načítám data...

Mitsubishi Pajero Expedition: Život začíná tam, kde končí cesta

Pajero odchází, ale loučí se ve velkém stylu. Po zážitku s verzí Expedition není šance, že bych na něj zapomněla.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Recenze & testy: Mitsubishi Pajero Expedition: Život začíná tam, kde končí cesta

V okamžiku usednutí do rozměrných sedaček dnes již legendárního offroadu Mitsubishi Pajero mi na mysli vytanula osobnost Čingačgúka. Proč zrovna Čingačgúka? Byl to poslední Mohykán, svobodný lovec ze staré školy, součást divoké přírody, pro kterého v civilizaci není místo. Expediční výbava tohoto poctivého rámového offroadu s třemi diamanty ve znaku mou asociaci jen umocnila. Když do nosních dírek natáhnu vůni hrubé kůže, cítím v ní i příslib pachu bahna, prachu a spálené nafty. Málem jsem zatlačila slzičku. Protože Pajero, jaké známe už skoro 40 let, končí.

Naši přátelé ze země vycházejícího slunce se rozhodli ukončit výrobu legendy, která začala sjíždět z výrobních pásů v Shakahogi v roce 1982. Tato ikona, pojmenovaná po kočce pampové (leopardus pajero), dokonce dokázala vyhrát Paříž – Dakar a to hned v roce 1985, na svůj třetí pokus (celkem má na kontě dvanáct vítězství). Pajero nemělo vždycky na růžích ustláno. Například prodeje ve španělsky mluvících zemích byly naprosto tristní, což se po důkladném inženýrském rozboru v srdci Mitsubishi podařilo vyřešit přejmenováním na Montero. Důvod byl velmi prozaický, „el pajero“ je ve španělštině ne zrovna láskyplné označení pro toho, kdo masturbuje. Český pojem „honimír“ je proti tomu lichotka… Ale jakmile spatřilo světlo světa Montero, jeho hvězda na španělsky mluvících trzích už jen stoupala. Bohužel, nic netrvá věčně, snad kromě platnosti Godwinova zákona. Pajero končí bez náhrady a jakkoli Mitsubishi radikální řez oficiálně zdůvodňuje přísnými emisními normami, já mám podezření spíš na celosvětovou androgynní lobby, která se snaží z našich myslí i garáží vyštípat terénní auta s pořádným párem koulí. Jen se podívejte, s jakými auty v současnosti Mitsubishi nejvíc boduje – bezkonkurenčním bestsellerem je model ASX. A u ostatních automobilek je situace obdobná. Navíc se zdá, že v posledních letech je pro všechny kdovíproč důležitější sofistikovaný hybridní pohon než solidní žebřinový rám. Ach jo…

Zachvácena směsicí sentimentu a spravedlivého hněvu otočím klíčem a s plně naloženým vozem a vydal se na cestu. Plně naložené auto znamená dva dospělé, dvě děti, jeden stan a dostatek tábornického vybavení pro všechny zúčastněné. (V tomto vybavení hrají nezanedbatelnou roli potraviny, protože na místech, do nichž se chystáme, nebudou žádné stánky s pivem ani zmrzlinou. Pokud ano, definitivně se stěhuju do mongolské divočiny.) Třílitrový motor spokojeně popíjí naftu a terénní obutí konejšivě hrká po silnici, v kufru odpočívá luxusní kompresorová lednice nabitá ovocem čerstvým i ušlechtile kvašeným, na střeše rozráží vzduch sbalená ložnice Maggiolina a pro takové to odpolední spočinutí perfektní markýza Rhino-Rack. Pro případ nouze máme přibalený naviják, co víc si přát?

Teď musím na chvilku odbočit k expedičnímu Mitsubishi L200, o němž jsme psali nedávno. Vzhledem k tomu, že jsou oba vozy opatřeny stejnou výbavou, se mi srovnání vkrádalo do hlavy velmi často. Koncepce pick-upu má oproti klasické karoserii své výhody i nevýhody. Výhodou je jednoznačně víc prostoru. Na korbu se narve opravdu všechno, zatímco při balení do kufru musí člověk přemýšlet. Zároveň je všemožná veteš elegantně oddělena od posádky kabiny a nikomu neřinčí přímo za hlavou. Nevýhodou je naopak horší přístup k věcem, přece jen tahat něco z hlubin korby už si vyžádá trochu lezeckého umu. Pajero má nicméně v rukávu trumf, který ocení i zcela obyčejný nezablácený smrtelník. Komfort jako v normálním osobáku.

Takže si užívám klidného pohupování a skrz stažené okénko naslouchám nezaměnitelnému zvuku chrochtajícího šnorchlu nasávajícího vzduch. A najednou mě napadne, že v autě nejsem sama. Na rodinu jsem s blaženým úsměvem na tváři naprosto zapomněla. Takže krkolomná navigace (ano, radiomapa vypadá podobně archaicky jako v L200, ale stejně jako tam funguje docela dobře) a hurá hledat nějakou zábavu pro děti, aby se na večer trochu unavily a neplašily zvěř.

Zastavili jsme se na ranči, kde zvědavci okukovali mega-masta-ninja-expedition Pajero, zatímco se ratolesti vozily na koníčkách. Což vás nezajímá, to je mi jasné, ale pro nás to byla vítaná příležitost chvilku sedět, koukat do blba a nasávat podhorské povětří. Konečně vyrážíme směr Ralsko. V lesích bývalého vojenského prostoru známe takové místečko, kam nezabloudí nejen všudypřítomný cyklista, ale ani terénní houbař. Průjezd Mimoní, levá, pravá, levá, levá a v počínajícím šeru se pomalu blížíme ke končinám, které aspoň trochu prověří, co v té kočce pampová dřímá. Jméno je přilnavé, po kratičkém bloudění jsme dojeli na krásné místo a spínat čtyřkolku ani nebylo nutné. A to jsme nejeli zrovna pohodovým terénem, spíš naopak. Nic pro osobák nebo leštěnky na chůdách.  

Stop. Lopata a záchod. Vytočit Maggiolinu, roztáhnout markýzu, stoleček a křesílka ven. Přesně v tomto pořadí. Rozbití celého tábora trvalo maximálně 15 minut a už se nořím do hlubin lednice, abych zjistila, co pro nás má schovaného. Omladina je na větvi. Doslova. Žádný signál, žádné mobily, jen rytí klackem v hlíně a sbírání šišek, z čehož nakonec vznikla hra „Kdo najde Nosálův bobek“. Po významu nepátrejme…

Jakékoliv Pajero je robustní stroj, který se nebojí ani toho nejtvrdšího terénu. Verze Expedition má navíc kompletně zakrytovaný podvozek, elektrický naviják, zvýšené sání a střešní stan pro tři lidi (v nouzi by se určitě vešli i čtyři, ovšem my jsme dali přednost sestavě 3 + 1 předsunutá hlídka pod širákem). Pro jízdu v terénu je auto vybaveno elektronickou uzávěrkou zadní (prioritně poháněné) nápravy a mezinápravovým diferenciálem. Kompletní legrace váží kolem půldruhé tuny, ale pro turbodiesel o objemu 3,2 litru to není žádný náklad. Není to žádné žihadlo, ale v terénu vás víc než odpich z místa bude zajímat točivý moment 440 Nm od 2000 otáček. Dokonce i pětistupňový automat, který by mohl na první pohled působit archaicky, zapadá do celkového dojmu velmi patřičně. Tady prostě není co vymýšlet, po šestatřiceti letech Pajero dobře ví, co je pro jízdu po nezpevněném povrchu potřeba. 

Po lesním dobrodružství a následném několikadenním objíždění českých přírodních krás jsme se rozhodli uzavřít testování v offroad parku Milovice. Jak již zaznělo, horké slunce zbavilo půdu téměř veškeré vody, ale přece jen jsme našli několik hlubokých bahnitých louží, které mu zatím dokázaly odolat. Ani nevím, proč jsou rychlé průjezdy kalužemi, při nichž bahno létá až na střechu, v terénním autě tak uspokojivou záležitostí. Bude to nejspíš podobný imperativ, jako když máte zadokolku a začne pršet. Ani mezi písečnými hrboly, na nichž se moc hezky demonstrovalo křížení náprav, se nám nepodařilo dostat auto do úzkých. Ale protože se nám ho podařilo aspoň pořádně zasvinit, k domovu se vydáváme spokojení. 

Týden na cestách je u konce. Nebyl to klasický test, proto nečekejte ani tradiční verdikt. Pokud máte rádi roadtripy, svobodné cestování bez vazeb na ubytovací zařízení, vyzkoušejte si dovolenou v obytném voze. Když pak budete chtít jít ještě dál, třeba proto, že silnice jsou nudné a předvídatelné, zkuste expediční offroad. Na vidinu dovolené bez vymožeností civilizace a neustálého internetového připojení se vaše ratolesti možná budou tvářit kysele, ale nenechte se zastrašit. Nakonec budete zírat, jak skvěle se dokáží bavit jen s tím, co najdou v lese. Ahoj, Čingačgúku, a drž se. Rozhodně se mi bude stýskat.

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
03. října 2018, 23:17
0

Jo, rám je rám! Tiše závidím... Třeba jednou, až budu auta míň bourat a víc s nimi jezdit, zbyde nějaký drobák a pořídim na Pathfindera IM podvozek, pevnostní nárazníky, zakrytování podvozku a stan :-(

Jinak korba má ještě jednu nevýhodu a to, že jste dost omezeni v délce převážených věcí ;-)

reagovat
Zlo Kočka
04. října 2018, 07:21
0

S tou délkou věcí máš pravdu, na druhou stranu když jsou v kabině čtyři lidi a jede se na dlouhou trať, stejně nechceš mít krámy mezi sedačkama. Ideálně to řeší rošt na střechu (pokud tam teda neni ložnice :).

Ha
Habakukk
04. října 2018, 08:25
0

Tak na výlety je zrovna Pathfinder dost nevhodná volba. Napadá mě několik lepších kandidátů než tento SUV/Offroad hybrid. Zahrada na střechu je fajn věc, ale stejně je potřeba narvat co nejvíc věcí co nejníže kvůli těžišti až poslední instance je střecha.

Goldies
04. října 2018, 08:49
3

V cem to je hybrid? Poctivy ram, poctiva 4kola, redukce. Jen mozna dlouhej rozvor...

Zlokocka: tak kdyz to mas jako daily a ne jen jako expedicni, tak je potreba ty dlouhe veci prevezt ;-) zejmena kdyz to mam jako ja k podnikani.

beastar
04. října 2018, 11:24
0

Pathfinder nemá s suv téměř nic společný. Naopak je to schopný auto mimo silnici. Když se trochu odladěj věci jako pneu projede kde, co. Jen to asi neni zrovna spolehlivý? To mám teda z doslechu.

A ono stejně prostě základ je rám. A rozumný 4x4. Tady u nás sem vyjel spoustu srandy i ve sněhu s el.redukcí. A mít teda rozumný gumy.... Btw většinu Evropskyho terenu projíždí v jednom Ruskym testu i Audi A4 AR:))

ma
martinw
03. října 2018, 23:59
1

Vlastně máme pořád štěstí že ČR není rozkouskovaná na soukromé pozemky, takhle si v klidu jedete okolo Ralska a najde se tam spousty odboček do lesa kam 'ruka zákona' nesahá. A hajnýho utáhnete na to že ho tím autem svezete :)

reagovat
Zd
Zdeny60
07. října 2018, 10:05
-1

Tak jen pevně doufám, že nikoho z vás nenapadne jít rajtovat do Jeseníků. takový tady hned střílíme bez výstrahy!!!

Ha
Habakukk
04. října 2018, 07:05
0

Do takového auta patří vzduchový podvozek, ale Mitsubishi jej stejně zařízlo tak je to fuk.

reagovat
Inženýr
04. října 2018, 09:06
0

Proč by tam ten vzduchový podvozek měl být? :)

Ha
Habakukk
04. října 2018, 09:29
0

Vcelku jednoduché pro tyto já říkám lite offroady na výlety je to nejlepší volba především
- Možnost regulace výšky na dálnici -20mm dolů v těžším terénu +50mm nemusím mít trvale zvednuté auta
- Vzduch je pohodlný
- Když napráskám auto lidma hodím stan na střechu + plný kufr auto bude stát stále rovně a bude tlumit jak má. To samé platí pro tahání kárky na tažným.
- konkurence v jeho třídě vzduch má: Jeep GCh, LR Discovery 3,4,5 , Toyota LC
Klasika na vinutých má svoje nesporné výhody, ale platní se za ně zásadně sníženým komfortem v každodenním použití.

ma
martinw
04. října 2018, 09:50
1

Když si takové Pajero představíš jako 10-20let staré, někdě v africe (tj. opravdu offroad použití) tak vzduch je na servis obtížnější. Ale na náš světadíl je vzduch určitě plus :)

Ha
Habakukk
04. října 2018, 10:15
1

Jakékoliv auto s nezávislým zavěšením není pro afričany vhodné tam se nosí tuhé nápravy + nejlépe listové pružiny. On je problém odservisovat nezávislé zavěšení na offroadu v ČR natož v Africe.

beastar
04. října 2018, 11:28
0

Ok. Offroad (pravý) když už to takhle vidíš. Není o dálnici a hlavně není o pohodlí;)) Proto začali vznikat věci na vzduchu a různý suvéčka. Pohodlnejch aut pro posádku schopných v terénu je hrstka. A Afrika? Tam je in cokoliv co má kola. Od starýho piana po první lc.

Ha
Habakukk
04. října 2018, 11:42
0

Jeden offroad ze staré školy v moderním kabátě mám doma, proto vím moc dobře o co se jedná. Bohužel jedna obří pravda je to, že ať se mi to líbí nebo ne tak pokud se chci dostat do lokalit kde využiji potenciál vozu musím po té dálnici ujet velkou porci kilometrů. Když pojedu sever Rumunská mám to Brno - Baia Mare 712km z toho celých 593km vede do dálnici. Proto si myslím, že zmínka o dálničním provozu dost důležitá.
Pro přesun nafoukám kola na 3atm tvrdý je to jak kráva nepohodlný na tempomatu jebnu 110km/h protože to je hranice kdy to nedělá vír v nádrži a jede se.

Inženýr
04. října 2018, 11:44
0

Habakukk: To sice ano, jenomže já bych se obával té servisní náročnosti. Podle mně má Pajero být dostatečně komfortním offroadem, bez "zbytečností" navíc. Třeba v této generaci je to docela pohodlný dostavník. ;)

beastar
04. října 2018, 11:46
0

Ok. Tady v Evropě totiž old school offík ve většině kontinentu nemá úplně smysl. Proto musíme jezdit těch 500+ km po dálnici. V Laosu vyjedeš od baráku a si v terénu;))

Ha
Habakukk
04. října 2018, 12:03
0

(Inženýr) Servisní náročnost vzduchu spočívá v tom, že někdy kolem 200t km koupíš velkou část komponentů novou a máš zase na 200t km klid. Znám Land Rovery D3 tě repas vzduch vyjde: 4x měch 6000kč, kompresor 16000Kč, 4x snímač výšky 1500kč a máš to v materiálu za 46000Kč + práce tak dva dny v servisu. Toto je extrémní případ dá se to dělat postupně jak to bude umírat.

(beastar)To se shodneme v Evropě offroad nedává vůbec žádný smysl, ale je tam to, že ho prostě chceš. Manželka mu říká, že je to moje milenka a já vymýšlím různé důvody proč ho mít, ale stejně by posloužil Fiat Doblo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP  2015
Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP

2015 rok výroby
426 koní výkon
6 227 ccm objem

Ford F250 Lariat XLT 1986
Ford F250 Lariat XLT

1986 rok výroby
235 koní výkon
6 900 ccm objem

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem