Opel Mokka je jedním z nejpopulárnějším modelů výrobce s bleskem ve znaku. Dlouhodobě se drží na předních příčkách prodejnosti značky a kupříkladu ve Velké Británii loni byla ve své ostrovní mutaci jako Vauxhall desátým nejprodávanějším autem na trhu vůbec. I na českých silnicích je poměrně častým jevem.
Slušná čísla prodaných kusů se jí daří držet i přesto, že má konkurenci ve vlastních řadách v podobě modelu Crossland, jehož brzy nahradí nová Frontera. Je to dáno tím, že ač se obě auta řadí do kategorie malých městských SUV, mají zcela odlišný charakter a míří na úplně jiné zákazníky.
Crossland (stejně jako budoucí Frontera) je praktickou jednoduchou krabičkou určenou pro lidi, co auta kupují s pravítkem a kalkulačkou v ruce. Mokka je naproti tomu zamýšlena pro řidiče preferující styl a moderní světové hodnoty. V případě testované nejfuturističtější elektrické verze nazvané Mokka-e to pak přirozeně platí dvojnásob.
S ohledem na tyto klienty byla od začátku vyvíjena a právě je dokáže potěšit snad v každém myslitelném ohledu, at už mluvíme o nabídce barev a jejich kombinací, standardní i doplňkové výbavě nebo třeba pohonných jednotkách v čele se zmíněnou plně elektrickou variantou. Praktik ji ale nikdy nepochopí, tomu nemá co říct. Na dalších řádcích vám vysvětlím, proč tomu tak je.
Začít můžu samotným vzhledem. Zatímco prakticky orientované osobě bude už z dálky vadit plochá a vysoká příď zhoršující aerodynamiku a tím pádem i spotřebu, fanoušek stylu bude nadšen splývavou siluetou, svalnatým proporcemi a široce rozkročeným postojem. Také ho budou bavit detaily jako třeba světla se zajímavým světelným podpisem, umělecký design kol nebo ozdobná lišta podél bočních oken volitelně vyvedená v barvě kontrastující se zbytkem vozu.
Úplně stejně se dá popsat i interiér. Praktik bude nadávat na vysokou spodní hranu zasklení omezující rozhled, malý otvor po otevření zadních dveří znesnadňující nastupování do druhé řady sedadel, prťavý kufr nebo nesmyslné ovládání jednozónové klimatizace dvěma oddělenými a naprosto shodně fungujícími kolečky, přičemž ocení tak maximálně velkou schránku před spolujezdcem.
V ostrém kontrastu s tím stylař bude v jednom nebi. Oči mu budou svítit radostí nad dvojicí HD displejů spojených jednou ozdobnou lištou, bude se cítit blaženě z cool černého stropu, štěstím si bude pískat po usazení se do krásných a pohodlných alcantarových sedaček a ocení veškeré myslitelné asistenty, které jsou poměrně spolehlivé a zpříjemní mu cestu po městě i na dálnici. Takový člověk navíc dokáže výše zmíněné nedostatky bez potíží přehlédnout, poněvadž chápe, že pro styl je občas potřeba drobných ústupků.
I v oddílu jízda Mokka-e cílí na moderního ekologicky orientovaného zákazníka. V testované verzi přináší elektromotor o výkonu 100 kW/136k a 260 Nm a baterku o celkové kapacitě 50 kWh zajišťující dojezd deklarovaných 338 km v kombinovaném cyklu dle WLTP a přibližně 300 km v reálném světě bez dálnic (zde už nájezd rapidně klesá někam ke 220 km při příhodném počasí).
Co se dojmů týče, opět záleží na povaze uživatele. Člověk uvažující jen čísly se podiví přednímu náhonu komplikujícímu efektivní přenos výkonu na silnici při rozjezdu z místa (jen by se protáčela kola, Mokka-e proto dávkuje výkon postupně) a nezaujme ho ani poměrně vysoká spotřeba ve vyšších rychlostech. Osoba, jež do rozhodování vkládá i svůj vkus, toto ráda obětuje za relaxační ticho a absenci vibrací v kabině, snadnost ovládání a dobrý pocit z nulových lokálních emisí CO2.
Existuje ale jedna oblast, kde se oba shodnou. Je jí podvozek, který zvládá zajistit jak komfort, tak jízdní stabilitu. O dírách sice auto vědět dá, ale nemlátí na nich (přitom sdílí základ s Fiatem 600e, kde jsem si naopak na rány od zadní nápravy stěžoval) ani na nich neodskakuje. Prostě je jen klidně překoná. Zároveň velmi dobře zvládá průjezd zatáčkami i v poměrně ostrém tempu. Dlouho trvá, než nastoupí nedotáčivost, a když už přijde, tak pomalu, takže je dost času na reakci. Tady musí být spokojení všichni.
Při pohledu na ceník se však nejspíš tábory opět rozdělí. Mokka-e se v současnosti nabízí v jediné specifikaci GS a stojí nemalých 999 900 Kč. Pravda, importér na ni dává slevu 130 000 Kč, nicméně i tak se částka pohybuje nepříjemně blízko milionu. Praktik hned pronese, že spalovací varianta stojí půlku a i to mu přijde dost za auto s omezeným prostorem a kompromisním výhledem, stylař však mávne rukou, protože si je vědom faktu, že kromě drobných ústupků také styl a moderna prostě něco stojí.
Takže jak? Existuje důvod nad Mokkou-e přemýšlet nebo ne? No, asi takto: vím, že jsem na autě našel dost mušek. Ale doufám, že je z textu patrné, že ony za mne na překážku nejsou. Mokka-e si totiž může dovolit být přesně taková, jak ji popisuji. Nedělá vlastně nic špatně. Onen klient se zálibou v tabulkách si přece může koupit už zmíněný Opel Crossland a dostane přesně takové auto, jaké chce — velmi výhodné a šikovné. Testované SUV má majiteli slušet a především dělat radost. To mu jde náramně. Takže je všechno v pořádku.
Závěr
V případě Opelu Mokka-e mnohem víc než na autě samotném záleží na vaší nátuře. Smýšlíte-li prakticky, uvidíte v ní jen docela drahé malé SUV s kompromisním interiérem, limitujícím výhledem a nepříliš efektivním elektrickým pohonem. Pakliže se ale umíte nadchnout pro styl a moderní hodnoty, vůz budete milovat. Obojího vám totiž naservíruje mírou vrchovatou.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Technické údaje:
Opel Mokka-e GS
Motor: asynchronní eletkromotor pohánějící přední kola
Výkon: 100 kW (136k)
Točivý moment: 260 Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 1598 kg
Maximální rychlost: 150 km/h
0-100 km/h: 9,2 s
Kombinovaná spotřeba: 15,8 – 16,2 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 18,4 kWh/100 km
VLTP kombinovaný dojezd: 338 km
Nejvyšší dosažený dojezd v testu: 340 km (dálnice 215 km)
Kapacita baterie 50 kWh
Využitelná kapacita baterie 46 kWh
Nabíjení AC/DC: 5h 15 m (11 kW)/ 30 m (0-80%, 100 kW)
Základní cena: 609 990 Kč, ve slevě 459 990 Kč (Mokka 1.2 Turbo MAN6 Edition)
Nejnižší cena s testovaným motorem: 999 990 Kč, ve slevě 869 990 Kč (Mokka-e GS)
Cena testovaného vozu: 1 041 990 Kč, ve slevě 911 990 Kč
Zdroj informací o prodejnosti Mokky v Británii v roce 2023: Autoexpress.co.uk
Tomshon
16. 6. 2024, 00:03 2 reagovat...ale aspoň na vás neprší.
Hele, třeba Italové styl uměli a přitom tě ty auta tak nějak... neserou. Tohle auto jsem viděl na živo a nenazval bych to jinak, než průšvih na všech frontách. Vlastně mě fascinuje, co jsi z něj ve článku dovedl vykřesat.
rock
16. 6. 2024, 09:58 2Tohle je čistě věc názoru. Když jsi zmínil ty Italy, já třeba vůbec nerozumím tomu, co v posledních letech předvádí Alfa. A byť k tomudle Opelu mám hodně výhrad a rešení prostoru nad/za zadními dveřmi je divný, tak mi to furt vzhledově přijde jako menší zlo než Tonale, Stelvio i Junior.