načítám data...

Automatická auta mají ovládnout silnice do roku 2050

02. ledna 2014, 10:00 8 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Je vám kolem třiceti? Už se možná nemusíte starat, jestli budete ještě v důchodu zvládat řízení automobilu. Podle studie analytické společnosti IHS Automotive už možná nedostanete příležitost...

Zobrazit galerii

Auta, která se řídí sama. Pro někoho vědeckofantastický sen, pro mnoho jiných naprostá noční můra. A s dnešním rozmachem elektronických trpaslíčků je tato otázka stále aktuálnější. Před čtyřiceti lety získali první v drátech a čipech skrytí paskřivci vládu nad brzdami, kterým zabraňovali v blokování kol, a nad výkonem motoru, kterému nedovolili změnit pneumatiky ve štiplavý kouř. V posledním desetiletí získali téměř univerzální vládu nad stabilitou vozu, a jejich dotěrné výbory začaly mluvit i do toho, jak držíme vůz v pruhu nebo kdy začínáme v krizové situaci brzdit. Takže si spousta z nás pochopitelně říká, že to nemůže skončit jinak, než že nám tihle zlotřilí mrňousi vytrhnou volant z rukou a nikdy ho nevrátí.

elektroničtí trpaslíci nám jednoho dne vyrvou volanty z rukou, a už je nevrátí

Americká společnost IHS, která se zabývá tvorbou analýzt a průmyslových studií, se do této otázky ponořila vskutku důkladně a zodpovědně. Vzala v úvahu poslední vývoj těchto technologií, zejména v podání autonomních vozů společnosti Google a podobných, a pokusila se předpovědět nejen vývoj technologií, nezbytných ke vzniku skutečně použitelných autonomních vozů, ale i legislativy a ochoty zákazníků si takovou věc za své peníze dobrovolně pořídit.

Výsledek? První skutečně autonomní auta by se na trh měla dostat zhruba do deseti let, v roce 2035 by pak již měla tvořit 9,2 % celkového počtu prodaných vozů. A v roce 2050 by měla zcela ovládnout trh s osobními i užitkovými vozy.

Když tedy vezmeme v potaz určité zpoždění, než budou manuálně ovládaná auta vyřazena z oběhu a bude možné zakázat jejich provoz, dalo by se podle těchto údajů očekávat, že před sebou máme ještě nějakých 35, možná 40 let za volantem. A potom? Možná budou zákazníci natolik konzervativní, že automobilky vytvoří nějakou "iluzi kontroly" – něco jako dnešní systémy ESP, které vám dovolí trochu zábavy, umožní vám auto poslat trochu bokem, a potom vás "utnou", jakmile usoudí, že je to moc nebezpečné. Třeba budou i autonomní vozy řiditelné – třeba nějakým podobným způsobem, jako jsou dnes lidé schopni řídit například koně, který se také nenechá přesvědčit například k nárazu čelně do zdi…

A nebo budou zákazníci ještě konzervativnější a autonomní vozy nikdy nepřijmou. Nebo se nepodaří vyřešit problémy se zodpovědností za škody a zranění. Nebo se objeví nějaká technologická překážka.

Na druhou stranu je však možné, že vývoj bude ještě rychlejší a zákonodárci ještě aktivnější.

autonomní auta by měla ušetřit čas i palivo

Když odhlédneme od ztráty jedné z nejlepších zábav, kterou se lidstvu dosud podařilo vymyslet, jsou důvody pro autonomní vozy docela přesvědčivé. Mohly by přinést sníženou nehodovost, vzhledem k tomu, že až 90 % nehod je způsobeno lidskou chybou. Mohly by zvýšit plynulost provozu a ušetřit nám tak obrovské množství času i paliva. Mohly by nám ušetřit další čas tím, že budeme moci za jízdy dělat jiné, užitečnější věci. Mohly by nám umožnit pít a jezdit svým vozem…

Svým způsobem je to lákavá představa – a pokud nám zůstane možnost alespoň na zapadlých okreskách automatické řízení vypnout, nebo dokonce vytáhnout z garáže nějaký relikt dávné minulosti (třeba tříválcové, třikrát přeplňované BMW M4 s automatickou desetistupňovou převodovkou a pohonem všech šesti kol z roku 2023), mohlo by to i stát za tu oběť. Nebo je pro vás taková představa zcela nepřijatelná?

A když už jsme u obětí – autonomní vozy by v roce 2025 měly stát zhruba o 200.000 Kč více než ty manuální, do roku 2035 by tato částka měla klesnout zhruba na třetinu. Připlatili byste si takovou sumu za možnost vyspat se cestou do práce?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
02. ledna 2014, 11:17
0

pokud tahle hrozna budoucnost nastane(a ona nastane) a nebude moznost provozovat nejakeho toho dinosauruse tak dobrovolne odevzdam ridicak

reagovat
BobAsh
02. ledna 2014, 12:51
0

Taky k čemu by ti byl, když se budou auta řídit samy, že? :)

bu
bucek
02. ledna 2014, 12:57
0

abych radsi chodil pesky

Ne
Nedy
02. ledna 2014, 14:13
0

Já bych se toho tak strašně nebál. Pamatuji si, jak koncem devadesátých let všichni věděli, že vodíková auta jsou jasnou budoucností následujících desetiletí. Před nějakými cca pěti až deseti lety se zrodila myšlenka na totéž, ale jako elektromobil. Vodíková auta sice jsou, ale spíš se od nich upouští. Elektromobily tu též jsou, ale prodeje jsou více než-li slabé. No zkrátka nemám strach....

Navíc i kdyby to snad přece jen nastalo, stejně si nebudou moci dovolit zakázat jezdit "normálními" auty, protože jak by k tomu přišla chudší část populace, co si to nové chytré nebude moct koupit.

reagovat
František Čáslavský
07. ledna 2014, 13:58
0

Ono se na vodíkový auta kašle hlavně protože výroba a uskladnění vodíku je prostě moc náročná. Elektromobily mají mnohem větší šanci na úspěch, což ukazuje Tesla. 500 km na baterii už je dost slušný a pokud se zrovna neživíš tím, že jezdíš, tak to může dost v klidu pokrýt tvůj denní nájezd... Už to chce jen aby se objevily i nějaký dostupnější exempláře než Model S :)

BobAsh
07. ledna 2014, 17:24
0

On je hlavně vodík stejně jen způsob uložení elektřiny...

František Čáslavský
07. ledna 2014, 21:38
0

Ano, ale vodík musíš vyrobit, což sežere dost elektřiny. Pak musíš zase udělat z vodíku elektřinu, což taky není moc efektivní. Sice palivový články s vodíkem jsou lehčí, ale je s nima kapánek větší oser. Proto jsou baterky výhodnější, popřípadě by snad někdy mohly fungovat i supercapy.

PepaSFI
02. ledna 2014, 15:09
0

tyhle úvahy jsou staré snad jako auto samo. Jen si dřív ani autoři sci-fi nedovedli představit automatiku tak schopnou že by dokázala auto kompletně řídit v provozu. Spíš se uvažovalo o nějakých koridorech, jízdních pruzích nebo přímo speciálních cestách kde by se nějaký poměrně jednoduchý (z dnešního pohledu) řídící systém držel nějaké vodící stopy a hlídal si odstup od okolních vozidel. Prakticky vždy se o tom mluvilo jako o záležitosti příštích 10 let. Ostatně ropa měla dojít do deseti let už asi před 40 rokama. Myslím že to nebude tak horký. Předvídat jak bude vypadat automobilní trh za 30 let dost dobře nejde. My se tady bavíme o autech řízených počítačem a přitom nejlidnatější části světa, Čína a Indie zažívají největší rozmach automobilismu s technikou která odpovídá úrovni Evropy před 40-50 lety. Pár pokusných aut už jezdí takže věřím tomu že za pár let se to objeví na trhu. Docela rád bych věděl jak se takový automat vyrovná s nestandardními situacemi. Jednou mi jeden popisoval jak s Priusem vyjížděl ze zasněženého parkoviště. Neúspěšně. Elektronika prostě narazila na limity. Prohlásilo to že je něco špatně a že s tím nesouhlasí a dál se nejede. Jak bude taková mašina řešit díry na silnici? Jak bude řešit dilema jestli vlítnout do hluboké kaluže když není vyhnutí, s rizikem že bude rána do podvozku nebo prudce brzdit s rizikem že bude rána zezadu? Dokáže to zvolit cestu menšího rizika? Například sjet ze silnice do příkopu aby se vyhnul vážnější nehodě?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem