logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Kia EV3: Elektrická překvapení

Kia rozšířila svou nabídku elektromobilů o kompaktní crossover EV3. Je to konečně ten elektromobil, který dává perfektní smysl?

Korejské značky Kia i Hyundai se do trendu elektromobility zapojily hned zkraje, u nich rozhodně nelze říci, že by zaspaly dobu. Zatímco ale první korejské elektromobily byly postaveny na společných základech s verzemi se spalovacím motorem, dnes už Kia postupně staví kompletní modelovou řadu ryzích elektroaut označenou jednoduše EV. 

Po větších modelech EV9 a EV6 se nám do rukou dostal i kompaktní model EV3. A na tohle auto jsme byli opravdu zvědaví. Elektrická auta si už na dnešním trhu vydobyla poměrně solidní postavení ve vyšších patrech automobilové hierarchie, kde cenově dokáží konkurovat svým spalovacím konkurentům. Kde ale stále čekáme na nějaký průlom, jsou auta takové té střední cenové hladiny. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A tohle je úloha jako stvořená pro kompaktní crossovery. To jsou totiž dnes skutečně žádaná auta, která se rychle zabydlela v soukromých garážích stejně jako v korporátních flotilách. Kia to v tomto segmentu ale nebude mít vůbec snadné. Nejen, že je tu celá řada spalováků a hybridů, ale i domácí značka se snaží a prakticky současně s EV3 vypustila své želízko v ohni, model Elroq.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Narozdíl od moderní, ale tvarově spíše jednoduché Škody, Kia se nebojí být vidět. Ostatně i větší sourozenci EV9 a především EV6 jsou auty, která si na silnici jen obtížně s něčím spletete. A EV3 není jiná. Výrazné hrany a technicistní tvary vytváří zajímavou kombinaci. Ne každému taková extravagance sedne, mně se EV3 líbí. Je to moderní vůz nové koncepce z nové doby, elektromobil pro ty, kdo se nebojí a vybírají si nový vůz s otevřenou myslí – tak proč se snažit držet při zemi.

Uvnitř moderna pokračuje, avšak je tu zvláštním způsobem provázána s minulostí. Především materiály. Šedé plasty mě svým odstínem vrací k devadesátkovýcm asijsým automobilům. Ale žádný strach, je to jen barevný odstín, kvalita materiálů je samozřejmě na úplně jiné úrovni. Samotné rozložení kabiny je potom moderní a tak trochu experimentální. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Základ přístrojové desky tvoří dlouhý panel sestávající hned z trojice displejů. Jop, dva už jsou málo, teď frčí tři. Ten před řidičem je klasický přístrojový štít se základními informacemi, vpravo je tu potom obrazovka radiomapy. Potud nic zvláštního. Mezi tyto dva se nám ale vklínil ještě ten třetí displej a ten má na starost klimatizaci. Myšlenka to není špatná, mnoho uživatelů moderních vozů si stýská, když je klimatizace utopená v nějakém menu a podmenu, takže mít ji stále na očích je vlastně požadavek trhu.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jenže mít ji na očích znamená, že by neměla být schovaná za věncem volantu – a to přesně tady je. V zásadě to není velký problém, protože k ovládání ventilace slouží řada fyzických tlačítek pod středovým displejem, přesto obrazovka, kterou dokonale zakrývá volant, to prostě je ergonomická chyba. Další experimentální podivností je středová loketní opěrka položená na čemsi, co připomíná kus kuchyňské pracovní desky. Nevýhody? Pod loketní opěrkou se neukrývá žádný úložný prostor, po jejím odklopením máte jen víc té pracovní desky. Výhody? Můžete při čekání na nabíječce krájet cibuli? Asi? Nevím…

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jinak je ale kabina EV3 povedená a na kompaktní crossover i překvapivě dobře vybavená. Testovaný kus měl nejen vyhřívání předních i zadních sedadel, ale vpředu přihodil i jejich ventilaci. I audioaparatura Harman Kardon dokázala potěšit. A obecně byla Kia z hlediska výbavy poměrně štědrá. Překvapila jen absence matrix světel. Zde sice Kia nabízí alespoň automatické přepínání dálkových světel, v praxi tahle funkce ale nefunguje ideálně a nakonec jsem ji vypnul. Na světla samotná ale nemám slovo kritiky, svítí krásně.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A tím se dostáváme k jízdním asistentům. Testovaná Kia EV3 byla vybavena plnou plejádou podpůrných asistentů. Samozřejmě tu byly ony povinné, avšak poměrně otravné systémy pro hlídání povolené rychlosti a pozornosti. Nepříjemností je, že pro jejich vypnutí musíte vstupovat do systému radiomapy, což trochu protahuje předstartovní přípravu. A než mi začnete psát něco o tom, že kdybych jezdil podle předpisů a dával pozor na cestu, tak nic vypínat nemusím – ne, tak to vážně nefunguje. Počet chybných hlášení je opravdu velký, auto se neustále pípáním dožaduje pozornosti – třeba i jen proto, že se podíváte do zpětného zrcátka nebo si nasadíte sluneční brýle. Jestli tohle přispívá bezpečnosti ponechám na zvážení ctěnému čtenářstvu…

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Některá otravná pípadla jsou povinná, jiná si Kia přidává sama. Je to už dlouho jeden z rozpoznávacích prvků korejských aut, na ono neustálé pípání si prostě musíte zvyknout. Zvyknout si také musíte na poměrně ostré designové ambientní osvětlení, které v noci i na nejnižší nastavení jasu září možná až moc a nadto se zrcadlí v bočním okně tak nešťastně, že se jeho odraz táhne přes zpětné zrcátko. Totéž se děje i s přístrojovým štítem. Klasická přístrojová kaplička možná nevypadá tak futuristicky a cool, ale má své opodstatnění….

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jsou tu ale i fajn věci. Třeba monitorování mrtvého úhlu je tu doplněno již tradičně o malý obraz z kamery v přístrojovém štítu, kdykoli zapnete blinkr. Je to drobnost, ale moc příjemná! I systémy asistované jízdy jsou skvěle vyladěné. Kia umožňuje automatické udržování v jízdním pruhu zapínat nezávisle na adaptivním tempomatu, tedy je to čistě na řidiči, kolik automatiky si pustí. To je moc fajn zejména na delší cesty, Kia patří v naladění těchto asistentů ke špičce na trhu.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A dlouhé cesty jsou něco, co v EV3 umí a to dokonce velmi dobře. Uvnitř je dostatek místa a i pro zavazadla tu zbývá solidní prosotr. Potěší místo pro nabíjecí kabel pod přední kapotou, kde je stále dostupný a nepřekáží. Podvozek je naladěný pro pohodové zdolávání i těch rozbitějších cest, přitom tu není problém držet ostřejší tempo. Jen pozor na volbu vhodných pneumatik. Elektromobily z výroby bývají z nějakého záhadného důvodu vybavovány různými eko-pneumatikami. Je možné, že to má určitý pozitivní vliv na spotřebu, respektive dojezd, není to však zadarmo. I celkem obyčejné elektromobily se svým zátahem z téměř nulových otáček vyrovnají málem supersportům, pneumatiky bez dostatečného gripu jsou tak pro tato auta naprosto nevhodná. To byl i případ testovaného auta, které při neopatrné práci s plynem dokázalo prohrábnout i v rychlosti 70 km/h. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz | Díky PRE za energii!

Pneumatiky ale snadno vyměníte a jiný problém s jízdou EV3 není. Auto je na poměry dnešních aut až nezvykle komfortní, jízdně přitom velmi čitelné a schopné. Výkonu je tu dost a auto překvapí i velmi dobrou spotřebou. Ve městě zvládne na jedno nabití baterie o kapacitě 81,4 kWh i přes 700 kilometrů, to ale není nic až tak překvapivého, ve městě zkrátka elektromobil jezdí téměř zadarmo. Ani při využívání dálnic ale dojezd neklesl pod 400 kilometrů a to už je nejen v rámci segmentu dobrá hodnota, je to především i hodnota velmi použitelná. Krátká zastávka (a opravdu může být krátká, EV3 zvládá nabíjení výkonem až 170 kW) jednou za 350 kilometrů už opravdu není nic obtěžujícího. V kombinovaném režimu jsme nakonec dokázali na jedno nabití najet něco kolem 500 kilometrů a ve městě nám spotřeba dokonce klesala pod 10 kWh/100 km.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Takže jsme našli elektrický ideál a elektromobilita vstupuje do další fáze, kde už tahle auta budou doslova pro každého? Ne tak docela, jedno téma jsem si nechal až na konec. A to je cena. Kia nabízí základní provedení EV3 od 900.000 korun. A to není za kompaktní crossover málo peněz. Jakmile ale chcete baterii o kapacitě 81,4 kWh jako v testovaném autě (a to chcete, protože ta z EV3 teprve dělá univerzálně použitelný vůz), už to bude více než milion. A naskakuje to dále. Tepelné čerpadlo a další komfortní výbava a cenovka dál stoupá až se došplhá k 1,3 milionu v případě vrcholné testované verze. Jasně, jak už popsáno výše, tohle konkrétní auto už má na palubě úplně všechny hračky, ale i když se budete držet při zemi, ceníková cena rozumné konfigurace (prodloužený dojezd + tepelné čerpadlo) je 1,1 milionu. A to prostě je hodně peněz. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Teď neříkám, že je Kia drahá, konkurence není o nic levnější a vzhledem k parametrům je to vlastně dobrá nabídka, na trhu to ale bude mít proti konkurenci spalovacích vozů stále ještě těžké. Přitom komfortem i tím, jak snadno se EV3 ovládá a používá, je to vlastně skutečně moc dobré auto.

 

Verdikt

Kia přichází do rychle rostoucího segmentu elektrických crossoverů s má pořádně nabito. EV3 nabízí štědrou výbavu, vynikající dojezd a mimořádně komfortní jízdu. Ovládání elektromobilu je nadto zkrátka návykové svou úžasnou bezprostředností a jednoduchostí. V režimu one-pedal a s dobře naladěnými asistenty (a ty Kia má) se dostáváme do stádia, kdy už může být pohodlnější snad jen autonomní jízda. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Přitom i pro nadšené řidiče má EV3 své kouzlo. Když do mixu přidáme i odpovídající vnitřní prostor a nápaditý design, máme tu velmi zajímavou nabídku. EV3 sráží jen krkolomná radiomapa se sklony k hysterickému pípání kvůli úplně všemu a pár ergonomických přešlapů, které ale můžeme chápat jako daň za určitou osobitost stroje. Jediným zásadním problémem tak může být jako u všech “neprémiových” elektromobilů cena. To je však realita trhu, kterou Kie nemůžeme vyčítat a se kterou se zájemci o elektroauto alespoň prozatím musí smířit.
 

Technické údaje:

Kapacita akumulátoru: 81,4 kWh
Výkon: 150 kW (204 k)
Točivý moment: 283 Nm 
Provozní hmotnost: 1810 kg 
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s 
Dojezd (v testu): 605 km (500 km)
Spotřeba udávaná výrobcem: 14,9 kWh / 100 km 
Spotřeba v testu: 16,5 kWh na 100 km
Základní cena (EV3 GT-line) : 1 249 980 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
sheogh
8. 6. 2025, 11:13

Ono uz je povinne i hlidani pozornosti? Nejen max rychlost? OMG... To podsviceni v noci je fakt zly, nejde ani nijak rozumne vypnout?
Hrabani v 70kmh je nahodou cool, kdo to ma? :-)))))

0
Honza Hamster Křeček
10. 6. 2025, 14:10

Vypnout lze.

1 reagovat
Bernard L.
8. 6. 2025, 11:47

Autě jsem už i jel a co bych dal jako fakt velké plus je dobrý výhled (prosklení) v porovnání se současnou produkcí. Jako člověka se 193 cm jsem ocenil i absenci středového tunelu a možnosti dát pravé koleno do prostoru.
Mne prodejce řekl "to pípání vypnete dlouhým podržením pravého válečku".

0 reagovat
Initial C
8. 6. 2025, 20:03

Zajimavy design, pekny volant, ventilovane sedacky (nebo jsou i klimatizovane?), jen skoda wrong wheel drive (to mozna mohlo byt uvedeno v textu, i kdyz to implikuje to protaceni), ale to jde vyresit tou silnejsi ctyrkolkou. Pro zajemce kufr ma 460l plus 25l frunk. Pak ta ambiciozni cena, zvlast kdyz Lexusy RZ se daji prakticky nejete poridit za 900t.

1
rock
10. 6. 2025, 08:55

Ventilované sedačky jen v top výbavě, která je má potažené vikslajvontem (pardon, umělou kůží). V nižších výbavách to není, ale tam to díky textilním potahům není zapotřebí.

Jenom ze zvědavosti (na nákup se nechystám), kde se u nás dá pořídit prakticky nejeté RZ za 900 t.? Co jsem to jenom tak zběžně prolítl, tak na skladovky si moc nehrají, v sauto nejsou a nová je od tuším 1,4 M...

0
Initial C
10. 6. 2025, 20:47

Pardon, o neco vic, v Nemecku od 43000€. I found this offer on AutoScout24.

https://www.autoscout24.com/offers/lexus-rz-450e-direct4-launch-paket-navi-carplay-electric-grey-15d560d8-50bf-44d3-aaca-482fc959c46b?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Final price: € 42,890
Mileage: 8,407 km
First registration: 09/2023

1 reagovat
martin_100
8. 6. 2025, 22:46

Konečně autor kterýmu nepřijde auto za mega "dostupný". Jinak to ma velmi hezky parametry. S tin by se dalo žít. Zvolil bychbasi jinou barvu ale jinak design povedenej. Ostatně Kia posledních pár let dělá opravdu moc hezký auta. A to říkam jako milovník starych VW.

1 reagovat
ransom
9. 6. 2025, 19:34

Je možné za nějaký příplatek dostat auto bez ambientního osvětlení? Mohlo by to být klidně v nějakém paketu "minus pět zbytečností".

0
Honza Hamster Křeček
10. 6. 2025, 14:09

Ono se dá vypnout, ale k čemu je potom dobrý, když je vypnutý…. Přitom by stačilo to jen lépe zabudovat, to je přece kouzlo užitného designu, že propojuje estetiku s funkcí…

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte