Loni touto dobou jsem vám napsal článek o třech nových, mnou testovaných autech, která bych si klidně koupil, a dvou, jež úplně vlastnit nepotřebuji. Jen připomenu, že ta doporučovaná byla Dacia Sandero, BMW iX1 a Lexus ES a nedoporučovaná byla DS 3 a Toyota bz4X. Na tomto seznamu se mimochodem nic nezměnilo, pořád si za ním stojím. K přečtení je zde.
Letos jsem se původně chystal napsat stejný článek o testovačkách roku 2024, ale bohužel jsem toho nějak nakonec nebyl schopen. Je tomu tak proto, že ač jsem testoval přibližně stejný počet vozů jako minulý rok, mám velký problém vybrat byť jediný (natož dokonce tři), který bych bez okolků doporučil ke koupi.
Nejblíž dostání se na takový seznam má v mých očích za právě končících dvanáct měsíců Subaru Outback. To je vážně dobré, praktické a prostorné auto. Jenže opravdovou radost vám udělá, jen pokud jste vyloženě klidná duše a výraz zrychlení si hledáte ve slovníku. Pakliže víte sami, co znamená, Subaru pro vás bude otravně mdlé a pomalé.
Také by se na takový seznam mohla dostat Tesla Model 3 , jež je ve faceliftovaném provedení Highland nejen výborným elektromobilem, ale za danou cenu i slušným autem. I tady mě nicméně hlodá ale. Nemíří však k vysmívané samoúčelné ergonomii, s tou jsem po třech dnech neměl problém. Míří k tomu, jaký názor lidu momentálně vůči teslám panuje. Sám se krásně ukázal v diskuzi k onomu článku. Model 3 Highland si tak dokonale užijí pro změnu jen duše odolné.
A to je vše. Zbytek vozů mě ničím nedokázal přesvědčit o tom, že je chci sám vlastnit nebo aspoň doporučit komukoliv dalšímu. Buď jsem bojoval se slabým poměrem cena x výkon nebo jsem byl nešťastný ze specifikace či mě přímo celé auto zaskočilo tím, že není tak dobré, jak by dle svého rodokmenu mělo být.
Proto jsem se rozhodl, že to letos pojmu jinak a místo výběru dobrých aut jsem vybral svá autíčkářská nej roku. Přesněji vás čeká nejradostnější překvapení, největší zklamání, nejvýznamnější slovo a nejkvalitnější zápich letopočtu 2024. Takže ano, sice to asi nebude tak spotřebitelsky hodnotné jako minule, ale zase se třeba aspoň trochu pobavíte. Jdeme na to.
Nejradostnější překvapení: Suzuki Swift
Hehe, a začnu vlastně docela spotřebitelsky. Pokud bych si totiž mohl kromě svých testů vybrat alespoň jedno vozidlo, které bych skutečně doporučil ke koupi, i ze seznamu testovaček mých drahých kolegů, bylo by hned veseleji, protože bych okamžitě řekl, že tím je nové Suzuki Swift. Tomáš ho dostal jako své první novinářské auto a já jsem názoru, že s ním dost vyhrál v loterii.
Nový Swift je bez přehánění skvělý. Opravdu mě překvapil, jak až moc se vývojářům povedl. Má krásně prostorný a docela pohledný interiér, plně současnou výbavu, solidní, nezáludný podvozek a lehoučkou karoserii, díky které působí za všech okolností mrštně a ke svižnému pohybu mu stačí pouhých 60 kW atmosférického tříválce s mini-elektromotorem.
Ano, vypadá poněkud specificky, jeho jízdní asistenty by místy potřebovaly trochu doladit a hybridní systém v určitých momentech váhá, zda má pohánět nebo rekuperovat, což vede k mírným záškubům, ale to jsou malé věci. Když to spojím s faktem, že za takové auto chce Suzuki i poměrně rozumný obnos peněz, tak je vítěz titulu Nejradostnější překvapení jasný. Pokud chcete Sandero, ale z nějakého důvodu vám vadí nápis Dacia na kapotě, dál nehledejte.
Největší zklamání: Nový malý hybrid od Stellantisu
Tady bych naopak měl výběr docela velký. Mohl bych se rozepsat o Mercedesu-Benz Třídy S , který sice je pořád samozřejmě moc dobrým automobilem, ale není tak dechberoucí, jak by dle mě měl být (chtěl bych od něj třeba víc místa vzadu nebo možnost kombinovat vrcholný plug-in hybrid s podvozkem Magic Body Control). Případně bych mohl mluvit o Toyotě C-HR, u níž místy dostala forma před funkcí přednost až moc (interiér se tváří pětimístně, ale aspoň nějaký prostor má jen řidič).
Nakonec jsem se však rozhodl titul Největší zklamání udělit novému hybridu od Stellantisu, jenž kombinuje tříválcový PureTech s malým elektromotorem a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Měl jsem ho v jinak nadmíru povedeném Peugeotu 208, kterého mi pocitově dost pokazil.
Při každém startování nebo vypínání tříválec autem otřásá, což se z logiky věci děje často; přestože má elektromotor a dvouspojku, trpí na reakční prodlevy; a jezdí za prakticky stejnou spotřebu jako předchozí PureTech bez elektrifikace. Je pravda, že třeba v Citroënu C5 Aircross je pravděpodobně díky měkčím silentblokům a klidnější nátuře auta méně otravný, ale pořád je to za mě jeden z nejslabších hybridů na českém trhu. Pánové, toto ještě musíte doladit.
Nejvýznamnější slovo: Exuberantní
Tuto kategorii jsem nemohl vynechat. Vlastně jí vděčím za nápad na dnešní článek. Zatímco jsem marně uvažoval, jaká tři auta bych si letos klidně koupil, přišel jaGUar a na stříbrném podnose mi naservíroval úplně nový a snad i zajímavější koncept textu. Přinesl mi Nejvýznamnější slovo roku 2024 navázané na novou identitu, jíž tato značka nyní oplývá a o kteréž jste pravděpodobně slyšeli i pokud bydlíte v příslovečné jeskyni.
Značka jaGUar je nově pastelově barevná, módní a plná vzrušení, což kromě nového loga a designu aut dokládá i mnoha emocemi nabitými slovy, přičemž to asi nejnabitější z nich je exuberant. Znamená bujný a i v angličtině se používá akorát v marketingu nebo sarkasticky. Jelikož je však pro jaGUar zjevně vážně důležité, my ho v Autíčkáři, snad abychom byli dostatečně #woke, respektujeme a používáme také, jen v české mutaci jako exuberantní.
Já osobně to slovo přímo zbožňuji, a to myslím vážně. Od toho listopadového dne, kdy jsem ho ve spojení s jaGUarem slyšel prvně, ho používám každou chvíli, a zdaleka ne jen v kontextu diskutované britské značky. Pomáhá mi totiž vyrovnat se se zmatením z moderního automobilového průmyslu, s nímž v poslední době občas bojuji.
Vzpomínám na tradiční velký mercedesí sedan vyvedený v kalahárské zlaté s námořnicky modrým interiérem a černými AMG koly? Ó, jak exuberantní kombinace! Vybavuji si svezení v BMW XM Label Red s dekorativní a všemi barvami duhy osvícenou stropní roletkou, která ale nekryje žádné střešní okno? Ó, jak exuberantní provedení! Dvěma kolečky a přes tři digitální sady čísel si nastavuji teplotu jednozónové klimatizace Opelu Mokka-e? Ó, jak exuberantní řešení! To slovo vážně funguje, zkuste si to.
Nejkvalitnější zápich: Dle umělé inteligence jsem sexuálním maniakem
Poslední kategorie došla svého naplnění teprve nedávno. Nejmenovaná nadnárodní sociální síť začala ke kontrole obsahu na svých stránkách používat umělou inteligenci či její novou verzi (to nevím) a toto zařízení se jalo procházet články, které na onu nejmenovanou sociální síť nahráváme. Na tom by asi nebylo nic divného.
Jenže popisovaná inteligence má nejspíš černý humor, jelikož můj článek s názvem Nový Renault 4 a mé 4 důvody, proč se na něj už dnes moc těším označila za vysoce závadný s explicitním sexuálním obsahem. Ale to bylo překvapení. Dobře, uznávám, že jsem v něm ve vztahu k tomuto malému elektrickému crossoveru velmi pozitivní a chápavý, však se na něj vážně těším, ale že by mi text někde sklouzl zrovna tímto směrem, to se mi tedy nezdá.
Po diskuzi s kolegou Honzou jsme došli k závěru, že jediným vysvětlením je, že si umělá inteligence spojila číslici čtyři se slovem těším a vyhodnotila, že se těším nikoliv na nový Renault, nýbrž na pohlavní styk s hned trojicí dalších lidí najednou. No, to má tedy toto zařízení o mně zajímavé mínění. Nejkvalitnější zápich it is!
Takový je můj seznam autíčkářských nej roku 2024. Doufám, že jste se pobavili. Nyní můžete převzít otěže vy. Jaká jsou vaše nej posledních dvanácti měsíců? Pochlubte se v diskuzi. A než zapomenu, šťastný nový rok!