načítám data...

Dacia Duster TCe 130 4x4: Cingrlátka člověk nepotřebuje...

18. července 2021, 23:54 11 komentářů Jan Machač Recenze & testy

Černý Duster dovybavený ryze praktickými detaily a na zubatých kolech? Mám obavy z levných řešení a kompromisů. Ale není to tak zlé. Vůbec ne!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Dacia Duster TCe 130 4x4: Cingrlátka člověk nepotřebuje...

Ke stroji jsem se dostal opět jako slepý k houslím. Původně měl tuto ryze účelovou verzi testovat Adam, ale nějak nám chudák po svatbě neposlouchá, takže nemohl. Inu stroj jsem si převzal, byl upozorněn, že je to fakt spíše pracovní náčiní s tím, že gumy jsou zubaté, koberečky gumové a k tomu všemu tu máme šusplechy pod autem a zástěrky i za předními koly.

Inu proč ne. Zařadil jsem jedničku a vyskočil vstříc dobrodružství. Jak že to psali zkušenější kolegové? Jednička je vlastně redukce, takže dog-leg převodovka jako ve Ferrari a rozjíždět se na dvojku. Řazení má chod dlouhý jen podélně, do boku se naopak semtam nechytám a místo trojky řadím pětku, což je vlastně v překladu dvojka nebo čtyřka když odečtete tu jedničku jako redukci. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak to tam křupalo hezky, auto umí být komicky rychlé z nuly, když mu dopřejete doušek benzínu na jedničku a krásně u toho štěká. Než se připojí zadek, stihnou přední kolečka trošku proklouznout a jejich zubatý vzorek vydá zvuk podobný basetímu blafnutí. K autu se to docela hodí. Sice se můj mozek pořád nemohl dopočítat převodů, ale to se majiteli nestane, ten si prostě v pohodě zvykne. Jinak je převodovka velmi chytře a šikovně postavená, auto má dost otáček na nějaké to kravení a přesto je šestka na dálnici přesně tou udržovací rychlostí. foto: Jan Machač, autickar.cz

A to není samo sebou. Možná jen z nouze, ve snaze postavit auto cenově dostupné, se v Rumunsku zrodila skvěle poskládaná skříň. Není to olejem prolitá symfonie kovového cvakání jako v Mazdě, ale zpřevodování je fakt povedené. Kolikrát člověk jen žasne, že se k točivému motoru výrobce rozhodne třeba namontovat šaltr, který vytáhne dvojku na devadesát a po městě tak jezdíte s podtočeným motorem a hledáte rychlosti mezi. Jasně, Dacia zde nenabízí převody poskládané jako na kole, ale nafukovací motorek táhnoucí v širokém spektru otáček a dál to znáte… 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc když necháte jedničku jen do terénu, můžete machrovat, že takhle se řadilo třeba v Dinu, protože ze dvojky na trojku je to pak rovně a to je super. Tyhle dvě rychlosti potřebujete k rychlému pohybu po městě a když jedete pomalu, tak vám nějaké složitější řazení "na čtyřku" (reálně v Dacii na pětku) přece nebude vadit.

A ano, také jsem se v těch rychlostech nakonec začal ztrácet. Můj mozek prostě a jednoduše začal fungovat v módu, že se řadí o jedno víc, než normálně, pak mu začlo připadat, že to normální je to o jedno víc a než jsem se nadál, začal jsem počítat na prstech. Odvolávám, co jsem slíbil, tohle může být problém, pokud často střídáte auta a už máte svá místa, kde si hlídáte tu svou rychlost.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale dost bylo převodovky. Auto má 130 koní a 1 331 kilo, takže ač je udávané zrychlení na stovku někde za jedenácti sekundami, pružnost tomu neodpovídá. Je podstatně lepší, než čísla naznačují. Třináctistovka s přímým vstřikem je srdnatá a i když má citelný turbolag, roztočte ji nad dva tisíce a máte tak nějak po starostech.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Podvozkově je pak auto při pomalé jízdě terénem trošku uskákané, takže se hodí na takové to kolébavé plížení se vpřed, má asistenta sjíždění svahů, který celkem funguje a na nestandardních térénnějších gumách nemá problém v mazlavém blátě stoupat nebi vstříc. Nájezdové a přechodové úhly při cestě na jakoukoli chatu v Česku nepřekonáte a víc asi není třeba řešit. Ty šusplechy bych si ale koupil, přecijen, proč vysedat a odstraňovat z cesty větve, že. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Na silnici je pak auto trošku kolébavé, ale jisté a dává jen tušit, že v bahně je mu taky dobře. Při ostřejší jízdě po rozbitých okreskách se pak díky dobře naladěnému tlumení mírně vznese na odskocích a celkem nonšalantně požírá kilometry. Dokonce se s ním při odvážnější jízdě dá opřít o zadní poháněnou nápravu a to prostě musí zahřát u srdce.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co se interieru týče: Je černý, má vše, co bych potřeboval, a hezky upřímný a jakoby sedmdesátkový nápis Duster na palubce u spolujezdce. Jo! A navigace furt vypadá, jako by byla namontovaná naopak, ale je to to praktičtější řešení, takže vlastně proč ne. A přes drát umí Car Play a Android Auto. Repráčky a zesilovač však nejsou vhodné na diskotéku. Předpověď počasí při čekání na traktor si ale vychutnáte. Audio je prostě rozumné, nedrahé, bez zbytečností.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jen jsem se nějak nemohl usadit na sedačkách. Jako by jejich střední část byla příliš tuhá, nebo předsazená… No ale já jsem hrbatý a krpatý, tak si to raději ověřte osobně. A ovládání klimatizace označila jedna zhýčkaná kamarádka jako "hezké" a ono je to to samé, co je v Cliu tuším a ono fakt funguje a je krásně… Jakseto… Je responzivní. Jsou na tom displaye a přitom se na nic nečeká. Osvěžující.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A ty zástěrky? Mno. Podívejte se na fotky. Ano, fotil jsem v dešti poté, co jsem projel blátem a brodil. Kupte si zástěrky.

Verdikt

Za ty peníze nabízí Dacia rozumně postavené auto, které umí překvapit zajímavými detaily, které sice neblikají, ale to nevadí. Pro někoho, kdo se semtam dostane do horšího terénu, ale přesto se nechce plahočit v pravém pruhu na dálnici v "pořádném levném offroadu", tak tomu tenhle Duster nabídne auto, které fakt nemá příliš mnoho vad.

Jo a ty gumový koberečky si kupte, ty jsou ťuťu…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Technické údaje

  • Motor: Přímovstřikový čtyřválec, 1 332 ccm, turbo, 96 kw (130 koní), 260 Nm 
  • Převodovka: Přímo řazená mechanická, 6 stupňů s ultrakrátkou jedničkou
  • Maximální rychlost: 188 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,1 s 
  • Pohotovostní hmotnost: 1 331 kg 
  • Délka: 4 341 mm
  • Cena bez zmíněných příplatků ve výbavové verzi Prestige: od 480 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam Forman
19. července 2021, 07:00
1

Ha! Má neposlušnost konečně vedla k dalšímu redaktorovi, který má rád Dacii! Můj plán se začíná naplňovat. Muhehehehe...

reagovat
Pochtli
19. července 2021, 08:46
0

Ty nepohodlný sedačky (delší jízdy nic moc) a mělký kufr dojem z auta trochu kazí.. Turbonafta jezdí pěkně, k turbobenzínu jsem se ještě nedostal.

reagovat
Jakub Pospíšil
19. července 2021, 09:10
2

Koukám, že Dacie je konzistentní a místo předních sedadel stále instaluje jednací židli typ Imperia.

reagovat
bitner
19. července 2021, 09:58
1

Mam dojem, ze v tomhle jeste neni AEBS. Kaslu na to, ze je to direktspritz, chcu to.

reagovat
briza
20. července 2021, 12:46
1

Myslím, že Adam naopak poslouchat začal.

reagovat
Adam Forman
22. července 2021, 06:28
1

Většina hlasů v mé hlavě s tebou nesouhlasí.

briza
22. července 2021, 22:12
0

To je ale zároveň asi tak jediné,co mohou dělat :)

Pe
Petrzel1
21. července 2021, 08:16
0

Autor opomenul pár věcí. Duster je i e verzi 150k a 250 Nm a když se na tu redukovanou jedničku rozjíždíte, tak máte pocit jako v americkém dragsteru. Přední haubna se zvedne o pět cenťáků a auto vystřelí na křižovatkách vpřed tak rychle, že v levém pruhu stojící Škoda RS jen smutně kouká...jasně, po třech sekundách už je poměr sil v její prospěch. Ale stačí najet na rozbité okresky a zatím se nenašlo auto, které by se Dusteru vyrovnalo. Aut se samosvorem na cestách moc nepotkáte a Toyotu GR Yaris jsem zatím neviděl...:) Pokud máte auto v kůži, pak nejde o nepohodlí sedaček vůbec hovořit, protože to je fakt jiný level, než textil. A na nerovných dálnicích se toto auto chová plavněji, než Méďa CLS na vzduchu.

reagovat
Adam Forman
22. července 2021, 06:30
1

Dovolím si oporovat. Duster je pořád ještě osobák a na rozbitých cestách je mnohem pohodlnější, trvanlivější i rychlejší Niva. Samozřejmě mimo cesty je to zcela obráceně...

Jan Machač
22. července 2021, 09:04
0

Ano, za asi 30 000 příplatku může mít uživatel o 20 koní víc. A že by to bylo nepřekonatelné - no to bych netvrdil, ale v téhle cenové hladině je to fajn.

ma
martinw
22. července 2021, 09:33
0

Tak zkuste spis hybridni Yaris ten vystreli na semaforech taky rychle :) na dalnici bych s Dusterem nezlobil, uvedomte si ze sedite v aute ktere plni absolutni minimum co se aktivni a pasivni bezpecnosti tyka. Na chalupu a do lesa super auto.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem