načítám data...

Diamanty, ufo a bezbřehé možnosti: Víte, co znamená logo vašeho auta? - část 1.

V první části seriálu se podíváme za nejzajímavějšími logy do Japonska. Jejich příběhy by mnohdy vydaly na román...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dobré logo je předpokladem dobrého přijetí u publika a dobré přijetí u publika je zase předpokladem dobrého byznysu. V Autíčkáři o tom víme své, ale to je na jiné povídání. Dnes si posvítíme na loga japonských automobilek, z nichž jsem nakonec vybrala pouze tři, jinak by vážně hrozilo utlučení čtenáře písmenky. V každém případě jde o trojici toho nejzajímavějšího, co se dá v zemi vycházejícího slunce – aspoň pokud jde o loga – najít. 

Subaru – početní hádanka z vesmíru

Šest hvězd na logu Subaru symbolizuje pět společností, které firmu založily, a představuje sedm hvězd z hvězdokupy Plejády. A teď si v tom uděláme pořádek…

Japonský dopravní konglomerát Fuji Heavy Industries byl založen v roce 1953 z iniciativy pěti významných společnosti japonského průmyslu, jmenovitě  Fuji Kogyo, Fuji Jidosha Kogyo, Omiya Fuji Kogyo, Utsunomiya Sharyo a Tokyo Fuji Sangyo. Dohromady měly celkem široký záběr od produkce japonského “fichtlu” Fuji Rabbit přes autobusy a motory až po letadla. Tyto firmy poskytly nově vzniklému subjektu investice i know-how a dva roky nato se s ním sloučily pod jednu střechu. Pět malých hvězd tedy znamená pět zakladatelů, jedna velká pak zastřešující společnost FHI. První početní záhada je tedy vyřešena.

Tvorbě loga samozřejmě předcházelo hledání vhodného jména pro začínajícího výrobce automobilů. V té době už se pracovalo na prototypu P-1, tento název však šéfovi FHI nepřipadal jaksepatří japonský. Proto Kenji Kita na název brandu vypsal soutěž a vítězné “Subaru” prý s jeho představami o značce dokonale rezonovalo.

Subaru je japonské pojmenování pro hvězdokupu M45 v souhvězdí Býka. V západnějších končinách je známá jako Plejády, u nás ji určitě znáte jako Kuřátka, časté je také pojmenování Sedm sester. Hvězdokupa se vyznačuje namodralou září, která podle astronomů znamená relativně nízký věk hvězd, podle astrofreaků zase hlubší spřízněnost s planetou Zemí. Na ufo-friendly serverech se dočtete, že Plejády jsou domovem humanoidních druhů, které založily Atlantidu a ze své vlastní DNA vypěstovaly pozemského Homo Sapiens Sapiens. Dále raději nebudu zabrušovat… Ze stovek až tisíců (odhady astronomů se příliš neshodují) hvězd v Plejádách je právě sedm tak zářivých, že jsou dobře viditelné pouhým okem. Pokud jsou podmínky k pozorování ideální. Pokud nejsou – a většinou nejsou – vidíme hvězd pouze šest (což se nám při odkazování na FHI a její zakladatele hodí mnohem víc). A máme tu řešení druhé slovní úlohy.

Zdroj: Carlogosfree.com

Prvním autem, které vyjelo z linky pod značkou Subaru, byl model 1500 založený na konceptu P-1. O “lince” v pravém slova smyslu tu zatím nemůže být řeč, protože z ní sjelo pouhých 20 exemplářů. Za první skutečné Subaru se proto často považuje až model 360, který už nesl na kapotě logo se šesti hvězdami. Zpočátku logo vyobrazovalo Plejády celkem věrně, v roce 1980 pak bylo nahrazeno stylizovanější a “světovější” variantou.  

Mitsubishi – trnitá cesta samuraje

Ani společnost Mitsubishi Motors nezačínala jako výrobce automobilů. Nezačínala dokonce ani jako Mitsubishi Motors. Na samém počátku se jmenovala pouze Tsukumo Shokai a jednalo se o dopravní společnost sestávající ze tří parních lodí, která jako první v Japonsku začala podnikat pravidelné zámořské plavby. Už tehdy však na vlajkách svých plavidel používala znak v podobě tří podlouhlých kosočtverců spojených kruhovým středem. Název společnosti následoval krátce nato, v roce 1975, a vyšel vlastně z podoby loga. Mitsu znamená tři, bishi jsou diamanty či kosočtverce.

V pozadí (nebo spíš v popředí) těchto událostí stál Yataró Iwasaki, syn zchudlého statkáře z ostrova Shikoku. Chlapík to byl podnikavý a cílevědomý, také lehce frustrovaný skutečností, že jeho praděd prodal samurajský status, aby umořil dluhy. Yataró se dobře učil a už jako teenager odstartoval úřednickou kariéru ve službách vládnoucí rodiny Yamauchi patřící ke klanu Tosa. Dařilo se mu zejména v dopravě a brzy si mohl dovolit založení vlastní námořní společnosti – již zmíněné Tsukumo Shokai. Pro firemní logo se Yataró rozhodl zkombinovat svůj vlastní rodový znak – trojitý vodní kaštan (u nás známý jako bahnička jedlá) a znak rodiny Yamauchi – trojitý dubový list. Možná vás teď napadá, co má asi vodní kaštan společného s kosočtverečným tvarem, ale stejný výraz jako pro kaštan se v japonštině používá také pro diamant nebo právě kosočtverec. Splynutí vlastního znaku se znakem rodiny Yamauchi Yataró bral jako akt úcty ke své rodné oblasti i rodině, která mu významně pomohla k podnikání.

Zdroj: Carlogos.org

Věřte tomu, nebo ne, ale současnou podobu má logo Mitsubishi už od roku 1914, kdy si ho společnost nechala zaregistrovat. Původní design připomínající lodní šroub nahradily strohé spojené kosočtverce. Stejný zůstává i jejich význam coby ztělesnění tří základních stavebních kamenů společnosti – bezúhonnosti, spolehlivosti a úspěchu.
Pokud by vás to náhodou zajímalo, Yataró si ztracený samurajský titul koupil zpět ještě dřív, než oslavil třicáté narozeniny. 

Toyota – od hadrů k růstu a prosperitě

Logo značky Toyota je v odborných kruzích často zmiňováno jako dokonalý příklad toho, jak by logo mělo vypadat. Je jednoduché, symetrické, rozpoznatelné na první pohled. Jenže nic není zadarmo a nic není hned.  První logo vypadalo takhle a nejspíš se shodneme na tom, že by žádnou soutěž krásy nevyhrálo. I když se musí nechat, že psát v roce 1900 jméno firmy latinkou poukazuje na velmi progresivního ducha…

Začátkem 20. století vlastnil Sakichi Toyoda vcelku úspěšnou firmu na výrobu a prodej textilií a tkalcovských strojů. Ve 30. letech už firma zaujímala významnou pozici v japonském průmyslu a bylo jen otázkou času, kdy se na ni obrátí vláda, lačná všeho, co by mohlo posílit její pozice v probíhající válce s Čínou. Rozkaz zněl jasně – vojsko potřebuje auta! A tak se Kichiro Toyoda (syn Sakichiho) vypravil na cestu do Evropy, aby takříkajíc nasál know-how k výrobě automobilů. 

Roku 1934 Toyota – vlastně Toyoda – vyrobila svůj první motor, o rok později první auto – Model AA. Docela fofr i na dnešní poměry… Někdy v této době vyvstala potřeba opatřit společnost novým logem, zbavit ji image provinčního rodinného podniku a posunout ji směrem k důstojné průmyslové korporaci. A tak vzniklo toto:

Pokud si myslíte, že ani tento kousek by soutěž krásy nevyhrál, jste na omylu. Ve skutečnosti vyhrál – a dokonce v masivní konkurenci. Druhé logo bylo výsledkem veřejné soutěže, které se účastnilo kolem 27 000 návrhů. V rámci velkých změn se také obejvil nápad přejmenovat Toyodu na Toyotu. A teď to začne být zajímavé (a komplikované :). Na červeném obrázku výše je již napsáno “Toyota”. Rodové jméno Toyoda by napsané katakanou vypadalo následovně:

 

Zdroj: Japantravelcafe.com

Jak vidíte, dvě malé čárečky vpravo na výsledném designu chybí. Jejich zmizení je výsledkem japonské posedlosti symbolismem a propojenými významy. Toyoda (tedy verze se dvěma čárečkami) při psaní katakanou vyjde na 10 tahů, zatímco Toyota na pouhých 8. A osmička je co? Šťastné číslo! Toyoda est mort, vive Toyota! A to není všechno. Pokud napíšete číslo 8 v kanji (což je další ze tří japonských abeced) dva rozbíhající se svažité tahy symbolizují růst a prosperitu. Mít takové významy integrované přímo v logu společnosti, to už je dobrý důvod, proč dvě čárečky vynechat.

Zdroj: Japantravelcafe.com

Jakkoli je historka kolem druhého loga Toyoty zajímavá, mezinárodní proslulosti nedosáhlo. Dlužno říci, že během světové války měla firma jiné starosti – překotně vyráběla jednoduché trucky pro armádu a na budování slávy ve světě nebyl prostor ani vhodná atmosféra. Fabrika se dokonce ocitla v mířidlech spojeneckých sil, neboť její zničení by Japoncům zasadilo významný úder. Tentokrát měla Toyota kliku – útok byl již naplánován, ale válka skončila dřív, než stihnul proběhnout. 

Konečně se dostáváme ke stávajícímu logu, používanému od roku 1989. Opravdu je takhle mladé! Jeho uvedení bylo naplánováno k padesátiletému výročí založení společnosti a tým mozků na něm údajně pracoval pět let. Hlavním cílem bylo jeho vřelé přijetí na mezinárodních trzích, kde Toyota v uplynulých desetiletích používala spíš jen logotyp bez obrázku. Dále mělo být symetrické, aby vypadalo stejně při běžném pohledu i ve zpětném zrcátku. 


Svůj debut si tři propojené ovály odbyly při představení luxusního vozu Celsior aka Lexus LS400 v říjnu 1989. Bohužel, novodobé logo Toyoty vzniklo v době, kdy laboratoře marketingových mágů už na plný výkon dýmaly oblaka krasořečnění a šifrovaných pseudovýznamů. Můžeme se tak dočíst, že: “Elipsy symbolizují sjednocení srdcí zákazníků a srdce produktů Toyoty. Prostor v pozadí představuje technologický pokrok a bezbřehé možnosti budoucnosti.” Panejo. Jestli ta kára dokáže přetavit prázdný prostor v bezbřehé možnosti, představte si, kolik batožiny a pytlů s hlínou se asi vejde do kufru!

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
23. ledna 2019, 13:25
5

Z Plejád pochází Aštar Šeran, vůdce Vesmírných lidí.
http://www.vesmirni-lide.cz/texty_vytahy/htm/cz/cz_astar_seran.htm

reagovat
Viola Procházková
23. ledna 2019, 13:29
0

nechtěla jsem mu dělat reklamu :)

custom1
23. ledna 2019, 13:32
0

Ono je ovšem třeba to stále udržovat v povědomí ;)
Vždy, když vidím vrabce, tak si na "vesmířany" vzpomenu :)

Vt
Vtec
23. ledna 2019, 14:01
9

Toyoda..Hned jsem si vzpomněl na:

reagovat
Goldies
23. ledna 2019, 19:47
0

Mam za to, ze v logy Toyoty jde najit vsechna písmena TOYOTA - ja je tam teda nasel :-)

reagovat
Stanley
24. ledna 2019, 06:32
1

Taky jsem to kdysi četl. Hledám tam ty písmenka pokaždé, co to logo někde uvidím :-D

Viola Procházková
24. ledna 2019, 09:12
0

Je to v galerii :)

lo
loriandersz
24. ledna 2019, 16:36
-4

To je opravdu skvělá informace, protože jsem ani neznal tento význam. Nedávno jsem zde vytvořil logo - https://www.logaster.com/cs/ a teď mám nápad vymyslet příběh (ne reálný) pro svou značku!

sumy
24. ledna 2019, 21:16
1

S těma diamantama to je časté nedorozumění, vzniklé z angličtiny a její omezené slovní zásoby. Kosoctverec-diamond. Tedy oblibeny "pičaplech" je pouhé trapné "diamond pattern" V japonstine je slovo kosoctverec shodné i s označením zbraně kosoctvercoviteho tvaru. Tedy na rozdil od renaultu, který svou "diamond" vydává za diamant, u mitsu mají prostě tři sestry A nestydí se za to :-)

reagovat
ratan groch
24. ledna 2019, 22:38
1

TOYODA vs. TOYOTA
Dovolim si este doplnit zmenu nazvu Toyoda na Toyota. Okrem uvedeneho dovodu 8 vs. 10 tahov perom boli este dva dalsie dovody.
2. vyslovnost Toyota je zvukomalebnejsia ako Toyoda. Proste to krajsie zneje.
3. Kichiro Toyoda chcel odelit meno svojej rodiny od svojho biznisu.
To je samozrejme len na doplnenie, kedze je clanok o logu a jeho vytvarnom stvarneni,

Model AA je sice prve auto vyrobene firmou Toyota, avsak v tomto pripade sa jednalo len o dosledne kopirovanie z Ameriky doneseneho aut, konkretne motor zo Chevroletu, šasi a elektrika z Fordu. Podla drevenej mustry boli vyrobene identicke auta, rovnako aj motory boli vyrabane podla moznosti na 100 percent rovnako ako predloha. Za svoje prvu, skutocne japonsku Toyotu vratane vlastneho motoru povazuju az typ S v Toyote SA z roku 1947.

reagovat
ransom
26. ledna 2019, 19:31
0

Tak takhle to tedy je. Vždycky mi bylo divný, že v logu Toyoty vidím Pedra ze žvejkačky.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem