načítám data...

Jak korporát vytvořil nejošklivější auto historie (a proč je přesto skvělé)

Když ho vidíte, nechápete, kdo takovou hrůzu vymyslel a především kdo ji schválil. Jeho vznik je skvělou ukázkou korporátního hujerství v nejhorší podobě.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Do chvíle, kdy se z něj stala seriálová legenda díky seriálu Breaking Bad (Perníkový táta), byl Pontiac Aztek známý víceméně jen z žebříčků nejošklivějších aut historie, ve kterých se pravidelně umisťoval na předních příčkách. A možná také mezi pár nadšenci, kteří ho obdivovali pro jeho praktičnost a chytrá řešení, od vyjímatelné ledničky přes stan až po uzpůsobení pro kempování a grilovačky. Jak se ale mohlo vůbec stát, že velká a zavedená automobilka vytvořila a pokusila se prodávat něco tak ohyzdného? 

Přesně o tom se kdysi pro magazín Road&Track rozepsal Bob Lutz, legendární manažer, který prošel snad všemi velkými americkými automobilkami. U vývoje Azteku sice nebyl, ale sledoval ho z povzdálí a ve svém článku skvěle popsal všechny chyby, které korporátní moloch v honbě za mladými zákazníky udělal.

General Motors je už někdy od sedmdesátých let, ne-li déle, typickým představitelem zatuhlého korporátního molochu, který nebyl schopen pružně reagovat na okolní svět. Když v sedmdesátých letech přišla ropná krize a emisní normy, trh zaplatila malá, úsporná a kvalitní japonská auta – a GM se zmohlo jen na v teorii skvělý, ale v praxi naprosto příšerný Chevrolet Vega. Stejně to dopadlo s tragickým pokusem zavést na konci 70. let naftové motory, s nejrůznějšími elektronickými pokusy let osmdesátých nebo s projekty jako Pontiac Fiero, který byl typickým příkladem tendence GM ukončit výrobu auta ve chvíli, kdy se ho konečně podařilo doladit.

V době, kdy se začal Aztek v devadesátých letech vyvíjet, ale vedení koncernu cítilo, že potřebuje lépe zacílit na mladší zákazníky a zbavit se své poněkud zastydlé pověsti. Proto rozhodlo, že alespoň 40 % nových projektů bude inovativních. Což je samozřejmě přesně ten způsob, jak vyvolat skutečné inovace – za pomoci kvót a tabulek v Excelu.

Ani to by však ještě nemuselo vadit. Když si řeknete, že 4 z 10 nových modelů se pokusíte udělat zajímavé, originální a jinak, než jste byli zvyklí, může vás to vyprovokovat k novým myšlenkám. A i v případě Azteku tomu tak vlastně bylo. Původní koncept byl sice také dosti podivný a výstřední, ale nebyl vyloženě odporný. Jen zvláštní. Kdyby k jeho realizaci došlo v dnešní době, kdy už výrobní technologie umožňují převést koncept do sériové výroby téměř beze změn, mohl být Aztek hitem a možná by byl dnes oslavován jako začátek nové cesty GM.

Jenomže v temné korporátní duši GM byl příliš hluboce zakořeněn šetřílkovský přístup účetních. Udělat sériový Aztek podobný konceptu by stálo hodně peněz. A inovacím se sice meze nekladou, ale jen pokud to nestojí peníze. Takže došlo k tomu, co se u General Motors stávalo odedávna. Nadějný projekt byl naroubován na nejbližší platformu, která ležela po ruce a u které byly dostatečné kapacity pro výrobu. V tomto případě šlo o podvozkovou plošinu minivanů Chevrolet Lumina a Pontiac Trans Sport, které se k nám do Evropy dostaly jako Opel Sintra.

Už tušíte problém? Samozřejmě. Zatímoc koncept Azteku bylo rozkročené, drsně se tvářící SUV, minivan je úzká a vysoká krabička na lidi. A zatímco spoustu jiných věcí můžete v rámci platformy upravovat víceméně jak chcete, s něklika základními proporcemi zkrátka nehnete. Nepřidáte šířku, nezměníte rozvor a nemůžete příliš hýbat s přepážkou mezi kabinou a motorovým prostorem, stejně jako s uchycením všech důležitých skupin, jako je právě motor nebo řízení.

Zkrátka a jednoduše, když design rozkročeného a širokého auta naroubujete na úzký a vysoký minivan, bude výsledek také úzký a vysoký a vy s tím nemůžete nic dělat. Nebo možná můžete – designéři mají v rukávech spoustu triků, kterými dokáží auto opticky snížit, rozšířit, dát mu dynamičtější postoj a opticky měnit proporce, i když v reálu zůstávají stejné. Nikdy to nefunguje úplně, ale dá se s tím velmi dobře pracovat.

Jenomže právě tady přišla na řadu korporátní kultura GM. Pokud jste někdy pracovali s někým, kdo se shlédl v “americkém a barvotiskovém” stylu managementu, tak to možná znáte. Všichni se vezmeme za ruce a s písní na rtech se vydáme vstříc světlým zítřkům (dobře, to nebylo z amerického managementu, ale někdy je to podobné). Základem je pozitivní přístup, kladná motivace, víra ve výsledek a odhodlání dobýt svět.

A tak se vedení projektu Aztek v čele s produktovýmý šéfem Donem Hackworthem zkrátka rozhodlo, že Aztek bude skvělý a dobude svět. Měli jste jiný pocit? Nemáte v týmu co dělat! Jsme prostě dobří, hej hej hej! 

Bohužel pro značku Pontiac, pro kterou Aztek představoval jeden z významných hřebíčků do rakve, motivační pokřikování sice funguje v americkém fotbale, ale ne při navrhování amerických aut .Nuceně pozitivní přístup všech zúčastněných totiž vedl k tomu jedinému, k čemu mohl – nikdo se neodvážil kritizovat samotnou podstatu projektu. V týmu nezbylo žádné dítě, které by vykřiklo, že je císař nahý. Nikdo neřekl, že Aztek je prostě hnusné auto.

Tedy vlastně až na potenciální zákazníky. I v 90. letech se samozřejmě nové modely nejdříve předváděly vybraným zástupcům cílové skupiny zákazníků a podle jejich hodnocení se rozhodovalo o osudu projektů. Tedy, mělo se rozhodovat. Bohužel korporátní mysl GM byla přesvědčena o své dokonalosti. Prototyp Azteku u zákazníků samozřejmě neuspěl. Ba co neuspěl, shořel jako papír. Skončil mezi potenciálními konkurenty drtivě poslední. Účastníci testovacích skupin o něm psali věci jako: “To myslíte vážně? Tu věc bych nechtěl ani zadarmo!”

Jenomže u Pontiaku už v té chvíli všichni skálopevně věřili, že Aztek bude hit a tudíž jejich logickou reakcí bylo “Co o tom ti pitomci sakra vědí? My tady vymýšlíme auta!” Celou věc vedli inženýři, kteří byli přesvědčeni, že auto je prostým součtem svých částí a když je prostorné, praktické, efektivní a má stan, matraci, ovládání sterea vzadu a vyndavací ledničku, lidi si ho budou kupovat, protože je lepší. 

A tak třeskutě pozitivní korporátní kultura pomohla vytvořit jedno z nejodpornějších aut historie. Aztek se prodával mizerně a značka Pontiac zanikla. My ostatní se z toho ale můžeme poučit…

I tento příběh má však nakonec svého druhu šťastný konec. Léta vysmívaný Aztek se totiž díky své seriálové roli a úžasné praktičnosti (někdy ho musíme zkusit otestovat, nevíte o nějakém?) stal populárním mezi dnešní mladou generací. Auto, které funguje v podstatě jako minivan, ale nevypadá tak maminkovsky a zároveň je perfektní pro přespávání či pořádání večírků, to vlastně má své nemalé kouzlo. Značku Pontiac už to ale zachránit nepomůže…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
01. října 2017, 22:07
0

Ten koncept, že je lepší? :D Vždyť to je taky hrůza.

reagovat
Safa
01. října 2017, 22:19
1

:o)

reagovat
beastar
01. října 2017, 23:27
0

No každopádně tohle je téma, které Vojtovy sedne. Četl sem to různě všude plus ty žebříčky ošklivých aut. Nicméně tohle je napsaný fakt hezky:) Klidně piš o těch amerikách a Usa víc.

reagovat
bitner
02. října 2017, 09:06
1

Serial jsem nevidel, takze mi kouzlo tohoto vozu zustava i nadale utajeno. Co se tyka prakticnosti, tak asi ano, ale pouze pokud dotycny jedinec netouzi po nicem jinem, nez po spani v aute, poradani vecirku v aute a po lednicce, kterou si muze vzit s sebou do auta.

reagovat
beastar
02. října 2017, 14:40
0

To je fakt spát se dá v kdejakém kombi zejména v těch ejmerickejch. Ledničku si dnes koupíš mobilní za pár korun a hudbu Bose s dálkou jde nainstalovat taky všude. Takže zůstává jen hnusná dodávka se vzhledem suv. Jenže je zvláštní. Být 16 až 20 letý amerikánec klidně bych o tom přemýšlel. Navíc ta televizní sláva;)

skodafil
02. října 2017, 20:24
0

Technicka: trh zrejme zaplaVila mala dzaponska auta, nikoliv zaplaTila. A ten Aztec je fakt hnusnej.

reagovat
sp
spooon
03. října 2017, 09:50
0

No hnusný to sice je, ale jestli je tam benefit v praktičnosti, tak proč ne. Je zajímavý, ze každý auto stavěný jako hyperprakticky je i hrozně hnusný, viz prvni multipla.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem