načítám data...

Ford Focus Active 1.0 EcoBoost mHEV: Premiant s jednou kaňkou

Ford Focus je stálicí mezí kompakty. Tou lepší stálicí...

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Modelová řada Fordu prochází poslední dobou poměrně velkými změnami. Postupně končí dříve oblíbené vozy jako Mondeo, Galaxy/S-Max, C-Max a tak dále. Obvykle dostávají končící modely nějakou konkrétní, byt třeba nepřímou náhradu, ale u Fordu se zdá, že se nabídka spíš zmenšuje, než vyloženě obměňuje. Jsem docela zvědavý, jak to bude do budoucna pokračovat. V příštím roce má totiž ukončit výrobu další mohykán s modrým oválem ve znaku, konkrétně malá Fiesta. Tradicionalistům tu zůstává ještě starý dobrý Focus, byť ani u něj se v současné chvíli nepočítá s nástupcem po roce 2025. To znamená, že ještě minimálně dva roky jej budete moci pořídit. Aby udržel tento kompaktní model v kondici, připravil Ford modernizaci. Pojďme se tedy podívat, co všechno se změnilo a jestli to přidalo Focusu na atraktivitě.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Co se týče vnějšího vzhledu, musím Fordu přiznat kredit. Čtyřkový Focus mi vždycky přišel jako poměrně atraktivní auto a facelift to snad ještě trochu vylepšil. Přitom na první pohled vypadá vcelku nenápadně. Když jsem si modrý kombík převzal, chvíli jsem přemýšlel, co je tu vlastně jinak. Pro netrénované oko vypadá docela podobně jako původní varianta, nicméně přímé srovnání s před faceliftovanou verzí odhalí, že se se změn událo kupodivu dost. Například čelní maska je kompletně modifikovaná. Je tu jiný nárazník i jiná světla i jiná mřížka chladiče, do které se posunulo i logo automobilky. Vzadu pak najdeme modernější grafiku světel a také upravený nárazník. Námi zkoušená verze Active je pak doplněna o vkusné oplastování, které propůjčuje Focus trochu drsnější image. Musím říct, že mi tento facelift přijde opravdu zdařilý a velmi sofistikovaný. Velké změny, ale plynule navazující na předchozí ztvárnění, které tak nebude morálně zastarávat. Takhle by měl proběhnout každý facelift. Jo, a za ty dvě reálné koncovky výfuku taky palec nahoru.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Uvnitř se také událo pár změn. Je však diskutabilní, jestli zrovna k lepšímu. Největší změna uhodí do očí ihned po nástupu dovnitř. Je jí výrazně větší obrazovka infotainmentu (13,2 palce). Na tom není zas až tak nic divného, tohle potkává většinu aut, multimédia jsou v dnešním světě důležitá, auta nevyjímaje. Jako kontroverzní může být vnímáno, že se do toho velkého displeje nastěhovalo ovládání klimatizace. Spousta lidí má problém s ovládáním těchto věcí skrze dotykový displej. Mně to třeba až tolik nevadí a nemám problém si na to zvyknout. U Fordu navíc zapojili hlavu a vymysleli rozhraní, které je dobré. Například ovládání teploty máte stále na displeji, ať už nastavujete cokoli, takže nemusíte nikde nic lovit, ani hledat v osmém podmenu, třetí domovské obrazovky vlevo dole. Ale chápu, že to někomu taková změna může vadit, každý má jiné požadavky.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Co mi však drásá mé estetické srdéčko, je středový panel, na kterém to ovládání klimatizace bylo v předchozí verzi. Teď se tam nastěhovalo kolečko ovládání hlasitosti audia, startovací tlačítko a čtyři další tlačítka. Vypadá to divně a relativně nehezky, kdyby místo toho byla nějaká další polička či přihrádka, možná by to bylo lepší řešení. Další změnou je volič automatu. Malé kolečko, které dříve bylo poněkud kritizováno, nahradila klasická velká tyč. To kvituji, člověk i poslepu pozná, kterou polohu má právě zvolenou. Jinak tu mnoho jiných změn neproběhlo. Přístrojový štít má stále stejnou grafiku (bohužel) a stále stejné rozlišení a čitelnost (bohudík). V testované konfiguraci byl přítomen též HUD, nicméně projekce na vysouvací sklíčko je trochu za zenitem. Já vím, je složité to napasovat na vyhřívané čelní sklo, ale jinde si s tím už poradit umí, tak proč ne tady? Ve zbytku interiéru je to starý dobrý Focus, jak jej známe a máme rádi. To znamená prostorný a kvalitně sestavený, tady se nic neměnilo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

V rámci modernizace se udály i poměrně velké změny pod kapotou. Jistě víte, že čtyřkový Focus neměl v nabídce ani jeden zážehový čtyřválec (ST ponechme stranou) a musel se spokojit s dvojicí tříválců 1.0 a 1.5 EcoBoost v několika výkonových variantách. Což vlastně nebyl takový problém, EcoBoosty jsou po uživatelské stránce povedené motory. A kdo toužil po čtyřválcích, mohl si udělat radost vznětovou variantou 1.5 či 2.0 Ecoblue. Po modernizaci už bohužel nabídka pohonných agregátů už tak široká není. Naftový dvoulitr i benzínová patnáctistovka skončily a už si je nekoupíte. Vrcholnou motorizací tak je tříválcový litr, s mild hybridní technologií, o výkonu 155 koní, která se nacházela pod kapotou testovaného vozu. A to může leckomu způsobovat jisté mrzení.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Což o to, litr od Fordu je dobrý motor a nic proti němu nemám. Umí být velmi úsporný, je tichý a příjemně kultivovaný na tříválec. 155 koní naprosto stačí na běžné ježdění, do nějakých 150 km/h je dynamika velmi solidní. Náročnější řidiče potěší i chuť k životu a radost, se kterou se malý tříválec vytáčí. Mild hybrid navíc vyhlazuje hluchá místa v nízkých otáčkách, takže se můžete spolehnout i na bryskní reakce v každém okamžiku. Chtělo by se říct, že je vše v pořádku, že? Také tam však slyšíte to nevyřčené ale? Jde o pocit. Litr odvede skvělou práci v každodenním životě, ale není to vrcholná motorizace v tom správném slova smyslu. Chybí mu nadstavba, nějaký ten nadstandard v podobě výkonové rezervy či suverénnějšího předvedení síly. Jo a taky spojení s automatickou převodovkou by mohlo být o něco hladší, občas se zamyslí víc, než by bylo zdrávo. A nemůžete ji dopřát pomoc v podobě manuální volby kvaltů neb to vůbec nenabízí. To je trochu mrzuté, především s ohledem na schopnosti podvozku, který si o nějakou tu ostřejší jízdu přímo říká.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Přestože tu před sebou mám verzi Active, která by měla cílit především na outdoorověji zaměřené zákazníku, tento Focus nezklame ani nadšené řidiče. Je to Ford se vším všudy. Zatáčí s lehkostí sobě vlastní, reaguje na povely volantem akčně, avšak ne otravně. Všechny ovládací prvky jsou sladěny v takové správné harmonii. Prostě si tak jede práce domů a jen tak, z ničeho nic, si všimnete, že projíždíte zatáčky rychleji, než normálně. Že si hledáte podvědomě správnou stopu a užíváte si, jak pěkně to auto zatáčí. Nemusíte vůbec tlačit na pilu, jen si užíváte samotný akt řízení a to je moc pěkná vlastnost. Verze Active přidává skoro 3 cm světlé výšky proti obyčejnému Focus (a skoro 4 cm proti ST-Line) a je to vskutku příjemný bonus, který na českých silnicích oceníte. Focus Active tím neztrácí nic ze své jízdní jistoty, ale pridává o chlup lepší komfort a to se počítá. Skoro by se chtělo říct, že je tohle ideální nastavení pro běžný života na našich silnicích. Ani mi nevadí, že nenabízí pohon všech kol.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Fordu se opět povedlo namixovat zajímavý soubor užitných vlastností a povedených jízdních schopností. Focus Active se jeví jako ideální vůz pro rodinu, která žije akčnějším životem a zároveň uspokojí i náročnější řidiče stran požitku z jízdy. Tohle je opravdu povedený kombík, který v mých očích má jen dvě slabší místa. Tou první je motorizace, kde bych si uměl představit suverénnější představení od vrcholné jednotky a zároveň chybějící manuální režim převodovky. Tou druhou je o něco komplikovanější ergonomie interiéru s novým infotainmentem. Jinak mohu opravdu jen chválit. Dokonce i cena se lehce vymyká dnešním trendům. Ford se v rámci akční cen udržel pod 700 tisíci, což je rozhodně slušná nabídka. Až mě trochu mrzí, že tak povedené auto, jakým Focus bezesporu je, budeme moci kupovat už jen zhruba dva roky.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 cm3
Výkon: 114 kW (155 k) v 6 000 ot./min 
Točivý moment: 190 Nm v 1 900 – 5 500 ot./min (overboost – 240 Nm)
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Provozní hmotnost: 1 387 kg 
Maximální rychlost: 204 km/h
0-100 km/h: 8,4 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,5-5,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Základní cena modelu: 569 900 Kč (Titanium 1.0 EB 125k)
Cena testovaného kusu: 695 900 Kč (Active X 1.0 EB 155k)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
02. listopadu 2022, 05:49
4

Nastavovat vnitřní teplotu v autě na televizi mi přijde neskutečně dementní.. Tak samo jako dotyková tlačítka u VW..

Už mě docela začíná otravovat, že si musím přes obrazovku zapínat vyhřívaný volant, když teploty klesnou pod 13°C. Přitom mám na volantu tolik zbytečných tlačítek, které jsem nikdy nepoužil..

Litrový tříválec a dvě koncovky výfuku, bo marketing...Proč tam nedali 2.0 či 2.3? Obecně, vás tyhle marketingové/"tuningové" záležitosti neuráží?:) Btw, vemte si celou historií Focuse. Kdy dosáhl vrcholu a pak se začal právě takovým nesmyslem, jako je montovaní televize s řadící pákou z offroadu bez manuální funkce s tříválcem ubírat do automobilového pekla, kde skončí za dva/tři roky... Smutný příběh další automobilové legendy.

reagovat
ha
hanz
02. listopadu 2022, 10:25
2

Ta obří obrazovka přes třetinu palubky je naprosto zbytečná, ta původní byla dostačující a fyzické ovládání klimatizace k nezaplacení. Chápu ale snahu ušetřit a proto ta integrace všeho do „tabletu". V Leonu nám 10" tablet a je to až, až a za jízdy to zákonitě odpoutává pozornost a je potřeba využívat hlasové ovládání.

reagovat
Pe
Petrusab
05. listopadu 2022, 12:13
0

Facelift přední masky se podle mne povedl. Ta řadící páka je taktéž plus. Nevkusný maxitablet je ovšem velké mínus. To si mohli odpustit. Proč zrušili to, co bylo chvályhodné? Funkční dobře rozmístěná tlačítka jsou nenahraditelná. Vydají za řadku rádobyužitečných asistentů řízení.

Opelfahrt
02. listopadu 2022, 10:28
0

Nevšimli jste si, jak je řešený přívod vzduchu k zadním sedadlům? A jestli má HVAC dostatečný výkon, aby se to vzadu nemlžilo? Díval jsem se na Focus ST a na zadní straně středového tunelu jsem nenašel žádné výdechy, tak mě to dost zklamalo.

reagovat
HeavySmoker
02. listopadu 2022, 10:49
0

Neviem ako Focus, ale niekedy sú výduchy klimatizácie pod prednými sedadlami na podlahe.

Opelfahrt
02. listopadu 2022, 10:57
-1

Ano, myslím, že u Vectry C jsem měl kombinaci obou, i na podlaze pod sedadly i na tunelu. Vzadu byly dvě lampičky, možnost stahovacích clon na oknech, dokonce zadní sluneční rolo u sedanu. Vím, je to staromódní :-) Prostě se počítalo s tím, že tam bude někdo sedět.
Což bych teda u Focusu kombi očekával taky a zvlášť když bych si koupil jedinou normální verzi s motorem (ST) za dost peněz.

Jimi
02. listopadu 2022, 12:27
0

Ještě se dávají od určité třídy taky do B-sloupků (např. Volvo). Ale u nižší střední se to většinou láme, zda vůbec budou výduchy vzadu. Pod předními sedačkami to mají skoro všechny auta bez rozdílu třídy.

To
Tommas
09. listopadu 2022, 14:27
0

Ač Ford moc nemusím a minimálně tneto Focus Active před faceliftem bylo, minimálně v interiéru, strašně nekvalitně sestavené auto, tak musím říct, že facelift tomu prospěl. A cena v dnešní době vypadá taky celkem příjemně. Škoda, že Ford nedává tu možnost té výkonější motorizace, jde vidět, že prioritou se už u nich asi stává jiný pohon. :/

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Camaro  1998
Chevrolet Camaro

1998 rok výroby
203 koní výkon
3 791 ccm objem