Automobilka Mercedes-Benz má v současné době extrémně širokou nabídku výrobních řad. Najdete v ní vše od hatchbacků a sedanů, přes SUV, až po opravdový offroad, sexy kabriolet a supersport. Taky se v ní ale nachází čtyřdvéřové kupé zvané CLA, jež bylo právě tento týden uvedeno ve své zcela nové, třetí generaci.
Při jeho odhalení, jehož se ujal Canoopsy, původem kanadský lifestylový youtuber (nebojte, také jsem si ho musel najít), jsme se dozvěděli, že Mercedes-Benz se v případě této generace chlubí nespočtem vylepšení. Díky svému o 61 mm prodlouženému rozvoru a o 29 mm vyšší střeše je třeba větší než dřív a i přes splývavý tvar oplývá dostatkem prostoru pro pětici cestujících.
Inteligentnější
Je také mnohem chytřejší, protože plně využívá vlastní, umělou inteligencí vylepšený operační systém MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). Ten je vybaven vysoce výkonnými počítači připojenými ke cloudu Mercedes-Benz, což umožňuje nepřetržité aktualizace všech funkcí vozidla prostřednictvím vzdáleného přístupu over-the-air, vůbec poprvé včetně asistenčních systémů.
S MB.OS se pojí i čtvrtá generace mercedesího uživatelského rozhraní MBUX, která je prvním systémem v automobilovém průmyslu přinášejícím umělou inteligenci společností Microsoft a Google. Díky tomu se CLA může pochlubit třeba značně vylepšeným hlasovým asistentem, jenž v komunikaci působí mnohem přirozenějším dojmem než dřív. Ale nebojte, vtipkovat a kvákat jako žába umí pořád.
MBUX se mimo hlasových povelů dá ovládat i na novém provedení obrazovky Superscreen, poháněné nejmodernějšími vysoce výkonnými počítačovými čipy a grafikou v reálném čase z herního enginu Unity. Tato obrazovka sahá přes celou palubní desku, čímž tvoří dominantní prvek interiéru, a umí zároveň jak informovat řidiče, tak bavit spolujezdce.
Spalovací i elektrický
Vzhledem k současným dvoukolejným trendům je CLA vybaveno mild-hybridním spalovacím i čistě elektrickým pohonem. Ten první se chlubí nově vyvinutým čtyřválcovým benzinovým motorem o objemu 1,5 litru, spojeným s elektromotorem o výkonu 20 kW a také zcela novou 48voltovou baterií s lithium-iontovou technologií, nabízející kapacitu až 1,3 kWh. Tento systém je v městských rychlostech schopen pohybu čistě na elektřinu a dokáže rekuperovat energii na všech osmi převodových stupních nové dvouspojkové převodovky a tím získat až 25 kW energie zpět.
Ten druhý se díky vynikající aerodynamice s koeficientem odporu vzduchu Cx 0,21, nové generaci motorů buď jen na zadní nápravě (varianta s maximálním výkonem 200 kW) nebo na obou nápravách (260 kW), 800V elektrické síti, přepracovaným akumulátorům se sníženým obsahem kobaltu, na článek o asi 30% redukovanou uhlíkovou stopou a kapacitou 85 kWh (později přijde i lithium-železo-fosfátová varianta s 58 kWh) a maximálním dobíjejícím výkonem až 320 kW blýskne dojezdem až 792 km a možností dobít akumulátor pro až 325 km za 10 minut.
Osvětlenější
To, co vás však při pohledu na třetí generaci CLA trkne, věřím, nejvíc, je fakt, že kromě všech už zmíněných zlepšení se pravděpodobně jedná i o nejosvětlenější Mercedes-Benz ze všech. Designéři se rozhodli, že kromě již nejspíš povinných celoplošných světelných lišt využijí i charakteristického tvaru loga automobilky a osvětlí také jej.
V závislosti na výbavě tím pádem CLA umí svítit čtyřmi hlavními hvězdami — dvěma v předních světlech a dvěma v zadních světlech, k čemuž elektrická verze přidává ještě obrys předního loga a dalších…pozor…sto čtyřicet dva malých svítících hvězdiček v masce, které se umí různě animovat při odemykání a zamykání. Celkem to dává 147 svítících trojcípých hvězd.
Až se mi na mysl vkrádá cimrmanovské: „A není to málo, Antone Pavloviči?“ Na druhou stranu, CLA bylo vždy vstupním Mercedesem pro mladé a neklidné, tím prvním, co už má cool tvar. Takoví lidé prostě světýlka, stejně jako obrazovky a na nich všelijaké módní youtubery, mají rádi. Takže i když tradicionalistům to může přijít přinejmenším zvláštní, značka určitě ví, co dělá.
Mercedes-Benz CLA třetí generace vstoupí na trh v průběhu léta. Ceny ještě neznáme, ale pokud se výrobce bude držet podobné strategie jako u odchozího modelu, neměly by se, minimálně za mild-hybridní verzi, pohybovat zas tak příšerně vysoko, alespoň na Mercedes. Pořád je to přece jen splývavé áčko. Tak uvidíme.




























Sato
14. 3. 2025, 19:55Skoda ze je to je len sedan :( kombi do konca roku asi nebude ze?
Jaromír Soukup
15. 3. 2025, 09:37Nikdo o něm nemluvil, ale vzhledem k tomu, že obě předchozí CLA se ve verzi kombi dělala, tak tu šance je.
rivka
15. 3. 2025, 00:23"Ten je vybaven vysoce výkonnými počítači připojenými ke cloudu Mercedes-Benz, což umožňuje nepřetržité aktualizace všech funkcí vozidla prostřednictvím vzdáleného přístupu over-the-air,"
Aha, takže pádný důvod to auto nechtít ani zadarmo.
"která je prvním systémem v automobilovém průmyslu přinášejícím umělou inteligenci společností Microsoft a Google."
Děkuji, nechci UI vůbec, natož ve svém autě.
Doufám že se najde někdo kdo dokáže ten debilní svítící pás mezi předními světly vypnout, protože na světě není nic trapnějšího, hnusnějšího a cingrlátkovitě-kolotočářsky lacinějšího. Teda, sorry, je - ty mini hvězdy v masce.
Jeden blb s tím přijde a další se po něm hned musí opičit, aby jim náhodou neujel vlak ohyzdnosti.
Současná, druhá generace se mi moc líbí (asi tak 10x víc než první a asi tak 20x než tahle, třetí) a je to jedno z velmi mála soudobých aut za které bych byl ochotný dát svoje peníze. Hodně dlouhých minut jsem strávil při "cvičné kofiguraci", ale nakonec jsem si zatím vždy řekl že fungl nové auto pro mě nemá smysl. Teď je jasné že když CLA, tak ojeté, "dvojkové", protože tenhle displejopočítač na kolech je otřesnej.
Nemluvě o přesunutí středových výdechů ventilace z naprosto dokonalé a ideální pozice uprostřed přístrojovky kamsi dolů, do piče, ke kolenům.
Uff, obrovské zklamání. Obrovské.
Initial C
15. 3. 2025, 07:03Jen poznámka k osvětleným logům a designovým prvkům. Asi nejsem jediný, komu to přijde hrozné (vedle zde již dříve probíraných ledvin jsem zatím na živo viděl i VW zadní logo v červené). Odkud ten trend je, z Číny, ze které EU automobilky donedávna žily? Prý to do letoška u předního loga zakazovaly evropské předpisy, které byly po tlaku automobilek změněny. https://thecorneaimpression.com/the-european-union-will-allow-illuminated-logos-on-cars-by-2025/ Chtělo by to investigativní článek, protože to se asi máme na co těšit…
VK
15. 3. 2025, 08:44Kdyby elektrickou verzi posadili cenově do hladiny TM3/Y, Teslu vymaže.
martin_100
16. 3. 2025, 21:09Se mi líbí jak se vyzdvihuje že je to pro mladý. Většina mladých sedlá mk4 golfy, jedniclčkový fábie a podobný a pdobný dvacetiletý auta. Je to krásný auto ale mlady na to nemají a starý z toho nevystoupí.
Jaromír Soukup
17. 3. 2025, 07:37Těmi mladými se nejspíš myslí ona zlatá mládež, čili daddy's special boys and girls 😂 A takových lidí je v hlavních městech po celé Evropě, včetně Prahy, dost, aby se to vyplatilo vyrábět. 😅
martin_100
17. 3. 2025, 12:10A vidíš. Na povolání syn/dcera jsem zapomněl 😀
martin_100
17. 3. 2025, 12:10A ještě OF vlastně 😀
tomaass2
17. 3. 2025, 15:23No, když se zkusíš podívat třeba na ceny operáků, tak zjistíš, že je to za 11 měsíčně bez DPH v základu, nebo už 220d SB s 20 tkm nájezdem za 14. Plátcem DPH se můžeš stát dobrovolně, stačí ti mít IČO.
=> https://www.operativni-leasing-mercedes.cz/configurator/detail/884?_fid=6r08
Pro lidi v západní Evropě, ale i v čechách (a zvlášť v Praze a Brně, které západní Evropu v zásadě dohnaly), kteří dělají v nějakém zajímavějším oboru, to není žádná závratná částka, kterou by si nemohli dovolit.
Mercedes byl odjakživa pro ty úspěšnější. No a když se jim to vyplatí vyrábět, tak asi i mezi mladými je dost lidí, co umí, a tak vydělávají :)
jbigllesCZE
19. 3. 2025, 13:48nemusí to být jen "nezasloužené peníze", je tu spousta youtuberů a vůbec vydavatelů contentu. Já na tom měl ten zpátečnickej názor, že ty lidi prd dělaj, ale pak jsem se s jedním bavil a ono reálně "makaj" klidně i 16h denně. Jasně, můžeme si říct, že kdyby ti lidé dělali třeba doktory, tak jsou prospěšnější lidstvu více, avšak doktor si tolik peněz nevydělá (rozhodně ne v Čechách). A pokud to lidi jsou ochotní platit.....a ano OF je v dost případech taková nepřiznaná forma prostituce, ale p*orno herečky většina z nás taky nelynčuje.......pokud tomu někdo závidí, ať to dělá taky. Protipólem jsou pak lidé, co nosí domu ubohých 50k měsíčně (patřím mezi ně) a říkají, jak je to auto hnusný (fakt je) a nikdy by si to nekoupili.
martin_100
20. 3. 2025, 17:35Mno jestli ti 50 přijde ubohý..... ještě relativně nedavno jsem tolik nosil domů ale za 2 měsíce. Dneska jsem na tom o dost líp přesto 50 za mésíc fakt nevidim a ve svym okolí neznam nikoho kdo by se k tomu aspoň přiblížil. Holt nejsme praháci. Ale nemyslim si, že by hnusnost auta ovlivňovala výše výplaty. Mě se treba hodně líbí inster ikdyž vim, že si ho nikdy nebudu moct dovolit. Naopak lidem co by si ho dovolit mohli přijde hnusnej.
jbigllesCZE
21. 3. 2025, 07:13hele, jsem ze severních čech :) tudíž oznaceni prahákem mne dráždí :) a ubohý mi to přijde proto, že nosím, co nosím, držkuju jak je to hnusný a doma mám 2 20+ letý plečky a vím, že si nejspíš nekoupím novou ani Dacii, natožpak Mercedes :) Na druhou stranu, je to možná trochu mindset můj, byly doby a né tak vzdálený, kdy jsem domu nosil 13 čistýho (a furt jsem měl 20 let starou plečku, takovou tu, co po jízdě z kopce doljeva naftu :)) ......předtím oprava za dvojku byla že nemám, co žrát...teď mechanik řekne 40k, tak nasucho polknu a solim, no.....
tomaass2
21. 3. 2025, 17:50Hele zrovna OF mi přijde v pohodě - bezpečný a hygienický, proti jiným variantám. A vyděláš tím víc :D
Já jsem třeba v situaci, kdy by mi můj příjem tohle klidně umožnil, ale mám(e) preferenci se vymanit z nájmu a bydlet ve svým, takže všechno tohle musím(e) škrtnout. A víceméně takhle to má většina mojí sociální bubliny (= absolventi ČVUT kolem 30), pokud nedostali byt / část peněz na něj od rodičů. Zatímco auta jsou vůči výdělkům v poměru k dřívějším dobám levný, tak bydlení úplně uletělo.
Btw co za auto je ten inster, prosím? :)
martin_100
21. 3. 2025, 08:18Taky znam doby kdy jsem se o poslední5kilo musel podělit s autem abysme vydrželi do vejplaty a slo jen o poměr litrů benzinu k poctu rohlíků. :-) Ta doba je naštěstí pryč. Kdyz si predloni rek mechanik 40 tak je dostal. Bylo to zeny auto. Naftový. Tak auto ddojezdilo aktualni stk. A jak dostalo novou tak šlo bazaru vyměnou za 5 letý benzinový. Ale na nový bych fakt už dneska neměl. Jo kdybych becpal statisice do baráku tak jo. Ale žij v rozpadajicim se domě a jezdi novou károu. Blbost.
jbigllesCZE
21. 3. 2025, 11:10ja žiju v novým domě s dvěma rozpadajícíma kárama :) takže si rozumíme :)