logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Editorial

Mohou mít automatická auta charakter?

Auta bez řidiče. Noční můra nadšených řidičů a konec automobilismu tak, jak ho známe. A pravděpodobně v horizontu nejbližších let a desetiletí nevyhnutelná záležitost. Budou to ale opravdu bezduché stroje, nebo v nich může být něco víc?

Existují v zásadě dva typy automobilových nadšenců, pokud jde o vztah k automatickým autům. Část se jejich příchodu děsí, zatímco ta druhá část si odmítá připustit, že by k něčemu takovému mohlo dojít. Jako tonoucí lapající po plouvoucím stéblu se chytají naděje, že automatická auta narazí na legislativní problémy s odpovědností za škody, nebo že jejich masové nasazení znemožní nějaká technická překážka.

Jenomže při pohledu na ohromující pokroky, které vidíme ve všech ostatních odvětvích výpočetní techniky a automatizace, je jasně patrné, že to stéblo nás opravdu neunese. Automatická auta přijdou. A skoncují se světem automobilů, jak je známe dnes. Stejně jako příchod emisních norem a požadavků na bezpečnost skoncoval s automobily tak, jak jsme je znali v 60. letech nebo jak jsme je znali v 80. letech.

A jak naši pravidelní čtenáři už asi tuší, mám za to, že ani tentokrát nebude kaše tak horká a výsledky tak děsivé. Kolikrát už v minulosti zastánci "starých dobrých časů" mluvili o tom, že auta už nikdy nebudou tak vzrušující a zajímavá. A kolikrát potom přišly věci jako třeba Jaguar F-type nebo Challenger Hellcat? Kolikrát nám byla vykreslována budoucnost plná bezpohlavních, blobovitých elektromobilů a jak se naše představy změnily, když se na trhu objevila fascinující a jízdně fantastická Tesla Model S ?

Stejně tak nám dnes škarohlídi a luddité vykreslují svět plný aut, která budou vypadat jako nedávný koncept od Google. Bez volantu, bez designu, bez tvarů, bez koulí. Všechna stejná, jako v nějakém dystopickém filmu z totalitní budoucnosti. Jenomže my víme svoje. Víme, že lidé auta nekupují racionálně a že auto, které precizně splňuje všechny rozumné požadavky, ale nenabízí ten "pocit" a "něco navíc", se nebude prodávat. Nebo se přinejmenším nebude prodávat dlouho. Platí to v případě pohonu předních vs. zadních kol u luxusních sedanů, a bude to platit i u automatických aut.

I kdyby totiž automatická Google vozítka splňovala všechno, co kdo může od auta potřebovat, fungovala bezchybně, byla dost pohodlná a rychlá (což nebudou) a nabízela spousty prostoru (což tuplem nebudou), objevil by se zanedlouho někdo, kdo by chtěl utratit za auto víc peněz už jen proto, aby bylo vidět, že může. A aby mohl dávat najevo svůj vkus a osobnost nejen tím, co nosí na sobě, kde se stravuje a kde bydlí (a čím telefonuje atd.), ale i svým automobilem. Proto můžeme s vysokou měrou jistoty předpokládat, že budoucí automatická auta budou mít blíž k nedávno představenému konceptu od Giugiara než k bezpohlavnímu Google vehiklu.

dokud bude existovat možnost manuálního ovládání, budou jí lidé využívat

Jenomže ani okázalá luxusní limuzína s velkolepým designem, rozmáchlými křivkami a superkomfortními křesly neřeší základní problém nadšeného řidiče. Tedy absenci řízení. Italdesign Gea se v tomto od podivné Google věci liší v tom, že nabízí alespoň nějakou možnost manuálního ovládání. I v tomto případě můžeme očekávat, že se bude reálný vývoj držet spíše italských představ. Je totiž poměrně jednoduché naučit automatické auto, aby samo zvládalo dálnice, hlavní tahy nebo městské bulváry, ale kličkování po zasněžené okresce s nejasnými krajnicemi, projíždění staveništěm či parkování v louce nebo poli – abychom zmínili jen pár typických příkladů – je pro počítač mnohem komplikovanější. Proto lze jen těžko očekávat, že by se auta v nejbližší době zbavila alespoň určité možnosti manuálního ovládání.

A dokud bude existovat možnost manuálního ovládání, lidé ho budou využívat. Samozřejmě, můžeme zakázat provoz manuálních aut – a je dost pravděpodobné, že taková věc, přinejmenším na hlavních tazích a ve velkých městech, do čtvrt století nastane. Je dokonce možné, že na dálnici nebo obchvatu města nebudete mít jinou možnost než plně automatický režim.

Ale úplný zákaz použití manuálního režimu všude, i na poslední okresce a i v nejpostrannější uličce? Na takovou věc můžeme ještě hodně dlouho zapomenout. Lidé milují pocit, že mají věci pod kontrolou. Jen si vezměte, kolik energie věnují automobilky tomu, aby vytvořily iluzi manuálního řazení u automatické převodovoky – kde je to většinou k ničemu – nebo dokonce u variátoru, kde je to spíše kontraproduktivní. Kolik úsilí je věnováno tomu, aby auta co nejlépe simulovala pocit, že se řítíte za hranicí limitu a hrozí vám každou vteřinou smrt v plamenech, i když vás ve skutečnosti hlídá armáda elektronických trpaslíčků, připravených zasáhnout.

Což je také cesta, kterou můžeme očekávat u automatických aut. Všechny argumenty jejich proponentů a budoucích propagátorů zákazu manuálního řízení se totiž budou týkat bezpečnosti – toho, že automatické auto bude mít lepší reakce než lidský řidič, nebude se vědomě pouštět do rizik, bude v dešti či mlze vidět lépe než řidič a bude schopno bezdrátově komunikovat s ostatními auty. Což jsou všechno věci, které poskytnou i pokročilí "asistenti", kteří na vás budou jen "dohlížet". Stejně jako vás moderní ESP nechá jet "tak trochu driftem", může vás automatické auto nechat řídit, ale neustále se dívat přes rameno, hlídat a v případě potřeby zasáhnout.

koně od auta odlišuje to, že dokáže myslet. i když není zrovna génius

 

Ale kde je ten charakter? Teď zabrousíme trochu dál na tenký led úvah a fabulací, ale zamysleme se nad tím, co tvoří "charakter" auta. Většinou je to o tom, že si s vámi auto dokáže "povídat", zprostředkovat vám informace o dění mezi koly a silnicí. Občas hrají roli i typické vrtochy daného kusu nebo modelu – často i nedostatky, které časem začneme vnímat jako součást "duše" auta.

Ve skutečnosti tvoří onen "charakter" všechny vlastnosti auta, které nám umožňují vytvořit si iluzi, že auto, které řídíme, není jen tupá hromada plechu, ale skutečně živoucí organismus. Něco jako třeba kůň.

Víte, co odlišuje koně od auta ze všeho nejvíc? Samozřejmě že ano. Kůň je totiž doopravdy živý. A dokáže doopravdy myslet. Není to sice žádný génius, dokonce by se dalo říct, že je to na svoji velikost dost hloupé zvíře. Ale pár základních myšlenek zvládne. A kromě myšlenek na oves (nebo co vlastně koně žerou), klisny a vyměšování dokáže ve svém omezeném mozečku pochopit i pár dalších zajímavých skutečností. Třeba je mu jasné, že není dobré narazit hlavou do zdi. Nebo dokáže běžet po cestě, aniž by ho jezdec musel neustále korigovat. Dokáže dokonce přiběhnout na zavolání. A i když koním příliš nerozumím, jsem si dost jistý, že bude možné ho naučit, že má někam odběhnout a čekat na to zavolání.

Jinými slovy, takový kůň dokáže všechny věci, které bude umět automatické auto. I od něj můžeme očekávat schopnost jezdit do jisté míry autonomně. Bude také schopné odjet opodál a zaparkovat nebo na zavolání přijet z parkovacího místa a vyzvednout vás (něco takového už teď dokáže poslední verze Tesly Model S). A nejspíš bude schopné nechat vás řídit, přičemž se ale nenechá přesvědčit k tomu, aby narazilo čelně do zdi nebo udělalo nějakou podobnou hloupost.

Doveďme ale tuhle analogii ještě o něco dál. Ač na koni nejezdím, protože je mi nepříjemné vyskytovat se v přítomnosti tvorů stokrát těžších než můj kocour a přitom hloupějších, jsem si poměrně jistý, že i koně mají, stejně jako kočky a psi, charakter. Určitě existují hloupější koně a chytřejší koně, klidnější koně a nervózní koně, koně, kteří mají raději volné tempo a koně, které baví jen upalovat naplno. A jakýkoliv jezdec na koni by nám určitě vyjmenoval spousty dalších charakterových vlastností, které může kůň mít. Každý jednotlivý kůň – ne všichni koně jako celek, nebo dané plemeno koně.

Auta takový charakter nemají. Mají jeho náznak. A ten náznak charakteru je, alespoň do doby, než se projeví opotřebení, únava materiálu nebo individuální úpravy, naprosto identický v rámci celé produkce daného modelu.

auta nemají žádný opravdový charakter, protože nejsou živá a nemohou myslet

To jsou ale "hloupá auta". Teď si představte chytré auto. Auto, které vás nechá tak trochu řídit, ale bude do jisté míry – podobně jako kůň – myslet samo za sebe. A stejně jako jsou dnešní automatické převodovky a řídící jednotky motoru schopné přizpůsobit se jízdnímu stylu řidiče, dokáže se mu přizpůsobit i ono.

A nebo ještě lépe – co když si budeme moci stáhnout předpřipravené charaktery aut? Nebo je upravovat a nabídnout kamarádům? A volit mezi jednotlivými "osobnostmi" našeho auta? A co když technici najdou způsob, jak vašemu automatickému autu dát charakter "odkoukaný" od toho či onoho slavného závodníka, když ho posadí do vozu plného senzorů?

Nebudou mít auta ten opravdový charakter teprve až ve chvíli, kdy budete moci vést s kamarády u piva následující rozhovor?

"Teda, to bys nevěřil, jak se teď moje auto naučilo driftovat!"

"Ti závidím, moje se driftů strašně bojí! Ale zase teď našlo na mojí oblíbený okresce úžasnou stopu!"

Představte si chytré auto, které se neomezuje jen na to, že vás doveze večer z baru nebo samo najde parkovací místo, a dokáže víc než jen hlídat, aby se vám pokus o drift nevymknul z rukou nebo dávat pozor, abyste nepřehlédli auto či chodce před vámi.

Chytré auto by mohlo aktivně ovládat spoustu věcí, které vy nikdy ovládat nedokážete, i kdyby nakrásně byly manuálním ovládáním vybaveny. Stejně jako kůň může ovládat každou nohu zvlášť, chytré auto by takto mohlo nakládat s koly. Můžeme předpokládat, že takové chytré auto bude buďto elektrické, nebo bude mít nějaký jiný supermoderní systém pohonu, který bude umožňovat přenášet výkon libovolně na jednotlivá kola. Samozřejmě také může jednotlivá kola dle potřeby přibrzďovat, a lze si snadno představit, že bude možné každé kolo nezávisle natáčet.

Auto, které dokáže všechny tyto věci, bychom uměli postavit už dnes. Ale žádný člověk není schopen je ovládat. Nedisponujeme schopností rozčlenit svoji pozornost na tolik úkolů a vykonávat je všechny zároveň, nemluvě o tom, že by bylo dost těžké pro něco takového vymyslet ovládací prvky, ze kterých by vám nepraskla hlava.

co když bude vaše auto dost chytré, aby vědělo, co chcete udělat?

Dnešní auta už část z toho dokážou. Jsou schopná přibrzďovat jednotlivá kola, aby vyrovnala smyk, nebo dokáží rozdělovat výkon tak, aby se maximalizovala dostupná trakce. Ale nic z toho nedělají nějak zvlášť chytře – nejsou dost chytrá na to, aby dokázala sama řídit, a tím pádem ani na to, aby dokázala pochopit, co chcete udělat. Elektronické systémy dokáží zabránit prokluzu kol, vyrovnat smyk nebo ho udržet v kontrolované míře. Ale co když bude vaše chytré auto dost chytré na to, aby poznalo, co se chystáte udělat? Škubnete před zatáčkou volantem a ono pozná, že to má být "scandinavian flick". Podle své povahy se rozhodne, že si bude hrát s vámi, nebo naopak krotit vaše nadšení. Pokud bude "hravé", tak použije všechny systémy k tomu, aby smyk nejdříve vyvolalo a pak udrželo. A pokud bude mít raději "čistou stopu", tak váš pokus zklidní, nebo se jen těžko nechá přesvědčit. 

A při tom všem bude schopné sledovat okolí, teplotu silnice, vzduchu a pneumatik a stav všech svých systémů. Díky GPS mapám bude vědět, jak vypadá silnice za zatáčkou a díky sdílení informací s ostatními auty bude vědět, že v protisměru nic nejede.

Dnes se nám představa auta, které se dokáže řídit samo, a přitom může být zábava s ním jezdit, může zdát podivná a možná až zvrácená. Ale zamyslete se nad tím, co by asi říkal člověk v 80. letech – v době, kdy vrcholem "inteligence" automobilů bylo ABS a kontrola trakce – na představu auta, které je tak plné počítačů, že dokáže samo srovnat smyk, samo řadit včetně meziplynů, samo udržovat rychlost za autem jedoucím vpředu a do toho vám číst SMS a ukazovat mapu. A co by si myslel o tom, jestli takové auto může být zábava řídit. Jsem přesvědčen, že by takovou věc považoval za konec automobilismu a jakékoliv radosti z řízení. Přesto jsou na dnešním trhu spousty aut, které i přes všechny bezpečnostní systémy a splňování bezpečnostních a ekologických norem dokážou nabídnout fantastické zážitky. Běžnému řidiči možná dokonce víc než stará auta – protože se díky "elektronickým trpaslíkům" nemusí bát zajít blíže k limitům.

Nám se dnes může zdát, že automatická auta budou koncem všeho motorismu. Ale opak může být pravdou. Je možné, že taková auta budou zábavná úplně jinak, než to známe dnes. Budou se řídit jinak, než si dnes dokážeme představit. Ale jsem si jistý, že si lidé najdou způsob, jak se se svými auty bavit i nadále…

Foto: Italdesign 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
RomusCZ
12. 4. 2015, 17:18

Úvaha pěkná, ale bude to ještě hodně bolet z pohledu legislativy a bezpečnosti. Protože takový auto co umí samo jezdit to je přímo vlhkej sen z pohledu teroristů a dalších pacientů.
Jako IT člověk mám největší obavu z bezpečnosti, aneb -> jedu si tak po "dálnici" z Brna do Prahy a auto najednou začne samo zrychlovat a na displeji palubáku se objeví: Your car was hacked by Ub3RGr@up, enter your credit card number or you gonna die in next 60 seconds...

0 reagovat
VoFi
12. 4. 2015, 18:49

Úvaha je to hezká a naznačuje poměrně střízlivě a realisticky jak to asi bude vypadat. Přirovnání ke koňům mi přijde velice trefné. Nemůžu se ubránit představě, že by každé auto bylo takový K.I.T.T. ..ale co když se objeví taky takový K.A.R.R. ? Na tom co píše RomusCz je taky kus pravdy..v případě hacku je takové auto nebezpečná zbraň a prostředek k vydírání (já vím, já vím, auto je zbraň od chvíle, kdy za jeho volant usedl člověk, ale víte jak to myslím..)
Ono by to mohlo taky dopadnout tak, že věta z Transformes "Řidič si nevybírá auto, ale auto si vybírá řidiče" by mohla začít fungovat v běžné praxi..Jistě, auto vlastní inteligencí a projevy je otázka budoucnosti, ale není to tak daleko od automatických aut v podobě, jak byla výše popsána..
Na jednu stranu jsem nesmírně zvědavý, jak to bude fungovat, ale na druhou se toho bojím.. Uvidíme, uvidíme. Snad si pak budeme moct všichni sdělit své dojmy, až se to první dostane k někomu z nás :)

0 reagovat
cPetan
12. 4. 2015, 20:14

Zajímavá úvaha, ale asi jsem na to příliš velká konzerva a toho, že by byl vyhlášen zákaz manuálních aut se doufám nedožiju. :D

0 reagovat
bobo23
12. 4. 2015, 21:30

Prvně super fotka koně. :-)
Za druhé další skvělá úvaha (za chvíli to bude pomalu na knížku).
Co mě ovšem zarazilo, je předpoklad, že do 25 let budou na vybraných typech silnic zakázána "manuální" auta. Je to docela odvážné tvrzení a upřímně doufám, že k tomu nedojde. Ne jen z pohledu značného omezení osobní svobody (taková chytrá auta se dají nejen hacknout, ale především velmi snadno sledovat), ale také z toho důvodu, že spousta lidí přijde o možnost využívat některé komunikace, protože si prostě nebudou moci automatické auto dovolit. A nejde jen o někoho, koho prostě jen baví řídit, ale i o lidi, kteří auto k různým účelům potřebují a nechcou se spolehát jen na hromadnou dopravu.
Co potom s tím? Jak řešit otázku nezávislé mobility lidí, kteří si nebudou moci automatické auto koupit?

0
BobAsh
12. 4. 2015, 22:10

Očekával bych stejné řešení jako u placených dálnic (resp. bych čekal, ze se to jako první stane pravé s placenými dálnicemi) - k dálnici vždycky musí existovat jako alternativa silnice nižší třídy.

Ale i na těch dálnicích bych něco takového čekal nejdřív 10-15 let poté, co se automatická auta stanou běžnou záležitostí. Tím pádem minimálně 20 let od chvíle, kdy se vůbec objeví na trhu. Možná déle - takže 25 let je asi spíš málo :)

0 reagovat
riprex
12. 4. 2015, 23:02

Já si pro změnu myslím, že se skoro nic z toho nestane. Automatická auta určitě budou, ale dost pravděpodobně budou fungovat jen jako takový lepší tempomat a půjde to zapnout jen na některých úsecích, jinak budou stále manuální. Spíš se bude zlepšovat použitelnost elektromobilů, ale vzhledem k tomu, že současná situace vlastně všem tak nějak vyhovuje a ropy je zatím dost, tak tlaky na toto kromě pár ekofašistických skupin nebudou. V blízké budoucnosti (25let) bych určitě nečekal ani zákaz manuálního řízení, ani autonomní auta schopná poradit si se vším (prostě to technicky není dost dobře možné, ten program by se musel umět sám učit jako ten kůń, ten taky na to, že narazit do zdi je blbej nápad nějak musel přijít). Spíš se bude ve společnosti víc prosazovat veřejná doprava a města se budou snažit aut zbavit nadobro. Nakonec pak ani lidem nebude připadat zvláštní, že nemají vlastní auto.
Na to, aby mohla autonomní auta fungovat by navíc musely být uzpůsobeny silnice a muselo by to v rámci kontinentu fungovat jednotně. Co by se pak stalo chudákovi autonomnímu Mercedesu, když by z moderního autobahnu přejel k nám, kde by ho na třetím kilometru dálnice navedlo značení do svodidel, protože to po opravě byli líní přemalovat. U nás na to prachy nikdy nebudou a ani za to nikdo nebude lobbovat, protože je to moc velký a nereálný projekt.

0
BobAsh
13. 4. 2015, 01:01

Já jsem byl taky skeptik - ještě pár let zpátky. Ale potom se to, co jsem považoval za sci-fi realizovatelné bůhvíkdy, začalo najednou montovat do Focusů a Octavií (oboje má dnes technologii dostatečnou k tomu, aby to, nebýt ochrany před zneužitím asistentů coby autopilota, bylo schopné jezdit po dálnici samo). Přizpůsobení silnic nemusí být zdaleka tak zásadní, jak by se zdálo.

To je první věc.

A kromě toho - jak je to dávno, co neexistovala třeba infrastruktura pro vysokorychlostní internet nebo mobilní telefony? Což byl ve srovnání s přizpůsobením silnic automatickým autům poměrně gigantický úkol...

0
riprex
13. 4. 2015, 10:49

Naopak :) Infrastruktura pro mobily byla naprosto jednoduchá věc. Stačlo po republice postupně rozmísťovat BTSky. Nebylo to složitější, než když začínala před padesáti lety televize. A Internet? V dost podstatné části domácností jim to lítá po starejch telefonních dvoulinkách. Teď už jsou sice na hraně a další zvyšování rychlosti už tam možné nebude, ale donedávna, tedy 20 let od začátku internetu to stačilo. Ani Focus, ani Octávka by nebyly schopné jet samy, to opravdu nee. Nedokázala by to ani současná třída S. Teda jo... dokázaly by to, ale jely by do něčeho.

0
JLK
13. 4. 2015, 13:53

Tak udelat auto, co pojede po dalnici samo, zvladne dnes kdekdo. Teda za predpokladu, ze po takove dalnici pojedou pouze autonomni auta a samotna dalnice bude v dobrem stavu. Potom staci auto se sledovanim pruhu a radarem (bezna technologie) a nejaka car2car komunikace, aby se mohly manevry domluvit/naplanovat optimalne pro vsechny ucastniky.
Az bude vetsina aut schopna autonomni jizdy, tak uz bude jen otazka casu, nez nekdo spocita, ze zakaz manualniho rizeni usetri "i kdyby jen jeden jediny zivot" a tento zakaz prosadi.

0
riprex
13. 4. 2015, 14:03

Napadá mě takový krásný příklad z historie, kdy byla vymyšlena současná klávesnice QWERTY z toho důvodu, aby se na ní nedalo psát rychle a psací stroje se nezasekávaly. Časem přišly lepší stroje, počítače... a existuje spousta rozložení, které jsou lepší, ergonomičtější a dá se na nich psát rychleji, ale v reálném životě se prostě neujaly, protože lidi ten přechod odmítali. A nepomohlo ani to, že by se mladí měli učit psát na tom novém a staré nepoznali. S autonomním řízením to bude jako s klávesnicí Dvorak, většina značek to bude časem alespoň částečně umožňovat, ale používat to bude jen pár bláznů.

0
JLK
13. 4. 2015, 16:41

S klavesnici se to neda srovnavat - tam si clovek muze dovolit vybirat ciste dle osobnich preferenci a zvyku. U auta musis respektovat spoustu primych ci neprimych narizeni.

0 reagovat
petrklm
13. 4. 2015, 13:40

Nelíbí se mi taková představa, ale budiž... já už se toho s naprostou jistotou nedožiju. Někde jsem četl, že se to rozhodně nebude líbit lidem, kteří trpí kinetozou, prostě jim bude špatně. Jednoho mám v rodině a tak vím, že když se takový člověk drží volantu, je v pohodě. Jakmile se ho pustí (sedne na místo spolujezdce), tak zvrací...

0
BobAsh
13. 4. 2015, 14:40

Jo, to jsem taky někde čet, že budou lidi v autonomních autech víc blít :)

Jinak mě se hrozně líbí představa "semi-autonomního" auta. Chci něco, co umí jet po nudný dálnici samo, co dokáže samo najít místo k zaparkování a pak se na přivolání připlazit. A kdyby mě to umělo přivýzt ožralýho z hospody, tak by to bylo ideální.

0 reagovat
Panda
13. 4. 2015, 17:48

Master switch?

0 reagovat
PepaSFI
13. 4. 2015, 20:20

já myslím že to je špatně položená otázka. Ne jestli sáňky samochodky samovodky můžou mít charakter, to samozřejmě můžou, ale jestli to tak někdo udělá. Jak bylo zmíněno u těch elektromobilů, ještě nedávno to vypadalo že elektromobil nebude ani tak nějaká scifi šílenost ale spíš prchající lednička nebo autíčko z kolotoče jako třeba ten Peugeot Ion nebo G-wiz, šourající se rychlostí mopedu, případně nějaká předělaná dodávka. Jenže se ukazuje že ti tvůrci mají rozum, nápady a vkus. Teda někteří. Proto věřím tomu že i samochodky můžou dobře fungovat, pokud tomu nějaké politické rozhodnutí nezabrání. Asi nebudem dlouho čekat na nějaký ten kombinovaný systém, auta už umí poznat a udržet vzdálenost, dokonce i zatavit a zas se rozjet, umí poznat jízdní pruhy, umí některá vícem některá méně dobře zaparkovat. Dokážou rozeznat některé značky. To už je jen krok k tomu aby to dokázalo jet samo po některých silnicích. Ale asi bude nutné mít ty silnice v nějakém standardním stavu, aby to nemělo problém s rozeznáním vozovky od oranice, aby to našlo značky tam kde mají být a nemuselo řešit hlavolamy. Nejspíš budou muset mít některé silnice zvláštní značení, něco jako "dálnice schválená pro automatický provoz". A jak někde napsal tuším Clarkson, auta budou muset řešit etické problémy, neboli, bude lepší zabít sebe a svého uživatele nebo radši chodce?

0
BobAsh
13. 4. 2015, 21:10

Jestli někdo udělá auta s charakterem nebo nějakým "kouzlem" není otázka chtění, ale jen a jen možností. On ten charakter je totiž jednou z hlavních složek marketingu. A do toho, aby auta dělala lidem radost a nebyla jen utilitární záležitostí, se cpou vždycky obrovské peníze. Protože díky tomu těch aut prodají víc.

0 reagovat
bobo23
13. 4. 2015, 21:32

A jak spolehlivost (poruchovost) všech těch systémů? Jak zaručit, že se po čas jízdy "nevysere" néjaká životně důležitá součást a auto si to samo zamíří do nejbližšího mostního pilíře?

0
BobAsh
13. 4. 2015, 21:36

Řekl bych, že k zaručení bude stačit to, že to tam bude celé dvakrát a po selhání prvního okruhu to začne řvát a přepne se do poloautomatického režimu.

Ostatně, když můžou automaticky lítat Jumo Jety, tak auta by to mohla zvládnout taky ;)

0
bobo23
13. 4. 2015, 21:47

No kamarád měl taky starou Vectru s dvouokruhovým brzdným systémem a stejně dobržďoval ručkou. :-)

A ještě mě tak napadá, že když něco odejde, tak auto budeš muset jen odtáhnout, protože odmítne vyjet. Manuální ve spoustě případů můžeš po vlastní ose dopravit do servisu (byť v nouzovém režimu).

0
PepaSFI
13. 4. 2015, 21:51

to máš stejný i teď, stačila by nějaká maličkost v posilovači řízení nebo v ABS a shodí tě to ze silnice. Kdysi se nám stalo v práci že se porouchal posilovač u vysokozdvižného vozíku, nedolehl nějaký ventilek a prostě to pomalu zatočilo až na doraz silou která nešla přemoct. Byla to docela sranda když řidič visel na volantu a on ho tahal ze sedadla. Prostě určité procento závad se vždycky stává, jde jen o to dobrým vývojem to číslo snížit na co nejmenší. Občas se nezadaří, pak je ostuda, svolávačky do servisu.

0
bobo23
13. 4. 2015, 22:11

To máš pravdu, ale na druhou stranu v automatickém autě bude určitě daleko více potenciálně nebezpečných součástí než dnes. V tomhle jsem prostě "starý" pes. Radši budu věřit sám sobě, než armádě elektronických součástek. :-)

0
BobAsh
13. 4. 2015, 23:13

Většina dnešních řidičů by auto s nefunkčním posilovačem řízení považovala za zralé na odtah, protože bez posilovače prostě nepojedou. Ostatně, s leckterým novým autem s jejich pidivolanty to ani nepůjde. Pokud něco u autonomního auta odejde, bude to s mnohem větší pravděpodobností něco, bez čeho by nejezdilo tak jako tak (servo řízení, třeba). A pokud odejdou třeba kamery nebo radar, tak předpokládám, že bude vždycky legální dojet na manuální režim aspoň nouzově (stejně jako můžeš nouzově dojet bez světel, pokud přiděláš na auto něco, co svítí atd.).

0
bobo23
14. 4. 2015, 22:01

Bez posilovače jezdím občas taky :-). Když jsem nucen půjčit si auto od známého.
Já měl spíš na mysli "zblbnutí" nějakého systému po čas jízdy.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte