logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkářova garáž

Autíčkářova garáž: Jak jsem si nekoupil auto ve Skandinávii

Cesty za koupí jsou spletité. František strávil mnoho času hledání auta ve Skandinávii, až nakonec koupil skoro doma. Jak se mu to stalo?

Náš dlouhodobý člen redakce František už sice nějakou dobu pravidelně nepíše, ale o to víc času tráví v dílně nad mnohdy prapodivnými projekty. Ten (aktuálně) poslední mu vlil do života chuť se o své zážitky podělit, snad pro pobavení nebo alespoň výstrahu před prací na autech ostatním.

Tento rok jsem si chtěl udělat radost. Z logiky věci asi tušíte, že to měla být radost čistě automobilového rázu. Chtěl jsem auto, které v mé hlavě odškrtne hned několik políček z pomyslného wishlistu. A protože mě čekala nějaká ta cesta na sever evropy, lovil jsem hlavně v lokálních inzercích Norska, Švédska a Finska. Po čem jsem se koukal nejvíce?

Popravdě, záběr byl vcelku široký. Prim hrály vozy americké provenience, ale neopomíjel jsem ani obskurní japonská auta. Vždycky jsem chtěl Camaro, nebylo by tedy na čase? A co takhle nějaký doopravdy pěkný automobil na platformě Panther? Ale zajisté! Omezení bylo dané pouze rozpočtem a obavou, jestli jsem schopný spojit nákup auta a plánovanou dovolenou.

Ať to nejsou jenom teoretické kecy, povím vám o několika autech, které se dostaly do užšího výběru i do nějakého procesu nákupu. Nebo alespoň pokusu o něj.

Studebaker Dictator 1936, Plymouth Special 1949, Chevrolet Styleline 1950 a Ford Custom 1950

zdroj: finn.no

Vážně, doopravdy vážně jsem chtěl staré auto. Tak staré, že se snad nebude ani hodit, abych s ním normálně jezdil. Vždyť taková věc patří do muzea! Ale houby, do muzea patří leda tvoje máma. Cokoli od poloviny třicátých let až po počátek padesátých mě prostě baví a jen představa, že se s takovým strojem proplétám normálním provozem, mi na tváři vykouzlí úsměv. Ano, představa pěkná, ale realita by asi až tak pěkná nebyla. Nakonec by možná bylo lepší zaměřit se na období o nějaké to desetiletí později…

Oldsmobile Cutlass 1968 a 1969

zdroj: finn.no

Jo, tohle by šlo. Zelenkavé coupé z roku 1968 se neustále pohybovalo na hranici mého rozpočtu, a jakmile jeho cena klesla na akceptovatelnou hladinu, bylo okamžitě pryč.

Zato modrý kabriolet z roku 1969 ne a ne zmizet. Cena vypadala vcelku příznivě, prodejce ale nebyl moc svolný ke komunikaci v angličtině a nakonec ani v překladačové norštině. Inu, co se dá dělat.

Lincoln Continental 1992

Stará láska nerezaví, říká se. Finská inzerce na mě vyplivla inzerát, nad kterým jsem drahnou dobu přemýšlel. Skoro stejný Lincoln, jakého jsem měl v osmnácti mě lákal, možná mnohem víc mě však lákala návštěva Alandu, kde se nacházel. Racionalita ale nakonec zvítěžila, na vzpomínky na mládí jsem ještě přecejen poněkud mladý…

Oldsmobile Cutlass 1985

zdroj: finn.no

Šedivé hranaté coupé mi taky nedalo spát. 305 pod kapotou sice nebude trhačem asfaltu, ale potřebuju něco takového? Nutně asi ne. Aspoň zatím. Objevilo se tady však hned několik ale. Auto bylo inzerované jako 1980, což by mě ještě nepřekvapilo, protože na severu bylo běžné auta při dovozu v rámci generace postaršit kvůli daním. Problém ale nastal, když jsem zjistil, že podle VINka by mělo jít o naftový kombík. Cutlass tedy vyvolával více otázek, než bylo možné z prodejce dostat odpovědí. Jdeme tedy o dům dál.

Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang

zdroj: finn.no

Jo, těch mi proběhlo hlavou hned několik. Málem jsem plakal, když jsem nesebral koule jít do aukce na ročník 1968, který se nakonec prodal těsně nad mým rozpočtem. Dvojková Camara mě až na několik kousků nechávala celkem chladným a nakonec nejlákavěji vypadalo jedno vkusně upravené trojkoví, ale… Nakonec mě ani jedno z inzerovaných aut nechytlo tolik, abych zvedl telefon a začal konat. Třeba někdy.

zdroj: finn.no

A když ne Camaro, proč ne Mustanga? Čas od času se v inzerci objevilo pěkné Foxbody, dokonce i můj oblíbený ročník 1986. Jenže notchback nebyl, fastback neměl manuál a kabriolet měl sice manuál, ale byl to kabriolet. Nakonec mě zaujal vcelku vkusný ročník 1970, lehce restomodnutý, lehce nad rozpočtem. Jednomu by se mohlo zdát, že je ruka v rukávě, ale ani tady jsem nakonec necítil, že je to ono.

Mercury Marauder

zdroj: nettiauto.com

Nejlepší sedan na platformě Panther ever! Kdo by ho nechtěl? Podle toho, že ve finské inzerci se jeden povaloval až do chvíle, kdy jsem si začal balit kufry na cestu, asi každý. Osud mě ale v Marauderu vidět nechtěl, takže se prodal relativně chvíli před odjezdem…

O tom, kolik aut jsem si předvybral a obepsal, bych mohl pokračovat ještě dlouhé hodiny, čestné zmínky si ale zaslouží jen pár z nich. Kdyby to šlo jen o něco líp, mohli jste mě v provozu vídat v Toyotě Cressida, Mazdě 818, Toyotě Corolla 1976, AE86, Nissanu Figaro. Najít to pravé se mi stále nedařilo. Když tu náhle přišlo auto, které všechno řešilo.

Že mám slabost pro bývalé policejní, vozy není žádné tajemství. Ve Švédsku se objevil na prodej Ford Crown Victoria Police Interceptor. A ne jen tak ledajaký. Fotky prozrazovaly, že šlo o detektivní vůz, auto nikdy nemělo přední rám ani přepážku uvnitř. Navíc šlo o ročník 2010, který byl téměř pomyslnou labutí písní Interceptorů. Starý dobrý Modular tady má 254 koní a možnost spalovat i E85. Tmavě modrá autu slušela stejně jako orezlé plecháče s policejními pokličkami a já věděl, že po spoustě nezdarů je tohle to pravé.

Prodejce se zdál být v pohodě i s exportem, tedy s tím, že s autem odjedu po ose, a jakmile jej vyvezu, zašlu mu značky zpět. Jen se mu nezdálo, že auto občas misfiruje a bude potřeba vyměnit jednu cívku. Tu jsem si pro jistotu zabalil do batůžku, vybavil se hotovostí a šel koupit letenky.

zdroj: facebook marketplace

Proč teď tedy na fotkách nevidíte tmavě modrý Interceptor a moji nezměrnou radost z gumující hovadiny? Protože si to majitel rozmyslel a přišel s tím, že si mám raději vyřídit exportní značky. Den před odjezdem.  Švédsko bohužel není zemí, kde tuhle záležitost vyřešíte obratem. Musíte si zažádat dopředu. Poštou. Doba vyřízení žádosti má střední dobu trvání zhruba dva týdny. Takže na dovolenou jsem odjel, ale rozhodně ne za autem.

Zatímco jsem za polárním kruhem drandil ve zbrusu nové Fabii z autopůjčovny, brousil jsem Facebook Marketplace, ale bez většího úspěchu. Nakonec jsem lovil ve Finsku, kde vzhledem k pravidlům pro export dávalo smysl auto koupit až po cestě domů. I tady jsem našel několik vozů, co hrály na ty správné struny. Mohl to být Chevrolet Impala zpoza polárního kruhu nebo další Toyota Cressida, ale… Čas nehrál v můj prospěch a v určitý moment jsem to prostě vzdal a raději si na letišti koupil pivo.

zdroj: finn.no

Od fiaska s dovolenou (která se mi jinak vážně líbila) moje motivace opadla a projekty na dílně převážily všechnu touhu po dalším kusu šrotu, který by zabral všechen můj volný čas a připravil mě o zbytky zdravého rozumu. Přecejen mám v životě dostatek dalšího bolení a mrzení…

Několik měsíců mi to vydrželo. Slovo dalo slovo a jeden kamarád mi mezi řečí řekl, že další kamarád se chce zbavovat svého projektu, který už čtyři roky stojí a nejspíš se v jeho rukou dál nepohne. Haha, kdo jsem, abych si kupoval rozdělané projekty jiných? Jenže u tohohle konkrétního auta jsem byl v pokušení ho koupit už asi před osmi lety, než si jej koupil jeho (teď už bývalý) majitel. Ještě než jsem si to stačil promyslet, mi tento volá, že prý se doslechl, že bych mohl mít zájem. No tak teda… asi?

Má to samozřejmě svoje ale. Motor je částečně odstrojený, většina dílů je ale stále na místě, takže by jej mělo stačit složit a auto může odjet po svých. To je karburátor, výfuky, nějaký ten řemen a chlazení. Tím ale výčet nedostatků nekončí, střešní okno je vymlácené a nahrazené plexisklem, kapota potřebuje buď významný zásah klempíře nebo výměnu. Není to úplně málo práce, ale začínám mít pocit, jako bych se koukal na opuštěné štěnátko na ulici, které je tak trochu prašivé, ale ježišmarja, jak smutně a roztomile kouká! A co je to teda za auto?

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Někdo možná pochytil náznaky z nedávného testu Mustangu Dark Horse, někdo možná ne. Ale je to tak. Je to Ford. Ford Mustang LX z roku 1987. S pětilitrovým small blockem Windsor a manuální převodovkou. Tmavě modrý hatchback, který se na Autíčkáři objevil v roce 2019. Od té doby přišel o vstřikování, které bylo nahrazeno karburátorem, střešní okno rozbila kapota, která za jízdy uletěla, a nakonec vcelku dost sešel. Cena se zdála být příznivá a potenciál tohoto cirkusu na kolečkách je docela solidní.

Jeho zprovoznění nakonec nebylo tak složité, koupit jsem musel jen vodu do chladiče, repasní sadu karburátoru a novou cívku. Pětilitrový osmiválec se rozchrčel a vcelku bez problému ukázal, že je připraven pět píseň svého lidu. Než se ale vydá na cesty, tak to bude chtít trochu lásky a péče. Trochu víc.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Takže abychom si to shrnuli. Chtěl jsem auto, se kterým se budu vozit a které mi bude dělat hlavně radost. Namísto toho jsem si koupil takové, které předtím než vůbec vyjede na cesty, podstoupí částečnou renovaci.

Task failed successfully! 

Vážně, skvělá práce, Františku. Proč si to v životě dělat snazší…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

martin_100
06. 12. 2024, 08:54 2 reagovat

No teda ale :-) Takový krasný kousky a skončíš u fordu "scorpio coupé" :-) Finskou autoscénu celkem sleduju. Nechápu kolik zajímavých až exotickych aut se tam pohybuje. A ta inzerce no sákra. Mam občas hejble po letech zopakovat trip kdy se do Helsinek letí érem a gpátky se plove lodičkou do Tallinu a dál povozem az domů.

František Čáslavský
06. 12. 2024, 09:04 1

No jo, debilní nápady, že? A ještě k tomu to vyjde na Autíčkáři v den, kdy jsem se nasral a Mustanga strčil do kouta s tím, že ho dodělám na jaře. :) V inzerci na severu je spousta zajímavých aut, ale popravdě - ve Finsku jsou taky dost drahý. V Norsku se s tebou zase skoro nikdo nechce bavit anglicky. :) Švédsko je takovej rozumnej kompromis, ale řešení exportu je tam na palici, pokud nemáš někoho, na koho to auto můžeš napsat.

bkralik
06. 12. 2024, 10:29 1

Na druhou stranu, přišlo mi že si na tom pokročil docela dobře, nevzdávej to! :) Držím palce ať to dorazíš...

František Čáslavský
06. 12. 2024, 14:10 1

Pokročil jsem dobře, to jo. Ale výfuk je udělanej tak skvěle, že je lepší ho udělat znova, takže budu muset počkat než dorazí pár dílů lodí. A to asi chvilku potrvá...

Jan Machač
07. 12. 2024, 00:10 2

Francek, co to melou, na jaře jedem další relí! Do tý doby musíme zas chladič vyměnit a vyfuk dotahnout na placatem pikapu. Eskort musi počkat!
-
Komentář upraven 7. 12. 2024, 00:10:52

František Čáslavský
07. 12. 2024, 23:06 2

No to má bejt souboj Ford vs. Chevy, ne? ;) Ale to ještě musím udělat samosvor… :D

sheogh
06. 12. 2024, 12:55 0 reagovat

Gratulace, Fox by se me libil taky, jako nenarocny denni postrk s trochou legrace :-) A jelikoz nemam rad "neoretro" (snad s vyjimkou F500), tak ty novejsi me nechavaji celkem chladnym

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte