Víceméně libovolná Kia, která v nedávné době prošla redakčním testem, prošla na výbornou. To může být způsobeno tím, že Kia nám posílá pouze podařené kousky a auta, co by se nám nelíbila, raději ani nezařazuje do fleetu novinářských vozů, nebo tím že dělá dobrá auta. A co Niro?
Stejně jako moje předchozí testovačka, ani Niro se na Autíčkáři neobjevuje poprvé. Hybridní variantu testoval Dan, plug-in hybrid zase Honza. Letošní Niro přináší z pohledu uživatele jen pár změn, z nichž největší je nejspíš navýšení výkonu a dojezdu až na 65 kilometrů. Takže to mám trochu jednodušší.
Niro, nebýt polepů, které zbyly z jakési rallye vozů na alternativní pohon, vlastně vypadá jako úplně obyčejné auto, žádné spektakulární pokusy o odlišení nebo futurismus zde nehledejte. Zadek mi vlastně trochu připomíná Maxi Mini Clubman. Střídmý design je zároveň funkční a například průduchy v předním nárazníku nejsou jenom záslepky jako na jistém sportovním autě, ale jsou doopravdy funkční. I v okolí se Niro nesetkává s hejtem, všem připadá vlastně docela pěkné vyjma jednoho pána, který na nabíjecí stanici přijel s hybridním Mitsubishi a vysvětoval mi, že Kiu by si nikdy nekoupil. Inu, jeho chyba…
Interiér následuje exteriér, ani tady nehledejte nic extravagantního. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny relativně logicky a vlastně jediným redundantním panelem je ten hned pod displejem infotainmentu, který slouží k ovládání rádia. Ruku na srdce, většina z nás už k jeho ovládání použije spíš onen dotykový displej. Ten jediný je možná trochu slabší a působí pořád stejně jako před několika lety v Optimě. Funguje ale docela svižně a jeho funkcím není moc co vytknout. Pochvalu si zaslouží sedačky, které jsou podle mého názoru nadprůměrně pohodlné. Co se prostoru týká, pro pasažéry vepředu i vzadu je tu místa dost, slabinou je ovšem kufr, který má kvůli bateriím zvýšenou podlahu a zbylý prostor je, kulantně řečeno, skromný. Na delší cestování s bagáží pro čtyři osoby to nejspíš úplně nebude.
Co se pohonu týká, nebál bych se říct, že mezi hybridy je to jeden z nejlepších. Niro se hodně snaží jezdit jen na elektřinu a minimalizovat použití spalovacího motoru. Funguje to velmi dobře a i s téměř vybitým autem se můžete pohybovat po městě se spotřebou pod tři litry na sto. V případě, že zrovna jedete někam dál a nemáte čas jet úsporně, pak se spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů. Podvozek je naladěný spíš komfortně a houpavě, takže nemá úplně rád rychlou jízdu, nicméně k tomu, aby člověk držel krok s Vavrisem v Peugeotu 508, stačí, i když dává najevo, že se mu tenhle styl jízdy nelíbí. Raději zpět do města a do kolon, kde stačí zapnout adaptabilní tempomat a dál se o nic nezajímat. Niro se ochotně sune kolonami, hlídá si pruhy a tak za volantem vlastně sedíte jen aby se neřeklo. Za mě v pořádku.
Další kapitolou je jízda na elektřinu. Kia udává, že Niro ujede až 65 kilometrů a za sebe můžu říct, že v mém provozu do korporace a z korporace domů, bylo necelých 60 kilometrů naprosto reálných. Nabíjení je pak další kapitolou. Niro je vybaveno baterií o kapacitě 8,9 kWh a ‘ze zdi’ je možné jej nabít za zhruba 3,5 hodiny.
Verdikt
Myslím, že za sebe můžu zodpovědně prohlásit, že Niro je nejlepší plug-in hybrid na trhu. Jeho pohon funguje výborně, zpracování je na úrovni, kterou by mu mohly lecjaké jiné vozy závidět, jízdní vlastnosti jsou naprosto dostačující. Z mého pohledu má jen dvě vady. Tou první je zavazadlový prostor, který je kvůli bateriím omezený. Druhou je pak cena. Zaplatit totiž necelý milion je vážně hodně.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1 580 cm3 + synchonní elektromotor
Výkon: spalovací motor 77,2 kW v 5.700 ot./min
elektormotor 44,5 kW
celkový výkon soustavy 105 kW v 5.700 ot./min
Točivý moment: spalovací motor 147 Nm v 4.000 ot./min
elektromotor 170 Nm v 0 – 1.800 ot./min
celkový točivý moment soustavy 265 Nm v 1.000 – 2.400 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová DCT
Maximální rychlost: 172 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 3,4 l/100 km
Cena (Niro PHEV Premium): 999 980,- Kč
08. července 2019, 07:08
2
Jo.. Auto pro Vogony ;)
08. července 2019, 07:18
0
42
08. července 2019, 07:52
0
Na většině těchto hybridů se mi nikdy nelíbilo to, že nemají otáčkoměr. Technicky v tom nevidím problém, a znám i hybrid s manuálem (přestože no není plug-in). Kdyby se tam alespoň dal našroubovat ten klacek s budíkem jako u trojčat z Kolína, ale takto je to špatně.
08. července 2019, 11:51
0
Pokud má vozidlo automat, jakože tohle konkrétní má, tak je otáčkoměr víceméně na prd, ne?
09. července 2019, 09:48
0
Já si toho nevšímám u vozů s automatem jako takovým (Rolls-Royce budiž výjimkou, tam je zase jiná blbost), ale výhradně u hybridů. :) Jinak otáčkoměr je pro mně důležitou věcí, a to i v automatu. I v automatu můžeš řadit v ručním režimu, a taky není na škodu vědět, kolik to točí v různých rychlostních režimech.
08. července 2019, 10:39
0
Ze by to konecne nekomu fungovalo? Me treba moc nesedi e-CVT u Toyoty (Prius II. gen, jiny jsem nezkousel) - je toto podobny projevem?
08. července 2019, 13:18
1
No tak kolik kousků objedná Greenpeace? Pro lesíky takový auto bude balzám.
10. července 2019, 08:00
0
Teda auto jsem testoval (a měl jsem štěstí i na stejný kus) a tak nízké spotřeby se mi dosáhnout nepodařilo.Ale jinak super hybrid, akorát pravda, předražený. Za 650 000 by dával větší smysl.