Poslední roky zažíváme turbulentní časy a vše, co se nám zdálo jasné a dopředu nalajnované, to najednou může být jako mávnutím kouzelného proutku jinak. Globální průmysl zažívá bezprecedentní potíže, kdy jeden zádrhel generuje řetězec dalších. Výrobci tak musí mnohé plány přizpůsobovat svým aktuálním možnostem a minimalizovat rizika.
To nezní jako ten nejpozitivnější úvod článku o světlých zítřcích. Ale věřte mi, bude to pozitivní. Po letech, kdy jsme nevěděli dne ani hodiny a opatření se měnila ze dne na den, se nám teď svět zdá se stabilizuje. Jasně, problémů máme nemálo a mnohé z nich budeme řešit ještě dlouhá desetiletí, ale alespoň už tak nějak tušíme, co a odkud můžeme čekat. A s tím už se dá pracovat.
Do starých kolejí se nám tak pozvolna vrací i automobilový průmysl a v roce 2023 se můžeme těšit na docela dost novinek. O tom jste už jistě četli, rok 2023 je třeba dalším rokem, kdy na trh vstoupí Tesla Cybertruck. Jupí. České cesty by také měla začít brázdit zcela nová Dacia Duster. Tady jsou mé pocity trochu smíšené, protože současného Dustera mám docela rád, ale například Jogger byl pro mě velké zklamání a trochu se obávám, aby Dacia namísto ‘good news!’ nepokračovala spíše tímto směrem.
Nicméně ani o Tesle ani o Dacii dnes psát nechci. Já se s vámi chci podělit o to, na co se doopravdy těším v roce 2023 já. Takže pojďme na to:
Alfa Romeo Giulia
Začneme zlehka, protože tohle není zrovna horká novinka, ale ve skutečnosti je to auto, na které se těším snad ze všeho nejvíc. Alfa Romeo modernizovala model Giulia a já se nemůžu dočkat, až se dostanu za jeho volant. Říkáte si, že se tu chystá nejedna automobilová revoluce a já se nejvíc těším na auto, které od toho loňského rozezná jen fanda značky? No možná máte trochu pravdu, ale faktem je, že Giulia zraje jako víno.
Giulia je tu s námi už od roku 2016, po bombastické premiéře hned té nejnadupanější verze QV se postupně začaly objevovat i řekněme civilnější provedení a první zkušenosti byly řekněme trochu rozporuplné. Na jednu stranu tu bylo auto svou vyvážeností a čitelností daleko přesahující cokoli, co nabízela konkurence, na druhou stranu tu ale bylo pár otazníků v podobě příliš přísné stabilizace, některých nehezkých detailů, absentující výbavy či možná až příliš agrárního zvuku vznětových motorů.
Ale s každým modelovým rokem se tyto věci zlepšovaly. Krůček po krůčku se z Giulie stávalo to auto, které bych si chtěl pořídit. A teď přichází dalších pár dílků do skládačky. Konečně auto dostává LED světlomety s matrix technologií, zásadně přepracovanou radiomapu a také třeba digitální přístrojový štít. Viděli jste ty retro budíky? Paráda! Ano, tohle všechno tu mělo být už před pěti lety, ale buďme za to rádi alespoň teď.
Fiat Panda
Tohle bude velké! Teda bude to pochpitelně malé, ale víte, jak to myslím.. Fiat by v příštím roce měl světu ukázat novou Pandu. Opravdu novou. A to se nestává až tak často, Panda je na trhu už 42 let a za tu dobu se na výrobní lince vystřídaly pouze tři generace, z nichž ty dvě poslední jsou si opravdu hodně podobné..
Teď tedy má přijít zcela nové auto sdílející platformu s dalšími modely Stellantisu, například s Opelem Corsa. Detailů k novince zatím k dispozici mnoho není, ale Panda mě ještě nikdy nezklamala, tak doufám, že u toho i zůstaneme.
Německá prémiová trojka
A teď asi to vůbec nejlepší. Tohle sledovat bude daleko napínavější než závody Formule 1. Nestává se to příliš často, ale v příštím roce se to podle všeho stane. Všechny tři němečtí prémioví výrobci představí svůj střední sedan. Čeká nás nový Mercedes-Benz třídy E, nové BMW řady 5 a aby toho nebylo málo, i nové Audi A6. Pravda, u Audi už půjde o čistě elektrické provedení A6 e-tron, které bude na trhu souběžně se stávající A6, proč si tím ale kazit napínavost souboje.
Ostatně u BMW můžeme očekávat vedle ostatních i právě čistě elektrickou ‘pětku’ ve verzi i5, takže prostor pro přímé srovnání tu bude. Za poslední roky se na poli technologií dějí nevídané věci, zatímco výše vzpomenutá Giulia se ještě letos nabízela s halogenovými světly, současná auta dokáží pomocí LED světlometů kreslit po silnici a další kouzla.
Obdobná revoluce prolétla interiéry nových aut. Radiomapy jsou on-line, dokáží si obstarávat důležité informace a snadou formou je distribuovat řidiči. Všechno je komplexní, ale přitom rychlé a intuitivní. Uspět v tomto světě znamená přijít s něčím opravdu výjimečným. Tak uvidíme, čím nás německá trojka překvapí.
Kia EV4
Nijak se netajím tím, že ze dvou sourozeneckých korejských automobilek mi byla vždy sympatičtější Kia. Tak nějak mi její auta sednou lépe. Když se všichni těšili na originálně hranatý přerostlý hatchback Ioniq 5, já vyhlížel elegantní futuristické EV6.
A teď se situace opakuje, svět se nemůže dočkat Ioniqu 6, takového podivně deformovaného Porsche, zatímco já vyhlížím EV4. Tento menší crossover by se při troše štěstí měl představit právě v příštím roce. EV6 splnil má očekávání, to auto je přesně takové, jaké jsem si ho vysnil, jen jedna věc to celé kazí – velikost. Stejně jako u Ioniqu 5 se nemohu zbavit dojmu, že někde cestou od prvních hliněných modelů (dělají se ještě vůbec hliněné modely?) k prvním prototypům se nějak pomotalo měřítko. EV6 je prostě o číslo větší, než by měl být.
A právě tento problém by - alespoň v mých představách – měl vyřešit model EV4. Kompaktní auto tak, jak ho mám rád, by mělo nabídnout moderní techniku a všechny ty hračky, které už z korejských elektromobilů dnes známe. A aby toho nebylo málo, mělo by se objevit ještě jedno EV a to hned EV9. To už bude pořádný kus auta.
Volkswagen Passat
Tohle je takové moje guilty pleasure. Volkswagen by v příštím roce měl představit nový Passat. Jak už jste asi zaznamenali, novinka se chystá už jen v provedení kombi, sedan se současnou generací končí a zůstane jen ve formě Škody Superb. Spolu s Passatem by se světu mohl představit i jeho elektrický derivát, vycházející z konceptu ID.Aero.
Samotný Passat je pro nás v naší české kotlině důležitý, protože tohle auto se zároveň po pár stylistických úpravách představí, jak už jsem uvedl výše, i jako nová Škoda Superb, což je momentálně asi to nejlepší, co domácí automobilka může nabídnout. Očekávání jsou tedy právem vysoká. Já se ale přiznávám, že se těším hlavně na to ID.Aero.
Elektromobily od VW mě zatím příliš nepřesvědčily, že je německý koncern připraven na elektrickou revoluci, přitom bych jim to ale vlastně docela přál. ID.3 nebo jeho derivát od Cupry se mi dokonce stylisticky i docela zamlouvá a ani ID.Aero by nemuselo být ve své produkční verzi úplně ošklivé auto. Otázkou ale zůstává použitá technika. Zvládne Volkswagen dohonit konkurenci?
Maserati GranTurismo
A na závěr jsem si nechal to nejlepší. V příštím roce se dočkáme i novinky od Maserati (vnímáte také, že Maserati nabídne na našem trhu více modelů než Fiat?) a to hned z mého pohledu té nejdůležitější. Na trh přijde model GranTurismo. Velké kupé stylově naváže na svého předchůdce, těšit se tedy můžeme opět na mimořádně dlouhý rozvor a nesmírně elegantní linie. Ty designéři ještě dále vyhladili a připravili Maserati zcela odpovídající roku 2023.
Při testu SUV Grecale jsme již měli příležitost vyzkoušet nový motor Nettuno i zcela nový palubní systém Maserati a obojí nás velmi mile překvapilo. Maserati se vrací v každém ohledu na špičku ve svém segmentu a konečně již netřeba omlouvat nedostatky ve výbavě či technologiích onou aurou výjimečnosti. Nové Maserati má obojí, technologie i kouzlo italského sporťáku.
GranTurismo dorazí v několika provedeních a to včetně plně elektrické verze. Taková je doba a já osobně jsem vlastně na elektrická Maserati velmi zvědavý, protože jestli někdo dokáže vykřesat z elektromobilu to pravé ‘petrolheadské’ potěšení z jízdy, jsou to bezpochyby Italové. Zároveň tu ale bude i šestiválec Nettuno ve dvou výkonových verzích. Modena nabídne 490, Trofeo potom celých 550 koní. Na své si tedy přijdou i zarytí odpůrci elektromotorů.
To je tedy výběr toho, na co se těším v roce 2023 já. A co vy? Vyhlížíte Alfu Romeo s motorem uprostřed? Nemůžete se dočkat nového Kodiaqu? Nebo budete dál čekat na Cybertruck? Dejte nám vědět do komentářů!
31. prosince 2022, 09:28
5
Vyhlížíme nového Priuse. 2023 vypadá po čertech dobře. Teď jen aby tu PHEV variantu, co bude v EU, nějak nezabili.
02. ledna 2023, 13:41
2
Za mne škoda, že nebude jako "klasický Prius" (pokud bydlím na sídlišti a nemohu nabíjet, je pro mne "příplatek za zásuvku" zbytečný). Naopak i když je nový Prius krásný, mne by chyběl čistý baterkáč, jezdím-li drtivou většinu tras couračky, je pro mne zbytečné tahat s sebou benzínový motor. Tak mne napadá, že by takto mohl být duševním následovníkem své kopie jménem Hyundai Ioniq :-D
31. prosince 2022, 10:06
4
Uz roky si rikam - skoda toho zarizleho kombiku od Giulie...
Fiatu ted uz krome 500 nebo Pandy uz moc nebude. Tento tyden jsem cetl v italskych mediich oslavy jejich noveho moderniho krasne italskeho... Avengeru.
A6 jde do finale, takze jeste nejake 2-3 roky pockat...
31. prosince 2022, 10:18
2
Palec nahoru Alfě, že Julii ještě nezařízla. Až se divím.
Na ID Aero se těším, akorát se obávám, že přijde moc pozdě a moc málo.
31. prosince 2022, 13:18
0
🤔🤔🤔
😼🤌
31. prosince 2022, 22:07
0
Těším se, že se v příštím roce dostanu u nás na letišti přes všechny ty "skladovky" do práce. Letos to byl občas docela slalom.
01. ledna 2023, 13:04
-1
Giulia s digi budikmi :( :( :( takze uz ostava nepokazena len mazda?
03. ledna 2023, 18:40
1
Nové auto? Už se není na co těšit. Já nejvíc doufám, že se mi podaří přesvědčit ženu, že pošleme do světa to nejnovější co je doma, což je Peugeot 308 a zůstane mi tak jako nejmladší vůz Alfa 156 s Bussem z roku 2002 a pak průřez italy napříč dekádami od 1970...