. Vážně.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bigg.I
09. prosince 2017, 11:08
0

Nemít Sierru tak toto je adept č.1 :)

reagovat
BubaaCZek
09. prosince 2017, 21:32
0

Pekny kousek. Pro me by byl hrdina Opel Rekord 2.3 diesel.

reagovat
VK
VK
09. prosince 2017, 21:54
0

Hmmm, rozhodně by bylo na silnicích pěkněji, kdyby jako nejlacinější pohybovadlo po silnicích z bodu A do B namísto nyní vůčihledně sílícího druhého života Favoritů a Felicií, jezdily takové Omegy nebo Mercedesy.

reagovat
beastar
09. prosince 2017, 22:33
0

To jo ale kde? V Praze na silnici fáče podstatě neexistují. Když potkám feldu tak jsou to buď fetky, nebo děda 68 let a víc. A je to taky hodně málo. Kde to ziješ v Bruntálu?:))

VK
VK
09. prosince 2017, 23:30
0

Vysočina, jižní Morava, Niederösterreich...od začátku podzimu každou cestu do a z práce potkám minimálně 3 exempláře, spíš víc, jenom dnes a to jsem jel do dědiny vedle, snad deset. Před tím to nebylo.

Praha je stát ve státě,

Vojta Nekvapil
10. prosince 2017, 00:31
0

V posledni dobe pomalu potkavam vice BMW E36 Compact nez Felicii.

beastar
10. prosince 2017, 01:29
0

No jo ale to jsou bez urážky chudší kraje. A z vesnice do vesnice felda stačí. Navíc je zde starší populace. Ty dolní Rakousy to je taky na poměry Rakouska docela chudší.Ja jezdim OberÖ a tam sem teda naposled potkal feldu asi tak 15 let zpět.

VK
VK
10. prosince 2017, 10:45
0

Tak mezi námi, z pohledu republiky je jediný bohatší kraj Praha; v Brně výskyt F+F explodoval ale taky, si v poslední době všímám. V NÖ nikoli, tam když už něco starého, tak Mercedes, to byla vždycky meta každého z venkova. Ačkoli jsem Feldu nedávno viděl i v Laa, s místní SPZ. Spíš ten jev, kdy najednou začaly zas jezdit, dřív to nebývalo.

Br
Breakthru
12. prosince 2017, 20:16
1

To jsou řeči teda....feldu lidi držijou hlavně proto, že je jednoduchá jak cikánská násobilka, za díly se platí v drobnejch a umí to opravit každej, kdo ví na jakou stranu se povoluje....funguje to na Moravě a jinde jako druhý auto, pracant, co odveze 3/4 tuny v kufru, metrákem a půl na střeše a tunou na kouli a dokud to neumře, tak bude jezdit do roztrhání těla.Nikdo to neurkadne, když se ztratí nebo umře, tak škoda prostě žádná.
A pokud jde o ty, co jezdijou v Rakousku, tak platí to stejý jako u nás, ale s tím rozdílem, že Raci maj možnost registrace tří aut na jednu RZ a hlavně feldy bejvaj v Reichu taky o něco víc vybavenější a zrovna tenhle národ je spořivější než ten náš....Ale je jich tam už jak šafránu, jestli tam nějaká jezdí, tak většinou jde o slušnej kousek...Tak dva kousky jsem potkával kolem Hollabrunnu a semtam nějakou v okolí Vídně.I tam je ale při životě drží konstrkční jednoduchost a cena oprav a halvně možnost přehodit RZ a neřešit Arbeitsauto....



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee  1993
Jeep Grand Cherokee

1993 rok výroby
173 koní výkon
3 999 ccm objem

Ford F350 4x4 1996
Ford F350 4x4

1996 rok výroby
199 koní výkon
7 300 ccm objem

Chevrolet Express LT 1500 AWD - platinum depp 2012
Chevrolet Express LT 1500 AWD - platinum depp

2012 rok výroby
310 koní výkon
5 328 ccm objem

Pontiac Catalina 1965 1965
Pontiac Catalina 1965

1965 rok výroby
290 koní výkon
6 300 ccm objem

Toyota Yaris 1,VVT-i 2005
Toyota Yaris 1,VVT-i

2005 rok výroby
48 koní výkon
998 ccm objem