načítám data...

Davidova garáž: Díl třetí – Koupě nového vozu pro každý den

Co mne čekalo na konci trnité cesty? Překvapení pro mě, předvídatelná volba pro všechny ostatní.

zobrazit celou galeriiFoto: Tomáš Strach

Pokud jste četli první druhý díl, jistě se shodneme, že vlastně i výběr záložního vozu byl poněkud předvídatelný. Byl jím pro změnu opět Compact. Nyní se však musíme vrátit opět na začátek a shrnout si, jak vlastně znělo zadání na nový vůz. Novější, rychlejší než předchůdce. Určitý stupeň praktičnosti – místo k sezení alespoň pro čtyři, nějaký kufr. Tohle byly v hrubých rysech základní požadavky, na které jsem pak vršil další méně podstatné: „Mělo by mě nějakým způsobem bavit, čímž mám na mysli nejspíš zadní náhon, přitom se ideálně odpoutat od BMW a všechny výmysly se musí vejít do rozpočtu dvou set tisíc. (ale méně je více)

Prvního kandidáta, Lexus IS250 jsem adresoval již v prvním článku. Bohužel ideální kus (manuál, látkové sedačky, samosvor) a promarněná příležitost, když jsem si ho nechal utéct v kombinaci s nemastným a neslaným zbytkem nabídky mě donutila ke hledání alternativy. Jedním z problémů je, že vlastně pořádně nevím, co chci. Zvažoval jsem i naftovou variantu 220d, zejména pro jejich výrazně nižší cenu a bez vyjímky spojení s manuální skříní. Bohužel (bohudík?) jsem se nechal zvyklat zlými jazyky a skutečně četnými hororovými scenáři, které lze po internetech najít. Motor vyskytující se také v Toyotě Avensis je proslulý řadou problémů se vstřikovači, katalyzátorem, filtrem pevných částic a dokonce i sklony k vydřeným stěnám válců u vyšších nájezdů – na což, přiznejsme si, mají po patnácti a více letech provozu nárok takřka všechny kusy. Jistě by se dal najít další dokonalý adept, který by se mi líbil, jenže já si nejsem zase tak jistý tím, zda tohle auto skutečně chci natolik, abych si pro ně dojel (nechal poslat) na druhý konec světa. Pořád si myslím, že existuje jednodušší a kratší cesta.

en.wikipedia.org/wiki/

Moje další kroky tak vedly k přednímu bavorskému rivalovi ze Stuttgartu. Veselá skutečnost, táhnoucí se už mnoho let mezi prémiovou německou trojkou. Vždy když jeden vymyslí něco nového, ostatní ho prostě začnou kopíovat stůj co stůj, i kdyby se jednalo o nápad sebehloupější. Tudíž existuje i Compact v podání Mercedesu s exotickým označením „Sportcoupé“ a později „CLC“. Právě o CLC jsem se začal blíže zajímat. Mělo by se jednat o starší techniku převléknutou do nového (nyní snad již nerezavějícího?) kabátu. Hned dva plusové body jednou ranou. Při střetu s prvním požadavkem na vyšší výkon však rázem zavrhuji základní a naftové motorizace. Kompressor zní sice cool, jenže reálně výkonu zase tolik nepřidá, zato nabídne možnost složitější údržby a případně drahé opravy. Konstrukčně starší V6tka (230/250) se jeví jako ideální volba, dokonce je k vidění i s manuálem. Narozdíl od Lexusu se do rozpočtu vleze i několik větších verzí 350, kde bych se sice již chtě nechtě musel spokojit se sedmistupňovým automatem, ale zase nabídne až 272koní. Lákavá představa. Bohužel po zadání všech filtrů do vyhledávání se, zprvu celkem pestrá nabídka v mžiku smrskne na pouhých pár kusů a to dokonce i na mobile.de. V tomhle si můžou s Lexusem skoro až plácnout. Dobrá, možná jsem si vymyslel moc ptákovinu, chci vidět normalní, nekompaktní Céčka, aspoň s tím stejným šestiválcem… jejda. Z moře aut rovněž zůstává doslova pouze několik kusů. Naprostá většina jsou základní motorizace, kombíky, nafty. Zkrátka nic, co by mě na první dobrou oslovilo. Copak mám tak moc nereálné představy a požadavky? Vůbec nechápu, jak si někdo může mezi ojetými auty vybírat do puntíku “svoji specifikaci” a trvat třeba na konkrétní barvě, výbavě apod. 

en.wikipedia.org/wiki/

Rozhodně není nepřekonatelný problém pořídit celkem ucházející exemplář ze zmiňovaných příkladů. Jenže ho musíte skutečně chtít a učinit o pomyslný krok do neznáma navíc, a já se k němu prostě nějak nemohl odhodlat. Určitě na tom má svoji část viny i moje sociální bublina a její poznámky o tom, že mě jakékoliv jiné auto nebude bavit, protože je moc těžké, nezábavné, drahé, rezavé, málo sportovní a kdovíco ještě. Navenek jsem se snažil jejich hlasy odvracet s tím, že možná mají pravdu, ale že bych to nejraději odhalil sám na vlastní kůži.

A pak se to stalo. Náhodou jsem si všiml, že jeden z mých kamarádů inzeruje BMW E91 330i. Banglovská generace se mi moc nelíbí, kombík se mi nelíbí. Už dávno jsem se však naučil nesoudit pouze podle vzhledu, však ani Compactu by bez toho nebylo a přitom s ním nakonec byla spousta zábavy. Volba, které jsem se snažil mocímermo vyhnout. „Tak se na něj pojedu jen podívat, mám to kousek, o nic nejde“, pomyslel jsem si.

Foto: Tomáš Strach

Nejsme v Hollywoodu, už asi nemá smysl obšírněji natahovat tuhle trilogii článků. Nyní já jsem majitelem E91 330i! Prozatím jsem vynechal slovo „hrdým“. Avšak manuální převodovka a zvučný šestiválcový doprovod se mne při každé jízdě snaží presvědčit o opaku. Také se mi zalíbil solidní, servisovaný stav konkrétního kusu a přijatelná cena. Možná jsem jen podlehl deziluzi z hrabání se v inzerátech, z nichž jsem mnoho zavhrnul (možná i neprávem?) již po pouhém shlédnutí fotek. Pravidla internetových inzerátů a seznamek jsou však neúprosná. Pokles nadšení by se neměl vystupňovat dříve, než při osobním setkání.

Mysleli to dobře, dopadlo to jako vždycky, chtělo by se říct. Jste mi svědky, že jsem se vážně snažil. Mohl jsem se snažit víc? Ano, ale možná jsem podvědomě ani sám nechtěl. Plnohodnotný test a příhody ze soužití jistě přijdou časem, až najezdím o něco více kilometrů a také po přezutí na letní pneu. Prozatím se snažím našlapovat na plyn velmi obezřetně, stejně se kontrola trakce může již při drobné nepřízni počasí zbláznit. Nyní snad jen nějaký první dojem. I přes dávku mojí odtažitosti se mi těžko skrývá radost z motoru. Zvuk, adekvátní jízdní výkony a dokonce i chuť po otáčkách. Prostě a jednoduše mě baví. Z věcí na které si snad časem zvyknu je na prvním místě jistá (moje) neohrabanost a pocit velkého auta. Zejména při couvání si teprve zvykám na fakt, že za zadními koly auto pokračuje dál. Parkovací senzory se mi sice snaží pomoct, avšak jejich úzkostlivé pípání při prvním náznaku překážky již v dálce mojí jistotu zrovna neupevňuje. Další věc, co mě dohání k šílenství jsou páčky pod volantem. Jsou s mikrospínači, vrací se vždy do výchozí pozice a nemají žádnou zpětnou vazbu (odpor ani kliknutí) o tom, zda skutečně berou na vědomí, co jsem jim poručil. Překvapením by pro vás mohlo být, že u nových modelů od nich v Bavorsku upustili a vrátili se opět k „analogovým“ páčkám. Prý si časem zvyknu, uvidíme. Umím si představit i horší věci. Už jste někdy jeli v nové Tesle? Navíc jde primárně o ovládání blinkrů, v BMW… myslím, že se jedná o problém, který se vyřeší sám. Pro začátek by asi stačilo, zatím mě nic vyloženě „nežere“, třeba si něco najdu časem. Více dojmů a detailů se jistě objeví v budoucím testu.

Foto: Tomáš Strach

Jste překvapení? Udělal jsem chybu? Které auto byste dle popisovaných nároků nebo výsledku zvolili vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
18. února 2024, 19:06
6

Ten proces je jednoduchý a není vůbec ojedinělý:
Máš objekt, který bys -vědomě nebo podvědomě- chtěl. Nicméně chceš k nákupu přistupovat racionálně a tak stanovíš objektivní kritéria. Když zjistíš, že zadaným kritériíím nevyhovuje tvůj původní objekt zájmu, tak je upravuješ tak dlouho, než jim objekt zájmu vyhoví - a pak si ho pořídíš.

reagovat
je
jerry
19. února 2024, 09:28
-1

Výborný motor a pěkná barevná kombinace.

reagovat
krab
19. února 2024, 09:54
0

Super, ono člověk se sice tomu BMW může rádoby "bránit" ale ono nic podobnýho na trhu jako 3jková řada moc není. Nebo takhle, teď už si myslím, že to takovej rozdíl není, už to není takový to sportovní, kompaktní, spíš se přizpůsobilo ještě víc tomu mainstreamovýmu řidiči, ale v době té řady E90 to ještě takový bylo. Jako mohl sis koupit ten C klasse W204 Mercedes, ale ten bavorák se přeci jen řídí líp.

U těch motorů je teda dost strašák nad tím N53 přímovstřikem, pokud ho nemáš a máš kód N52, tak to sice taky není už tak jednoduchej motor jako ty generace předtím. Ale aspoň to nemá přímej vstřik, nemá složitou elektroniku, katalyzátory atd všechny ty high tech vychytávky co umožnily, že to spalovalo jakousi vrstvenou směs a šetřilo palivo ( a dnes to už po letech celé nefunguje) Dokonce jsem zaznamenal, že ty N52 jsou nakonec takový ty "poslední nejlepší atmosférický šestiválce od BMW" a skoro bych tomu i věřil. Servis na tom autě jistě nějakou korunu stát bude, podobnou techniku mám v Z4 Coupe takže vím, ale tragedie to taky nebude, pokud se na tom tvým kusu vysloveně nešidila příliš předchozí údržba, tak to bude snad snesitelný. A projev toho třílitru je suprovej nejen v Z4 ale i v těžší trojce. Ostatně zvládnul suverénně pohánět i těžkou pětku, tak co by si s kombíkem neporadil

reagovat
Frankie
19. února 2024, 12:43
0

Překvapením pro mě je, že jsi šel do kombi verze. Ale zas s přihlédnutím k jeho stavu a historii se nedivím. Prostě jsi dal na neco, co uzalespon trochu znáš a máš k tomu i doporučení.
No a co by odpovídalo tvému zadání? Moc toho fakt není. Čistě pohon na zadek uz málo kdo dělá. A k Amerikam tě to zjevně natáhne, a navíc ta jejich velikost.
No a když i Vavris skončil BMW 3 KOMBI...
Jo někde psali, že ten 3 litr vyžaduje víc péče než 2,5, tak ať se daří. Jezdit to bude fajn a věřím, že budeš za chvíli i hrdým...

reagovat
David Střítežský
20. února 2024, 11:53
0

Máš pravdu, Ameriky mě moc netáhnou, dřív hlavně kvůli automatu (ale dnes už bych to asi zkousl) a hlavně ... jaké by se vlezly do dvou kil? To mě napadá leda 300C nebo CTS. Docela se mi líbí Crossfire - abych dodržel štábní kulturu, takovej "americkej" compact. Akorát už by asi neprošel sítem praktičnosti a taky mám pocit, že v tomto bodě už bych se klidně mohl vrátit k CLC?

Mechanik
19. února 2024, 15:33
0

Dopadlo to jak se dalo čekat, další BMW :-D Taky mám doma dvě brambory.
Nedivím se, dá se ocenit původ a stav vozu. Já se uplně hrozím až budu muset řešit další auto co bude pro všechno, pracant co mi je jedno. Jezdit po střepech a ztrácet drahocenný čas se mi fakt nechce. Reálně uvažuji že si vezmu ovci v kombíku s tažným po švárovy a to kombíky nemám rád, vo oktávce nemluvě. Jenže vím že je to auto v dobrým stavu co mi vydrží 10 let

reagovat
David Střítežský
20. února 2024, 11:25
1

Je to N52, to jsem tam mohl napsat no.
A jinak "přechod k jiné značce" nějak vyústil v to, že mám místo jednoho BMW momentálně tři, ale občas dělám i věci co dávají smysl... fakt!

reagovat
Driver79
26. února 2024, 16:56
0

Dobra volba, hlavne ze je to N52, to je zaklad. ;-)
Na kolik to prislo ? A kolik cini spotreba oleje ?
V podstate je to neco jako obecne "sportovni vozidlo", kdyz se chce: https://www.youtube.com/@HagusDrift/videos
:-)

reagovat
Driver79
26. února 2024, 16:59
0

Chybu jsi neudelal vubec. Je to velmi slusna volba v dane velikosti auta, pokud Ti postacuje zadni nahon na rodinny civil.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem