logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus ES300h: Pět metrů klidu a pohody

Už vás nudí vidět Superb na každém rohu? Utíkejte do Lexusu. ES je možná ještě lepší a teď za super peníze.

Vyšší střední třída je vymírajícím druhem, a to je obrovská škoda. Právě tuhle třídu aut mám totiž nejraději. Nechci si ani představit, že bychom o tyto ladné automobily mohli časem úplně přijít, ale podívejte se do nabídky – vždyť mimo prémiovky už bych je snad spočítal na prstech jedné ruky. Sedany, které tu dříve kralovaly, byly známkou elegance a pohodlného cestování. Dnes je však nahrazují SUV – často neforemná, těžká a bez špetky ladnosti. Vysoké nástavby, obří kola a design diktovaný marketingem namísto aerodynamiky nebo vkusu. Chápu praktičnost, chápu i touhu po vyšším posezu – ale nemohu si pomoct, něco tím ztrácíme. Ztrácíme trochu krásy a elegance na silnicích a nahrazujeme ji praktičností. Proto jsem rád za každý prodaný sedan, který s tím trochu bojuje, a proto jsem i rád za Lexus ES, jehož již sedmá! generace loni prošla druhým faceliftem.

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Po tom, co jsme si od Kuby nedávno přečetli test na současnou Toyotu Camry (mimochodem ta už je generací dokonce devátou) se tedy podíváme na zoubek i jejímu luxusnějšímu bráchovi. Není žádným tajemstvím, že technicky jsou si auta víc než podobná. Přesto mi přijde, že jejich charakter je odlišný.

Vše začíná již u vzhledu. Lexus se nebojí být výrazný a už léta si jede styl s obří maskou trochu do písmene X a ostře řezanými rysy předních světel. Nemám pochyb o tom, že je návrháři do hliněných modelů vysekávají katanou. Na začátku mi to přišlo možná až moc extravagantní, ale svět za ty léta posunul a Lexus své křivky také zdokonaloval a ladil. Lexus se nezměnil, ale moje vnímání ano a místo výstředního auto tu vidím spíš umírněnější klasiku. Zvláštní, jak se to vyvíjí…

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Z boku vynikne především ladnost. Nejsou tu zbytečné a samoúčelné prolisy, nejsou tu různě schované kliky a další cingrlátka. Prostě jen dlouhý sedan s pořádným rozvorem. Snad jen přední kliky by mohly být také v hraně, které se táhne k zadním světlům a ve které jsou ty zadní (mimochodem Camry to tak má), ale to už je opravdu jen drobnost. Vzadu už se budu jen opakovat – jednoduchost a ladnost. Lexus ES není snadné popisovat, musí se vidět naživo. Až pak vynikne jeho velikost a to, jak dobře jsou jeho proporce vyvážené. Reálně je sice přední převis dokonce o 5 milimetrů delší než ten zadní, ale na dnešní poměry nezvykle nízká silueta předku to skvěle maskuje. Naživo je také mnohem lépe poznat, jak „hluboká“ je bílá perleťová barva. Lexus ES zkrátka doporučuji si prohlédnout osobně a za mě můžu jen subjektivně konstatovat – je to krásný kus auta.

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Dominantou celého interiéru je ve zkoušeném voze především světle hnědá kůže, a za to jsem rád. Černá je prostě nuda a často schová zajímavé detaily, bílá je zas až příliš nepraktická. Hnědá příjemně obzvláštňuje kabinu a aspoň v mých očích přidává autu body k dobru. Druhým významným prvkem je prostor – a to úplně všude. Vpředu ohromí ten napříč – všimněte si třeba jak je už od pohledu široká středová loketní opěrka. Na místech vzadu je to zase prostor podélný. Obligátní disciplínu „noha přes nohu v chlapské verzi“ zvládá vůz bez problémů. Tím je také zaručeno že vám potomstvo v autosedačkách nebude kopat do zad. V dané třídě aut to je ale spíš očekávatelné. Tím co může trochu vyčnívat je skvělý komfort. Zadní sedačky mají výrazný sklon sedáku a pěkně tvarovaná záda, ale především jsou ukotvená nízko. Někde by to mohl být problém, ale když máte místo si nohy pěkně natáhnout, tak mi krásně podepřou stehna a cestování je na jedničku. Tohle je prostě mnohem uvolněnější pozice, než jakou mohou nabídnout SUVéčka, kde se prostě už z principu sedí vzpřímeněji.

Vpředu zaujmou velkoryse široké sedačky. Zaměření auta především na americký trh je tu zřejmé, a tam se zkrátka uplatňují jiné rozměrové standardy. A je tu víc věcí, které v evropských automobilech už skoro nevidíme – třeba pořádná páka voliče automatu. Odpadá nejistota, jestli jsem tlačítko s déčkem správně zmáčknul nebo elektronický volič dostatečně posunul (někde třeba 2x). Tady prostě chytím pořádný kus kovu, zatáhnu nadoraz dozadu a můžu jet. Také třeba samostatný panel klimatizace už není často samozřejmostí. Tady je pěkně na každou funkci tlačítko. Musí být, protože v obrazovce infotainmentu žádné info nebo nastavování klimatizace není. Auto si taky stále zachovává obě velikosti USB portů – proč se takhle logicky nechovají všichni?

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Pak je tu ale i pár detailů, které tak pozitivně nevyzní. Třeba kvalita plastů nebo různých tlačítek se u evropských vozů zdá na vyšší úrovni. Ne že by mi na tom nějak extra záleželo, ale už jsme v lexusní luxusní třídě, kde rozhodují často i detaily. Také infotainment není tak perfektně zpracovaný, jak by mohl být. Obrazovka je technicky na vysoké úrovni, ale využití prostoru i množství zobrazovaných údajů nebo třeba i „vizuální zajímavost“ zkrátka pokulhávají.

Trochu rozporuplné pocity mám i z přístrojového šťítu – do prostředního kruhu se dá navolit několik zajímavých vzhledů, ale naštěstí jde i otáčkoměr s velkým ukazatelem rychlosti – za to palec nahoru. V levém displeji pak lze volit jednu z mnoha možností, ale co napravo? Staromilce možná fyzické ručičky pro teplotu chladící kapaliny a palivoměr potěší, ale já bych si tam asi přál rozšíření displeje, na kterém bych si požadované údaje mohl vybrat sám. Také satelity, jak v Lexusu říkají otočným ovladačům na vrchu přístrojové desky, to mají s využitím těžké. Ten pravý je alespoň vyhrazený pro jízdní režimy a občas ho použiji, ale co ten vlevo? Vypínání protiprokluzu mi pro tak výrazný prvek v interiéru přijde zkrátka málo. I přes tyto drobnosti je ale pobyt na palubě Lexusu ES opravdu velmi příjemnou záležitostí. Všechno je jednoduché na ovládání, přehledné a prostě trochu „jako dřív“ v tom dobrém slova smyslu.

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Pojďme ale na techniku – ES je v nabídce pouze ve verzi 300h. To znamená, že pod přední kapotou bije nezvykle velký čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 131 kW, kterému pomáhá elektromotor svými 120 kilowaty. Celkový systémový výkon pak dosahuje 160 kW (218 koní), který je přes e-CVT převodovku posílán pouze na přední kola. Zrychlit na 100 km/h dokáže tato cca 1.7 tuny těžká (nebo spíš na tuto třídu lehká) limuzína za 8,9 vteřiny a zastaví se až u mety 180 km/h. Tady je lehce znát rozdílné naladění hybridu proti výchozí Camry – ta má sice o 6 kW víc u benzínového motoru, ale Lexus má o 20 kW silnější elektromotor. Jenže je taky Lexus o 150 kg těžší.

Dominantou hybridní jednotky by měla být především kultivovanost a nízká spotřeba ve městě, a naopak bezstarostnost (nemuset myslet na nabíjení) na dálnici – a přesně takhle tomu i je. Baterie není příliš velká (jen 0,9 kWh), ale přesto na ni dokáže Lexus v klidnějším tempu po rovinatém terénu ujet slušnou vzdálenost. Hlavním úkolem elektromotoru je zaručit naprosto plynulé, ale přitom svižné rozjezdy z křižovatek, a to se mu díky slušnému výkonu bez problémů daří. Pak už si práci většinou naprosto hladce a nepostřehnutelně převezme spalovací agregát. Pokud na auto netlačím a prostě jen splývám s provozem, dokáže mě naplno odměnit tím, co mu jde nejlépe a co jsem psal již v nadpise – klidem a pohodou. Tu dotváří i měkce naladěný podvozek, a ještě poměrně rozumný rozměr pneumatik (235/45 R18).

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Trochu jiná situace nastává, když potřebuji spěchat. Atmosférická jednotka Lexusu musí točit vyšší otáčky a malá kapacita baterie nedovolí dlouhodobější výraznou pomoc elektromotoru. Na předjíždění se elektrický „kopanec“ hodí, ale do táhlého kopce už to prostě benzíňák musí zvládnout sám. Naštěstí je Lexus výborně odhlučněn (sem pravděpodobně padla většina váhového rozdílu proti Camry), a tak lehce monotónní zvuk při zátahu tolik neruší. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že bych čekal trochu čilejší reakci na plyn.

Jenže kdo chce závodit a jezdit brzda-plyn, ten by měl hledat jinde. ES oplývá jinými kvalitami, které jsem naznačil výše. A podobná situace jako u pohonu je s podvozkem. Nehledejte nějaké složité elektronické tlumiče nebo snad dokonce vzduchový podvozek. Lexus si vystačí s perfektně naladěnou klasikou. Preferencí je zas především komfort posádky a ticho na palubě. Jezdit rychle taky umí a díky nízké siluetě se ani zbytečně nenaklání, ale spojte si snahu o odfiltrování všech vjemů z okolí a přeposilované řízení. Tady prostě své závodnické choutky jen těžko ukojíte.

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

A nakonec si jako vždy nechávám cenu. Možná budete překvapeni, ale ES se dá nyní pořídit za docela zajímavé peníze. Lexus totiž nabízí několik modelů v akční Business edici a právě zkoušené ES je jednou z možností. A kolik teda stojí? Bez tisícikoruny je to 1,2 milionu Kč. To mi v dnešní době přijde za hezky vybavený, luxusní a komfortní reprezentativní sedan jako dobrá částka. Navíc ani jeho provoz nestojí příliš mnoho – spotřeba se v městském prostředí drží hodně hluboko pod pěti litry a přes šest se (v zákonných rychlostech) nepodívá ani na dálnici. Výhodou taky je, že lety prověřený hybridní systém od Toyoty lze označit za nadstandardně spolehlivý.

Závěr

Týden s Lexusem byl skvělý. Mám rád auta, která se zbytečně nesnaží být nejlepší ve všem. To většinou znamená, že nakonec neexcelují v ničem. Lexus ES ale ví čím chce být – chce být hlavně pohodlným přepravníkem, který si posádku hýčká. Na mě skvěle působí už vnějším designem s vyváženými proporcemi a pokračuje v kvalitně sestavené kabině v krásné hnědé barvě. Nečekejte nejmodernější vychytávky – chybí třeba head-up displej a infotainment asi také neoslní, ale to jsou jen drobnosti v jinak skvěle funkčním autě. Motor i podvozek pak pohodu skvěle dokreslují, navíc s neskutečně nízkou spotřebou. Ano, moc rychle Lexus jezdit nechce, ale kdo by mu to vyčítal – vždyť by se připravil o to nejlepší z něj.

Foto: Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2487 cm3 + jeden elektromotor
Celkový výkon soustavy: 160 kW (218 k), 131 kW spalovacího motoru + 120 kW elektromotoru, nelze sčítat
Točivý moment soustavy: neuvedeno, 221 Nm spalovacího motoru, 202 Nm elektromotoru, nelze sčítat
Převodovka: planetová automatická e-CVT
Provozní hmotnost: 1680-1740 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 8,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,0 – 5,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 4,9 l/100 km bez dálnice, 5,8 l/100 km s dálnicí
Cena: Lexus ES, akční Business edition (auto na fotkách) 1 199 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Sato
15. 4. 2025, 11:21

Ja som cielovka, a aj ked by som ho chcel a mohol mat ako dalsie firemne auto, tak to bohuzial asi nedopadne. Splna firemnu podmienku na to ze je to hybrid, je to neSUV co je moja podmienka, no (nepraktickost a tie vykonove parametre neprekusnem. V tom istom budgete je phev Passat alebo L&K liftback Superb, pripadne z EV sveta id.7, i4

1 reagovat
Peťas
16. 4. 2025, 03:07

Krasne auto. U te mety 180 by napsal UŽ mista až. Za me tomu vozu chybi nejaky silnejsi pohon.

-1 reagovat
Raspby
16. 4. 2025, 06:58

Jen bych dodal k tomu, jak si autor povzdechl, že napravo od otáčkoměru jsou analogové ukazatele...ve vyšších výbavách (resp. asi ne v bussiness...) tam další display opravdu je, a také "posuvný" otáčkoměr, kdy jsou na jeho obou stranách buď dva menší displaye, nebo se otáčkoměr přesune doprava a nalevo od něj je jeden větší display :)

0
Stal123
18. 4. 2025, 10:08

V ES určitě ne. Mám akorát teď rok ES v nejvyšší výbavě a je tam to co je tady vyfocené. Ledaže by to bylo v tom FL co vyšel tuším před pár měsíci nějak nově.

0
Raspby
22. 4. 2025, 14:18

No já jel právě taky v ES300h tak 3 roky zpět, výbava F-sport a ten to určitě měl. Si pamatuji, jak jsem si s tím hrál :)

1 reagovat
yellec
16. 4. 2025, 09:45

Uvítal bych u všech testů nových aut popis, nakolik prudí asistent hlídání rychlosti a jak je těžké se proklikat k vypnutí jeho + start/stop. Pokud to vůbec jde.

1
Stal123
18. 4. 2025, 10:11

Start/stop vypnout nejde. Jaksi by to nedávalo smysl, když je to hybrid a umí jet i jen na elektřinu 😀 a je to sladěné tak, že to člověk nepozná v podstatě takže narozdil od koncernu by ani mebyl duvod to vypínat. Asistent hlídání rychlosti naštěstí ještě nemám ten povinný (auto vyrobeno pred 6/2024) takže neumím říct. Nicméně vetsina asistentu se da vypnout lehce pres male menu na pristrojovce tlacitkama na volantu takze to celkem jde.

0 reagovat
CommonUser
28. 4. 2025, 17:24

U mna a celej rodiny sklamanie zo sedenia. Kratky sedak, suchanie hlavy o strop na najnizsej pozicii (nevolitelne stresne okno), nemoznost nastavit opierku hlavy pozdlzne a teda blba poloha hlavy - No radsej sedime kolmo ako lezanie na lavici. Proste od 160 do 183 cm skoro nepouzitelne auto - na 1000 km trate.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte