logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Neshání někdo ledvinu? Poprvé za volantem Ineosu Grenadier

Přichází dlouho očekávaný zastánce tradičních offroadových hodnot a i po kratičké projížďce je dojmů víc než dost…

Až románový příběh vzniku nové automobilové značky Ineos Automotive jsme vám převyprávěli už před rokem a půl. Tou dobou vyjely do světa první prototypy a uvedení do prodeje se plánovalo na červenec 2022. Těšení na slibovaný nekompromisní offroad se nám nakonec trochu protáhlo. Nové Grenadiery se k prvním šťastným majitelům dostaly v první půlce letošního roku, další desítky zákazníků, kteří již za auto zaplatili, na něj čekají.

Podle informací zástupců plzeňského autosalonu Dajbych 4x4, který si již v počátcích nové značky vyjednal české zastoupení, bylo prodáno zatím něco přes čtyřicet Grenadierů, což vůbec není špatné. Dělat jakékoliv předpovědi do budoucna by však bylo věštění z křišťálové koule. První vlna offroadových nadšenců a takzvaných early adopters není pro budoucí prodeje nijak zvlášť směrodatná. Na druhou stranu, dá se očekávat, že časem přibudou zákazníci z řad firem, kteří jsou k horké novice logicky rezervované a vyčkávají na první dlouhodobější zkušenosti. A právě na profíky z oboru těžařství, lesnictví či energetiky Ineos Automotive primárně myslel již při vývoji, neboť mají na současném trhu stále těžší výběr. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Podíváme-li se na potenciální konkurenty Grenadieru, zjistíme, že de facto neexistují. Jeep Wrangler, poslední mohykán s žebřinovým rámem a tuhými nápravami, v Evropě skončil nejen jako diesel, ale i celkově jako spalovák. V těchto dnech je k sehnání pouze jako plug-in hybrid a dostupnost je značně omezená. Dále tu máme Toyotu Land Cruiser, která zůstává dieselová a aktuálně vzhledem ke skladovým zásobám i dobře dostupná, mám však trochu problém si ji představit jako dříče v dolech, ať už vzhledem k luxusní výbavě, nebo komplikovanější technice, což se týká i soudobého Defenderu nebo Geländewagenu. Poslední jmenovaný je navíc cenově úplně jinde. Nabídka pracovních strojů tedy sestává v zásadě pouze z pickupů a Grenadier by mohl najít svou díru na trhu.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Asi není překvapením, že při desítkách netrpělivých zákazníků nebylo žádné auto vyčleněno jako novinářský kus a na regulérní týdenní test si budeme muset ještě počkat. Prozatím se naskytla šance alespoň na krátkou projížďku a o první dojmy z ní se teď s vámi podělím.

Pokud vám Grenadier zvenčí připomíná starý Defender, nejste sami. Koneckonců není žádné tajemství, že právě konec tradičního Defenderu a jeho přesun do segmentu luxusnějších terénních SUV bylo prapůvodním impulsem k vývoji. Land Rover hnal dokonce Ineos před soud za plagiátorství – a prohrál. Zazněl verdikt, že tvary Grenadieru jsou dány požadavkem na funkci. A přesně tak to je – krabicovitá kabina, krabicovitá kapota a čtyři kola, nic víc, nic míň.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Oproti tomu v kabině už je to trochu fusion cuisine. O sezení se starají parádní Recaro sedačky, které najdete ve všech verzích, včetně té úplně “nejpracovnější”. Srdce všech milovníků tlačítek zaplesá hned dvakrát – poprvé při pohledu na středový velín plný obřích čudlíku, do kterých se musí trefit i traktorista se dvěma promilemi, podruhé při pohledu na druhý takový velín na stropě. U všech tlačítek je navíc naprosto blbuvzdorný popisek jejich funkce. Všechno od podlahy s výpustí až po miniaturní kovové trubky bránící nechtěnému stisku tlačítek působí robustně a téměř nezničitelně.

Nechybí zde samozřejmě ani dotykový displej, na němž si můžete zobrazit navigaci (a po drátě i Carplay a Android Auto) plus spoustu užitečných terénních informací, jako stav uzávěrek, aktuální záběr jednotlivých kol a podobně. Systém infotainmentu pochází z BMW, což můžete poznat podle ovládacího kolečka, jež se nachází hned vedle povědomé řadicí páky – rovněž z BMW. Centrální obrazovka slouží i jako přístrojová deska ukazující rychlost, otáčky, stav nádrže a tak dál. Na obvyklém místě přístrojové desky se totiž nachází jen maličký displej, na němž příležitostně září tres amigos nejrůznější kontrolky. Všechny si je můžete prohlédnout při startování, kdy se na okamžik efektně rozzáří jako barevná mozaika. Je otázka, jak user-friendly je například hlídání rychlosti mimo zorné pole, ale uživatelé Tesly si nijak hlasitě nestěžují a celkově se domnívám, že jsme si zvykli i na horší věci. 
Na první pohled prazvláštní mix ve výsledku vypadá velmi dobře a interiér je sice industriální, zároveň však velmi současný.

Ivo Trzaskalik

Po nastartování se dostaví mírné překvapení – auto se neotřáslo a neozvaly se žádné agrární zvuky ohlašující aktivitu pohonného ústrojí. Pod kapotou se nachází třílitrový řadový šestiválec – je na vás, zda si vyberete naftový, či benzinový – z dílny BMW,  v obou variantách mimořádně kultivovaný a téměř neslyšný.

Na offroadový polygon v blízkosti plzeňského dealerství jsem zavítala v naftové variantě Grenadieru, vybavené navíc přední i zadní uzávěrkou diferenciálu, šnorchlem a terénními pneumatikami. Už při brodění říčky Úslavy, kterou je nutné na cestě k areálu zdolat, je jasné, že zde dlouho nezapršelo a žádná náročná bahenní výzva na auto nečeká. Pořád je ale dost jiných disciplín, které si s Grenadierem můžu vyzkoušet, ať už je řeč o pořádném křížení náprav, přejezdech přes kmeny stromů nebo výjezdech do svahu, kam by se člověk pěšky sotva vydrápal po čtyřech. Někde si vystačím s redukcí (má páku s pěknou kulatou hlavicí na středovém tunelu), někde raději angažuju uzávěrku, do úzkých se však auto nedostalo nikdy, a to ani vzdáleně. Líbí se mi i offroadový režim, který kromě stabilizace vypne také varovné pípání nezapnutých pásů a parkovacích senzorů, které tím pádem neječí na každé stéblo trávy. Nemohla bych si tu věc nechat, pěkně prosím?

Ivo Trzaskalik

Ještě víc překvapí, jak si tenhle pracovní stroj počíná na silnici. Jistě, je třeba akceptovat dlooooouhý převod řízení s mírnou vůlí kolem středové polohy, tuhá přední náprava se nezapře. Ale zrovna tohle mi po přesednutí z Discovery 2 problémy nedělá. Všechny zatáčecí manévry je zkrátka nutné řešit trochu s předstihem. Jinak je Grenadier na asfaltu velmi komfortní a hezky houpavě pluje krajinou, aniž by plaval nebo se přehnaně nakláněl v zatáčkách.

Na silnici mám pak možnost vyzkoušet i benzinovou verzi. S výkonem téměř tři sta koní je to už docela letadlo a potěší i hezkým zvukem, přesto mi k rozvážnému a pracovnímu charakteru auta víc sedí diesel. To už je ale samozřejmě věc osobního vkusu, případně limitu firemních nákladů. Jak benzin, tak naftu si můžete pořídit ve variantě Fieldmaster, orientovaný spíš na pohodlí, nebo Trialmaster, orientovaný spíš na terén. Do třetice je v nabídce čistě užitková verze Utility Wagon ve dvoumístném nebo pětimístném provedení. Auto si ale vždycky můžete naspecifikovat víceméně podle sebe a zvolit si jak terénní funkce, tak komfortní výbavu. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Ať se rozhodnete pro kteroukoliv možnost, dostanete offroad ze staré školy, jehož primárním záměrem je odolnost a průjezdnost jakýmikoliv podmínkami. Žebřinový rám, tuhé nápravy s progresivními pružinami a pouhých osmnáct řídicích jednotek by navíc měly slibovat servisní jednoduchost, jaká už se dneska jinde nevidí. Těžko říct, zda půjde v poušti opravit kladivem, jak tradicionalisté často vyžadují, určitě je však pojetí klasického offroadu nejblíž ze současné produkce. Co dodat? Snad jen že držím palce, ať Grenadier na trhu vydrží co nejdéle. A když budete mít cestu kolem Plzně, mrkněte do nového showroomu. 

Technické údaje:

Motory: 
Zážehový BMW B58 s 210 kW/286 koňmi a 450 Nm 
Vznětový BMW B57 s 183 kW/249 koňmi a 550 Nm 

Převodovka: osmistupňový automat ZF 

Maximální rychlost: 160 km/hod
Zrychlení 0-100: 8,6 s (benzin) a 9,9 s (diesel)
Kombinovaná spotřeba: 12,7 l (benzin) a 9,8 l (diesel)

Maximální hmotnost přívěsu: ž 3,5 t 

Cena verze Trailmaster: 1 980 840 Kč
Cena verze Fieldmaster: 1 980 840 Kč
Cena verze Utility Wagon (5místná): 1 777 605 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

M P
27. 7. 2023, 12:39 0 reagovat

No paráda, to muselo být pěkné :)

sheogh
27. 7. 2023, 17:31 0 reagovat

To je uplne bozi!

PB
28. 7. 2023, 00:56 0 reagovat

Land Rover je proti tomuhle plečka po expiraci. Navíc to vypadá, že člověk nemusí být půlkou těla z okýnka, jako u toho původního žebřiňáku.

Habakukk
28. 7. 2023, 09:10 1 reagovat

Moc pěkné auto co si budeme povídat. Jen je to opravdu pro vyhrazenou skupinu firem a stáních podniků OSVČ vzhledem k ceně šáhne pro nějakém japonském pickupu. Zámožný cestovatel bude jásat, ale vzhledem ke kupní síle jich tu také moc nemáme. Tedy buďme rádi, že takový povoz vznikl aspoň se časem dostane jako ojetina i mezi prostý lid.

Stiinek
28. 7. 2023, 09:20 0 reagovat

tres amigos :-D O těch taky něco vím.
Jen malý detail, ta výbava se jmenuje Trialmaster ne Trailmaster. (i u Dajbychů na webu v tom mají trochu guláš)

Viola Procházková
28. 7. 2023, 09:36 0

Díky, opraveno :). Oni v tom mají koukám guláš úplně všude...

Beran
28. 7. 2023, 14:02 1 reagovat

Hezký test a zajímavé auto.
Když vidím tu cenu, neubráním se otázce kolik může stát Unimog.

beastar
28. 7. 2023, 18:29 1

Tak vstupní cena základního provedení je přes pět milionů CZK. Expediční použitelné speciály s kabinou pro pět asi za 7. Plus mínus jde o to jaký a na co přesně bude. Takže jak vidno je to úplně jinde. Tohle je konkurence trochu jiných výrobků.

Beran
28. 7. 2023, 21:53 0

Děkuju, nezvládnul jsem to dohledat.
Souhlas, že je to někde jinde

martin_100
29. 7. 2023, 18:16 0 reagovat

Krásná kára. Bohužel se obávam, že jich moc nepotkáme. Kdo na to má ten se asi ohlídne jinde a kdo by to chtěl ten na to nebude mít....
Takže chutě na ojetiny si nechme zajít. Levný asi nebudou.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte