načítám data...

Kia Sportage: Tohle není Gangnam Style

„Power to surprise“, hlásá slogan korejské automobilky. Může rodinné SUV vůbec něčím překvapit? Inu, může a není toho málo.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Není to tak dávno, co jsme korejské vozy považovali za střízlivý ústupek peněžence, a to, co automobilky z dálného východu prezentovaly jako SUV, vypadalo spíš jako kousek agrární techniky. Časy se mění a Korejci s nimi, někteří dokonce víc než jiní. Přiznávám bez mučení, že směr, kterým se v současnosti ubírá KIA, se mi dost líbí. 
Na českém trhu je Sportage suverénně nejúspěšnějším modelem značky, prodeje během jediného roku narostly o 46 %. Jakožto ukázkového zástupce cílové skupiny rodinného SUV mě zajímalo, jaké kouzlo se její popularitou ukrývá.

Dívám se, dívám

Vzpomínám si, že Sportage byla jedním z prvních SUV, které mě zaujalo po stránce vzhledu. Bylo to v roce 2010, na našich silnicích se právě objevila třetí generace a přistihla jsem se, že se po ní mimoděk ohlížím. Pro moje oko byla dokonale konzistentní. Kompaktní, ale ne ožvýkaná, majestátní, ale ne nabubřelá, důvěryhodná, ale ne nudná. Působila velmi ‚neasijsky‘, což dává smysl, když vezmeme v potaz, že u rýsovacího prkna si dala schůzku dvě designérská esa starého kontinentu, Peter Schreyer a Massimo Frascella.

Zatímco facelift v roce 2013 mi připadal spíš jako krok zpátky, loni představená čtvrtá generace se opět nebojí změn. Připomíná mi sice spoustu věcí, které nejsou zrovna krásné – kupříkladu Nissan Micra nebo blobfish –, přesto jako celek vypadá originálně a nevtíravě zároveň. Zlí jazykové tvrdí, že tu proběhla jistá inspirace malým SUV Porsche, ale asi nemám dost rozvinutou představivost nebo nejím ty správné bonbóny. Zbývá tedy jedna otázka: co na novou odvážnou fasádu řeknou zákazníci. Stačí se rozhlédnout po ulicích, a můžeme si směle odpovědět: netušíme, co říkají, ale nakupují.

Sedí topič u piana

První dojem po usazení na sedadlo vozu v nejvyšší výbavové verzi DeLuxe je velmi příjemný. Koukat na svět svrchu mě baví a klidně se mi smějte, že jsem nafrněná soccer mom. Ještě zavřít dveře… příjemně tlumené žuchnutí (žádný rachot jako u vrat od stodoly), a je ticho. Koncert pro rozbrusku, zrezivělé trubky a sbor uřvaných klempířů zůstává venku, takže konstatuji, že kabina je slušně odhlučněná. 

Kožkou v barvě capuccina mě ještě nikdo neurazil, tady je navíc střízlivě kombinována s černou a díky tomu nepůsobí jako nudný monolit. Všitá paspulka, kterou jsem kdysi obdivovala v Roveru 75, se mi líbí i dnes. Přístrojová deska nepřináší žádné designové inovace, tady se ctí spíš konzervativní tradice a funkčnost (zaplať pánbůh za ty dary). Čudlíky se sice nešetřilo, množství má ale daleko do zdivočelé křížovky a jejich ovládání nevyžaduje transcendentální meditační techniky. Dílenské zpracování interiéru má úroveň, která v ničem nezaostává za movitějšími příbuznými, materiály jsou solidní, hrany lícují, nic nevrže a výsledným dojmem je útulná a klidná atmosféra. Prostoru se v kabině najde dost pro čtyřčlennou rodinu, pokud nejste klan šampionů NBA, počítá se dokonce i s pasažéry s nohama a hlavou na zadních sedadlech.

Jede jede mašinka

Pod kapotou mám dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 185 koní zkombinovaný se šestistupňovou automatickou převodovkou. Je to asi nejsmysluplnější konfigurace, kterou si člověk do tohoto auta může poručit. Má dostatek síly na předjíždění i rychlé přesuny po dálnici, po kratičkém lagu nakopává turbo a působivě táhne až ke čtyřce na otáčkoměru. Motor přitom neobtěžuje hlasitým projevem a po zahřátí mizí i lehké vibrace, asi se nemusím bát ho označit za kultivovaný. Nadšenec do dvoustopých vozidel možná neuslyší rád, že motor absolutně postrádá emoce, je to prostě generický dieselový pohon. Co je na něm tedy smysluplného? Dělá přesně to, co má v popisu práce, absence emocí se projevuje tak, že o něm zkrátka nevíte. A když si sednu do rodinného auta s vyšším těžištěm a pohodlnými sedačkami, nic jiného ani nežádám. Nerušivost pohonného ústrojí podporuje i systém start-stop – ten tu totiž není. Výrobcem inzerované spotřeby 6,3 litru se mi dosáhnout nepodařilo, realita (aspoň ta moje) se pohybuje spíš mezi 8 a 9 litry, přičemž lehce převažovala jízda ve městě. 

Volbu ideálních otáček má na starosti starý dobrý dobrý hydroměnič a to kvituji s povděkem. Když jsem se před časem svezla Optimou s novou dvojspojkovou převodovkou DCT, řazení mi ve srovnání s ‚klasikou‘ připadalo poněkud hyperaktivní. V SUV nemám zapotřebí podávat kdovíjak sportovní výkony, proto mi ani trochu nevadí, že hydroměnič ztrácí nějakou tu setinku rychlosti, mnohem víc ocením jeho plynulost a hladkost.

Ležérní charakter má i podvozek – rozhodně se specializuje spíš na pohodlí než na sport. Nerovnosti na silnici ‚nežehlí‘, spíš je příjemně zaobluje, takže o nich sice vím, ale nelezou mi na nervy. Komfortní naladění kupodivu nevede k nejistotě v zatáčkách. Ptáčkové si cvrlikají, že KIA přidala na podílu vysokopevnostní oceli a tuhosti příčné stabilizace, což by mělo vyústit v pevnější karoserii a stabilnější jízdu. Má to jeden vcelku zajímavý důsledek – během jízdy po okreskách vás při pohledu na tachometr může překvapit aktuální rychlost, která je o dost vyšší, než se pocitově jeví, což ještě umocňuje dnes standardní odtažité řízení. Člověk tak může lehce upadnout do spárů policie nebo také nepředvídaně narazit na místo, kde řízení ve vyšší rychlosti nezvládne. 
Další milé překvapení je, že v městském provozu se Sportage nechová jako mastodont, ale jako normální auto. Má slušný poloměr otáčení, oproti předchozí generaci je z ní dobře vidět ven a při rozjíždění nemáte pocit, že za sebou táhnete přívěs s kládami. 

Na rozloučenou

Po přečtení odstavců výše se mě na okamžik zmocnila panika. Napsala jsem nudný, popisný a politicky korektní test, který by se dobře vyjímal v Universu pohonných jednotek, ale na Autíčkáři působí jako pěst na oko. Co se dá dělat. Přepisovat ho nehodlám, jiného výsledku bych se totiž nedobrala ani na desátý pokus. Sportage je právě tak politicky korektní jako tento článek. Je i trochu nudná – jako středoproudý popový song zkomponovaný dobrým skladatelem, obdařený inteligentním textem, zahraný profesionálními muzikanty a zazpívaný zkušeným interpretem. Experimentální beaty a oduševnělý chraplák možná chytnou za srdce víc, ale pouštět si je po ránu každý den by člověka přivedlo do blázince. Kia Sportage je naopak společníkem, který vás ani po roce každodenního soužití nezačne rozčilovat. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1 995 cm3
Výkon: 136 kW v 4 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
0-100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 6,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 8,3 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací a výbavou DeLuxe: od 789 980 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
26. října 2016, 11:19
0

Díky, jsem opět o něco bohatší a to konkrétně o to, co si mám představit pod pojmem paspulka :) Mimochodem, ta zlokočka se dá někde sehnat komerčně nebo je to custom-made?

reagovat
Pe
Peťas
26. října 2016, 12:13
0

Zepredu to auto vypada hrozne.

reagovat
martin_100
26. října 2016, 12:18
1

I mě asi nejvíc zaujala paspulka - co to je? A ta suprová kočka Zlokočka :-)

reagovat
briza
26. října 2016, 14:04
0

Se obávám, že jako chlap - chlapovi to asi nedokážu vysvětlit tak, abys to pochopil, čili bude lepší si to vygůglit. Ale jestli jsem to pochopil dobře, je to takovej bazmek, co se všívá do švu a ten pak díky tomu není vidět. Vpodstatě něco jako třeba ukončovací lišty u obkladaček :)

Viola Procházková
26. října 2016, 14:10
0

Je to taková ta oranžová linka na sedačkách.

briza
26. října 2016, 14:15
1

To řikám, bazmek ve švu... :)

Skipper
26. října 2016, 13:13
1

Nerušivost pohonného ústrojí podporuje i systém start-stop – ten tu totiž není.
Super test, děkuji!

reagovat
David Marek
26. října 2016, 15:25
0

kočka na fotkách je boží :)

reagovat
CerVus
26. října 2016, 18:06
0

Otec má doma předchozí model. Tušm 2014 a musím přiznat, že z toho auta mám takové rozporuplné pocity. Na jedu stranu se s ním proti mé hondě civic mnohem lépe "jezdí" po našich cestách. Tam kde honda doslova trpí, tohle ladně pluje. Má do hodně místa, je vcelku dobře ovladatelné (na to že to je 4x2) a dobře vyrobené. Jenže na můj vkus se sedí prostě moc vysoko, nejsem si schopný pořádně nastavit sedačku a volant a řízen i když má 3 mody tak je v každém strašně tupé. V nové jsem ještě nejel (snad až zas pojedu na servis bude příležitost), ale doufám, že tohle trochu poladili. Co se vzhledu týče, tak mě se ten čumák i celkem líbí , jenže ten bok je skoro stejný s předchozím modelem i s těmi otřesnými chromovanými lištami kolem oken.

reagovat
Goldies
26. října 2016, 23:13
0

Na tomto miste si bohuzel musim opet postezovat... Kocko, kde je jablko?!
Panove, nekdo se nas snazi oklamati, tento vynikajici test nedelal Zlokocka, nybrz nekdo kdo se ji snazi napodobit!
Revolta?

reagovat
Viola Procházková
27. října 2016, 09:23
0

Prozradím ti prozaickou pravdu. Na jabko se zapomene, pak se fotí mobilem nadivoko těsně před vracením a na fotku se zase zapomene, protože není s ostatníma. Takhle jednoduché to je :).

Goldies
27. října 2016, 09:54
0

Neverim! To musi byt nejaky fake :-D

Viola Procházková
27. října 2016, 10:14
0

Fotky se v pravý čas objeví. Stay tuned!

Goldies
27. října 2016, 19:21
0

Budu cekat :-D

sheogh
08. listopadu 2016, 18:46
0

Ta kocka je standard, nebo priplatkova vybava?

Jinak z venku se me to nelibi vubec, ale to snad vsechny SUV. Kupodivu interier je naopak moc peknej, a to vcetne barevne kombinace.

Daji se v pohode pouzivat ty cudliky na volantu? Ja jich tam mam taky povicero, a taky symetricky prava/leva strana. Dodneska jsem si nezvykl, a bezne ubiram hlasitost radia ovladanim tempomatu apod..

Kazdopadne bych si to koupit nemohl, uz jen proto, ze auta typu SUV tak nejak podvedome hazim do pytle k offroadum (i kdyz vubec nejsou) a nejpozdeji do tydne bych to jel zkusit :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem