logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkářova garáž

Fiat Coupé: Komiksový hrdina

V redakční garáži jsem zaparkoval dvacet let starý Fiat a všem tvrdím, že nákup toho vozu byl skvělý nápad. Proč si kolegové klepou na čelo?

Není tomu tak dávno, co jsem se shodou okolností náhle ocitl bez použitelného automobilu. Taková situace pro mě není dlouhodobě udržitelná a tedy jsem začal pátrat, čím zaplnit vzniklou mezeru.. V mé situaci bylo logické, že jsem hledal automobil sice levný, ale odolný a spolehlivý, protože od toho záložní auto je. Mé kolegy v redakci přesto příliš nepřekvapilo, když jsem si po krátkém vybírání přivezl dvacet let starý Fiat. Už mě znají…

Fiat Coupé byl již delší čas jedním z aut, po kterých jsem pokukoval. A když jsem měl záminku, rozhodnutí padlo poměrně rychle. Co jsem si to tedy vlastně pořídil? Fiat Coupé je malý sportovní vůz vyráběný mezi lety 1993 a 2000. Základ tvoří platforma rodinného hatchbacku Fiat Tipo z osmdesátých let, poháněná je tedy přední náprava typu McPherson, vzadu je jednoduchá náprava s vlečnými rameny. Pod kapotou mého Coupé se nachází nejmenší z nabízených motorů, zážehová 1.8 16v o výkonu 96kW, spřažená s pětistupňovou manuální převodovkou.

Výbava byla ve své době poměrně štědrá, je tu klimatizace, elektricky ovládaná okna i zrcátka, centrální zamykání či klimatizace – ale tím už dnes také Fiat nikoho nedojme. Stejně tak tvrdé plasty a ne úplně bytelně působící výplně dveří nebudí salvy nadšení. Takže sečteno a podtrženo – nic moc, že? 

Právě naopak, to auto je skvělé. Především je to kupé. Myšlenka ostrých hatchbacků je sice zajímavá, ale já nechci Golfa s většími koly a výfukem, já chci opravdový malý sporťáček. A Fiat je nad to velmi krásné kupé. Design karoserie vytvořil Chris Bangle a podle mě se mu mimořádně povedl. Zdánlivá jednoduchost tvarů doplněná o detaily jako víčko nádrže - to všechno dohromady vytváří objekt, jaký na parkovišti nemá obdoby. A uvnitř show pokračuje. Pás lakovaného kovu hrdě nese logo studia Pininfarina, které stojí nejen za návrhem interiéru, ale i za výrobou celého vozu. Pozice za volantem je velmi italská, ale jaká jiná by měla být, že? Kabina je překvapivě prostorná, zadní sedačky lze skutečně použít a dokonce zbylo i místo na zavazadla.

No dobrá, design se prostě povedl, ale má-li auto uspět jako sporťák, nemůže zůstat jen u líbivých tvarů. A podvozek z Fiatu Tipo opravdu neslibuje mnoho. A nyní přichází největší překvapení – ono to přesto funguje. Podvozek je totiž poměrně dobře vymyšlený. Například zadní náprava sice používá jednoduchá vlečná ramena, ale ta jsou uložena v ložiskách, silentbloky najdeme až mezi nápravnicí a karoserií – to zvyšuje tuhost a přesnost celé nápravy. Toto v kombinaci s odlišným naladěním podvozku a lehkostí malého vozu propůjčuje Fiatu Coupé nečekaně dobré jízdní vlastnosti. Třešničkou na dortu je potom tuhé, strmé a velmi přesné řízení, které je opravdu radost ovládat. Byť má mé Coupé základní motor, jízda s ním je zábavná. Vrcholná verze s přeplňovaným dvoulitrem a systémem suplujícím samosvorný diferenciál potom dokáže svým výkonem a neurvalým přístupem k dávkování síly uspokojit i opravdu náročné letce.

Jak se tedy žije s Fiatem Coupé 16v? Optikou dnešních aut je to hrůza. Auto je hlučné, sem tam v něm něco zavrže a některé detaily nepatří k nejšťastnějším. Nevím třeba, koho napadlo dát všechny kontrolky do tenkého pásku, který není přes sloupek říení vidět, ale jestli si dotyčný myslí, že to nějak zachránil konkrolkou potkávacích světel umístěnou v rychloměru a zářící víc než dálková světla kamionu, tak se tedy plete. Stropní madlo prapodivného tvaru i materiálu připevněné k b-sloupku tak, aby se dotýkalo hlavové opěrky řidičova sedadla a nesnesitelně u toho vrzalo, je též skvělý nápad a velmi za něj tvůrci děkuji. Co je však skutečně pozoruhodné, všechno na mém dvacet let starém Fiatu funguje. Tedy fungovalo a už zase funguje. Měli jsme tu krátké období, kdy tomu tak nebylo. Ovladač sklonu světel měl totiž vylomené kolečko. Klidně jsem to mohl nechat být, protože i tak fungoval, žel bohu jsem to být nenechal. Celý ovladač jsem odborně vyměnil a všechno šlo skvěle, dokud jsem onen nový díl nepřipojil zpět do systému. Jeho konektor pravda nemá úplně jasnou správnou pozici zapojení, přesto odpálit jedním cvaknutím všechno elektrické v dosahu, to se jen tak každému nepovede. No nic, po výměně odhadem asi tak úplně všech pojistek už auto zase svítí, bliká i troubí, má duše nadšeného technika se stydí v koutě a malý chlapec ve mě se raduje z každého kilometru za volantem.

Dlouho jsem přemýšlel, jak popsat dojem, kterým na mě Fiat působí, a nepřišel jsem na nic lepšího, než že to auto je prostě kreslené. Jako by vyjelo z nějakého komiksu. Coupé též získalo přezdívku ‘Ferrari chudých’ – nemám ji rád. Zcela totiž popírá základní myšlenku, která se skrývá za tímto autem. Tento malý sympatický Fiat se netváří jako něco zběsilého či okázale luxusního. Je to milé auto, zábavné svou jednoduchostí a úpřímností. Svým komiksovým vzhledem a neurozeným původem patří do rukou řidičů, kteří se neberou příliš vážně a především – kteří si ještě nezapomněli hrát.

Všímavější z vás již jistě zaznamenali v galerii i druhé, žluté Coupé. Tento kousek s motorem 16VT již naši garáž bohužel opustil, ale vzpomínáme na něj rádi. Jeho majitelem byl před lety náš skvělý fotograf a správce systému, vůz měl své drobné neduhy (zlí jazkové tvrdí, že stěrače, které fungují jen v tom případě, že právě neprší, nejsou příliš užitečné), ale jeho veselá barva i veselé odfukování turba zaručeně zvedaly náladu všem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Radohanno
10. 11. 2016, 08:46

Mě se líbí a mít místo a peníze je to jedno z mého výběru aut co bych chtěl..Ten turbo motor měl tuším 220 koní??? Už si to nepamatuju...exteriér i interiér jsou nadčasové...

0
JP
10. 11. 2016, 09:16

16v Turbo (čtyřválec od Lancie) měl 190 koní, pofaceliftovej pětiválec 20v Turbo 220 koní. Obecně se řiká, že 20v Turbo je zdaleka to nejlepší co do Coupé dávali (ohledně zátahu a zvuku není sporu), ale když jsem to auto měl a jezdil na srazy, přišlo mi že do 20v Turbo všichni pořád cpali peníze horem dolem, zatímco starší čtyřválce měly "jen" problém s nízkým tlakem oleje, tuším v případě kdy začaly téct ostřiky pístů... když někdo dlouho ignoroval žadonící budík tlaku oleje, tak se to zadřelo, ale jinak ten motor fungoval skvěle a za pár drobnejch, přičemž zase o tolik hůř proti pětiválci nejel. Sám jsem s nim za těch 6 let neměl problém.

1 reagovat
Pochtli
10. 11. 2016, 08:50

Ještě že se každému líbí něco jiného. Asi tu budu za kacíře, ale mně se tohle kupéčko nikdy moc nelíbilo, hlavně kvůli těm divným linkám nad koly.

0
piwel
10. 11. 2016, 09:57

to zas bude keců že Miáťákům se nic jiného než Miata nelíbí :D ale sdílím tvůj názor...

0
Pochtli
10. 11. 2016, 18:44

Hehe :D Náhodou, mě se líbí aut, ale tohle to hold není..

0
PeterLuk
10. 11. 2016, 19:24

Priznám sa - práve tie linky a trošku tuziongovo vyzerajúce zadné svetlá kazia aj môj dojem, ale stále ho mám rád. Ten predok a interiér vyzerá proste super!

0
JP
11. 11. 2016, 09:57

Mě Coupé taky připadalo trochu podivný, nejvíc asi tím "klínkem" co tvoří přední mlhovky a mřížka, ale jakmile jsem si ho koupil a pořádně ho "nakoukal", tak to pominulo a i když už ho 5 let nemam, pořád je to pro mě srdcovka. Akorát jsem kromě tohohle modrýho na Kafe&Kárách hodně dlouho neviděl žádnej pěknej kus, skoro všechno jsou to zašlý popelnice před smrtí, nebo je to nepříčetně votuněný nějakym prasetem (to žlutý na fotkách je tak maximum toho co snesu - LE plasty a kola z 20VT Plus jsou OK, z těch lakovanejch světel už vidim trochu zarudle :D).

1 reagovat
unnamed
10. 11. 2016, 08:57

Konečne ste mi urobili radost :D o clanok o FC som prosil asi pred 2 ci 3 rokmi, takze dakujem :)
Ale je par veci co by som k tomu dodal. Ako majitel FC 20v 108kw, zaroven sa priznavam ze 1,8 som nesoferoval, musim priznat ze velka cast toho co si povedal je pravda .. s podvozkom som si tiez nebol velmi isty, no bol som prekvapeny. samozrejme je vacsina vahy na prednej naprave, ale vyhodou tohoto podvozku je istota stopy vo vysokych rychlostiach, takze z mojich skusenosti to auto nieje akurat do velmi uzkych zataciek. vo vyssejrychlosti uz ustreluje zadok. obrovska vyhoda riadenia je v tom, ze to iste riadenie je v alfe gtv. dalsia vyhoda tohoto auta ze pomerne vela dielov sa zdiela s inymi autami, a hlavne motorove diely sa medzi sebou daju zamienat v niektorych pripadoch. s vyplnami dveri mas svatu pravdu :D a dalej trpia predne sedacky na odklapanie .. casom povolia a potom vydavaju divne zvuky. poloha za volantom je trosicka divna ale cele to auto je pomerne dost komfortne a sedacky pohodlne takze je to o zvyku .. co mi asi najviac vadi je usporiadanie pedalov.. tu niekto velmi nerozmyslal .. ale zase je to o zvyku. osobne povazujem za najlepsie motorizacie atmosfericke 5valce .. verzia 108kw a 113kw rozdiel je v tom ze 113kw je novsi motor s elektronicky ovladanou klapkou a variabilnou dlzkou sania. 108 kw postrada tieto nove vymozenosti co povazujem za obrovsku vyhodu .. protoze chipom z anglickeho fora majitelov fiatov coupe za 45 libier si zo 108kw urobite 113kw verziu, ktora nema vyrazny prepad vykonu medzi 3000-4000 ot. a max. vykon sa posunie na 6700ot. a omezovac myslim na 7300 ot. navyse 113kw ma komplikovanu riadiacu jednotku. takze za mna 108kw verzia je, jednoduchsia a hlavne sa da velmi jednoducho upravit vykon. 5valec ci atmo alebo turbo, maju obrovksy charakter, ktory rastie s konskymi silami :D ale 20vt je uz velmi draha zalezitost. Za mna, kupujte coupe a starajte sa o ne!!! Bolo ich vyrobenych 75000 kusov. viac uz ich nebude a je to uzasne auto za par korun, je talianske, je krasne, ma charakter, a so spravnymi upravami je to aj zabavne auto s ktorym zazijete kopec zazitkov :)

0 reagovat
Venca K.
10. 11. 2016, 09:04

Až mě Váš článek trochu dojal. Před lety jsem měl téměř identický kousek - stejná barva, kola, motorizace - jen bez stěrače zadního okna (už z výroby - popravdě těžko říct proč ho tam začali montovat, dozadu stejně nic přes víko kufru a ohnuté sklo nevidíme) a s ostřikovači světel na kapotě (za což jsem byl často terčem posměchu od klubáků -prý "co to máš za bradavky" :-D ). Jezdil jsem s ním 6 let a zážitky byly super. Jezdilo se na srazy, klub coupéčkářů taky super - samý fajn lidi. Myslím, že kdo tohle auto neměl, nemůže článek úplně docenit - tohle auto je potřeba mít, aby člověk pochopil. Přeji hodně najetých kilometrů a variátoru s proměným časováním ventilů zdar!

0 reagovat
Caddy
10. 11. 2016, 09:13

Tohle auto bylo vždy zvláštní a vybočovalo ze všech škatulek. Už v dobách, kdy bylo nové, jsme a tátou mudrovali, že Fiat udělal sportovní coupé, kam se ovšem vejdou lidé a zavazadla jako do normálního auta. Ten design a linky nad koly se mi právě líbí, jediné, co mi moc není po chuti, jsou ta zadní světla... a samozřejmě je divné, že to má přední náhon, což je ještě větší krutihlav u Barchetty...
A tenhle má očividně dvě klimatizace ;)

0
piwel
10. 11. 2016, 09:57

jestli tím autor nemyslel dvouzónovou klimu :)

0 reagovat
beastar
10. 11. 2016, 11:57

To auto bylo na poměry Fiatu provedené velmi pěkně. Interiér s linkou působí i dnes minimálně zajímavě a z venku vypadá pořád celkem moderně takže mě se líbí a navíc dneska za cenu která je vskutku lidová. Mám pocit že Tipo bylo auto roku tak to vlastně má podvozek ze super kary ;)

0 reagovat
jawor
10. 11. 2016, 14:56

Pro Fiata Coupe mám slabost. V roce 2004 jsem vlastnil jedno červený Coupe 20VT (rok 98) a byl jsem s ním naprosto spokojenej. I přesto, že jsem tehdy jezdil ročně asi 30-40tkm, jsem ho používal na denní ježdění. To auto umělo jezdit dálky klidně za 7,5l/100 km a zvuk a zátah to mělo famózní. Po něm jsem se vrátil k BMW. Koupil jsem si e46 328 a to bylo pro mě takový malý sklamání. To auto bylo ve všech směrech téměř dokonalý, ale radost jsem z něj neměl takovou jako z Fiata. Fiat Coupe 20VT je taky jediný auto, u kterého mě mrzí, že jsem jej prodal...

0 reagovat
krab
10. 11. 2016, 14:57

Moc fajn! Rád si počtu o těchto hrdinech minulosti z 90tých let. Fiat Coupe stylizovaný od Pininfariny se mi taky vždycky libil. Hlavně ten "kovový" pás v barvě karoserie v interiéru. To byl moc povedený design.

A toto auto krásně zapadá do vzácné kategorie zajímavých a velmi levných Coupe na pořízení v dnešní době. Zůstala jich hrstka, vlastně mám v hlavě pouze tři a všechny stylizované Pininfarinou.
1. Fiat Coupe
2. Alfa GTV
3. Peugeot 406 Coupe

Všechny tyhle vozy měli bohužel osudem nalinkováno použít konvenční podvozkou a pohonou platformu z vozů nižší střední / střední trídy od svých výrobců a zkrátka tím pádem I pohon předních kol.

Zajímalo by mě víc o "zábavnosti" jízdních vlastností. Nikdy jsem v tom nejel ale ten design mě láká. Zrovna tak a to ještě víc mě lákají I ty ostatní dvě auta, především GTV ve variantě s 3.0V6 (Busso)

0
krab
10. 11. 2016, 15:06

Abych nešířil bludy : ten design Pininfarina se týkal interiéru. Jak uvádí autor, stylizace karoserie má na svědomí Chris Bangle a STILO Fiat centrum.

0 reagovat
Adis
10. 11. 2016, 15:11

Krásnej nepotuzenej stav! Kolik stál cca? já koukám na 16vt za 79 :)

0 reagovat
VFD
10. 11. 2016, 16:10

Jako majitele jednoho Coupečka 1,8 mě článek potěšil.
Se vším, co je v článku souhlasím. Když je sedačka moc vzadu, dotýká se madla, které zatím sna nikdo nepoužil. Kontrolka světel svítí možná víc než světla samotná... A co mě štve, jsou u této motorizace jen 15" kola v TP, ale to se snad brzy změní :)
Ale po těchto drobnostech jsou tu klady. Celkem točivá 1,8 je prý nejepší motor v Coupe co se týče poměru cena a náklady/výkon a zábava. Silnějí verze jsem neřídil, tak to nemohu porovnat. Ale právě ta cena a snesitelné provozní náklady zajistily to, že jsem se mohl i já stát jeho majitelem.
A v čem na Coupé nemá nic, je design. Spojení Chris Bangle a Pininfarina se podařilo na výbornou a zaručuje to, že se snad nedá splést s jiným autem. Všechny ty tvary spolu úžasně ladí a naživo vypadá podle mě mnohem lépe než z fotek.
Prostornost mě také velmi překvapila. Dozadu se opravdu vejdou dva lidé (pokud tedy nemají 2 metry) a do kufru se toho také vejde nečekaně hodně.
A to vše za opravdu nízkou cenu.
Zatím Coupé nemám moc dlouho, ale už je mi jasné, za co bych mojí 1,8 možná časem vyměnil – za 20VT. To auto jsem si opravdu zalíbil a ani jednou jsem jeho koupě nelitoval.
Škoda, že tak jedinečného auta se od Fiatu asi už nedočkáme.

0 reagovat
Nezn.uživatel
10. 11. 2016, 18:37

Když bylo tohle auto nový, tak se mi vůbec nelíbilo. Bylo tam na můj vkus až moc podivných tvarů a jejich kombinací, ale kupodivu teď po letech mi připadá docela sympatický. Nikdy jsem v tom nejel, ale počítám, že to nemusí být špatný svezení. Jen je škoda toho náhonu na předek. Jako zadokolka by to bylo mnohem zajímavější, ale taky by jich do dneška nejspíš přežilo mnohem míň.

0 reagovat
PeterLuk
10. 11. 2016, 19:23

Konečne! Toto auto tu naozaj chábalo, dlho to suplovalo fórum, tak som mimoriadne rád, že ste o ňom niečo napísali. A chálim fotky toho modrého auta, sú parádne, rovnako ako veľká galéria. Ako nemám rád Bangle, zato čo spravil BMW, tak toto auto podľa mňa vyzerá mimoriadne nadčasovo.

0
HerrHobler
15. 11. 2016, 22:50

Bangle nic špatnýho neudělal!
Je to genius/vizionář a M5 E60 je nejúžasnější pětkovej Bawor a jako auto vůbec. Howgh :D

0
PeterLuk
15. 11. 2016, 23:53

Naopak. Tie mihálnice sú otrasné. Zadné svetlá detto. Ale sto ľudí, sto chutí :D

0 reagovat
Ryšavka
11. 11. 2016, 07:06

Jako dlouhletý majitel coupátek většinou turbo verzí a momentálně nejvyšší třídy a to 20vt LE s cca 350hp, můžu jen souhlasit s tím ,že článek potěšil a gratuluju k sehnání krásného kousku. Dále bych rád poukázal pro příznivce těchto vozů , že na facebooku máme i svoje stránky a to fiatcoupe.cz

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte