Dnešní povídání o malém Fiatu začneme trochu netradičně zcela mimo zpevněné cesty. Ale jinak to ani nejde, dnes musíme začít na hladině italských jezer. Fiat připravil celou plejádu různých speciálních edic svého maličkého modelu 500, jedna z nich však vyniká nad všemi ostatními. A díky našemu čtenáři a kamarádovi Emilovi se dnes projedeme právě tímhle maličkým fiátkem. Dámy a pánové, představujeme vám Fiat 500 Riva.
Začněme ale na té vodní hladině. Pietro Riva založil svou malou loděnici v roce 1842. Tenhle rodinný podnik stavěl čluny a stavěl je dobře. Řemeslo se předávalo z generace na generaci, až se podniku ujal Carlo Riva. Až do jeho příchodu to byla jen jedna z mnoha loděnic, co stavěla čluny. Italské pobřeží je dlouhé a malých loděk není nikdy dost. V padesátých letech minulého století se ale něco změnilo. Přišla Riva Tritone.
Tritone nebyla jen tak nějaká loď. Tento rychlý člun byl postaven se skromným cílem – stát se nejlepší lodí svého druhu na celém světě. A tady nezbývá, než Carlu Rivovi přiznat úspěch. Loď kombinující výkon s italskou estetikou prostě neměla konkurenci. Dokonalé linie vytvořené z krásně zpracovaného mahagonu doplňovala síla motorů. Riva používal různé pohonné jednotky dle přání zákazníka, Tritone tak poháněly motory Chrysler či Cadillac o výkonu až 600 koní.
Tritone otevřel loděnici Riva dveře do světa. Však si jeden kus objednal i sám monacký kníže Rainier III. Vstup na světové trhy byl nutný, luxusu (a cenám), který začala Riva nabízet, se Itálie stala malá. Riva se etablovala na luxusní značku světového významu podobně jako třeba Ferrari či Lamborghini. Ostatně lodě Riva svou cenovkou již přeskočily výrobky zmíněných automobilek.
Tritonů bylo vyrobeno něco přes 250, v šedesátých letech přichází nový model. Konstrukčně vychází z trupu Tritone, standardně však jej již pohání dvojice motorů. Trup osm metrů dlouhé lodi zůstává vyrobený z mahagonu, design je lehce modernizován. Právě se zrodila legenda, nejlepší člun všech dob. Tohle je Riva Aquarama.
Loď, kterou jste si mohli objednat i s dvojicí dvanáctiválců Lamborghini, se stala hvězdou. Objevila se v bondovkách, objednávky podepisovaly hvězdy stříbrného plátna a ve filmu The Perfect Roadtrip jí Jeremy Clarkson popsal jako prostě tu nejhezčí věc, jaká kdy byla vyrobena. Jasně, Clarkson má tendence přehánět, ale tady s ním asi nelze, než souhlasit. Riva Aquarama je nejhezčí věc, která kdy byla vyrobena.
Aquarama zůstala ve výrobě až do konce osmdesátých let, kdy ji vystřídaly novější typy. Loděnice Riva dnes nabízí modely Iseo a Aquariva coby moderní nástupce Aquaramy. V duchu moderní doby můžete mít i El-Iseo, první plně elektrickou Rivu. Nebo některou z větších lodí.
Tak, teď už víte o značce Riva to nejdůležitější, takže se můžeme konečně vrhnout na toho malého fiátka. Za základ téhle specialitky posloužil dobře známý retromodel Fiat 500. Tohle veselé autíčko se světu ukázalo v roce 2007 jako odkaz ikonického lidového Fiatu. A byla to trefa do černého. Retro design táhne a malá pětistovka byla postavena naprosto brilantně. Jednoduchá technika z Fiatu Panda, stylový design karoserie a prostě dokonalý interiér. To auto je tak skvělé, že tu s námi vydrželo až do loňského roku s minimálními úpravami. Ono prostě nebylo co měnit.
Jediná alespoň trochu znatelná modernizace proběhla v roce 2016. Autíčko dostalo maličko pozměněné světlomety, modernější palubní systém, jinak ale vlastně zůstalo stejné. A právě s touto modernizací přichází na scénu i edice Riva vyráběná ve spolupráci se slavnou loděnicí.
Po technické stránce se jedná o úplně obyčejný Fiat 500. Tady nenajdete žádné speciální naladění, žádné dva dvanáctiválce Lamborghini. Pod kapotou tu vlastně máme obyčejný čtyřváleček 1,2 litru bez přeplňování. Výkon necelých 70 koní, manuální pětistupňová převodovka, nic složitého v tom nehledejte. Ale proč taky. Tohle auto je o úplně jiném zážitku.
Když Emil hledal svou pětistovku, šel na to se správnými prioritami. Základem je edice Riva. To je bez debat. A už to není lehký úkol, Fiat sice vyráběl svůj retromodel po milionech, edice Riva však vzniklo o poznání méně. Jenže co by to bylo za maličkou silniční jachtu, kdyby měla obyčejnou plechovou střechu? Tedy máme tu bod číslo dva, potřebujeme kabriolet. A nakonec bod číslo tři – musíte mít verzi s příplatkovým volantem s dřevěnou vsádkou. To prostě musíte!
Asi už chápete, že takových aut není na trhu právě mnoho. O to větší radost jsem měl, když jsem si mohl tento krásný kousek na chvíli vypůjčit. Ne, vážně to není rychlé auto, ale na tom vůbec nezáleží. Typický posaz “jako na židli”, jaký známe ze všech pětistovek, tu najednou je něčím jiným.
Stále je to pětistovka, tedy nečekejte pocit z opulentní paluby rychlého člunu. O to tady totiž vůbec nejde. Fiat 500 má svůj milý humor, svou lehkost bytí. A tahle pětistovka ji dotahuje do naprosté dokonalosti. Stejně jako Abarth není opravdový hothatch, ale spíše takovou veselou hrou na sporťák, i Riva je takovou veselou hrou na luxus opulentních sídel na Lago d’Iseo či Lago di Garda.
Ovšem to neznamená, že by tu bylo něco “jen jako”. Riva dodala Fiatu obložení palubní desky z toho nejkrásnějšího kusu mahagonu, jaký snad v autě můžete mít. Jop, tohle není žádná imitace, v tomto fiátku je opravdu metrový kus lakovaného leštěného mahagonu s drobnou javorovou intarzí.
I exteriér je pro verzi Riva specifický. Vyznačuje se speciálním designem kol s jemnými paprsky, modrým lakem Sera Blue a drobounkou dvojitou akvamarínovou linkou táhnoucí se po bocích karoserie. Logo Fiatu 500 na boční liště je potom vyvedeno opět v mahagonu.
A jak to všechno funguje dohromady? Prostě skvěle! Tohle je konstrukční řešení dobré nálady na třech a půl metrech. Stačí stáhnout plátěný díl střechy vzad, pustit si nějakou dobrou italskou muziku a vyrazit. Malý motůrek se nechá vesele vytáčet a fiátek vyráží vstříc dobrodružstvím. A všude tam, kam přijede, vykouzlí úsměvy na rtech. Tahle věc je prostě dokonalá. Od myšlenky po provedení.
Já vím, tohle nebyl úplně normální test. Neřekli jsme vám, kolik litrů se vejde do zavazadelníku a jak skvěle se ovládá radiomapa. Jenže jaké auto, takový test. A tohle rozhodně není normální auto. Jsem vážně vděčný, že jsem si tuhle specialitku mohl vyzkoušet. Při počtu, v jakém Fiat edici Riva vyrobil, to rozhodně není příležitost, která se naskytne každý den.
Vzácnější snad je už jen Abarth 695 Rivale, tedy Rivou upravený Abarth. Dostat se za volant i takového kousku, to už by ten den snad ani nemohl být lepší. A víte co? Emil má ve své garáži i to Rivale. Těšte se tedy, tímhle testem zdaleka nekončíme!
Děkujeme Emilovi za zapůjčení fiátka i za den plný radosti. Pořídit si hned dva tak exotické kousky je dokonalé šílenství, ale je to šílenství naprosto pochopitelné. Víc takových!







































































rivka
14. 9. 2025, 07:55A zůstaly panu doktorovi i nějaké jaguary/rovery/range rovery na "takové to obyčejné kochání se" nebo se všech velkoobjemových anglických aristokratů zbavil aby bylo za co budovat exkluzivní sbírku 10-15-20? ;-) výjimečných fiatů 500? :-)
Skipper
14. 9. 2025, 08:46Zjistil jsem, že funguji v pětiletých obdobích, kdy střídám velká a malá auta. Nejdřive to byla Felda, pak přišly E39. Po nich Miníky. Po nich Jaguary a Range Rovery. No a teď jsou to Fiátky. Akorát se už teď děsím, co přijde pak. Jinak doma zůstal pouze XJ12, ostatní velká auta jsou pryč. No a na normální ježdění XF. A darem jsem dostal CTS :D A ještě hraji takovou hru, jaké nejlepší auto koupím za co nejmíň peněz, takže teď je doma Idea a nově i Lancia Ypsilon...
Ale aktuálně jezdíme prakticky pouze Fiátkama. Ona ta Fiva je neskutečně příjemné auto, pocit za volantem je pro mně dokonalý. Tak nějak automaticky zvolním, nespěchám, stáhnu si střechu a užívám si jízdu.
rivka
14. 9. 2025, 10:04No aspoň že tak, 2x Jag + 1 Caddy aspoň částečně zajišťují kontinuitu :) Dobrá tedy, po 5 letech se budu těšit na přehršel špica pětistovek v inzerci :-)
afro-r1
14. 9. 2025, 10:12"kus dreva" v interieru byt samozrejme nemuze, Bude to nejaky vrstveny laminat s tenkou horni vrstvou z mahagonu.
Honza Hamster Křeček
14. 9. 2025, 10:33Samozřejmě, je to dýha.
Skipper
14. 9. 2025, 10:20Ještě doplním, jak jsem se k autíčku vlastně dostal. A musím poděkovat Autíčkáři, konkrétně Honzovi. Za všechno může jeho článek z roku 2021 https://www.autickar.cz/clanek/specialni-edice-fiat-500-tisickrat-jinak/
Díky němu jsem se o existenci Rivy dozvěděl. No a pak jsem jednou narazil na tohle:
A jelikož krásné lodě miluji, tak červík v hlavě začal vrtat... No a když nastala doba pořídit si nějaké nové pˇřibližovadlo, rozhodoval jsem se v této cenové kategorii mezi R129, Maserati Quattroporte a Fiatem 500 Riva. Ano, jsem si plně vědom toho, že na této planetě nikdo nikdy nevybíral z této kombinace. Jak to dopadlo už víte. A jsem naprosto spokojený!
tomaass2
15. 9. 2025, 21:56:D Vybíral jsem auto z "R129, Quattroporte, 500 Riva" úplně slyším s hlasem Leslieho Nielsena z Bláznivý střely, to je skvělá možnost volby :D
Tukan
15. 9. 2025, 12:52Jo RIVA tu mám v hledáčku a časem bude, jen tedy chci s 2 valcem 0,9 a spojene s automatem (robot) pak to bude dokonala 500C Riva :-)
Skipper
15. 9. 2025, 14:18Hlavně rada před koupí, máš tuto kombinaci vyzkoušenou? Na té moji nejvíc oceňuji, jak je to auto jemné. Řízení na otočemí prstem, motor téměř neslyšíš, pedál spojky s minimálním odporem a přitom nemáš pocit, že šlapeš do bláta a přesné řazení. Obávám se, že kombinace Twinairu a robota by přesně tohle zabila. A k té Rivé se ta jemnost moc hodí. Na blbnutí mám právě Abartha, tam je řízení i sppjka tuhá a o motoru víš moc dobře :D
Tukan
15. 9. 2025, 17:23no ja mam 500C prave s ti 2 valcem a robotem jen ne RIVA ale běžnou základní výbavu. No mě u takových aut nebaví řadit tak ikdyz robot neni jak ZF moderní tak za mě furt lepší než ručně řadit (každy to má jinak). Jinak brzy bude právě tady na test, jsem to pujčoval Jardovi tak napíše své dojmy.
Skipper
15. 9. 2025, 17:32Super, to se moc těším! Neuděláme sraz? :D
Tukan
15. 9. 2025, 17:40Jasně , klidně mame od sebe kousek, napsal jsem ti SZ. A jak koukam jses na jaguary to ja jsem letos prodal XF 3.0 po FC a koukam prave po XJ poslednim :-) tak to mame dalsí tema
Tukan
15. 9. 2025, 17:43tak ze jak jsi nahoře psal ze je netradiční "rozhodoval jsem se v této cenové kategorii mezi R129, Maserati Quattroporte a Fiatem 500 Riva" tak to nejsi jediny :) jen tedy ja to mám přesně definované, R129 jen 500, a Quattroporte jen s ZF letos mi o den uteklo jedno luxsni modre za top cenu s ZF, no a fiata už mam jen ne RIVA :-(
sheogh
15. 9. 2025, 14:59Ja ho mam ted pujceny na 8 dni :-) Teda ne Rivu, ale Classico. Mrzi me jen ten pohon, ma to uz ten hybrid, co je i v pande a prijde me, ze klasickej twinair byl takovej bezprostrednejsi, a trosku na muj vkus dlouha spojka :-) Jinak zajimavej design ovladacich prvku a fajn mestskej poskok (zvlast tady na sardinii, nektery ulicky jsou tak akorat na to cinquecento)