načítám data...

Lexus RX 450h F Sport: Osobní terapeut

Některá auta ve vás vyvolávají hluboké emoce. Jiná zase touhy. A pak jsou auta, která vás dokonale zklidní. Mezi takové patří i Lexus RX 450h.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus RX 450h F Sport: Osobní terapeut

Japonské pojetí luxusu je trochu jiné, než jak ho známe v našem evropském podání. Zatímco u nás je důležitá image a tradice, Japonci sází na bezchybnou kvalitu a funkčnost. A právě takový je Lexus jako celek. Nemá sice dlouholetou historii a tradici (byť třicet let na trhu je dostatečný důkaz toho, že to dělají dobře), ale pokud jde o to ostatní, pak je Lexus na výši. Jeho modely jsou promyšlené, skvěle provedené s velkým důrazem na kvalitu a opravdu funkční. Přesto je však na místě říct, že to ani zdaleka není taková ta automatická volba pro každého. Já osobně mám velmi v oblibě všechny sedany a kupé z produkce Lexusu. Ta auta mi sedí, vyhovují mi a dokázal bych si představit, že mi nějaký takový Lexus dělá společnost coby věc denní potřeby. Neumím si však najít cestu k jejich crossoverům a SUV. Malé UX mi vůbec nesedlo, stejně tak jsem si neporozuměl s větším NX a malý kompakt s označením CT také není mým šálkem čaje. Proto mě zajímalo, do které skupiny se asi tak může zařadit nejvýše postavené SUV pojmenované RX 450h. Tak to pojďme zjistit. 

Jestli patříte mezi ten typ automobilových fanoušků, pro které jsou všechna nová aut na jedno brdo a k nerozeznání, pak vám musí Lexus dělat radost. Jeho vozy jsou cokoli, jen ne uniformní a stejné. Skoro až agresivní design se line napříč modelovou řadou. Masivní přední gril, vzdáleně připomínající tlamu predátora, ostře řezané světlomety, všude samé ostré linky a prolisy, to jsou hlavní poznávací rysy současných Lexusů. RX 450h samozřejmě nevyjímaje. Osobně si stále nejsem jist, jestli se mi to líbí, nebo ne, rozhodně však musím dát palec nahoru za odvahu. Je to originální, stále neokoukané, a to se počítá. Když si vzpomenu, jak Lexus původně razil především konzervativní tvary a sázel na jistotu, pak je takovýto designový vývoj v posledních letech vskutku pozoruhodný. 

Pokud však čekáte stejnou divočinu uvnitř, možná budete překvapeni. V interiéru žádnu divočinu nehledejte. Je to jako dokonale uklizený pokojík, který nadchne svým uspořádáním, prostorností a především kvalitou provedení. Takhle má vypadat prémiový interiér. Dominantou je širokoúhlý displej infotainmentu, který dostal nové ovládání pomocí dotykového touchpadu. To je mimochodem mnohem lepší řešení než dřívější pseudojoystick, který jsem měl nutkání vyškubnout zhruba po deseti minutách jízdy a osmi marných pokusech o zadání cílové destinace do navigace. Touchpad je mnohem intuitivnější. 

Velice kvituji také fakt, že Lexus nepodlehl módnímu tlaku nacpat všechny důležité funkce do digitální podoby a ponechal často využívaným věcem, jako je nastavení teploty či vyhřívání sedadel, fyzické tlačítko, což je super. Lexus je navíc natolik chytrý, že umí za pomoci několika vnitřních senzorů poznat, jestli je lepší sedačky vyhřívat, či chladit, takže se ve výsledku nemusíte o takové podružnosti ani starat. Funguje to lépe, než byste řekli. Infotaiment umí nově také Android auto (konečně!) takže už nemusíme Japonce tepat ani za tento vcelku bizarní nedostatek, který nám otravoval život dříve. Samostatnou kapitolou je audio systém Mark&Levinson, který bez přehánění poskytuje své posádce skutečně výjimečný hudební zážitek. Marně budete hledat auto, které hraje lépe. Interiér Lexusu RX je skutečně skvělé místo k životu a každé nasednutí dovnitř vám udělá radost, protože vás nebude ničím rozčilovat. A vězte, že to je docela důležitá vlastnost. 

Všudypřítomné plakety s výmluvným nápisem “Hybrid” vás ani vteřinu nenechají na pochybách, jaká strojovna se stará o dopředný pohyb tohoto velkého SUV. Lexus se na hybridní pohon zaměřuje již dobrých 20 let a jeho náskok je prostě znát. Zkušenosti a dlouhodobý vývoj se nedají nahradit. Celý ten systém je pečlivě vyladěný a optimalizovaný tak, aby sloužil svému řidiči. Máte-li strach, že se pod kapotou luxusního SUV skrývá nějaký neduživý chudáček, který obětoval veškerou dynamiku na oltář nízké spotřeby, pak vás mohu uklidnit. Mluvíme tu přeci o tom nejdražším SUV, které si můžete se znakem Lexusu koupit. Základem pohonné jednotky je 3,5 l zážehový šestiválec, kterému pomáhá rozumně silný elektromotor. To znamená, že dohromady máte pod pravou nohou celých 313 koní, a to už je velice příjemné stádo na takovéto domácí ježdění. O dynamiku netřeba míti strach. Celý tenhle kolos nabírá rychlost pozoruhodným způsobem. Ne, že by vás ohromil drtivým zrychlením, tady je v hlavní roli plynulost a klid. Přesto vás pohled na rychloměr nenechá na pochybách, že tohle auto umí být svižné. A nejenom v nižších rychlostech, jak bývá u hybridů zvykem. RX 450h nezklame ani na dálnici, kde naprosto bezproblémově sprintuje až na hranici 200 km/h, přes kterou vás nepustí omezovač (nejvyšší číslo, které na rychloměru uvidíte, je 215). 

Jistým specifikem hybridů od Lexusu je planetová převodovka eCVT, která funguje trochu jinak, než jak jsme zvyklí od běžných automatů. To není nic nového. S touto převodovkou se také pojí častý stesk, že při potřebě razantního zrychlení nechá vytočit motor do vysokých otáček a tam jen posloucháte jakési utrápené vytí. No, to ale platí spíše v případě menších modelů, které se opírají o menší čtyřválec. RX má válců šest, a to se poslouchá mnohem lépe a radostněji. Nehledě na perfektní odhlučnění, díky kterému proniká do interiéru jen naprosto nezbytné minimum rušivých elementů zevnějšku. Alfou a omegou těchto japonských full hybridů je provozní efektivita, která je vpravdě úctyhodná. RX 450h není výjimkou. Většinu času se budete pohybovat mezi 6 a 8 litry zkapalněných dinosaurů na sto a jen rychlý dálniční sprint vyžene ukazatel spotřeby nad devítku. Vzhledem k tomu, že se bavíme o velkém a těžkém SUV s pohonem všech kol, které má přes 300 koní, myslím, že to je opravdu velice slušná spotřeba. 

Samotná jízda ve velkém Lexusu vypadá přesně tak, jak asi tušíte. Klid a pohoda, to jsou hlavní znaky RX 450h. Jakmile se vyhoupnete do kapitánského křesla, můžete směle zahodit všechny strasti, které se pojí s dnešním okolním provozem. Tohle je jiný svět. Dokonale izolovaný a naprosto vyklidněný. Jestli hledáte auto, za jehož volantem si odpočinete a zrelaxujete, pak je tohle přesně pro vás. Nebudou vás rušit žádné nepříjemné zvuky, nerovnosti na silnici a všechny ostatní nástrahy každodenního provozu vám budou úplně u prd… no přesně tam. Někdo vám udělá myšku, případně na vás divoce gestikuluje? No a co. Za volantem Lexusu vás to nemůže rozhodit. 

Verdikt 

Tohle není je obyčejné SUV. Tohle je Lexus. Samostatná kapitola v učebnicích SUV. Není levný, není pro každého, ale ten, kdo se v něm najde, bude nadmíru spokojený. Má totiž několik důležitých vlastností, které vám zpříjemní každý den. Nebude vás ničím štvát. Za jeho volantem skvěle zrelaxujete a ještě ušetříte za psychologa, protože vám kouzelným způsobem vyčistí hlavu. A to se počítá. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Inženýr
15. června 2020, 23:06
0

"Japonci sází na bezchybnou kvalitu a funkčnost."

Tohle by mělo být samozřejmostí u všech aut, nikoliv pouze luxusních.

reagovat
Ca
Cartman
16. června 2020, 12:52
0

Pekne. Zvlast se mi libi porovnani parametru s tou xc40 od Volva co se tu recenzovala nedavno.

reagovat
ma
martinw
16. června 2020, 14:42
2

Tohle je moje vysněná kára.

reagovat
Va
Vasek7
16. června 2020, 14:58
1

Mel jsem to v hlave uz delsi dobu ale tenhle clanek me popichl - jaka jsou (ojeta) auta vhodna pro poslech hudby?
Zamerne tady nepisu s "kvalitni audiosoustavou" protoze to je jen polovina problemu. Druha cast je dostatecne tichy interier bez ruchu z okoli..
Redakce, muzeme poprosit o clanek?

reagovat
Ca
Cartman
16. června 2020, 20:28
0

Jo na tohle byl super Bmw 7 e65, s dvojitymi skly a hudbou Logic 7. Super namet na clanek.

Ca
Cartman
16. června 2020, 20:32
0

Recreating The Gothenburg Concert Hall In The Volvo XC90

Jan Machač
16. června 2020, 22:17
0

Jˇto je tezke, protoze pokud se bavime o ojetinach, ma vliv i treba to, jestli bekdo pri oprave rozbiteho okynka nezahodil nejakou gumicku. Ale co se tyce poslechu tak nejak v prijatelne kvalite tak dlouhodobe u mne vede koncern GM ktery dodava dobra radia uz v zakladu a totalne propada cokoli se znackou Skoda. Jejich audio je plne vysek, nema dynamiku a je proste nedobre. Obecne se da rici, ze i blbe CTS je dobre na poslech, kdyz ma hento one Bosé radio...

beastar
17. června 2020, 01:22
0

Souhlasim Skoda a audio tj katastrofalni spojeni. Ty jejich veci jako Canton atp hrajou spatne. Na paty jim slape Alfa. Dokonce i s tou zminovanou e65 sem zazil a vskutku tj koncertni zazitek doslova unikatni. B&O v Bentleyich a Audi hraje taky krasne s haldou serepeticek.

sheogh
17. června 2020, 10:36
0

Tady vsema 10 doporucim Dynaudio Temptation v phaetonu, hraje to krasne ciste a basy nebuci jak silena krava. Odhlucneni je prikladny, a to kupodivu i smerem ven - clovek nemusi delat cirkus po ulici ze :-)

sheogh
17. června 2020, 10:38
0

Ten design je na me uz trosku "moc", ale jinak asi super auto.Uz GS na me udelalo dost dojem :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem