reklama
načítám data...

Kdy končí sranda aneb po kolika letech už auto vyžaduje renovaci? | Autíčkář se ptá

Kupovat si původně drahé vozy za zlomek původní ceny je super. Jenže ani to nejspolehlivější a nejodolnější auto se po určité době používání nakonec nevyhne okamžiku, kdy je třeba mu službu oplatit renovací...

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Kdy končí sranda aneb po kolika letech už auto vyžaduje renovaci? | Autíčkář se ptá

V textu o Alfě GTV jsem psal, že se starými auty to bývá občas těžké – to když svým stavem, stářím či opotřebením mohou úspěšně maskovat své skutečné vlastnosti z dob, kdy byla zbrusu nová. V souvislosti s tím je ale třeba říci, že se starými auty to ve většině případů je i fajn. Degradace techniky totiž většinou neprobíhá tak rychle, s jakou vervou klesá cena, což znamená, že poměr ceny a nabízených požitků může být u staršího auta mnohem výhodnější, než u toho nového. Zkrátka, když si za 100 tisíc koupím nějakou hezkou zachovalou limuzínu v původní ceně 2 miliony Korun, je velmi pravděpodobné, že při dobrém výběru bude za 5% původní hodnoty poskytovat mnohem více % původních vlastností. Ostatně, proto může být nákup ojetin tak fajn, a proto spousta lidí zvolí dojíždění aut po jiných majitelích za svůj celoživotní úděl.

Jenže všechno nemusí být tak jednoduché. Auto je jedna obrovská množina různých komponent a všechny ty jednotlivé součástky stárnou a opotřebovávají se. V rámci pravidelné údržby samozřejmě ty nejdůležitější z nich měníme za nové, avšak je to jen malá část z obrovského celku. Většina věcí zůstává po celou dobu používání auta tam, kde je v továrně namontovali a pomalu chátrá věkem i používáním. U desetiletého auta nás to nemusí příliš trápit. U dvacetiletého už to je v mnoha oblastech na pováženou. A takový třicetiletý vůz už svými vlastnostmi a chováním jen stěží splní požadavky náročného uživatele.

Můžete být svědomití až běda, ale jednoho dne pravděpodobně všechno dospěje do stádia, kdy si náročnější majitel řekne dost. Pouhá výměna jednotlivých komponent už přestává stačit. Na autě je znát systémové opotřebení a běžný servis, i kdybyste do něj cpali peníze vrchem i spodem, už nedokáže stav příliš zlepšit. Při každé jízdě budete cítit, že už to není ono… Řazení a řízení má vůle a nelze je již nijak zmírnit, nejrůznější gumové součástky pozbývají svou schopnost tlumit či těsnit. Ventilace už zdaleka nemá sílu, jako když byla nový. Vyměníte chladič a uděláte průplach, ale za horka se už motoru stejně těžko dýchá. Možná také proto už jen vzpomíná na komprese, které mu nadělili konstruktéři. Také karoserie postupně podléhá zubu času. Drobné provozní šrámy asi nikoho trápit nebudou, ale s korozí, vyšisovaným lakem či ztrátou strukturální pevnosti se bude potýkat valná většina starých aut. A k tomu je ještě třeba připočíst různé zarezlé šrouby, olejem zblité bloky motoru, nějaké nefunkční či ulámané ovladače a jinou spoustu drobností, které budou otravovat život. Zkrátka čas obechcat nelze. Pro absolutního dojížděče to všechno asi není problém. Avšak jedná-li se třeba o zajímavého youngtimera a chce-li z něj mít člověk radost, je třeba odhodlat se k radikálnímu řešení.

V takové chvíli je jedinou možnou nápravou rozebrat auto na atomy a poctivou (a drahou) renovací celku autu navrátit zašlou slávu. Jenže kdy nastává ta doba? Je možno nějak obecně určit po kolika letech nebo stovkách tisíc kilometrů nastává čas pro totální rozborku, aby auto zase jezdilo jako za mlada? Auta jsou různá a poločas rozpadu se jistě bude lišit u malého jednoduchého japonce a složité italské avantgardě na kolech. Ale existuje vůbec nějaký interval, do kterého by se nutnost renovace dala zobecnit? 

reklama



Za svůj život jsem pravděpodobně ještě nevlastnil auto, u kterého jsem si říkal, že je renovace nevyhnutelně nutná. Moje nejojetější auto byl Saab 9-3, kterému na budících svítilo 320.000 km. Nájezd sice byl na některých komponentech znát, ale vizuálně vypadal stále skvěle a vlastně celkově pořád poskytoval značně velký zlomek původních vlastností, takže na renovaci nebylo třeba ani nejmenšího pomyšlení. To Citroen Saxo VTS měl sice nájezd méně než poloviční, ale jeho podvozek sžírala rez, auto již působilo značně chatrně a mnoho drobných částí dávalo vědět, že po dvaceti letech života toho mají tak akorát. Z hlediska uživatelské udržitelnosti by se rozhodně renovace hodila – řešit každý druhý měsíc nějakou upadlou nebo prasklou drobnost je o nervy. Jenže ani Saxana nebyla jasný případ. Naopak, z jízdního hlediska působila stále natolik čerstvě a odhodlaně, že by se před ní spousta nových aut mohla stydět.

Jak to vnímáte vy? Jaké jsou vaše zkušenosti? A po kolika letech či tísících kilometrů je už dle vás auto zralé na totální rozborku? Diskuze je vaše.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Machy
02. října 2017, 08:25
0

Diky, fajn clanek, vice takovych, myslim si ze by i spousta ctenaru ocenila nejake rady, jak o youngtimery pecovat, co udelat predzimni odstavkou atd....

Dik

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
02. října 2017, 08:50
2

Dík, tak to jsme rádi, že se takové téma líbí. Je fakt, že nás kteří máme auta 20 let+ je nás tu víc, včetně mě, takže by Krab dal nějaké dobré rady před zimou? Dám si do redakčního kalendáře a když mě něco "chytrého" napadne, tak vyrobím...

Jinak hranice, kdy renovovat je jasně daná. Přijde v momentě, kdy na autě rozebereš víc než jen trochu a už se ti nechce dívat na ty díly co jsi odmontoval a dávat je zpátky. Je to taková ta věc, kdy si řekneš: "On ten můj bavorák už má moc starý tlumiče, vyměním s tím pružiny, dám nějaký silentbloky nový, tyč stabilizátoru , no a když už to bude, tak třeba nový brzdový hadičky. Ať je to "cajk" :) Tak se to rozebere a zjistí se, tady by to chtělo vlastně ještě tohle a támhle .. a pak najednou končíš s rozebraným autem a zastaví tě v renovaci jen málo peněz nebo nálada pokračovat a nebo nejčastěji obojí. A nejhůř dopadnou perfekcionisti :-D

sumy
02. října 2017, 09:26
1

Mě vždy zastaví (tedy krom financí) skutečnost, že teď už bych musel sundat součást vozu 100+kg a to sám na dvorku nedám :-)
Tak jen repásnu to co jsem vyndal a šup tam s tím zpět. Navíc, ta potvora už má rovných 20 let a 370tkm na hrbu a pořád šlape jak zamlada, ba co víc, v některých ohledech líp něž zamlada. Ale to je konkrétním typem a motorizací. Třeba rozvody se na 2,8 "musí" udělat až někdy kolem 700-800tkm, turbo jsem měnil v 350 a ve 340 jsem měnil ještě původní čepy(bez vůlí, ale prachovky už byly v prachu) Ale kovomorka se začíná ozývat(nic drastického ani viditelného, jen o ní vím) a tak se blíží zásah COčkem. Celkovou GO(vyvařit, nazinkovat rám, všechnly ložiska a silenty, motor včetně pístů, šál atd), která dle zkušeností známých vyjde jen v součástkách na 150tKč mám v plánu v nejpozději do 5 let-jestli tedy něco fatálně nezakokrhá dříve.

Irwinek
06. října 2017, 08:33
0

Rozvody po 700-800 tkm? Kolik aut se dožije výměny rozvodů?
Já si myslel, jaké mám auto, když se rozvody dělají po 100-120 tis km

sumy
09. října 2017, 10:19
0

Kdepak, už jsem viděl i foto rozvodu po 1mio km, kde už praskla šavle a řetěz pro ruší prsa motoru. Ale prý to jen víc rachtalo a ubývá olej, jinak to pořád jelo :-) Tahle 2,8 je holt "neznicitelna". Jinak I na civic 8.g s 1,4 se řetězový rozvody dělají tuším ve 400.

Irwinek
09. října 2017, 12:27
0

No nazdar :-(
tak díky, zas o něco chytřejší :-D

Ma
Machy
12. října 2017, 12:14
0

Sumy, predpokladam, ze mas Pajero 2.8TD ???? Ja mam Delicu, najezd cca 350+, ted jsem menil turbo, ale jak pises cepy, tlumice atd., vse jeste origo z fabriky. Motor by potreboval trochu polecit, cerpadlo a vstriky, pretesnit a muze jet dal, ale jen nekoho sehnat

sumy
12. října 2017, 16:57
0

Delicu 2,8? Čerpadlo se dá poléčit za 90,- Kč svépomocí, Stačí jedno malinkatý gufero. Nebo to nechat udělat. Mě to vyšlo na několik stokorun. Tlumiče mi fungovaly skvěle, včetně elektrického štelování charakteristiky, ale už bohužel urezly úchyty, tak šli dopředu Billsteiny a dozadu KYB+ Rubeňácký měchy. Vstřiky mě stály celkem 2000,-Kč, 500,- za špičku, seřídit tlaky a jedem :-) Pak už jen lehce přidat na předvstřiku, tlak na 1,0-1,1 BAR a jede to jak splašený. Třeba brzdy jsem dal nový a starý origo kotouče schoval do regálu. Jen jsem už měl morální problém vozit rodinku v autě naloženym přes 3,5t po horách nad stržema, popřípadě naložený plato na 20 let starejch kotoučích. Už se teším, až se v tom bude učit řídit i nejmladší syn, teď mu je 7, to auto se toho dožije :-). Ten nejstarší(17) už s tim dává i poměrně težký triály. Vlastně ač do toho semtam nějakou korunu nasypu, tak je to jen protože chci, né že se něco pos...
Jo a kontakt na extrašikovnýho pajeráře máš v SZ. Klidně se odkaž na Michala se žlutym pajerem ;-)

beastar
02. října 2017, 14:35
1

Mám dojem, že ten čas pro renovaci bude kus od kusu. Jinak půjdu na Porsche 944 a jinak na starou sto dvácu. U obyčejného auta typu felda bych renovaci vyměnil rovnou za likvidaci. Těch 30 let je u většiny aut, tak akorát k zamyšlení. Zažil jsem ale i tak dojebanou m3 e36, že nic jinýho než rovnou renovace nebyla možná. Uvítal bych v souvislosti se staršími auty spíš věci typu.... Nejlevnější šestiválec, co si pořád můžete koupit, levná čtyřkolka z devadesátek, top 5 nejlevnější veterán dneška. Něco z toho jste psali, ale to bylo dávno čas běží. K tomu potom jde nalepit, něco málo o údržbě třeba Bmw e30 Baur často potřebuje.... Bla bla znáte to.

reagovat
ToMyx
04. října 2017, 12:12
0

Super, článek! Tento rok mě bude čekat první zazimování, což by mohl být i návod na další článek:-)

Myslím, že ohledně renovace do hry vstupuje i využití auta. Pokud má někdo auto na popojíždění, asi nebude mít takovou motivaci na investici 100tis+, pokud to tedy není puntíčkář nebo srdcař...
Od té doby, co jsem začal auto používat na zábavu, občas okruh a pěkné okresky, beru servis v desítkách tis 2x ročně za normální věc. Jediné čeho se bojím bude renovace kastle, pozink alespoň spodku je nevyhnutelný a to bude znamenat pěknou pálku. Ale ono to za to stojí:-D

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT  2016
Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT

2016 rok výroby
707 koní výkon
6 166 ccm objem

BMW Z3 Coupe 1998
BMW Z3 Coupe

1998 rok výroby
193 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD 2006
Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD

2006 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge D600  1986
Dodge D600

1986 rok výroby
100 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1978
Chevrolet Blazer K5

1978 rok výroby
1 koní výkon
5 723 ccm objem