reklama
načítám data...

Hrdinové za babku: Mazda Xedos 6

Sháníte sportovněji založený sedan za pár korun, ale nemůžete najít nic výjimečného? Co takhle zkusit starší Mazdu...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Mazda Xedos 6

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována inzertním nálezům, které se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Začátkem devadesatých let byla japonská Mazda v ráži. Na to, o jak malou automobilku se jedná, vyráběla nezvykle širokou paletu modelu. Jeden supersport, sportovní roadster, dvě sportovní kupé pro každý den. A to jsme pořád v Evropě, mimo ni dokázala uvést na trh snad ještě zajímavější vozy. Není se čemu divit, že se v hlavách manažerů rozvíjely myšlenky na tvorbu samostatné divize luxusních vozů. Přesně po vzoru svých japonských konkurentů. Tenhle plán nakonec neklapnul podle představ, značka Amati zůstala u ledu. Mazdě totiž v polovině devadesátých let došly peníze a v podstatě jen vstup Fordu ji zachránil od krachu. Přesto jsme se luxusnějších aut od Mazdy dočkali. Jistě vám něco říká modelová řada Xedos, která tvořila prémiovou linii značky. O menším ze dvou modelů si dnes budeme povídat. 

Vždy když se s někým bavím o Xedosu 6, přepadá mě jistá nostalgie. Byl to totiž první vůz, na kterém jsem se po získání růžové kartičky, opravňující člověka účastnit se silničního provozu, učil řídit. Což, jak jistě uznáte, jsou vzpomínky které se nezapomínají. Xedos 6 se poprvé ukázal světu na tokijském autosalonu v roce 1991. Jeho design dostal na starosti Takeshi Arakawa a dokázal vykouzlit opravdu mistrovské dílo. Vzhled menšího z Xedosů je dodnes působivý a líbivý. Na fotkách to tolik nevynikne, ale ve skutečnosti vypadá šestka menší než je. Může za to nizoučká příď (kvůli ochraně chodců by takhle řešená příď neměla šanci dnes projít) a celkově subtilní stavba karoserie. Je štíhlá, sportovní a velmi elegantní. Když tak nad tím přemýšlím, asi bychom na ní nenašli ostrou hranu. Vše je kulaté a zaoblené, jak bylo začátkem devadesátek v módě. To mělo nejspíš pozitivní vliv na aerodynamiku, koeficient odporu vzduchu dosahoval hodnoty cx = 0,29. Slušná práce na rok 1992. Tohle bylo vážně nadčasové auto. Ani v interiéru se tato Mazda neztrácela. Nabízela snad všechny tehdy možné prvky výbavy. Kožené čalounění, střešní okno, klimatizace a vše v elektrice to bylo samozřejmostí. Slabinou byl jen menší vnitřní prostor, toho vážně nebylo na rozdávání. Nouzově pojal i pět lidí, ale optimální stav byl dva dospělí a dvě děti. 

reklama

Technicky Xedos 6 vycházel ze základů tehdejší Mazdy 626, alias snu českého podnikatele ve fialovém saku, plátěných mokasínách a bílých ponožkách. Podvozek Xedose je nastaven trochu víc do sportovna, než u poněkud houpavé 626, ale jinak je téměř totožný. Největší rozdíly můžeme najít pod kapotou. Malý Xedos nemá s výchozí ,šest dva šestky' společnou žádnou pohonnou jednotku. Základ tvořila atmosférická 1,6 o výkonu 115 koní (později 108 koní). Té bych se ale vyhnul, protože ji chybí síla, což u sportovně laděného sedanu nechcete. Mnohem zajímavější volbou je vrcholný dvoulitr. Ten nabízel 145 koní, ale především šest válců uspořádaných do V. Tady už byl výkon adekvátní, protože Xedos je poměrně lehké auto. Ručička váhy se zastaví těsně pod 1200 kg. Šestiválec má krásný zvuk a projev tak typický pro japonské atmosféry z devadesátých let. Dole mu chybí točivý moment, ale s rostoucími otáčkami ze sebe dostává to nejlepší. Maximální výkon leží na hranici 6000 otáček, omezovač zasáhne až o dalších 1200 otáček později. Tenhle motor miluje otáčky. Zároveň oceníte sametový chod V6. Když chcete jet v klidu a na pohodu, je tichý, velmi příjemný a úsporný. Pakliže pospícháte odvděčí se šťavnatým zvuk a chutí k životu. Tak to má být. 

Se spolehlivostí nebývají zásadní potíže. Elektronika funguje jak má, podvozek je vcelku odolný. Problémem může být koroze, typický to nešvar pro Mazdu. Na to se při kontrole určitě zaměřte. Šestiválcový motor také trpí na úniky oleje a dřív nebo později bude potřebovat přetěsnit. Je potřeba tedy častější kontrola oleje, protože kontrolka u Mazdy se rozsvítí až v případě, kdy tam vůbec žádný olej není. Co se konkrétních kusů týče, záleží na vašem rozpočtu. Nejlevnější kusy se dají sehnat okolo 15 tisíc, ale to většinou bývá tak akorát na dojetí do šrotu. Na pojízdný kousek to chce okolo 30 tisíc a ty nejlepší jsou v oblasti 50 tisíc. My jsme pro vás našli jeden z té poslední kategorie. Tmavě modrý vůz z roku 1995. Podle fotek nevypadá úplně zle (rozuměj není sežraný kovomorkou) kilometrový nájezd údajně činí jen 150 tisíc km. Pokud tedy sháníte netradiční auto, které vám svým projevem bude dělat radost, tohle by nemusela být špatná volba. Vzhledem k tomu, že šestkových Xedosů se vyrobilo jen asi 72 tisíc kusů, je o výjimečnost postaráno. 


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Xander_Cage
22. dubna 2017, 10:38
0

Musím potvrdit, kamarád to auto měl a jedním slovem pecka, tiché, pohodlné, výkonné a hlavně 6-ti válec. Ale je to auto z 90. let a už se ani neřadí do kategorie povoz pro určitou menšinou, takže takové auto potřebuje náležitou péči (olej, rez) ale je to takový nenápadný youngtimer, pořád bych ho chtěl mít prostě zbytečné peníze. :-)

reagovat
Xander_Cage
22. dubna 2017, 10:41
0

Poslední věta překlep: Mít zbytečné peníze navíc, tak bych neváhal a auto si koupil.

Raspby
22. dubna 2017, 11:51
0

Xedos je zajímavý...sice jsem Toyoťák ale když jsem před časem pokukoval po daily autě, tak Xedos byl jedním z adeptů, výběr není moc široký ale ale dají se koupit levně a i po té době to auto má celkem šmrnc :)

reagovat
MGRR
22. dubna 2017, 14:26
0

Mam raději skvělý Xedos 9 facelift, ale i Xedost 6 byl fann.
Blbý je, že to hnije.

reagovat
Franz Kafka
22. dubna 2017, 15:00
0

Měl jsem ji asi čtyři roky nazpět. Jezdilo se s ní často. Perfektní šestiválec, dobrá ovladatelnost a na svou dobu i solidní výbava. Dnes bude asi problém sehnat něco mimo kategorii vrak, ale auto je to stále určitě zajímavé a má co nabídnout. Jede to až překvapivě hezky. Jinak nutná je výrazná péče ,co do oleje a udržet podvozek ve stavu chce taky docela pevné nervy. Jsou to 90. jak vyšité kvalita, plast, strohost a koroze:)

reagovat
Br
Breakthru
22. dubna 2017, 17:08
0

Měl jsem jednu z prvních Xedos 9...úžasná kára, která i skoro ve svejch 20 letech fungovala stejně dobře jako nový auto.a ikdyž šlo o konstrukčně hodně složitý auto, tak byla dobře servisovatelná, jen cena dílů byla jinde.Však taky hydroštel stál na zkazníka přes litr a bylo jich tam 24, o kladkách atd. nemluvě, naštěstí byly ocelový, tak jsem přelisovával:D...jinaky ty V6 fungujou perfektně, dvoulitr je poteba hodně točit, 2.5 má ale už i krouťák....variabilní sání, jednoduchý zapalování a hlavně je nepotkávací.Dost aut tahle skončilo zbytečně rozebranejch nebo v kovošrotu.Roztrhl se rozvoďák a neznalí v servisu hned vyčíslovali částky za novej motor.Jinak motor celohliník, krásně kompaktní a lehkej, ještě mám jedno KF na dílně, ale strašně choulostivej na výměnu oleje a samotnou kvalitu....dobrý zkontrolovat stav ojničních ložisek a udělat svíčky....

reagovat
bitner
22. dubna 2017, 21:19
0

Fabia 1,0 TSI tomu sice ujede, ale o tom tahle auta asi nejsou...

reagovat
Franz Kafka
23. dubna 2017, 14:12
0

Té šestce s dvoulitrem v provozu Fabia s luxem neujede ani náhodou. Pružně to zrychlí dostatečně a zastavíš se někde u 210 km/h když je tedy auto v perfektním stavu což bude dnes těžké sehnat. Běžně jsem s tím stačil v normálním provozu mnohem modernější konkurenci. Ono je to dokonce možná lehčí než ta Fabie;)

Br
Breakthru
23. dubna 2017, 20:07
0

neber vážně někoho, kdo mluví o autech a přitom má znak dacie v avataru...

Tomáš Vavrečka
23. dubna 2017, 20:38
0

Já bych si teda taky vsadil na Fabii, i když by to bylo asi jen o prsa korejské ženy... Musíme přemluvit někoho s Xedosem, aby to vyzkoušel :-)

bitner
23. dubna 2017, 21:26
0

Diky predsedo, ze ses me zastal. Pochopitelne jsem myslel tu silnejsi verzi TSI. Vykonu ma ta Fabka sice min, ale kroutak ma kolem 175 Nm v otackach, ve kterych ten Xedos pomalu chcipe. A byl bych opravdu zvedavy, po kolika (desitkach) km rovne dalnice by byl schopen ten Xedos dosahnout onech slibovanych 210 km/h.

bitner
23. dubna 2017, 21:42
0

http://www.zeperfs.com/en/match858-5565.htm
1,0 TSI tam jeste neni, takze musim vzit 1,2 TSI. U toho Xedosu bych se docela bal toho, ze ten vykon uz je pouze na papire. A male turbomysi vetsinou jedou lip, kolik maji v papirech... At uz by to nakonec tesne dopadlo jakkoliv, je na tom krasne videt, jak jsou dnesni auta brutalne efektivni, downsizingu a EU buzeraci navzdory. 20 let stary V6 sportak by musel byt v naprosto perfektnim stavu, aby dokazal drzet krok s totalnim spotrebakem o 3 valcich a litrovem objemu.

PachezZ
23. dubna 2017, 22:49
0

Jako bejvalej vlastník xedosu můžu jen potvrdit že na dvě kilča neni problém ten motor vytáhnout "hned"... za mne je to KF mnohem živější než objemnější KL a v lehounkym xedosu to byla naprosto dokonalá volba...

Franz Kafka
24. dubna 2017, 01:22
0

Bitner neber to špatně, ale viditelně nevíš o čem mluvíme. Ten Xedos 6 s dvoulitrem jede jak z praku a daleko lépe než to vypadá v nějaké tabulce. Přes Německo jsem s tím běžně jezdil 170 - 200 dle kvality dálnice a to jsem to neměl určitě v top stavu. S prominutím Fabia je proti tomu krám co jede uboze. Na zrychlení ke 200 formou plného plynu bude stačit tak 1 km ale nikdy jsem to neměřil. Těžko mě podezírat že bych fandil Mazdě. Pro nezasvěcené je to možná k nepochopení, ale Xedos to byla jiná liga a objektivně je lepší než spoustu vývojově mnohem novějších aut.

Tomáš Vavrečka
24. dubna 2017, 07:43
0

Tak redakční kolega Dan mne upozornil, že Xedos byl reálně rychlejší, než by se z papíru zdálo a dokázal v pohodě uhnat i první Fabii RS, takže jsme s Bitnerem vsadili na špatného koně :-)

krab
24. dubna 2017, 08:14
0

:) ... No jo kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat ! He, he. Ne vážně, ono se to takhle srovnávat nedá. Je to o řidiči, vždycky. Leda jedině, že by se řeklo : disciplína, sprint na 1/4 mile třeba. Fobie TSI nebo stará Mazda Xedos? A já bych si vsadil I tady na Xedos a dokonce bych si na Xedos vsadil I kdyby to byl okruh. Kdyby to ale byl malý okruh jako v Mýtě, už bych si vsázel míň .... Fóbii TSI jsem měl asi 2 dny půjčenou loni, nějaká verze Monte Karlo ( asi z toho bazaru nebo co...) a podvozek to nemělo vůbec špatnej. Kupodivu. Zato motor a to byla nějaká silnější verze nic moc. Připomínalo to zdánlivě, že to pojede, reakce na čtrvt/ půl plynu výborná, zato když jsem pak někde něco chtěl předjet a I ve správných otáčkách ( třeba 4tisíce) přišlápl plnej, zjistil jsem, že to jaksi moc nejede. Působí to že to jede, ale při plným výkonu je to nějaký přidušený. V6 Xedos je můj morální vítěz :)

Mimochodem, před lety jsem ho hrozně chtěl, nebylo to k sehnání, tak jsem jezdil s Mitsu Galant 2.0 z roku 1994. A to vážilo podobně, mělo výkon cca taky tak a jelo to náhodou hodně dobře. A rychle. Min. tehdy mi to přišlo rychlé.

bitner
24. dubna 2017, 08:22
0

Takze objem nenahradis. To me vlastne celkem tesi. No nic, pouceni pro priste: vychazet z papirovych predpokladu je osidne :-) Mel jsem si vzpomenout, jak jede uz i otcuv Focus II 1,6 16 V Euro 4. Tedy velmi pekne.

krab
24. dubna 2017, 08:37
0

Hele, to není nějaký dogma nebo tak. Papírový hodnoty ale často fakt klamou. Jako v praxi nefungují moc papírový hodnoty spotřeb u maloobjemových turbomotorů, tak v praxi nefunguje jejich papírově lákavý velký krouťák. Takže tyhle motory ve stejně těžkým autě dovedou vyškolit starší atmo jednotky. Spíš ale ty starší, ne EURO 4 a dál. A ne 1.6 tky. Ty málokdy jedou líp. Tzn. třeba Ford Ecoboost 1.0 vs 1.6 Duratec , hmmm ve stejným autě bude lepší asi ten Ecoboost. ( ale to teoretizuju troche)

U tý Mazdy jde o to, že tu máme 1200kg těžký auto s 2l V6, který nemusel plnit tak přísné emise a prostě pojede. Navíc má podstatně kratší převody než Fabia TSI, kde jsou schválně extrémně dlouhé, takže ve výsledku to TSI bude línější.

Kde bych si nevsázel je malý okruh, protože karoserie Fabie je prostě o mile tužší než 25let stará Mazda. Konstrukce už jsou dneska někde jinde. Takže, takhle nějak to vidim...

Br
Breakthru
24. dubna 2017, 19:49
0

Moje Xedos 9 s pouhým dvoulitrem neměla problém se během krátký doby k těm dvoum kilům přiblížit a držet tempo.Byla větší a těžší než šestka, ale ten šestivál byl hrozně točivej a řekl bych, že tam bylo realně víc koní než bylo na papíře...Jelo to fakt krásně, měla zvuk a ten šestihrnek se pod kapotou ani nehnul....
Pokud jde o FoFo se starou 1.6, tak tam hodně tomu motoru pomáhá krátká převodovka, na dálnici tomu chybí hrozně šestka.Na druhou stranu Fordí ecoboost je nejpovedenější malorážka na trhu.Je to srovnatelný se starejma 1.6 a 1.8 a dost tomu taky pomáhá povedená převodoka, která je skvěle spřevodovaná...Kdybych potřeboval schopný, nový auto, tak klidně do litrovýho Foka jdu.Výhoda je, že ten třívál je ohromně lehkej a to auto v zatáčkách funguje perfektně.Podvozkově nejlepší bylo FoFo první generace v benzínu, ale ten 1.0 Ecoboost to právě tou malou váhou perfektně dorovnal...

bitner
24. dubna 2017, 20:33
0

Jo, mezi Mk. I a II je brutalni rozdil v prevodovce. Jednicka mela na svou dobu uzasne dlouhe kvalty (na 2. to jelo skoro kilem). Mk. II presne jak rikas, kratke prevody, takze to jede, ale na dalnici toci hodne moc.
Na litrovy ecoboost se snasi sama chvala. Bohuzel to VAG posral se svym TSI a tim to pohnojil vsem tem downsize turbo benzinum.

Br
Breakthru
24. dubna 2017, 21:00
0

VAG si to pohnojil tím, že neumí postavit rozvody řetězem...Jinak třeba ta 1.2 TSI funguje slušně i v Octavii.Ford má svoje dobře zajištěný...Jinak VW teď u svejch TSI bude využívat Mullerův Cyklus, kterej byl právě použit u Xedos 9 2.3 V6 před více než 20 lety....

Ma
Malis
23. dubna 2017, 10:52
0

Jedna stojí u nás v ulici. Prohlídnu si jí snad pokaždé když jdu kolem. Ten design je dokonale nadčasovej. Bohužel, už je to kousek z kategorie "tak akorát do šrotu" :(. Je na ní botička a má sundaný spz...

reagovat
PachezZ
23. dubna 2017, 17:13
0

K tý subtilnosti asi takhle :D plus teda bylo poněkud sníženo...

reagovat
Sk
Skoto
23. dubna 2017, 23:19
0

Nádherné auto.Nechci někoho hanit,ale Škoda v tu dobu vyráběla myslím něco jako Green LIne,Silver Line,Black Line atd. A dnes je na tom podobně. A ohledně koroze,už jste někdo viděl zdravou Oktavku,nebo prvního Superba za začátku výroby?

reagovat
Franz Kafka
24. dubna 2017, 00:37
0

A můžeš nějak rozumně objasnit proč tady srovnáváš tohle auto s tím co dělala Škoda. Mimochodem to auto mělo soupeřit s Bmw 3 a Mb C rozhodně ne s Favoritem nebo Octavií mimochodem stálo ve své době bezmála milion a v top výbavě přes milion. Rezne skoro všechno i můj Mercedes co stál nový dvojku toliko ke kvalitě výroby. Jinak Xedos bývá skorodovaný zejména po nehodě a díky skvělé péči některých majitelů zejména v Čr.

Sk
Skoto
24. dubna 2017, 06:19
0

Čti předchozí komentáře,pan Bitner srovnal V6 této krasavice s 1,2TSI atd.

Franz Kafka
25. dubna 2017, 01:21
0

Však já je čtu taky jsem se mu k tomu vyjádřil. Piš to pod to k čemu to má pasovat potom by to bylo jednodušší. Samozřejmě Fabia s luxem je nemístné srovnání proti takovému nadčasovému autu jakým je Xedos 6.

ToMyx
24. dubna 2017, 14:43
0

Xedos 6 nebo 9, obě krásný, ale žádnou jsem bohužel prozatím neměl tu čest řídit. Ještě by byla fajn nějaká Mx-6 s 2.5l V6, ale tam to s korozí bude platit asi stejně. Já tyhle střepy prostě můžu, hoďte na mě síť :-D

reagovat
Br
Breakthru
24. dubna 2017, 19:55
0

o hodně si přišel.Já si připadal jako pán.Uvnitř to bylo perfektně odhlučněný, nic netlačilo, nepřekáželo, všechno tak nějak fungoval tak, jak má.Kromě bezvadně udělanýho origo audia člověk mohl slyšet projev starýho, dorbrýho šestiválce....moje devítka měla ještě natáčecí zadní nápravu.Skvěle to fungovalo v zatáčkách a při parkování.Rád na to auto vzpomínám.Hodně jsem se na ní naopravoval, ale bavilo mě to....V 90. letech to bylo prodávaný jako auto 21. století....A hnilo to míň než to, co přišlo potom...mazda 6 byla těžká tragedie....

Sk
Skoto
24. dubna 2017, 21:10
0

Dotaz - Kolik cca. stál takový kousek z natáčecí zadní nápravou a 2,5 pod kapotou?

Franz Kafka
25. dubna 2017, 01:24
0

V době uvedení na trh v Německu v téhle specifikaci asii 1.4 milionu korun v dnešním kurzu. Potom záleželo na priplatcích a že jich bylo.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercedes-Benz Třídy E 320 CDI 2004
Mercedes-Benz Třídy E 320 CDI

2004 rok výroby
150 koní výkon
3 222 ccm objem

Ford GTB  2017 Ferrari 488 GTB - 2dr Ku 2017
Ford GTB 2017 Ferrari 488 GTB - 2dr Ku

2017 rok výroby
5000 koní výkon
1 000 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy M ML 320 CDI 2006
Mercedes-Benz Třídy M ML 320 CDI

2006 rok výroby
165 koní výkon
2 987 ccm objem