Přechod od spalovacích automobilů k elektromobilům je věc, která nás v příštích desetiletích nemine. Ponechme pro dnešek stranou debatu, zda je to správná cesta. Elektromobil už má dnes své místo na trhu jisté a to ať se plány na konec spalovacích motorů v autech posunou tím či oním směrem. Elektromobil totiž už dávno není jen budoucnost, je to u přítomnost.
V rámci Evropy se čistě elektrická auta rychle derou žebříčky prodejů, mnohde předhání auta se spalovacím motorem. Ba co víc, elektromobily vedou prodeje. V roce 2023 se na prvním místě v prodejích v Evropě poprvé objevilo auto ze Spojených států a zároveň poprvé se nejprodávanější autem stal elektromobil. S 267.372 kusy neměla Tesla Model Y konkurenci, tradiční Volkswagen Golf překonala o téměř 70.000 prodaných aut. A to už něco znamená.
Onen úspěch Tesly je jistě fantastický a zaslouží si uznání, značka, která na trhu patří mezi ty nejmladší se vyšvihla na starém kontinentu na úplnou špičku. Možná namítnete, že elektromobily jsou v jednotlivých zemích masivně podporovány a tak to není úplně fér hra – a máte pravdu. Přesto je to právě Tesla, kdo konkurenci ujíždí o pořádných pár délek. Klobouk dolů.
Ale podívejme se na to i trošičku jinak. Ona Tesla Model Y je elektromobil a zákazníci v EU očividně elektromobil chtějí. Ať už proto, že jim stát dává různé výhody nebo prostě proto, že jim elektrické auto pro jejich potřeby vyhovuje. A ačkoli vnímáme Teslu jako nového hráče na trhu, jako značku, která se se staletými tradicemi evropských automobilek nemůže rovnat, když se zaměříme jen na trh s elektromobily, karta se rychle obrací. Tady je právě Tesla tím kmetem, tou tradiční a jednou z nejstarších značek, která stavěla použitelné elektromobily, když v Boleslavi ještě plácali bábovičky na písku…
A do hry vstupuje další faktor. V případě konvenčních aut se spalovacím motorem je nabídka obrovská. Když se ještě naposledy vrátíme k našemu žebříčku prodejů v EU za rok 2023, tak na pátém místě máme Opel Corsa a hned za ním následuje Peugeot 208, oba se pohybují okolo hodnoty 200.000 prodaných kusů. A to je prosím vlastně identické auto. Kdybychom jejich prodeje sečetli, sesadíme Teslu z trůnu raz dva.
A právě tohle je klíč k takovému senzačnímu úspěchu Tesly. Nemá konkurenci. Nebo abych byl přesnější – donedávna neměla konkurenci. Jistě, elektromobilů je na trhu celá řada, přesto parametrově to často byly skutečně o třídu jiná auta a bylo znát, že výrobci se s novými technologiemi teprve učí. Jak jsme se ale mohli přesvědčit například při testu nového elektrického Mini, mezigenerační pokrok je na poli elektromobilů bezprecedentní, ta auta se posouvají mílovými kroky.
Království Tesly se tak postupně zaplňuje i dalšími značkami, rodí se zcela nový trh a na něm se teprve rozdávají karty. Vůbec nezáleží, jakou pozici si kdo vydobyl na trhu aut se spalovacími motory, tady se začíná všechno do nuly. Najednou nám tu spolu soupeří značky, jejichž pole působnosti se donedávna vůbec nepřekrývalo. Na českém trhu se o stejné zákazníky přetahuje s domácí Škodou třeba značka Volvo.
A právě e-Salon 2024 v pražských Letňanech letos ukázal, co můžeme v příštích letech očekávat a kam nás elektromobilita zavede. Takže co jsme to ve výstavních halách měli možnost obdivovat?
Čína na vzestupu
Do Letňan nedorazily všechny značky zastoupené na Českém trhu, veletrhy a autosalony jsou zkrátka na ústupu a mnohé společnosti účast na takových akcích považují za ztrátu času i peněz. To se ale rozhodně nedá říci o čínských výrobcích. Značky MG, BYD, Dongfeng nebo třeba Voyah naplnily své stánky jednotlivými modely tak, že se mezi auty skoro nedalo projít.
Pro mě jako pro člověka, který už se nějakou dobu pohybuje mezi auty a dokonce si o nich drze dovolí psát články bylo hořkou pilulkou, když jsem se pohyboval po stáncích a nepoznával vůbec auta, na která jsem hleděl. I v samotných značkách mám pořád guláš, jednotlivé čínské koncerny a jejich brandy mi nic neříkají. Budu se ale muset učit, ta se na našem trhu nebudou možná objevovat, ona tu už zkrátka jsou.
A jaká auta že to jsou? Posun v kvalitě i použité technice je velký, to je třeba čínským výrobcům přiznat. Ostatně už dlouhá léta pumpují ‘západní’ značky do čínských továren své know-how a své standardy, není divu, že když už továrna umí vyrobit dokonalou sedačku nebo dveřní výplň pro značku Mercedes-Benz, dokáže na sousední lince vytvořit díl velmi podobné kvality i pro vlastní produkci.
Problémem stále zůstává invence. Vyrobit to stejně, jako to vyrábím pro Mercedes? OK, proč ne… Ale vymyslet si něco vlastního? Tady už je to složitější. Použitá technika tak často v případě hybridů kombinuje spalovací motory nakoupené třeba u Mitsubishi s vlastním hybridním systémem, jinde motory stále parametrově pokulhávají za tím, na co jsme zvyklí. I tady jde ale pokrok velmi rychle a najdou se i vozy parametrově plně srovnatelné s tím, co známe z EU.
Další bolístkou je designové ztvárnění. Čínské automobilky se snaží a hledají vlastní designový jazyk, za mě jej ale zatím nenašly. Tam, kde se čínští výrobci vydávají vlastní cestou, nedosahují elegance tvarů lahodící evropskému oku, v mnoha případech ale naopak stále frčí plagiátorství. Jednotlivé díly jako by z oka vypadly těm ze zavedených západních strojů. Na stánku Dongfeng se nám k tomu dokonce dostalo lakonického komentáře, že když už značka pro evropské či japonské výrobce nějaké díly vyrábí a má je ve svých skladech, jsou to vlastně tak nějak její díly a využít je do svých vozů je tak naprosto přirozené. Názor si udělejte sami..
Pravou ale je, že čínská auta jdou kvalitou prudce vzhůru a přestože i ceny už se nedrží tak při zemi, vůči konkurenci to stále je poměrem cena/výkon i díky opulentní výbavě zajímavá nabídka a mnozí zákazníci na ni jistě uslyší.
Evropský protiútok
Znamená to, že se čínské značky již brzy dotáhnou na úroveň těch evropských a čeští motoristé budou už brzy louskat manuály ke svým zbrusu novým vozům v mandarínštině? Nemyslím si to. Ač to tak mohlo v posledních letech trochu vypadat, ve skutečnosti ani evropský automobilový průmysl nespí.
I tady se musíme učit nová možná trochu nečekaná spojení, Ford Capri například ukrývá techniku kompletně převzatou od sousedního Volkswagenu. Mimochodem – názory na to auto se různí, pro mnohé je tu stále nepřekonaný a nepřekonatelný problém se jménem auta, protože o pětidveřový crossover by si Bodie a Doyle neopřeli ani kolo, mně se to auto ale líbí. Má krásné čisté tvary a tak akorát rozměry a já se dost těším na redakční test.
Stánek domácí Škody měl svou jasnou hvězdu – nedávno odhalený a neokoukaný Elroq. Auto bude tvořit elektrickou alternativu k menšímu SUV Karoq (slyšíte to tam, jo? Enyaq – Kodiaq, Elroq – Karoq… simply clever, hmmm…) a po technické stránce to skutečně vlastně je zkrácený Enyaq. Takové rozumné auto za rozumnější peníze, tady si myslím, že Škoda jde naprosto správným směrem. Tedy pokud si odmyslíme tu topolovou zelenou, kterou značka oživila z dob Škody Favorit a na kterou si nějak pořád nemohu zvyknout.
I stánek Volkswagenu začíná konečně vypadat tak, že značka už bere elektrifikaci konečně vážně. Nové hybridní a elektrické modely nabízí i dost zajímavé parametry a třeba ID.Buzz v provedení GTX opravdu zaujal. Pěknou sbírku dovezl na e-Salon i Opel, tady jsme si mohli prohlédnout novou Fronteru a především nový Grandland. Zkrátka bylo toho tu hodně, ostatně nejdůležitější novinky ve svém článku hezky sepsala už Viola.
Obskurnosti
Tady nechci zabýhat do velkých detailů, ale zmínit ty věci musím. Elektromobilita je zkrátka pořád celá takový jeden velký startup a láká různé menší startupy. Na e-Salonu jsme si tak mohli kromě seriózních aut prohlédnou také nekonečné množství obskurních vozítek, dodáveček, tříkolek a nesymyslů. Fantastické bylo, že mnohé z těch věcí míří cenou tam, kde už jsou skutečná dospělá elektrická auta.
Mnohé dodávky mikrododávky byly postavené na základech něčeho, co patrně v osmdesátých či devadesátých letech bylo novým levným japonským minivanem pro městský rozvoz, avšak osazené elektrickým pohonem. Kolega Jarda se úplně zamiloval do dvoumístného pidivozítka, které výrobce nabízí hned ve dvou provedeních. Základ tvoří tříkolka, za příplatek dostanete i čtvrté kolo. Výčtem všech těchto bizárů nebudeme ztrácet čas, tohle stejně nejde jan tak popsat, to se musí zažít.
Korejská ofenziva
Kdo rozhodně nezahálí, jsou Korejci. Značky Hyundai i Kia berou elektromobilitu vážně a představují jednu novinku za druhou. Daří se jim přitom držet si osobitý styl a i po technické stránce patří ke špičce. Zajímavou novinkou na stánku Kia byl model EV3. Ten svým zaměřením míří přímo na novou domácí Škodu Elroq. Možná i to se nám dovozce pokusil podprahově sdělit, když na stánku vystavil EV3 také v topolové zelené. To snad ani nemuselo být..
Značka Hyundai se pochlubila svým maličkým modelem Inster. Ten nás mimochodem překvapil obrovsky, to auto je milé, vtipné i prostorné. Je skutečně maličké, ale není odfláknuté, na test tohohle drobečka se vážně těším.
Když se ale na korejskou nabídku podíváme s odstupu, otevírá se nám tu poměrně široká škála možností od malých aut jako Inster přes třeba právě EV3 či Ioniq 5 až po opulentní EV9. Pokud ještě nedávno platilo, že když elektromobil, tak Teslu, dnes už si skutečně máme z čeho vybírat.
Hvězdy e-Salonu 2024
Možná vám tu v mém vyprávění chybí tři značky. Já si je nechal na konec, protože tohle pro mě bylo jedno z takových nemilých poselství e-Salonu a tahle trojice představuje alespoň v mých očích světlo na konci tunelu. Když jsem tak bloumal v letňanských halách, uvědomil jsem si, že mi tu něco chybí. Něco, co by bylo alespoň trochu wow. Na autosalonech jsme vždy slintali na stáncích Alfy Romeo, Porsche či Ferrari… A tady jsem si chvílemi připadal jako na veletrhu myček na nádobí, obzvlášť v té čínské sekci bylo všechno tak nějak stejné…
Lákadlem tak určitě byl model Cyberster čínského MG, kterým značka chce navázat na tradici britských sporťáků. Dává to dokonalý smysl, na tom autě alespoň po vizuální stránce není nic špatně a asi ani svezení v něm nebude úplně zlé, ale tady zkrátka očekávání předčilo realitu. Cyberster je takový celkem pohledný roadster. Nic víc od něj nečekejte.
A tak nám tu zbývají dva stánky. Tím prvním je Volvo. Já tu značku mám rád, takže jsem se na stánku Volva rád zastavil. Hlavní hvězdou tu bylo majestátní SUV EX90, na jehož vstup na trh netrpělivě čekáme. Po všech těch ‘obyčejných’ autech se tu člověk mohl posadit do skutečně prémiového interiéru a musím říci, že rozdíl to byl obrovský. Nic proti ostatním vozům, od mainstreamového vozu nikdo jemnou kůži a dokonale zpracované dřevo požadovat ani nemůže, ale po celém tom dni byla pro mě kabina EX90 skutečnou oázou klidu. Volvo má totiž perfektně zvládnuté mimo jiné i odhlučnění, takže i rej výstavních hal aspoň na chvíli utichnul. Než se na zadní sedačky uvelebila asi ta nejhlučnější rodina ze všech a já doznal, že je na čase pokračovat v exkurzi.
Tou skutečnou hvězdou stánku Volva byl ale žlutý vůz, který byl majestátní EX90 trochu zastíněn. Maličká EX30 totiž mezitím začala dobývat svět, prémiový elektromobil s výkonem seriózního sporťáku za neprémiové peníze bere evropské trhy útokem a prodejně bojuje se značkami jako VW - tohle jsme si ještě před pár lety nedokázali vůbec představit.
No a to nejlepší nakonec. Renault přivezl do Prahy svůj retro-hatchback Renault 5. A nebojte, naživo je ještě lepší, než na fotkách. Renaultu se podařilo udržet kompaktní rozměry a design je zkrátka dokonalý. To auto je retro, ale je zároveň dokonale moderní a současné. I interiér vypadá skvěle, na to auto nedokážu říct nic špatného. K vidění byla i ostrá verze od Alpine, tady už jsou mé pocity trochu rozporuplné, možná je tam té drsnosti na mě trochu moc, ale to vůbec nevadí.
Renault 5 je zkrátka radost a společně s Volvem je pro mě nadějí, že automobilový svět zůstane i po transformaci na elektrický pohon pořád zajímavým místem, které chci dál objevovat a prozkoumávat. Zpřívalu čínských značek obavu nemám. Ano, začnou se na silnicích objevovat a asi ne v malých počtech, úplně vytlačit domácí konkurenci ale nedokáží. A když už nic jiného, alespoň donutí zaběhnuté značky se trochu zamyslet a nabízet něco víc, třeba jako tu skvělou R5 či EX30 – ona ta konkurence může být vlastně i docela prospěšná…

























































































VK
17. 11. 2024, 17:29V Rakousku jsem už dva nebo tři BYD Seal VB poslední době viděl. Snad začne konkurenční tlak působit, jak na tradiční značky, tak na Teslu.
MBMB
17. 11. 2024, 17:56V těch bohatších evropských zemích už nějakou dobu řada výrobců je. K nám to akorát jako obvykle přichází s nějakým zpožděním. Takže až teď lidi v tom českém rybníčku začínají zjišťovat, co se děje.
VK
17. 11. 2024, 17:31Zrovna jmenovaný Renault 5 je příklad, jak by elektro vypadat nemělo. Přinejmenším zajímavé elektro.
Předohrab.
mariov8
18. 11. 2024, 15:41Musím teda ze své osobní zkušenosti říct, že pohon zadních kol je i u elektra šíleně cítit. Jak přední náprava má na starosti pouze řízení, tak je to řidičsky úplně jiný zážitek. Lepší zážitek! A nejde tak ani o vyvážení, u elektromobilů je vždy těžká baterka v podlaze a byť poměrně těžký elektromotor s převodovkou, už to tolik neovlivní. A to mě také vůbec nezajímá pro někoho docela užitečný průměr/poloměr otáčení.
VK
17. 11. 2024, 18:39A když už jsem začal, tak sem natapetuju i střípky vlastních dojmů z letošního e-Salonu
- Capri vypadá skoro jako sedan a nikoli SUV, designéři udělali hodně dobrou práci.
- Hyundai/KIA má v elektro modelech překvapivě nepohodlné sedačky. Vynikne obzvl. při srovnání s obyč. i30/Cee’d
- umělá kůže je vesměs nepříjemná na omak
- poznávacím znamením tradičních automobilek jsou pedály zemědělsky vysoko s zemědělsky dlouhým chodem. Číňani je dělají vesměs níž s kratším chodem
- Veškeré vystavené modely byly dělané více či méně pro opičku (řidič by potřeboval dlouhé ruce s krátké nohy.
- BYD Seal má překvapivě tvrdá sedadla, zhruba jak u Fabie
- když odmyslím design, v Enyacu se sedí překvapivě pohodlně. Asi nejpohodlnější posez v příplatkových sedačkách ID.3.
- všeobecně je nabídka VW až překvapivě schopná, jediným problémem už v podstatě jen cena. Ale to je manažerské rozhodnutí, dá se změnit v podstatě ze dneška na zítřek
- pobyt v kabině u Volva, EX30 a 40 nenadchne ani neurazí
- sympatické je všeobecné rozšíření možnosti prodlužování sedáku řidičova sedadla. S výjimkou Kie a Tesly, of course. Za malé prostředky významně vylepší pohodlí
Sato
17. 11. 2024, 20:24EX30 je taka svedska ako je eta ceska ze ano? Ale musim uznat ze toto je najvacsi cinsky uspech siroko daleko.
VK
17. 11. 2024, 21:07Výroba se prý má od příštího roku stěhovat do Belgie.
Honza Hamster Křeček
18. 11. 2024, 14:53Neřeším, čí kapitál za tím stojí ani kde se to vyrábí, o tom by se dal napsat celý seriál článků. EX30 je navržená a stavěná podle nějakých evropských standardů a tak i působí. Bylo by nefér říkat, že nás Čína už dohonila, podívejte se na EX30, to je auto plně srovnatelné s evropskou produkcí - no jasně, když tam Volvo uplatňuje své švédské know-how i výrobní postupy, tak se není co divit, žejo..
Na e-Salonu jsme viděli velmi slušně sestavená čínská auta, dokonce se slušnými parametry a štědrou výbavou. Ale co jsem tam neviděl, je něco nového. Čína je pořád hlavně výrobna. Učí se rychle, ale učí se jen to, co vidí. Když bych si půjčil analogii ze světa mobilních telefonů, tak před pár lety to bylo tak, že když Apple prodával iPhone 12, Čína už uměla nabídnout něco na úrovni iPhone 10. Dneska Apple nabízí iPhone 16 (?) a Čína po Novým roce bude schopná nabídnout něco, co bude mít velmi podobné parametry. Možná i dřív. Ale co se nestane - že by Čína měla iPhone 17 dřív než Apple. Takhle oni nefungují. A to je za mě ten nejzásadnější rozdíl...
Sato
18. 11. 2024, 15:19ok, ja som mal asi mylny dojem ze medzi EX30 a jej dvoma cinskymi bratmi su rozdiely ako medzi modelmi VW, Skoda a Seat ktore zdielaju rovnaku platformu, tj nieco ako golf, leon, octavia. Rad sa necham poopravit.
VK
18. 11. 2024, 20:04Hamster: BYD Seal už má železo fosfátovou baterku stejných kapacitních parametrů, jako dlouhodojezdové NMC baterky Tesly a ostatních značek. To už se za “iPhone 17 dřív než Apple” považovat dá.
Honza Hamster Křeček
18. 11. 2024, 21:37Uvidíme, oslovili jsme i zástupce čínských značek, snad budeme moci brzy něco vyzkoušet. Z toho, co jsem zatím měl možnost vidět a vyzkoušet, mě nic nepřesvědčilo…
Sato
18. 11. 2024, 23:15"iphone 17" ma Cina v kategorii robotických vysavacov (s mopovanim). Netusim ako a preco sa to stalo ale necinske su len samsung a roomba . Roomba viditelne zaostava a samsung ma dost sporne recenze. A vlasnte taky zaostava. Takze nateraz som nakup odlozil, uvidim o rok ci roomba alebo karcher dokaze s niecim prist.
st.paul
19. 11. 2024, 16:28"Čínské automobilky se snaží a hledají vlastní designový jazyk, za mě jej ale zatím nenašly. Tam, kde se čínští výrobci vydávají vlastní cestou, nedosahují elegance tvarů lahodící evropskému oku, v mnoha případech ale naopak stále frčí plagiátorství. Jednotlivé díly jako by z oka vypadly těm ze zavedených západních strojů." Neviem, aké konkrétne modely ste mysleli, ale sú to práve Čínske automobilky, ktoré mimo iné, aj na základe "nákupu" špičkových dizajnérov, produkujú aktuálne najkrajšie autá. Ešte raz, NAJKRAJŠIE. Pozrite sa na nové modely Alfa Romeo, Peugeotu, alebo BMW. Strach a děs. Bohužiaľ, aj tu je vidieť, ako strašne EU v lepšom prípade prešľapuje na mieste, v tom horšom cúva.