logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Nissan představuje svůj plán pro nadcházející roky. Na trh přijde nová Micra i třetí generace Leafu

Nissan představil svůj plán na záchranu skomírající značky. Bude to stačit?

Japonské automobilky to v Evropě nemají jednoduché. Často neumí pochopit, co místní zákazníci chtějí, jiní se to ani pochopit nesnaží a radši představí většinu svých modelů jako přeznačkované Renaulty s lehkými změnami. Nejinak tomu je i v případě Nissanu, který zdánlivě během pár let vyklidil trh a dnes na našich silnicích auta této značky patří mezi ty vzácnější. 

Ještě před deseti lety však patřila automobilka mezi ty úspěšnější. Oblíbený Qashqai patřil mezi nejprodávanější crossovery v Evropě, Navara si zase získala nejen věrné zákazníky, ale na jejím základě představil svůj pickup nejen Renault v podobě Alaskanu, ale dokonce i Mercedes-Benz se svou třídou X . V nabídce jsme našli i kladivo na supersporty, vrcholné GT-R, ale i sportovní 370Z s dlouhým rodokmenem a skvělým atmosférickým šestiválcem. A nesmíme zapomenout ani na Nissan Leaf, který byl pro Evropu v podstatě průkopníkem relativně dostupné elektromobility. Vybral si tedy v podstatě každý.

Foto: Autíčkář.cz

Značka však postupně svou nabídku okrájela. Fabriku ve Španělsku, kde se vyráběla právě Navara, odprodala čínskému koncernu Chery, a oblíbený pickup skončil. 370Z skončila s příchodem nástupce, Fairlady Z, který se do Evropy oficiálně nedováží, Nissan GT-R zase pro náš trh skončil během roku 2021. Leaf druhé generace skončil pomalu dříve, než se začal doopravdy prodávat a dříve oblíbená Micra už také nedostávala v poslední generaci tolik pozornosti, jako dříve – byť to se týká všech aut třídy supermini. Ačkoliv QashqaiX-Trail v nových generacích patří mezi velmi povedené vozy, na našich silnicích nepatří mezi ty nejčastější vozy, jako tomu bylo dříve. Automobilka však v minulém týdnu představila svůj plán pro záchranu prodejů, v rámci něhož se dočkáme v následujících letech řady nových modelů – pojďme se na něj podívat detailněji.

Zdroj: se svolením Nissan

Nissan Micra, tentokrát na baterky

Nejdříve se dočkáme nové generace Micry, která přijde jako plně elektrický model. Jako o jediném modelu automobilka vypustila ven první informace, týkající se zejména dojezdu a baterie. Ta bude dostupná ve dvou velikostech, základní 40 kWh a větší 52 kWh, se kterou by měl dojezd překročit 400 kilometrů. To už je na malé městské auto poměrně slušné, jakmile se na novinku ale podíváme zblízka (na té jediné fotce, která je dostupná), uvidíme, odkud vítr vane.

Micra je založená na platformě AmpR Small, na které stojí nový Renault 5. Jako ten, i Micra se bude vyrábět ve francouzském Douane, na čemž není vůbec nic špatně – ostatně i pátá generace byla vyráběná ve stejné fabrice jako Renault Clio, s nímž sdílela Micra platformu. Jenže se obávám, že to nebude stačit – vybere si někdo designově poněkud zvláštní, ale zároveň usedlejší Micru, namísto povedené retro R5  s celou řadou easter eggů? 

Zdroj: se svolením Nissan

Nissan Leaf už není hatchback, ale…SUV

Nissan nezahazuje svůj legendární elektromobil do křoví. Třetí generace Leafu by měla přijít ještě letos, ale vydává se úplně jiným směrem, než dříve. Zatímco první generace byla zvláštně tvarovaný menší hatchback, druhá generace trochu narostla, aby mohla sloužit i jako rodinné auto. Stejně jako v případě Micry, i Leaf byl zatím ukázán jen na jedné fotografii, už z ní se ale dá poznat, že půjde nově o model s vyšší stavbou karoserie. 

Jenže elektrický crossover už Nissan má v podobě velkého modelu Ariya, takže Leaf bude velikostně o něco menší, přesto s Ariyou budou sdílet společnou platformu CMF-EV, na které stojí i Renault Megane a Scenic. Nový Leaf má mít perfektní aerodynamický tvar a výroba by měla probíhat v Sunderlandu, kde se vyrábí dnes už jen Nissan Juke a Qashqai.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Nissan Juke už jen na baterky

Nejmenší crossover značky patří mezi ty oblíbenější modely u nás. První generace byla sice pro mnohé odpudivá (ale schválně se na ty tvary, zejména světel, zakoukejte, nepřipomínají vám 370Z? Ne?), druhá generace však kvalitu interiéru i celkový design posunula o úroveň dál. Třetí generace se v roce 2026 vydá trochu jiným směrem – automobilka totiž oznámila, že nový Juke bude pouze čistě elektrický. 

A co v USA?

Nissan má tradičně největší odbyt v USA, i za minulý rok se podařilo zvýšit odbyt na necelý milion aut ročně. Léty budovaná image značky, kde dostane úvěr každý nehledě na jejich credit score, tradiční sedany i levné crossovery letos doplní nová generace oblíbeného kompaktního sedanu Sentra i velkého SUV Pathfinderu. V neposlední řadě přijde na trh i plug-in hybridní motorizace pro populární SUV Rogue, u nás prodávané jako X-Trail. Ptáte se, proč jen v USA, a ne v Evropě, kde mají PHEVy všelijaké úlevy a větší popularitu? Těžko říci…

Nissan zmiňuje i třetí generaci svého hybridního pohonného ústrojí E-Power, kterou postupně vylepšuje od roku 2016. Za devět let už tomuto systému dalo přednost více než 1,6 milionu zákazníků, nová generace systému má však přinést až 15% zlepšení spotřeby ve vyšších rychlostech. Nový systém bude poháněn novým jeden-a-půl-litrovým motorem, který pracuje v ideálních podmínkách a otáčkách.

Foto: Autíčkář.cz

Pro připomenutí – E-Power označuje hybridní systém, kdy spalovací motor pracuje jako generátor a malá baterie pohání elektromotor, který pohání kola ve všech situacích – spalovací motor se tedy nikdy nepřipojí na kola napřímo. Výsledkem je jízda připomínající elektromobil, tedy vždy slušné zrychlení bez prodlevy, ale bez nutnosti nabíjení. Pokud vás zajímá, jak takové auto jezdí, testovali jsme Nissan QashqaiX-Trail s touto unikátní technologií.

 Co si o plánu Nissanu pro Evropu myslíte vy? Má šanci na návrat na výsluní, nebo postupem času upadne v zapomnění? Komentáře jsou vaše.

 

Zdroj: Nissan

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
HeavySmoker
2. 4. 2025, 11:36

Iba ste to zabudli včera publikovať alebo to Nissan myslí vážne? Veľa šťastia, naučil som sa jazdiť na starej Almere, Nissan a jeho 90tková sláva mi bude chýbať.

2 reagovat
afro-r1
2. 4. 2025, 14:00

Druhou vetu bych opravil na: Casto neumi pochopit, co musi mistni zakaznici proti sve vuli chtit.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte