načítám data...

Jarní péče o střechu kabrioletu

Ještě před první projížďkou bylo potřeba postarat se o skládací střechu. Nezapomněl jsem na něco?

zobrazit celou galeriiGarážoví kutilové: Jarní péče o střechu kabrioletu

Pokud jste se minulý víkend nacházeli mimo dosah věčně zářících monitorů, jistě vám neuniklo množství všudypřítomných motorkářů. Souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy zase na chvíli nehrozí a to znamená jediné: Je na čase oživit kabriolet!

Minulý víkend jsem se do radostné povinnosti pustil (patřím mezi ten typ lidí, které baví mýt auto) a napadlo mě se podělit s množstvím drobností, které jsem před začátkem sezóny neopomenul. Přiznám se, že jen co jsem otevřel těžké plechové dveře, srdce mi poskočilo radostí. V garáži stál můj oblíbený vůz pokrytý vrstvou prachu a omítky. Pohled to byl hořko-sladký. Jen co jsem opět ucítil jedinečnou vůni interiéru kabrioletu, začal jsem si uvědomovat, kolik práce mě čeká. Vytlačil jsem vůz částečně z garáže, jednak proto, že se do ní vejde jen se sklopenými zrcátky, tedy na nějaké otevírání dveří není prostor, a hlavně kvůli chybějící baterii. Nyní již dobitý akumulátor přečkal zimu ve sklepě mezi kysaným zelím a lahvemi vína. Poučen z loňského roku, nesl jsem si s sebou i návod na spárování dálkového ovládání centrálu. Po lehké čtvrthodince sundávání kola, nadávání na konstrukční oddělení Chrysleru a snahy ukroutit si ruku v zápěstí můj vůz ožil. Od podzimu se těší z nového vzduchového a olejového filtru i z nové olejové náplně a sady svíček. Záhadně mizející náplni chlazení se budou brzy věnovat osoby povolanější, mým cílem byla péče o zevnějšek, především střechu. Jen co vůz stál mimo dosah slunečních paprsků, mohl jsem se pustit do díla.

Nános prachu a opadaná stropní omítka změnily hlubokou čerň vinylu na nevábný myší kožíšek. Nejdříve bylo potřeba zbavit se hrubých nečistot. K tomu posloužil obyčejný smetáček a vlhký kus hadru. Jen co jsem odstranil mechanické nečistoty, mohl jsem začít se zaléváním. Hodinka věnovaná obíhání vozu s kropicí konví předejde nepříjemným překvapením během jarních přeháněk. Ještě než stačila všechna voda ze střechy zmizet, zkontroloval jsem průchodnost drenážních kanálků. Šplouchání v zatáčkách prozradí, pokud tento krok opomenete a to už bývá kolikrát pozdě něco zachraňovat. Ačkoliv jsem si nyní jistý, že mi do vozu neprší, obávám se o myšlenky mých sousedů. Když jsem vůz obíhal s konví jako strýček Pompo, tvářili se poněkud rozpačitě. Asi se bojí, že ještě kus vyroste a zabere před panelákem víc místa.

Dále byla na řadě důkladná prohlídka mechanizmu střechy. Klouby rámu bývají náchylné na hrubé zacházení, děravé silnice naší domoviny, horké počasí, studené počasí, vlhko, sucho a nejspíš i na aktuální stav australské populace králíků. Takhle před sezónou je zkrátka dobré ověřit, zda jsou vůle tam, kde být mají a jestli se náhodou nevloudily i někam jinam. Za tím účelem nechávají konstruktéři ve voze nejrůznější stavěcí šrouby, typicky v místě, kde se rám dělí na třetiny. Když jsem měl střechu na půlce dráhy k úplnému otevření, vytřel jsem vnitřek vlhkým hadříkem. Mazivo z nejrůznějších otočných spojů si kolikrát umí najít spletitou cestu až ke stropnici a napáchat trvalou škodu v podobě ohavných nahnědlých fleků nad hlavou posádky. Neopomenul jsem ani očištění podpůrných dosedacích lišt. Tenké proužky plechu, které podpírají střechu mezi hlavními nosníky rámu, dokážou zákeřně prorazit zbloudilým kamínkem střechovici během zavírání. Naštěstí byl vnitřek mé střechy v naprostém pořádku.

Posledním krokem očisty bylo otření všech dolních dosedacích ploch. V místě, kde se střecha svažuje do karoserie a v zavřeném stavu představuje C-sloupek, se vinyl přímo dotýká karoserie, přesněji plastové obruby. Ani tam není radno podcenit očistu. Právě mimo pohled se rády usazují různé formy řas, lišejníků a kapraďovitých porostů. Navíc do skrytého žlábku popadaly všechny kamínky smetené košťátkem, které bylo nutné ještě před úplným složením střechy vyhnat. K tomu účelu výborně posloužil lux.

Když jsem celé plastovo- kovové origami ometl a vysál, přišla na řadu chemie. K prvotnímu omytí bohatě stačí jarová voda. Ačkoliv Pur sensitive výborně hydratuje a opečovává vaši pokožku, střecha ocení ten nejobyčejnější detergent s co nejméně přísadami a parfémy. Pod napěněnou vodou postupně povolovaly všechny nánosy zimního smetí, ale i přípravky, kterými byla střecha nakonzervovaná na zimu. Ačkoliv není povrch tak náchylný na škrábance jako lak, použil jsem namísto hadru jemný kartáč. Výsledkem několika desítek minut práce byla depresivně šedá střecha. Sluneční paprsky sedmnácti letních období neúprosně vybělily střechu jako kravskou lebku uprostřed pouště. Nedá se nic dělat, potřebnou barvu budu muset co nejdříve objednat. Na internetu je k dostání speciální černidlo, ale vzhledem k rozšířenosti PVC určitě existují i levnější alternativy. No uvidíme, prozatím se budu muset spokojit s šedivou.

Zatímco střecha osychala od jaru, vysál jsem interiér, otřel nárazník od střemhlavých bombardérů hmyzí říše a v hlubinách garáže našel zbytky impregnace. K čemu je na plastovou střechu dobrá impregnace? Blokuje UV složku slunečního světla a odpuzuje vodu. Kdyby ji používal minulý majitel alespoň dvakrát ročně, nemusel bych dnes shánět černidlo. Osobně nejraději používám 303 Aerospace Protectant. Jeho výhodou je, že na velkou plochu ho stačí relativně málo a dá se použít nejen na střechu, ale i na koženkové sedačky a díly interiéru. Nevýhodou použití na střechu je nutnost opětovné aplikace po dvou až třech měsících. Zatímco střechu pomocí zmíněné impregnace ‚rozleštím‘ interiér se snažím vyvést matný. Bohužel právě 303 ráda nechává povrch umaštěně lesklý. Jestli má někdo z čtenářů vyzkoušeného něco lepšího, rád se nechám poučit. Zásadní je ale ochrana před nemilosrdným sluncem, které je schopné z interiéru doslova vysát veškerou barvu. Trochu péče jsem nakonec věnoval i těsnícím lištám kolem okna. Univerzální 303 zvládla tento úkol na výbornou, byť jistě existuje i speciální produkt.

Pokud máte na vašem voze střechovici látkovou, nezoufejte. Péče o ni se příliš neliší. Jen je potřeba o něco déle čekat po omytí, než vyschne jarová voda. Jestliže máte k dispozici kompresor, nebo vysavač se zpětným chodem, neváhejte střechu vysušit ručně. Jen k tomu účelu pokud možno nepoužívejte slunce. Pečení mokré neošetřené střechy je zaručený návod na degradaci materiálu. Účinnější jež už jenom chlorové rozpouštědlo, či ocelová čepel. Po vyschnutí pak můžete použít impregnaci určenou na látkové střechy. Nakonec zbývá jen zadní okénko. Já mám sice na voze solidní kus vyhřívaného skla, ale kabriolety častěji vužívají průhledné PVC. Péči o něj zastane omytí jarem a násedné ošetření speciální chemií na plastiková okna. I zažloutlý průzor lze během pár minut přivést zpět k zašlé slávě. Jen se pokud možno vyhněte agresivnímu drhnutí. Přípaným kamínkem by jste do průzoru vepsali nesmazatelné stopy.

Ačkoliv bych rád rituální očistu zakončil pořádnou projížďkou se vším, co patří k radostem z vozu s otevřeným interiérem, inkontinence chlazení a především SPZ stále ještě hibernující v depozitu znamenaly jen krátkou projížďku mimo veřejně přístupný asfalt. Přeci jen si připravený vůz nechám na víkend, kdy nebude potřeba ráno škrabat námrazu z oken.

Zapomněl jsem na důležitý krok? Máte osvědčenou chemii, která mi zůstává utajena? Chtěli by jste napsat komentář a nemáte k tomu žádný dobrý důvod? Vaši reakci uvítám! 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jenyk
28. března 2017, 14:10
0

Ty jsi tedy čuně. Na auto mám v garáži lehkou plachtu a o prachu nevím. Střechu stříkám něčím na motorkářské kombinézy. Vrchovatě se to osvědčilo. Je pořád jako nová.

reagovat
Goldies
28. března 2017, 14:17
0

A ja na to letos normalne seru :-D jezdim celou zimu a strecha stejne po sezone prijde nova :-)

reagovat
Adam Forman
28. března 2017, 14:29
0

Mít zadokolku, tak ji v zimě taky nenechám zahálet :-)

Goldies
28. března 2017, 16:26
0

No radeji bych jezdil svou ctyrkolkou :-(

JLK
28. března 2017, 16:29
0

A jak to s ctryrkolkou vypada? Uz se opravuje?

Goldies
28. března 2017, 16:38
0

V patek si jedu pro komplet napravu a prevodovku z Navary :-) tak se to konecne pohne :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. března 2017, 17:56
0

Co s tim mas?

Goldies
28. března 2017, 18:40
0

máme bebino :-(

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 00:23
0

No do haje. Tak to musela byt poradna sleha. Co se stalo?

Goldies
29. března 2017, 08:24
0

Betonovej mostek na pole cca 65cm vysokej... mez byla zapadena snehem a ja objizdel nekoho kdo se blbe zastavil na silnici. No jo no. Ted uz to vypada lip nez prvni dojem :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 10:21
0

Ale i tak to asi hodne zabolelo. :-(

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. března 2017, 16:21
5

Pekny fáro na uvodni fotce. :-D

reagovat
Goldies
28. března 2017, 16:25
0

Sem si rikal jestli se ozves :-D

Franz Kafka
28. března 2017, 16:43
1

No tak napadlo mě úplně to samé. Říkám si "hmm" ten bude mít určitě takovou tu vnitřní radost. Je to pěkná kára to je něco nového že?:)

JLK
28. března 2017, 16:46
3

Ja jsem dokonce chvili hledal nalepku "Knightrideruv blog" a divil jsem se ze tam neni =D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. března 2017, 17:55
0

Nene, tahle ma cervenej interier. Tech bylo vyrobenych jen 53 kusu pro celej svet. A navic tahle fotka uz je na netu proflakla. :-)
Ale samozrejme to neslo neokomentovat. :-)
Ted jsem bohuzel v Brne, ale uz se tesim, jak si pres vikend zase zajezdim. :-)

krab
28. března 2017, 22:34
0

Taky jsem si říkal jestli to je ta tvoje! :) No, jo Autíčkář se snaží nahnat čtenáře. Na úvodní fotce prostě musí být , když ne nové české SUV, tak Knightriderovo Kitt :) Je fakt, že ta bílá střecha se musí udržovat dost blbě...

No a přes Stratuse by stačilo přehodit přehoz a nemusel si asi ani nic čistit :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 00:24
0

Ono staci tu bilou strechu slozit pod dekl a je udrzba vyresena. :-D

Adam Forman
29. března 2017, 12:16
0

Tak fotka musí zaujmout. Krab to trefil přesně, táhnou fára a Škodovky a posledně jemnované nemůžu po mediální masáži ani vidět :-) Zato na Knightriderovu Corvette bych vidržel zírat hoodně dlouho...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 14:05
0

Adam Forman: No vidis, a ja bych spis tipoval, ze to je zrovna auto, ktery tady nikoho moc nezaujme. :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 15:20
0

Ale musim rict, ze ja bych vydrzel na to cumet taky dlouho. Me se vzdycky libily ty tvary sipovityho designu s ostrym cumakem. :-)

H_F
28. března 2017, 21:03
0

jeden z top pripravku, jako ostatne vetsina veci od gtechniq, nicmene pred aplikaci bych v tvym pripade urcite strechu nejdriv nabarvil
http://detailing-obchod.cz/gtechniq-i1-smart-fabric-500ml.html

reagovat
Ja
Jakub
29. března 2017, 02:20
0

Jarová voda není vskutku ideální ani na vinyl a ani na plátno. Lepší než nic, ale jsou mnohem lepší věci. Dobarvování vinylu je věc dost problematická s všelijakým výsledkem, u plátna to lze mnohem lépe. Protectant 303 není špatný, ale po 3 přeháňkách je to dole, gtechnik je zase dost drahý a žádný nano efekt se nekoná. Skvělé zkušenosti mám s Renovo, používájí to v mém okolí skoro všichni a mají to třeba zde: www.icabrio.cz/sluzby

reagovat
Ma
Malis
29. března 2017, 09:05
0

Taky bych na to jarovou vodu nepoužil. Tak nějak jsem od článku čekal nějaký odbornější rady, ale což, sekce garážoví kutilové :D
Objednal jsem to Renovo, tak jsem zvědavej...

gr
gramo
29. března 2017, 20:54
0

Řekl jsem si, že vinyl je taky plast a stejně pak na to dám ještě Renovo, tak jsem použil čistič plastů z DM drogerie :) Nastříkal, nechal chvíli působit, vykartáčoval jemným kartáčem a dobře opláchl. Špína šla dobře pryč, po uschnutí střecha vypadala znatelně lépe a ještě pár dní voněla jak vypraná :)

H_F
30. března 2017, 00:28
0

gtechniq je jeden z top produktu na softtopy, se kterejma jsem prisel do styku, a stoji btw. uplne stejnej peniz- litr za litr, jako to renovo

sa
salam
29. března 2017, 03:56
0

Proč SPZ v depozitu?

reagovat
Adam Forman
29. března 2017, 06:15
0

Jednodušší, než přesvědčovat, že to auto fakt v zimě nejezdilo :-)

JLK
29. března 2017, 09:16
0

To jako na te pojistce usetris tolik, ze se ti vyplati behat na urad? D=

Adam Forman
29. března 2017, 12:13
0

Jednak je pojištění překvapivě drahý (věk mi ještě pořád začíná dvojkou a bonusy nemám žádný) ale hlavně je ve velkým techničáku napsáno, že to auto přs zimu njezdilo. No a z tý garáže mi ho v zimě snad bez SPZ taky nebudou chtít šlohnout :-)

Pe
Peťas
29. března 2017, 12:25
0

Taky davam na zimu rz do depozitu.

JLK
29. března 2017, 12:29
0

Aha, tak to "uredni potvrzeni" nejezdeni v zime me nenapadlo, u kabria se to asi hodi.

krab
29. března 2017, 13:18
0

Já myslim, že to sezónní pojištění funguje přeci tak, že máš zelenou kartu celoroční, jen ve smlouvě máš že od-do je spoluúčast 90% , tím ti to limituje to použití. Na jednom autě jsem to tak měl, ale ta sleva zas tak velká není. Depozit má snad smysl v případě, že chceš další rok změnit pojišťovnu, ona často nová smlouva jinde znamená docela úsporu proti starším trvajícím smlouvám. I stejná pojišťovna mi kolikrát místo slevy za to že s nima budu další rok spíš podraží a až bych to rušil a šel do nové tak najednou zničehonic to jde a nová smlouva je levnější. Ale chodit na úřad kvůli depozitu je zas taky opruz....

Ale mě už věk bohužel trojkou začíná a bonus mám plnej a bydlím v malý obci. Tak mám povinný de-fakto za pár korun...

Hospodský
30. března 2017, 14:36
0

Tak předně jsem po přečtení rád za skládací pevnou střechu, u které 95% těchto činností odpadá. Ale nedá mi to se nepozastavit na tím, že přes to auto nepřehodíš aspoň nějaké vyřazené prostěradla nebo deku. Chápu, že ty autopláštěnky nejsou zrovna zadarmo, takže proč ne aspoň tak? Omítka na autě není zrovna hezká vizitka.. A ty mouchy na nárazníku, které si otíral tam máš celou zimu od podzimu?? To ti lak poděkuje. Není nic lepšího, než kvalitně zaschlý hmyz. Školy nemám, ale podle mě se to tohle řeší na podzim, než to auto strčím do garáže.
Jinak fajn článek, budu na něj pamatovat, kdybych si chtěl pořídit auto s plátnem:-)

reagovat
sa
salam
30. března 2017, 19:05
0

K RZ v depozitu - proto jsem se ptal. Mám 306 Cabrio (inspirováno Autíčkářem, díky!) a tzv. sezónní pojistku. POV platí celý rok, ale v listopadu až březnu s 90% spoluúčastí. Takže ušetřím na pojistném a nemám opruz s depozitem.

reagovat
PeterLuk
02. dubna 2017, 20:03
0

Eeej, Colombo! Hmm, toho som tento rok ešte nevidel, to musím napraviť. A ďalšia fotka je odkiaľ? :)

Btw, momentálne tvoju sériu článkov nevyužijem, ale cením si to a ešte sa mi to zíde. Čo tak popísať niečo o dlhodobo odstavených autách a barn findoch? Tam je to obvykle trochu komplikovanejšie. :D

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. ledna 2019, 11:11
-1

Tak celkově jde o prevenci že
priprava na zimu! kdyz nezanedbate tak neni pak potreba se o to nejak mega starat viz clánek o tom: Na autíčkáři nemáme rádi nevyžádanou reklamu, proto byl odkaz smazán.
-
Komentář upraven 17. 1. 2019, 11:32:56

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Corvette C4 1988
Chevrolet Corvette C4

1988 rok výroby
245 koní výkon
5 733 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR 1967
Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR

1967 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Chrysler Sebring Colombo 2001
Chrysler Sebring Colombo

2001 rok výroby
272 koní výkon
3 000 ccm objem