Možná se to nezdá, ale Fiat Grande Panda ve skutečnosti patří mezi ty vůbec nejdůležitější novinky tohoto roku. Představuje totiž začátek modelové ofenzivy, kterou si pro nás značka Fiat připravila. Ještě letos bychom se měli dočkat jedné významné novinky, v příštím roce by to potom měly být hned dva další zcela nové modely. A už to samo o sobě je velmi důležitá zpráva.
Fiat na našem trhu působí od nepaměti. Značka vždy představovala svěží a přitom racionální přístup k otázkám motorismu. Fiaty se snaží být jednoduchými a dostupnými vozy, přesto nikdy nezapomínají na italský smysl pro krásu a design a ani na nějaké ty emoce. I vcelku obyčejný motor tak v podání italské značky vždy uměl chytit za srdíčko svým nadšením pro věc.
V posledních letech jsme však byli svědky vyklízení pozic. Fiat mizí z našich silnic, prakticky tu zůstal jen roztomilý retro-model Fiat 500 a stále úspěšná, ale již stárnoucí Panda. Skoro by se až mohlo zdát, že Fiat postupně zavírá krám a slavná značka se s námi pomalu loučí. Přitom realita je vlastně trochu jiná, pro nás možná až překvapivá.
Fiat se v posledních letech zaměřil na mimoevropské trhy. Přestože nám připadá, že značka už jen skromně přežívá, z globálního hlediska je právě Fiat co do počtu prodejů nejsilnějším brandem celé obří skupiny Stellantis. Jižní Ameriku prakticky ovládá a i na dalších trzích má stále silnou pozici. Nyní nastal čas vrátit se i na starý kontinent. Konečně!
Proto jsme se vydali na českou premiéru modelu Grande Panda plni očekávání. Tohle auto by mělo vrátit na trh to, co nám tu chybí – kompaktní chytré a dostupné auto, které dokáže rozhýbat emoce, potěšit svou přívětivostí i radostí do života.
Novinka tak trochu klame tělem. Fiat se rozhodl oživit principy původního modelu Panda, o kterém jsme si tu před časem povídali. Je tu její přísná hranatost karoserie a několik odkazů na původní model od malého autíčka zalitého do přístrojové desky po různé drobné detaily a materiály. Ve skutečnosti se tu ale vlastně nedíváme na novou Pandu. Ta stávající totiž prošla modernizací a pod jménem Pandina zůstává v prodeji. Její výroba je potvrzená do roku 2029.
Grande Panda tak není nástupcem současné Pandy. Novinka je o něco větší a tak navazuje spíše na řadu Uno resp. Punto. A to je segment, kde nám (nebo tedy aspoň mě osobně určitě) Fiat v posledních letech opravdu chybí. Co je ale důležité – na rozdíl od jiných značek se Fiat chce držet maximální jednoduchosti. Tady nečekejte žádné LED Matrix světlomety ani jiné složitosti, Grande Panda má být veselá, hravá, sympatická, ale i chytrá a praktická, přitom jednoduchá.
Novinka přichází ve třech základních provedeních. Jako první se nám představuje plně elektrická verze a mild-hybrid, ty by na podzim mělo doplnit provedení se spalovacím motorem bez elektrifikace a s manuální převodovkou. Pro Grande Pandu tak zůstává možnost volby. A to je skvělá zpráva. Další dobré zprávy přináší ceník. Zatím jsou známy ceny elektrifikovaných verzí, kde mild-hybrid začíná na slušných 459.900 korunách, elektrická verze potom na 589.900 korunách. To je na dnešním trhu velmi slušná nabídka, přitom je jasné, že základní benzínové provedení s manuální převodovkou srazí cenu ještě podstatně níže.
Ale dost už suché teorie, pojďme se na novou Grande Pandu konečně podívat. V duchu současných trendů je Grande Panda tak trochu na pomezí kompaktního hatchbacku a crossoveru. To skvěle zapadá do historie modelu, však provedení 4x4 je s modelem Panda spojeno od jeho počátků. Přísně hranatá karoserie působí svěže a neotřele. Přídi dominuje maska s pixelovým designem, všude se objevují loga Fiatu. Jméno Panda se potom objevuje i v prolisech dveří. Fiat tvrdí, že ony nápisy vyražené do karoserie jsou odkazem na italskou tradici sýrařů, kteří své značky také vyráží do bochníků parmezánu. Nevím, v tom se nevyznám, ale vypadá to skvěle.
A když už jsem zmínil logo Fiatu – značka se vrací zpět k jeho zjednodužené verzi, což je skvěle ztvárněno na C-sloupku karoserie, kde nápis Fiat přechází do jednoduchých čtyř šikmých čar jen podle toho, z jakého úhlu se na tento panel podíváte. Tohle jsou prostě ty legrácky, které k Fiatu patří.
Zvenku je tedy Grande Panda svěží a nápaditá, to ale není nic proti interiéru. Zástupci značky během prezentace zmiňovali několikrát důraz na jednoduchost, Grande Panda zkrátka má být dostupná a přímočará. Italové tu ale jasně ukazují, že jednoduché a dostupné nemusí nutně znamenat ošklivé a nudné.
Předně jsou tu barvy. Velká část interiéru je vyrobena z plastu (pochopitelně udržitelného a recyklovaného) probarveného do modré barvy. V kontrastu s modrou jsou tu potom ostře žluté detaily. A do toho všeho se promítají dva odkazy na minulost modelu. Celkový tvar palubní desky s poličkou před spolujezdcem skutečně trochu připomíná původní auta z osmdesátých let, ovály lemující displeje či prostor okolo voliče převodovky potom odkazují na Lingotto, původní továrnu Fiatu v italském Turíně s testovacím oválem na střeše.
Přístrojový štít je v duchu současnosti samozřejmě již plně digitální, opět tu ale máme princip jednoduchosti – obrazovka před řidičem je zcela oddělena od radiomapy, tady jsou skutečně jen základní informace o jízdě a nic navíc. Vedle je potom samostatný středový displej, který se stará o zrcadlení mobilního telefonu, audiosystém a takové ty věci. Pro ovládání klimatizace tu stále zůstává dedikovaný panel fyzických přepínačů – ať už se rozhodnete pro základní systém či plně automatickou klimatizaci.
Dostal jsem na krátkou chvíli klíč od červeného elektrického kousku. Pojďme se tedy projet. Když píšu klíč, myslím opravdu klíč. Grande Panda disponuje klasickým vystřelovacím klíčem. U elektromobilu je to nezvyk, protože elektromobil pochopitelně na otočení klíče ve spínací skříňce nereaguje zvukem startujícího motoru, ale když jednoduchost, tak jednoduchost.
Pod kapotou máme elektromotor o výkonu 113 koní, který nás díky baterii o kapacitě 44 kWh nechá drndat asi 320 kilometrů. Doplnit energii potom lze na rychle DC nabíječce výkonem až 100 kW nebo běžnou AC nabíječkou, kde je rychlost nabíjení 7 kW popř. s volitelnou výkonnější verzí až 11 kW. Pro městské auto plně postačující parametry.
Skvělým nápadem je tu nabíjecí AC kabel ukrytý v masce Grande Pandy. K dispozici je zatím pouze pro základní 7 kW nabíjení, tohle je ale geniální věc. Už žádné motání špinavého kabelu, žádný prostor v kufru okupovaný kabeláží. Proč tohle není už dávno standard?
My ale máme nabito, takže můžeme vyrazit. Po zařazení D je autíčko tiše a svižně dává do pohybu. Řízení je lehounké a díky skvělému rejdu se Grande Panda otočí na pětníku. Dohromady s kompaktními rozměry (auto se stále na délku vejde do čtyř metrů) je tak pro městskou džungli dokonale připravená.
Na nějaké zevrubnější posouzení všech vlastností Grande Pandy si musíme počkat až do plnohodnotného redakčního testu, dnes si ale máme říci nějaké první dojmy a tady tedy jsou: Fiat Grande Panda je nesmírně přívětivé auto. Je to jednoduché přímočaré městské vozítko, ale necítíte se tu nijak ošizeni. Právě naopak, v (překvapivě prostorné) kabině Pandy je mi prostě dobře. Venku je horký letní den, stáhnu si okýnko, loket si položím na hranu dveří, pustím si nějakou dobrou letní muziku a je mi skvěle. Ten nápaditý barevný interiér je veselé místo, kam se budeme rádi vracet. A přesně tohle je to kouzlo, které umí Fiat nejlépe.
Ronoath
29. 6. 2025, 09:13 2 reagovatSe slzou v oku vzpomínám na modré rodinné Punto 2 a říkám: konečně barevné interiéry! Jak já nemám rád dnešní ponuré, rádoby sportovní černé vnitřky aut.
Teď ještě prosím reinkarnaci Fiatu Bravo, klidně s šedivým vnitřkem a v třidvířku. A když bude pod kapotou Stellantisí 1.6 s manuálem, jdu pro něj:-D
afro-r1
29. 6. 2025, 19:27 01,6 s hybridem byva jen v nejreprezentativnejsich koncernovych korabech. Panda nejspis dostane 1,2 a bude rada.
ransom
29. 6. 2025, 21:57 2Mně se třeba ta strakatost a exploze tvarů nelíbí. Ne že by mi vadilo vidět to na ulici (jako tady někteří soptí nad vším, co není podle nich). Naopak, pokochám se rád. Jenom bych si to rozhodně nevybral. Ovšem je dobře, že si vybere jinej, to každopádně.
rock
1. 7. 2025, 05:50 2Ransom
Souhlas. Asi mi prosvětlí den, když to někde ve městě potkám a vůbec by mi nevadilo, kdyby mne tímhle svezla hezká pětadvacetiletá kolegyňka (kdybych teda v práci nějakou hezkou pětadvacetiletou kolegyňku měl), ale svoje peníze bych za to nedal.
Ale -narozdíl od některých jiných pokusů- jsem rád, že to existuje.
Initial C
29. 6. 2025, 16:07 0 reagovatMoje prvni auto bylo Uno a toto se zda byt dustojny nastupce.
martin_100
29. 6. 2025, 23:11 0 reagovatMě se to líbí. Je dost možný, že si to za ňákých 20 let koupim když tu ještě budu.
Namaste
30. 6. 2025, 09:16 0 reagovatprajem im uspech... vo vseobecnosti Fiaty su mimoriadne podcenovane auta, na druhej strane si za to mozu aj sami, ze vsetko stavali na 500ke... napriklad 500xl je extremna ohyzdnost...
Peťas
30. 6. 2025, 13:58 0 reagovatSlusna konkurence pro hyundai inster
Sato
1. 7. 2025, 09:56 1 reagovatFiaty nezmyzli len v CR, Ani v Itálii ich uz moc nevidno, sem tam panda, 500ka, podozrivo casto Y, no z celkoveho poctu aut to bolo male percento. Tipo som snad ani nevidel, to skorej Bravo sem tam, Alfy tiez len jednotky kusov, skoro ako tu.