logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Hyundai Kona Electric: Vše zůstává při starém

Jeden z průkopníků elektromobility u nás přichází v nové generaci. Je stále tak efektivní?

Elektromobily se na trh hrnou jeden za druhým ve všech možných karoseriích. Jak tedy správně zaujmout zákazníky, aby si vybrali ten váš? Hyundai se snaží oslovit zákazníky zejména neotřelým designem, který se jen tak neokouká. Pokud se podíváme na mé oblíbené vozy z řady Ioniq, pětka je zkrátka správný mix retra a futurismu, zatímco šestka k tomu ještě přidává aerodynamické tvary karoserie připomínající (zejména zádí) stuttgartské sporťáky. Jenže to jsou vozy z vrcholu nabídky, pro ty běžný zákazník nejde. Jaký je tedy základní elektromobil v nabídce, jež se chlubí cenou pod milion korun? 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Kona na trhu není žádným nováčkem. První generace přišla v roce 2018 a vydobila si jméno nejen díky naprosto skvělé spotřebě u elektrické verze, nadchla nejednoho člena naší redakce i jako ostrá verze, Kona N  – čest její památce. Minulý rok na trh přišla nová generace, a u nás o ní nečtete dnes poprvé – benzínovou verzi testoval na podzim Kuba

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Tím vlastně můžeme rovnou začít, protože i elektrická Kona má ony zmíněné doslova buzerující asistenty hlídání pozornosti a rychlosti. Ne, než se někdo zeptá, nezalepil jsem po vzoru Kubajze kamerky, abych měl klid. Víte, mně asistenti nevadí, já s radostí na delších cestách všechny volantíky a pomocníky, které dnes v autech jsou, ale tady si to prostě nemůžu odpustit – Kona je hned po Kia EV9 nejotravnější auto, se kterým jsem kdy měl tu čest. Koukáte do zrcátka? Píp, píp! Čum na cestu! Koukáte na mapu infotainmentu, kam vlastně jet? Píp, píp, koukej na cestu a neřeš kudykam, prostě jeď a dávej pozor! Kdyby aspoň tedy buzeroval správně, když koukám do mobilu, ale ne - to Koně nevadí, stačí jej mít vedle volantu. Takže ano, tento systém sledování pozornosti zkrátka vůbec není vyladěný. Stejně tak hysterický je i asistent, který hlídá provoz před vámi, pípá zkrátka při sebemenší příležitosti a to dost hlasitě, takže mě několikrát opravdu vyděsil. Asistent hlídání rychlosti taky není sice nejtišší, ale dá se na to zvyknout – stačí jezdit pořád rychleji než jsou limity, pak to zapípá jen při zaznamenání jiné značky. Na vypnutí při každém startu rovnou zapomeňte, dělá se to tu hluboko v nastavení. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Tak, to nejhorší máme za sebou, teď už to bude (skoro) jen sluníčkový. O designu exteriéru nemá cenu moc mluvit, buď vám sedne, nebo ne. Já patřím spíše do té druhé skupiny, ačkoliv současný designový jazyk značky mám rád, Kona mi však svými ocucanými tvary nesedí. Uvnitř je to trochu lepší, oproti zmíněným Ioniqům tu je více tlačítek, které ovládají ty nejpoužívanější funkce. Může vám to připadat absurdní, ale já měl největší radost z celého interiéru, když jsem viděl čudlíky na ovládání ventilace a výhřevu sedaček. Materiálově interiér Kony není nijak zázračný, ale když si dáme do souvislosti, že Kona je menší crossover mířící spíše do nižšího středního segmentu, je to vlastně v pořádku, že tu najdeme místy lacinější plasty. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Ocenit musím nový infotainment, který je znatelně rychlejší než ten z Ioniqů a přehledností patří mezi špičku. Ačkoliv se chlubí novým výpočtem trasy zahrnujícím i nabíječky, při výpočtu by nejradši nechávala auto na nabíječce sosat do plna, což je naprostá ztráta času a je lepší zastavit vícekrát na kratší dobu. Sice umí bezdrátové CarPlay, ale moc se mi s telefonem nekamarádil, nechtěl se automaticky spojovat, a tak jsem radši zůstal u klasického drátu.  

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Překvapilo mě, jak pohodlně Kona jezdí. Na sportování zapomeňte, tady se spíše plave po okresce, retardéry pro ní nejsou žádnou překážkou, ale ani po pražských výmolech neskáče, v podstatě se jen tak hezky zhoupne a pokračuje dál. Díky vyššímu podvozku nemá problém ani s vyššími zpomalováky, a tak v rámci zachování nízké spotřeby nemusíte ani brzdit – prostě jen trochu uberete, Kona se zhoupne a můžete pokračovat vaší ekorallye. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Elektrická verze se dělá ve dvou výkonových verzích -  99 kW se 48,6 kWh baterií nebo 150 kW se zvýšenou 64,8 kWh kapacitou. Na test jsem dostal tu výkonnější, která má výkonu dost i na dálnici, ale žádné závodění nečekejte, na to jsou v nabídce značky jiné vozy. Takřka identické technické parametry však naznačují, že s původní Konou má ta nová společného mnoho, což nemusí být v tomto případě vůbec na škodu – původní Kona byla, jak už jsem zmínil, velmi efektivní auto s dlouhým dojezdem. Bohužel z nějakého důvodu ta nová žere trochu víc, a ačkoliv je to z mého pohledu pořád v rámci rozumných mezí, je škoda, že pokrok v tomto ohledu nenastal. Po městě není problém se pohybovat mezi 10-14 kWh na sto kilometrů, ale na dálnici (rovinatá D11, tachometrových 130 km/h) na mě svítila hodnota okolo 22 kWh na sto, což oba sourozenci na dospělejší 800 V platformě překonají bez problémů. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

V rámci elektromobilů jde pokrok kupředu mílovými skoky snad každý rok, a to hlavně v případě rychlostí nabíjení. Když Kona přišla na trh v roce 2018, nabízela rychlost nabíjení až 100 kW, což bylo velmi solidní, ale dnes jde o rychlost podprůměrnou. Proč to zmiňuji? Ano…i nová Kona nabídne rychlost maximálně 100 kW, a to jen do nějakých 35% nabití, pak postupně křivka klesá. Je to škoda, zrovna v tomto ohledu by Kona mohla být lepší a aktuálnější. Na druhou stranu, rychlé nabíjení využijete jen na delších cestách, pro běžné ježdění je dojezd bohatě dostačující a většina zákazníků tohoto nejmenšího elektromobilu značky spíše ocení rychlejší AC dobíjení, které zrychlilo na 11 kWh. A pokud přeci jen vyjedete na delší cestu a potřebujete rychlonabíjení, Kona umí zapnout před dojezdem k nabíječce předehřev baterky pro rychlejší nabití, což v rámci této třídy stále není úplně standard. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Ačkoliv je Kona zbrusu nová, poznáte to jen na vzhledu. Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že takto naspecifikovaný vůz stojí už na dostřel ke znatelně většímu, výkonnějšímu a cestovně použitelnějšímu Ioniqu 5. Oba Ioniqy beru jako špičku na trhu elektromobilů a věřil jsem, že Kona půjde v jejich šlépějích, avšak jde svou vlastní cestou, která bude pro určitou sortu lidí jistě znatelně skousnutelnější. V interiéru totiž takřka nepoznáte, že sedíte v elektromobilu, což může být jasným argumentem pro řadu zákazníků, kteří si chtějí elektromobil teprve osahat, a ti, co už s elektrikou nějaké zkušenosti mají, skočí radši do většího Ioniqu 5.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem na přední nápravě
Výkon: 204 koní (150 kW)
Točivý moment: 255 Nm                       
Maximální rychlost: 172 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s 
Hmotnost: 1870 kg 
Kombinovaná spotřeba v udaná: 16,8 kWh/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 18,7 kWh/100 km 
Cena již od verze Power 64,8 kWh: 1 129 990,- Kč
Cena testovaného vozu (Hyundai Kona Electric Power Style Premium): 1 417 890,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
sheogh
25. 5. 2024, 13:55

"Cena již od verze Power 64,8 kWh: 1 129 990,- Kč"

:-D :-D :-D LOL

1 reagovat
bkralik
27. 5. 2024, 07:59

Poznámka - 11 kW AC nabíječku má i ta předchozí Kona po faceliftu (tzn roky 2020-2023).
A jinak za mě je tohle prostě nepovedené auto. Kdyby to byl samostatný model, asi by se tomu dalo lecco odpustit, ale tím že máme srovnání s tou předchozí Konou, tak je vidět jaký to je krám. Ta původní Kona byla
a) systémově jednoduchá (žádné debilní pípací asistenty),
b) designově jednoduchá (prostě malé SUVčko od hyundayie) a hlavně
c) úsporná. A to je za mě největší kámen úrazu - ono totiž dneska začíná být problém i cena rychlonabíjení a když platíte 20 kč/kwh, tak už je sakra rozdíl jestli jezdíte v průměru za 13 nebo za 22. Nemluvě samozřejmě o tom, jaký to pak dělá celkový dojezd i s dost velkou baterkou.

Proč o tom mluvím? "Starou" Konu electric si pořídil na podzim můj táta. Tím, že to byl výběhový model, tak za verzi s velkou baterkou (tzn taky 64 kWh) dal cca 800kkč a je s tím extrémně spokojený. Do práce teď jezdí za ~ 11 kWh/100, když jel o víkendu po dálnici do Prahy, tak při 110 km/h GPS (ano, chápu, budou kecy) měl spotřebu 13 kWh/100.
-
Komentář upraven 27. 5. 2024, 08:00:24

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte