Když se v Evropě řekne Tesla, většina lidí si ještě donedávna představila auto, které je rychlejší než lecjaký supersport, umí jezdit skoro samo a obzvláště mezi mladší generací šlo o symbol úspěchu srovnatelný skoro s Lambem. Jenže poslední měsíce ukazují, že kouzlo amerického elektromobilního snu v Evropě nějak vyprchává.
Prodeje Modelu Y v červenci klesly meziročně skoro o 40 %. A není to nějaká anomálie, podobný trend pozorujeme už sedmý měsíc v řadě, kdy se zákazníci od Tesly odvrací. Někteří tvrdí, že za to může konkurence od čínských značek, jiní ukazují prstem na klesající důvěru v Elona Muska, který místo aut raději řeší politiku a žabomyší války s Donaldem.
Tesla se pravděpodobně snaží propad nějak kompenzovat a tak přichází na evropské trhy nová verze Modelu Y Performance. Je otázkou, zda větší kola, ostřejší nárazník a lepší akcelerace (0-100 za 3,5 vteřiny) zvrátí propad prodejů, už jen proto, že nejde o nijak revoluční změny, ale spíše o lehký facelift. Ano, papírové parametry jsou lepší – dojezd narostl, akcelerace je ještě o chloupek šílenější, a když šlápnete na plyn, pořád budete nejrychlejší auto v provozu. Přitom oproti minulé verzi Y Performance je tu o 68 koní méně, jen 466.
Vzhledové změny pozná jen opravdu oddaný fanoušek – jiné disky, trošku sportovnější spoiler a pár decentních změn v interiéru. Tesla sice tvrdí, že je to “úplně nový zážitek“, kdo ví, třeba nového majitele čeká nějaké nečekané překvapení za volantem, ale takhle zvenku to vypadá jen jako další variace na téma “zkuste nějak natvarovat auto s baterkami v podlaze”.
Kdybychom chtěli článek ukončit nějakým trefným citátem, mohla by to být třeba otázka, zda je rychlejší nový model Y Performance, nebo pád prodejů Tesly. Ale to už je vážně moc snadný cíl. Místo toho se spíš sluší zeptat, zda za pád Tesly může skutečně jen Muskovo politické angažmá, nebo je za tím skutečnost, že automobilka usnula na vavřínech a ostatní výrobci dotahují její technologický náskok. Anebo je to celé úplně jinak? Diskuze je vaše.










Sato
31. 8. 2025, 16:29snad ne
ransom
31. 8. 2025, 19:26Povozil jsem se tuhle Volvem EX-30 Twin Motor. Akcelerace na 100 za 3,6. Jasně, je to jiná velikostní kategorie. Ale krom nesmyslně teatrálního recyklovaného plastu v interiéru mě to vůbec ničím nesralo, všecko mi přišlo domyšlené. Proti Tesle je to pořád mnohem víc auto. Ať je mi Tesla sebevíc sympatická svou technikou, furt to v ní vypadá jako v koupelně s televizí. Jestli je to nepřijatelné pro hodně nebo málo lidí, to netuším.
Kebek
31. 8. 2025, 20:11Řídil jsem Teslu 3 model 2020 a na tom autě mě sralo dost věcí a Y se mi vůbec nelíbí =Teslu ani "zadarmo"
Nedávno jsem řídil novou nudnou krabici MGS5 a byl jsem překvapen ,že mě nic neštvalo
co mě potěšilo je palubka ,volant ,ergonomie ovládání a na displeji si můžu zapnout velké analogové hodiny
rivka
31. 8. 2025, 20:46Nejpravděpodobnější příčinou onoho propadu bude - laicky odhadnuto - kombinace všech zmíněných faktorů. Osobne se přiznám že nevím jak dlouho je Model Y v nabídce ale připadne mi už docela výrazně "morálně zastaralý", navzdory jednomu (či více?) modernizacím. Osobně se mi - na rozdíl od Modelu S nikdy nelíbil a řekl bych že už je prostě okoukaný. No a skutečnost že Musk se v posledním roce poměrně výrazně zkokotil prodejům jistě nepomohla. Nemluvě o x desítkách nových - konkurenceschopných - modelů ostatních výrobců.
rock
1. 9. 2025, 05:18Todle by patřilo spíš k textu z přeschozího týdne, ale...
pořád to není žádný krasavec, pořád je to jako celek odulé a beztvaré, ale i tak musím uznat, že facelift byl tady krok vpřed a už dokážu najít úhly pohledu, ze kterých mne to neuráží.
Interiér je pořád velký špatný a je dostatečným důvodem hledat u konkurence.
VK
1. 9. 2025, 19:26Interiér se teprv plně docení s potomstvem velmi nízkého věku. Když se takový malý človíček proběhne v zablácených botečkách od předních sedadel po přední, u lepšího interiéru by mi asi zatrnulo. Takto vezmu do ruky vlhčený ubrousek a věc sprovozena ze světa.
rock
2. 9. 2025, 05:53Souhlasím, že to může být praktické. První Land Rover měl interiér dělaný na to, že se bláto z bagančat vypláchne hadicí.
Já jsem spíš zastánce toho, že človíček velmi nízkého věku je ukšírován v sedačce a tudíž po interiéru auta moc neběhá. A časem nevyhnutelně okopané opěradlo předního sedadla holt jednou za čas přejedu příslušným přípravkem. Jeden takový starší flek jsem z potahů čistil nedávno a překvapilo mne, jak moc i ty levné Sonaxy, Coyoty apod. pokročily s účinností.
Takže já jsem raději pro útulnější interiér, ale chápu pohnutky pro opačný přístup.
Bono_
2. 9. 2025, 06:36Mě přijde že to autíčko na baterky je celý takový vhodný pro lidskou populaci nízkého věku...🤔...ve školce jsem taky toužil po autíčku na baterky.🤷♂️ A je pravda, že ty největší laciný modely od vietnamců těmhle americkým designovým "skvostům" byli dooost podobný. Obzvlášť v modrý a červený, hned jak to vyšlo jsem si vzpomněl na kýč z tržnice a divil se, že to někdo začal dělat ve velkým provedení - ikdyž s podobnou kvalitou.🤭 Vtipný je, že něco čemu by se dalo říkat aspoň ucházející kvalita, jsem pozoroval až u aut vyrobených v číňansku..🧐
Interiér u toho asi nemá cenu řešit, když tam v podstatě krom sedaček nic neni.
...ale☝️, když si to někdo koupí, proč to nevyrábět, že..🤷♂️ ...vždyť dneska se prodá i slunečník k telefonu a kupa jiných potřebných ******.
rock
1. 9. 2025, 05:28A k věci:
v cenové kategorii 1-1,5 M se to holt zahustilo. Objevilo se hned několik konkurentů, kteří jsou třeba v některých kritériích o něco horší, ale v jiných zase o něco lepší a člověk si je může s klidným srdcem vybrat i z jiných důvodů než jen proto, že to není Tesla.
No a samozřejmě platí, že MY je tady s námi šestý rok, M3 devátý rok, MX jedenáctý rok a MS čtrnáctý rok. A ani u jednoho jsem nezaznamenal, že by se v dohledné době chystala generační obměna.
Initial C
1. 9. 2025, 07:20Naopak se delaly dementni upravy typu odstraneni packy blinkru. Ta se ted tedy pry nejak vracela, ale nepodcenoval bych tyhle drobnosti, plus zajemci o koupi dost mozna cetli horory o servisu v CR, to se taky myslim nijak nelepsi a asi moc nemotivuje ke koupi.
Romus
1. 9. 2025, 17:00Já si myslím že problém je v tom, že ti co Teslu chtěli, tak už ji mají. Teď začínají kupovat elektro i konzervativnější lidi a pro ty je to bizár.
Bono_
2. 9. 2025, 06:52Vidim to podobně.
Spousta lidí co přemejšlela nad elektropovozem, chtěla obyčejný auto ve všech směrech, jen s jiným systémem pohonu. Trochu tomu pomohlo, že design spalováků se taky trochu "zmodernizoval", začali se dělat auta co nabízí obě varianty, nebo se objevily střízlivější designový variace. Takže už si vybere i běžná populace, která nemá erekci při pohledu na schéma zapojení baterií.🙂