načítám data...

Leyland Princess: Zakletá princezna

Britský automobilový průmysl v sedmdesátých letech nabízel nepřeberné množství značek a modelů. Zdánlivě to byly dobré časy. Ale jen zdánlivě.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Před časem jsme se v článku na Autíčkáři vraceli do historie k prapodivné kategorii velkých hatchbacků, které se pokusily rozvířit stojaté vody sedanů vyšší střední třídy. A tak už víme, že se tento pokus nesetkal tak úplně s úspěchem. A dnes se podíváme na jeden konkrétní vůz z let sedmdesátých, který celý tento debakl předznamenal.

Psal se rok 1975, když spatřil světlo světa. Jeho tvůrcem byl prapodivný automobilový gigant, společnost British Leyland. Pokud nejste obeznámeni s vzestupy a pády britské automobilové velmoci, dovolte mi malou vsuvku na téma ‘jak zničit impérium snadno a rychle’. 

Foto: archiv

Ve Velké Británii byl motorismus nesmírně populární prakticky od vynálezu automobilu jako takového. A tak tu byly stovky firem a dílniček, které se zabývaly stavbou aut. Auta však byla stále komplikovanější a vývoj dražší, což vedlo k tomu, že někteří výrobci už nestačili sledovat trend, své provozy zavřeli nebo odprodali jiným. Ti, kdo dokázali přežít, mezi sebou začali uzavírat různé partnerské smlouvy a vše vyvrcholilo roku 1968 vznikem obřího koncernu British Leyland Motor Corporation Ltd nebo prostě jen British Leyland.

Tento podnik si žil tak trochu svým životem. Když českoslovenští soudruzi prováděli restrukturalizaci našeho průmyslu a zakládali AZNP, jejich cílem bylo vlastně přesně něco takového. Co se nepodařilo soudruhům v socialistickém Československu, to soudruzi v kapitalistické Británii dokázali – vytvořili jeden obří centrálně plánovaný automobilový moloch. V rámci boje proti vykořisťování proletariátu získávaly odbory stále silnější slovo při strategických rozhodnutích společnosti a když se do toho všeho přidala ropná krize, zdálo se, že celý British Leyland je odsouzen k zániku.

Foto: archiv

To by ale byla katastrofa. V té době už koncern sdružoval téměř celý britský automobilový průmysl, byly tu značky Austin, Land Rover, Leyland, MG, Riley, Wolseley, Vanden Plas, Jaguar, Mini, Morris, Rover i Triumph. 40% Britů jezdilo ve vozech vyrobených některou ze značek British Leyland. A tak Spojené království přistoupilo k částečnému znárodnění celého podniku. Vstup státního kapitálu měl společnosti pomoci překlenout nejhorší období a pomoci jí od jistého zániku. Z umírajícího pacienta se tak stal pacient uměle udržovaný při životě. 

I lidem uvnitř však bylo brzy jasné, že tudy cesta nevede, že večírek končí a kapela hraje poslední song. Levicoví buřiči se chopili příležitosti a továrny tak v zájmu nejrůznějších revolucí putovaly od jedné stávky ke druhé, zatímco vedení podniku už se ani nesnažilo skrývat převody peněz kamsi mimo společnost – však nebyl čas, penězovody od vlády mohly vyschnout každým dnem.

Foto: archiv

A v této době přichází na svět Princess, automobil s moderní koncepcí, pohonem předních kol, hydropneumatickým odpružením, motory OHC ‘E-Series’ spřažené s pětistupňovou převodovkou a dvěma karosářskými variantami – liftback a kombi. To nezní vůbec špatně, a asi by to ani špatné nebylo, kdyby to byla pravda. Jenže…

Tady se nám příběh Princess maličko zadrhává. Kombi je zrušeno okamžitě, z liftbacku se stává sedan. Tedy splývavá záď zůstala, ale otevíravá zůstala jen spodní část pod oknem. Ani zbytek plánů nezůstal beze změn. Pětistupňová převodovka zůstala jen na rýsovacích prknech, Princess dostala do vínku starší čtyřkvalt a alternativně i třístupňový automat. Ten by za normálních okolností odpovídal povaze vozu, jenže automat potřebuje výkonovou rezervu – a ta tu zoufale chyběla. 

Foto: archiv

Moderní motor E-Series byl ponechán jen pro vrcholnou variantu, většina kusů si musela vystačit s OHV čtyřválcem B-Series z šedesátých let. Pro velký (dnes bychom řekli manažerský) vůz to znamenalo maximální rychlost 149 km/h a především potom zrychlení ‘z nuly na sto’ za nějakých 16,5 vteřiny. To nebylo dobré. Vrcholné varianty na tom byly lépe, tady už úřadoval modernější agregát. Byl to motor z již zmíněné řady E-Series, konkrétně se jednalo o řadový šestiválec o objemu 2,2 litru a výkonu 81 kW. S tímto motorem už Princess zvládala akceleraci na stovku pod 12 vteřin a maximálka se posunula k hranici 170 km/h – což už byly ve své době odpovídající hodnoty. 

A potom tu byla samotná výroba a distribuce nového auta. British Leyland původně rozdělil nový vůz mezi tři své značky – Austin, Morris a Wolseley. Rozdíly byly ve výbavě, (Austin tvořil pomyslný základ nabídky, Wolseley naopak vrchol nabízený výhradně s šestiválcem) a v designu přídě. Austin přišel s moderním vzhledem s obdélníkovými lampami, Wolseley a Morris s dravější čtveřicí kulatých světlometů. Jenže..

Foto: archiv

Jenže ještě téhož roku se kapitáni znárodněného podniku pohádali a všechny materiály a propagace tří sesterských princezen byly zkartovány. Bude jen jedna Princess a když se neumíte dohodout, bude se prodávat pod značkou Leyland. Jenže… 

Jenže značka Leyland nemá tradici a v myslích Britů je jen synonymem agónie automobilového průmyslu. Zkrátka něco, co se jmenuje Leyland, nikdo nechce. A tak v roce 1978 přichází modernizovaná verze. V rámci modernizace dostává auto vylepšenou elektroinstalaci, která už prý bude opravdu fungovat, a především potom dva modernější OHC motory O-Series, které nahrazují zoufalou základní ‘jedna-osmičku’. A Princess už není Leyland, teď je to společný vůz Austinu a Morrisu. Jenže…

Foto: archiv

Jenže stávkami zmítané továrny už definitivně ztratily důvěru veřejnosti. Prodeje mimo státní sektor jsou mizivé, dalším vylepšením brání vedení podniku z obavy, že vůz začne přetahovat zákazníky Roveru SD1 a konkurence postupuje mílovými kroky. V roce 1981 výroba Princess končí a British Leyland představuje nástupce, Austin Ambasador. Auto, které vzhledem přídě připomíná soudobou produkci Fordu, stojí na stejném základu, jako Princess, karoserie je však důkladně přepracována a konečně dostává páté dveře. Také je tu nový dvoulitr o výkonu sto koní, který  dynamikou blíží šestiválci, avšak s mnohem rozumnější spotřebou paliva. Tak nějak měla vypadat Princess od samého začátku. Jenže…

Foto: archiv

Jenže teď už je pozdě. Ford představuje Sierru, která brzy zcela ovládne britský trh. Austin na to reaguje zcela novým modelem Montego. Na tento hřebíček do rakve britského automobilového impéria se podíváme třeba zase někdy příště. 

Foto: archiv

Roku 1986 British Leyland zanikl. Rover byl převeden nejprve pod British Aerospace a následně do zapomnění, značky Austin, Woseley, Morris a mnohé další zanikly úplně, zbytek odkoupili a částečně zachránili globální automobiloví hráči. A to je vlastně konec příběhu. Ukazuje nám, že i nemyslitelné se může stát, i velká velmoc může snadno padnout a že ve světě aut se každé zaváhání trestá tvrdě a nemilosrdně. Kdo nemá co nabídnout, ten zahyne. 

Jaký vůz z nabídky British Leyland byste si vybrali vy? A mohla Princess vůbec uspět? Na vaše názory se těšíme v diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
22. května 2020, 13:06
0

Austin Maestro. Už jsem ho měl a koupil bych si ho zas, ovšem ne už v tak ubohém stavu, v jakém byl...

reagovat
Yenick
22. května 2020, 13:16
1

v osmdesátkách se mi děsně líbil Rover SD1.

reagovat
Moses
22. května 2020, 14:06
2

Pamatam si ako ma ako maleho fascinoval jeden biely Austin Allegro pred nasim panelakom. V case ked rovno pred vchodom stali vedla seba tri 120-ky a bezne bolo vidat ostatny vrchol socialistickej vyroby bolo to Allegro ako z ineho sveta.

reagovat
ro
rock
22. května 2020, 14:19
0

Moc hezký auto, škoda, že to neklaplo.

Mimochodem, nejezdil v Princess Jim Hacker, když byl ještě ministr pro administrativní záležitosti?

reagovat
ratan groch
22. května 2020, 20:48
0

V seriali bola Princess 2 v nejakej nahanacke v 6. epizode, ale nechce sa mi dohladavat, ci v nej bol pan minister :)
https://www.imcdb.org/vehicle_162212-Princess-2-1700-ADO71-1979.html
v Yes, Prime Minister uz boli novsie auta

ro
rock
22. května 2020, 22:02
0

V tom záběru je, jede dělat rozhovor do BBC :-). Měl to jako služební auto přinejmenším první dvě série.

Jako prime minister už si pak vozil zadek v nějakým Jaguaru nebo snad Daimleru.

ratan groch
22. května 2020, 22:45
1

Rock, tak naco sa to pytas, ked to vies. A ja ti este robim chlapika s pocitacom, co ta za teba vygoogli :)
A ked bol uz premier, tak dostal Daimler Sovereign 4.2

Kam ten svet speje, ked ja v piatok o tristvrte na jedenast namiesto toho, aby som siel do klubu tu riesim s podobnym blaznom ako som ja na akom aute isla postava z anglickeho serialu z roku 86 :)))

ro
rock
23. května 2020, 06:02
1

Původně jsem se ptal proto, že jsem článek prolítl narychlo v práci a spoléhal jsem se na svoji děravou paměť.

Večer, když jsem viděl tvoji odpověď, tak mi to nedalo a skouknul jsem pár dílů seriálu, abych si to připomněl.

Rozhodně je lepší se v pátek večer zabývat jedním z nejlepších seriálů vůbec a docela zajímavými auty v něm, než propíjet čas, peníze, zdraví a rozum někde v klubu :-)

Csaba
23. května 2020, 08:40
3

Nemluvě o neustálém odhánění těch zástupů dívek a žen neskonale toužících strávit část večera - nebo celou noc? :) - s někým tak sečtělým, vzdělaným, solventním a přitažlivým jako je ratan ;-)

ro
rock
22. května 2020, 14:19
1

Teď mne napadá, že mi předek toho Wolseley vzdáleně připomíná Alfettu GTV :-)

reagovat
Vojta
22. května 2020, 17:08
0

Ono princezna zase nebyla tak špatná, spíš ty věci okolo a kvalita výroby ji poškodila nejvíc. Ostatně i v Top Gearu vyhrála, jako to nejlepší, co BL kdy vyrobil. A to ji dokonce úmyslně poškodili, aby sofistikované hydropneumatické odpružení nebylo v rovině, ale auto bylo nakloněné. Za mě by to s šestiválcem asi byla z produkce BL jasná volba, nebo Rover 3500 (SD1).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem