reklama
načítám data...

Nejzábavnější auto roku – Které to bude v roce 2017?

Blíží se konec roku a já přemýšlím, jaká byla ta nejlepší letošní jízda. A celá redakce je napnutá jako prádelní šňůra, zda ten titul vážně letos vyhraje Ford GT!

zobrazit celou galeriiEditorial: Nejzábavnější auto roku – Které to bude v roce 2017?

Když jsem byl mladší, nikdy mě ani ve snu nenapadlo, že bych snad někdy mohl být součástí automobilového magazínu. Byl jsem pouhým čtenářem. Jedním z milionů. A to stále zůstávám. Ale o autech spolu s Autíčkářem píšu, úžasná auta si půjčuju a žiju si svůj sen. Jistě také jednou nastane ten nejlepší víkend v roce. My, redaktoři Autíčkáře, opustíme na pár dní své rodiny, odložíme svatby, pohřby a porody a proženeme po křivolakých silničkách českého venkova ta nejúžasnější auta uplynulého roku. Jenže pro získání určitých zkušeností si nestačí auto jen půjčit na týden. Je to málo. Je potřeba si ho tedy doopravdy koupit. A já si nějak uvědomil, že vlastně dvě auta, která se v minulosti do nejužšího výběru „Evo – Car of the year“ dostala, mám a jezdím s nimi. A některá další se mi povedlo řídit. Nikdy by mne nenapadlo, že to vážně klapne. Docela možná to bylo někde zakódované v mých snech mnoho let zpátky. Pojďme posunout čas a podívat se trochu do minulosti k závěru roku 2012. A přibližme se na vlně výjimečných momentů „eCoty“ až k napínavé současnosti. Nový článek a úchvatné video v britském Evo totiž zanedlouho vyjde. Počkejte, já to udělám ještě jinak. Nebudu si vymýšlet historky o tom, jak proháním nadpozemskou Pagani Huayru po skotské vrchovině, a přiblížím vám „eCoty“ skrze ta auta, která jsem vážně řídil.

Toyota GT86 – láska na první pohled

Zazvoní telefon a ozve se kamarád. „ Mám na test Toyotu GT86, za půl hoďky vylez, jdeme jezdit“. To se událo na podzim roku 2012. Byli jsme tři i s fotografem Ondrou a já se krčil vzadu na trestné lavici. Franta cestou domů do Litoměřic předvedl pár efektních driftů a já se na těch zadních sedačkách cítil jako sardinka v konzervě na rozbouřeném moři. Po pár kilometrech nad Litoměřicemi jsem konečně usedl za volant a jezdili jsme kolečko po okreskách pro fotografa. A Franta řádil ve své staré Hatchi, čili Toyotě Corolle (AE86). V asi třetím průjezdu už dávám otočku na prostornější křižovatce hulvátským driftem a nastane ten moment. Směju se od ucha k uchu a říkám si: „Jo, tohle auto je moje. To musím mít!“ Byla to perleťově bílá Toyota GT86. Tam někde na silnici mezi Verneřicemi a Lovečkovicemi, v rychlé pravotočivé zatáčce kolem vzrostlého dubu se zrodil můj sen. Můj zhmotněný sen. To auto může mít tolik objektivních nedostatků, jenže… Já ho mám vážně nejradši. Obzvlášť teď na podzim je přilnavost hodně omezená a já si přímo užívám tu lehkou míru vybočení zadní části Toyoty, přímo úměrnou citu v pravé noze. Je v tom živočišné spojení. Možná je to slabé auto pro Tiffa Needela na okruhu v Blyton parku. Jenže stejně – podívejte se, jak se směje a jak se lišácky baví. A o tom to celé je. Toyota se nestala EVO autem roku 2012, ale měla k tomu hezky nakročeno i přes fakt, že jediné pomalejší auto na okruhu byl Morgan 3 Wheeler. A tomu chybělo jedno kolo. 

Porsche 911 – žiju si svůj sen

Slavný megatest těch nejlepších aut uplynulého roku obvykle nějaké to Porsche 911 vyhraje. Stalo se to tak i v roce 1998, kdy se „eCoty“ vyhlašovalo vůbec poprvé. A vítězem se stal? Přeci zbrusu nová Carrera 2 v arktické stříbrné barvě, nápadně stejná jako „Sally“ z „Krabova blogu“. Zatím jsem toho o Porsche moc nenapsal. Mělo to svůj důvod, a vy kdo jste sledovali můj blog, víte, že mě nabourali. Hloupě a zbytečně, zezadu, protože řidiči zkrátka nekoukají na silnici před sebe. Nevadí, Porsche se nám totiž rodí znovu. Vyjede nové a lepší. Pístní sada od Woessnera vypadá jako ryzí šperk. Přitom zanedlouho bude již lítat v útrobách motoru a podstupovat benzínovou detonaci v rytmu šesti válců vleže. Moc se na to těším.

Porsche 911 typicky vítězí ve srovnávacích mejdanech nejlepšího svezení roku. A to navzdory faktu, že Cayman je už leta vlastně lepším Porsche. No vážně, objektivně to tak je. Jenže, když si koupíte Cayman, máte stejný pocit, jako když jste si stáhli porno s příběhem. Zkrátka něco, co není tak ryzí, nefiltrované a intenzivní. A Porsche 911 takové je, obzvlášť GT3 RS. Já jsem svojí „Sally“ pořídil po pětikilometrovém zážitku za volantem lesní silniční „erzetou“ ve stylu rallye San Remo. Odolat tomu nešlo. Trakce a přilnavost zadní části auta je famózní, zatímco předek se lehce a jistě skládá do „vracáku“. Ten cit v zadní nápravě a možnost tam poslat opravdu hodně plynu, ta síla trakce zadních širokých kol, které vás tlačí kupředu, mi spolu s plochým šestiválcovým vytím nedá spát. Akcelerace je neuvěřitelným zážitkem. Jakmile trefím přesný meziplyn, auto zavyje „vhouaauuuu, vhouaaaauuuu“ a já akceleruji vstříc nové rovince mezi zatáčkami. Ten zážitek musí být v každé 911 stejný. Minimálně si to tak představuji. Zcela telepaticky se přenáším do té části loňské eCoty komentované Nickem Trottem, který v úžasné 911R zažívá přesně tyto pocity. Mnoho britských automobilových žurnalistů je zkrátka vozy Porsche 911 fascinováno. Jethro Bovingdon například, ještě jako novinářský elév v časopisu Autocar, právě u testu staré 996 Carrery 2 začínal. A zamiloval se natolik, že je stará Carrera 2 jeho soukromým autem. Není divu, že loni vyhrálo Porsche 911R na celé čáře. Tomu autu nesmírně fandím. Andreas Preuninger (šéf divize Porsche RS) vloni dával interview pro Evo a prozradil, že při vývoji 911R najezdil schválně mnoho běžných kilometrů ve starších modelech 997 i 996, které mu pomohly znovu získat cenné informace o podstatě, koncentrované esenci modelu 911. A to se zjevně povedlo bez chybičky.

reklama

Ford GT – Vyhraje to letos?

Dnes se stejně jako před padesáti lety podařilo dostat závoďák stvořený pro vytrvalostní závod 24h Le Mans na civilní značky. Ford GT je ale jiný. Nemá ten velký burácející osmiválec za vašimi zády, ale zato je celý plný karbonu. Je chytřejší než superpočítač Holly z Červeného trpaslíka. Jeho unikátní zavěšení s torzními tyčemi s možností nastavení pro závodní dráhu a pak jemnější, s vyšší světlou výškou pro silnice je vskutku pozoruhodné. Celý monokok karoserie je z karbonu, podobně jako u daleko civilnější a normálnímu smrtelníku blížší Alfy Romeo 4C. Díky tomu, zrovna jako Alfa 4C, váží opravdu málo. Bez řidiče je to 1380 kilogramů. Brzdy jsou rovněž karbon-keramické. A co se skrývá pod kapotou za sedadlem řidiče? Možná se budete divit, ale najdete tam motor z Fordu F150 pickupu. Jasně, ne tak docela, protože 3.5 V6 Ecoboost je přeplňován dvěma turby a nabídne necelých 650 koní! Není to moc? Do této úvahy se pouštět nebudu a radši si pusťte Chrise Harrise, protože ten s ním už jezdil, a to ve stylu vpravdě důstojném jeho jména. A nám už nezbývá než napjatě čekat ten týden či dva na to, jestli se opravdu Ford GT stane tím nejlepším a nejzajímavějším svezením roku 2017.  Ať už v Topgearu, nebo v mém obvzlášť oblíbeném „Evo Car of the year“. 

Seznam vítězů “ECOTY” od začátku tohoto nejdůležitějšího testu magazínu EVO:

  • 1998 – Porsche 911 Carrera 2 (996.1)
  • 1999 – Porsche 911 GT3 (996.1)
  • 2000 – Porsche 911 Turbo (996)
  • 2001 – Pagani Zonda C12 S 
  • 2002 – Honda NSX-R
  • 2003 – Porsche 911 GT3 (996.2)
  • 2004 – Porsche 911 Carrera S (997.1)
  • 2005 – Ford GT 
  • 2006 – Ferrari 599 GTB Fiorano
  • 2007 – Porsche 911 GT3 RS (997.1)
  • 2008 – Nissan GT-R
  • 2009 – Lotus Evora
  • 2010 – Porsche 911 GT3 RS (997.2)
  • 2011 – Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997.2)
  • 2012 – Pagani Huayra & Lotus Exige S V6 (S3) (poprvé remíza v eCoty)
  • 2013 – Porsche 911 GT3 (991.1)
  • 2014 – Ferrari 458 Speciale
  • 2015 – Porsche Cayman GT4 (981.1)
  • 2016 – Porsche 911 R 
  • 2017 – ???

Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

munilaw
29. listopadu 2017, 14:21
0

GT3 991.2 :-D

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
29. listopadu 2017, 17:26
1

No, že by Porsche po třetí za sebou? :) No, vyloučit to nejde. Já jsem viděl list aut jen od Topgearu zatím, Evo ho zatím tají, pokud jsem hledal dobře. Ale GT3 RS , nové přijde až na jaře, už tedy letos bylo představené v Goodwoodu, ale to tam nebude. Zatím není produkční.
Takže jedině GT3 a to asi v té nejlepší trojce bude. Šance na vítěžství bude mít i McLaren 720S nepochybně , uvidíme ... v minulosti se do top 3 dostaly i v porovnání fakt levná auta, jako např. v 2009 , bylo druhý (abych nekecal) Clio RS 200 Cup! :)

munilaw
30. listopadu 2017, 00:39
0

Proč né že :-D viz. 2010 a 2011 (997.2 GT3 RS 4.0 Mňam Mňam :-D). Právě, z Porsche mě napadla jen ta GT3 991.2 (GTS 991.2 ještě možná? nevím přesně kdy vyšlo...). RennSport ještě není produkční jak říkáš btw. vůbec jsem netušil, že už bylo v Goodwoodu :-D předpokládám zamaskované? Levnějším autům rozhodně fandím :-) Co tak Alpine A 110 ? :-D u té, ale taky nevím zda se už prodává :-D

st
stirling
01. prosince 2017, 09:32
0

Clio bolo 5te,pamatam si ze aj 172 bolo vysoko, a specialne 182 cup bol na tom dobre ,byvaly majitel a sefredaktor EVO H,Metcalfe si kupil dokonca.

munilaw
01. prosince 2017, 16:32
0

Jo to jsem někde viděl na YT, že si ho koupil :-D

beastar
29. listopadu 2017, 16:29
0

No jo jen v roce 2001 pořádný auto jinak tomu evidentně nerozuměj jako my tady. Páč ta 996 tam tolikrát vyhrála a tady to lidi berou jako špatnýho nástupce :D

reagovat
Autíčkový Jelen
29. listopadu 2017, 19:45
0

Tento rok to bude doopravdy nabitý...sám sázím na famózní Ford GT nebo Porsche 911 GT3 991.2. Ale stále je zde možnost abychom byli překvapeni. Třeba McLaren 720S, který teda sice není tak zábavný, zato je to ale neskutečně všestranný stroj a to by se zvlášť na mokrých britských silničkách mohlo počítat. Ale osobně to asi nejvíce přeji Fordu GT (taky z důvodu umlčet už ty co tam chtějí jen V8 a nic víc).

reagovat
Br
Breakthru
30. listopadu 2017, 20:56
0

viděl jsem tři GT naživo v Ženevě a je to impozantní auto.Navíc typickej Ford, postaví supersport s motorem, kterej se v USA dodává i do Transita:D....Jsem sice nakloněnej modrýmu oválu, ale osobně fandím GT86, protože je to poslední seriový auto, co má koule a smysl, když neberu v potaz odvozený ostrý verze obyčejnejch aut....

Autíčkový Jelen
02. prosince 2017, 08:47
0

To je pravda...typickej Ford no :D Minulý GT mělo taky motor, který měl aspoň určitý části společný s F-150. Hlavní rozdíl myslím byl, že GT mělo hliníkovej blok a normálně byly Modulární V8 od Fordu hlavně litinový. A hlavy byly trochu předělaný z Fordu Mustang SVT Cobra (aspoň to teda říká wikina :D ). A nikomu to nevadilo.

Adam
01. prosince 2017, 12:36
0

Nezapomínáte tak trochu na GT2?

reagovat
st
stirling
01. prosince 2017, 14:00
0

tiez si myslim ze bude vysoko pokial ju nerostrelia

Petr 'Krab' Jeřábek
01. prosince 2017, 15:38
0

GT2 RS už se objednat nedá, tvrdí to konfigurátor. Ale můžeš si jí pořád vybrat. Dostal jsem se hravě k 300tis Euro a to jsem ještě pořádně nepročetl všechny možnosti ....

Já neviděl seznam toho co EVO mít bude. A nedivil bych se , kdyby náhodou třeba nevybrali a Porsche nedodalo model 911T. Já si říkám, že ten by se docela zajímavě umístit mohl..

Snowman000
01. prosince 2017, 15:19
0

No jeden finalista z eCoty by mohol, ak pojde vsetko ako ma, parkovat coskoro u mna v garazi (no GT86 to ale neni) :P

reagovat
Snowman000
01. prosince 2017, 15:20
0

...z rocniku 2012...

Petr 'Krab' Jeřábek
01. prosince 2017, 15:36
0

Asi už tuším :) M135i ? Protože pochybuju, že bys koupil Morgan 3 Wheeler :) ... ten by se asi mě zrovna líbil moc

Snowman000
01. prosince 2017, 15:41
0

No jo no uz to tak vyzera...ale s manualom samozrejme...ale hadanka to nebola moc tazka :P

Ale 3 Wheelera som videl behat po Bratislave a to bych taky silne mohol! Ale asi tak 5 auto v domacnosti :D

PS: Odkaz na PDF verziu eCoty 2012: http://porschecarshistory.com/wp-content/old/lib/magazines/evo/2012/Evo_2012_car-year.pdf

Petr 'Krab' Jeřábek
01. prosince 2017, 15:54
0

tak to gratuluju ! :) Nepochybně to bude parádní svezení. Jinak ty čísla EVO od nějakýho 09" roku minimálně s eCoty mám doma schovaná ... občas si v tom počtu někdy i teď :)

Snowman000
01. prosince 2017, 15:59
0

Diky diky...az to vyjde tak sa pokusim pochvalit a mozno aj ukazat :)

Tez sa u mna najdu este nejake tie EVA...iked ja bol z nejakeho dovodu vzdy vic na Autocar/Carauto/Autocar...

Goldies
04. prosince 2017, 23:06
1

Krabe, krabe, my si toho Lotuse musime koupit! Musime rozlousknout tu remizu!

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem