logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Dacia Bigster Journey: Největší svého druhu

Jaký je největší model rumunského výrobce osazený největším nabízeným motorem v nabídce?

Při loňském podzimu se mi dostala do rukou téměř základní specifikace Dusteru, prostá většiny zbytečností a moderních hejblat. O Dacie jsem se nikdy nějak detailně nezajímal, ale právě při testu Dusteru jsem zjistil, že spoustu věcí dělá dobře. Na nic si nehraje a splní, co naslibuje. Ono to vlastně stačí, leckdy to bývá spíše naopak a spousta pozlátka a slibů nakonec vyzní dost na prázdno.

Nyní je však na čase přivítat Bigster. Na jednu stranu je to hodně změna, protože oproti Dusteru, který byl téměř v základu, se tady s největším motorem a druhou nejvyšší výbavou “Journey” pohybuji na opačném konci nabídky. Jenže také zde bude velká řada věcí společných. S kolegy jsme mu pracovně přezdívali, celkem výstižně, “Duster Combi”. Abychom si ho lépe rozměrově zařadili, je ve všech směrech o nějaký centimetr větší než Škoda Karoq. Na největšího českého medvěda však už nedosáhne. S Dusterem sdílí přední část, minimálně po čelní okno. Duster měl v rohu okna takový drobný easter egg – siluetu autíčka. U Bigsteru ji sice najdete také, ale vypadá až nápadně podobně jako menší Duster. Stejná situace se opakuje také na zadním okně. Vpředu a vzadu stejné, pouze protažené uprostřed. O celých 23 centimetrů, zdánlivě od C sloupku dále.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Velmi mnoho sdílených řešení naleznete také v interiéru. Výdechy klimatizace, volant, Youclip cvočky (na zacvaknutí a upevnění třeba mobilu) na mnoha místech. Obrazovka infotainmentu je prý o něco větší, ale grafika a ovládací rozhraní je stejné. Parkovacích kamer mám k dispozici hned několik (vzadu, vpředu, na bocích), ale jejich rozlišení je o něco slabší, k zaparkování však dostatečné. Vypínání pípání překročení rychlosti dvojklikem tlačítka hned vedle volantu. Změnou byla sedadla, vycházející z vyšší edice Journey. Mají hladký a jemný finiš “skoro jako neopren”, moc příjemný na dotek. Jenže při delším cestování mi v nich bylo teplo o něco více, než bych si přál. I přes větší vnější rozměry mě však trochu zarazil kufr. Působil na mě tak nějak stísněně, papírově nabídne oproti konkurenční Škodě jen pár litrů navíc (ale zase pod podlahou ukrývá rezervu, která může být i plnohodnotná). Ještě se k tomu vrátím v závěru.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Dacia však vyslyšela moje nápady z předchozího testu. Konkrétně, že pod tak zajímavě vyrýsovanou a namakanou kapotou by se mohla ukrývat rovnou Vé-osmička. Sice jsem trochu fantazíroval, ale nyní jsem nafasoval kousek s jedna-osmičkou. V podstatě totéž. Dobrá, tak zase chvíli vážně. Na dnešní poměry velký spalovací čtyřválec doplňuje ještě elektromotor. Hybridní pohon se páruje s multimódovou převodovkou (4+2) a dodává Bigsteru skutečně důstojnou dynamiku. Čtyři kvalty má k dispozici spalovací motor a dva připadají elektromotoru. Celkový výkon 155 koní možná na první pohled na papíře nevypadá oslnivě, ale právě díky převodovce si můžete solidní doping elektrických newtonmetrů užívat prakticky v libovolné rychlosti, třeba i na dálnici. Ostatní hybridy se ve vyšších rychlostech spoléhají už výhradně na spalovák a dynamika nebo spotřeba (nebo obojí) pak trpí. Celkově mi agregát připadal prostě důstojný. Se spotřebou jsem si vystačil zhruba se šesti litry na sto kilometrů. Spíše svižnějším tempem, určitě by šlo méně. Což mi vzhledem celkové velikosti připadá jako výborná hodnota. Moje motorka mi žere víc.

 

Nebudu lhát, z převodovky jsem měl zpočátku obavy. Pamatuji si, že dřívější soužití s tímto řešením v jiných modelech působilo kolegům bolehlav. Jenže už je to pár let zpátky a inženýři zamakali na novém naladění a já byl velmi příjemně překvapen. Při běžné jízdě změna převodů často unikne vaší pozornosti. Výraznější prodlevu jsem pozoroval hlavně s plynem zabořeným do podlahy. U sporťáku, primárně zaměřeného na tropení hloupostí, bych už dštil síru. Ve středně velkém SUV je mi to však celkem jedno a vlastně mě to ani moc netrápí.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Podvozek přináší také velice Duster-oidní dojmy. Celkem příjemný kompromis, opět orientovaný spíše na pohodovější a pohodlnou jízdu než k řezání okresek. Ke komfortu přispějí ještě celkem rozumná osmnáctipalcová kola a hlavně pneu s vyšším profilem. Stejně tak malý kousek dobrého dojmu naopak sebere jednoduchá vlečná náprava, která na sérií nerovností prostě občas trochu zakopává. Víceprvkovou najdete pouze u verze s pohonem všech kol. Potěší však světlá výška 220mm, takže i přes absenci čtyřkolky se můžete bez obav vydat na menší dobrodružství mimo cesty. Za mě pro SUV mnohem lepší a smysluplnější volba než přehnaně tvrdé pružiny a snaha o jakýsi “sportovní” zážitek. Dacia je jako stvořená pro zdolávání nástrah venkova. Rumunského venkova, který umí být mnohdy tvrdší než ten náš.

Nakonec jsem si nechal trochu hlasitého uvažování nad konfigurátorem. Dacia vám totiž umí nabídnout (skoro) úplně všechno. Velký kufr, velký motor, LPG, pohon všech kol, automat. Ovšem, nikdy nemůžete mít všechno naráz. K (mému) velkému motoru je ještě hybrid, takže vzadu už nezůstane místo pro čtyřkolku a také se musíte smířit s menším kufrem. Navíc se jedná o jedinou možnost s automatem. Stejná písnička platí pro LPG – dodatečná nádrž zabere místo diferenciálu (a ubere kufr). Čtyřkolku (nebo 700 litrový kufr bez ní) si zas můžete dopřát jen v kombinaci se základní jedna dvojkou bez dalších zpestření. Prostě tetris kolem zadní části není vychytaný úplně na maximum.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Verdikt

Dacia Bigster, největší svého druhu, vám možná nenaslibuje všechno možné i nemožné, ale co slíbí, to umí doručit. Bohatá světlá výška, bytelnost, jízdně příjemný motor, příznivá spotřeba a v neposlední řadě stále také cena. Ono se to možná na první pohled nemusí hned zdát, ale moje specifikace byla (téměř) vrcholná – s trochou nadsázky tak lze prohlásit, že Bigster končí tam, kde Karoq teprve začíná. Já si jen potvrdil svůj dojem z předchozího testu – Dacia si mě získala solidními auty, která si na nic nehrají.

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1789 ccm
Výkon: 116 kW (155 koní)
Točivý moment:  172 Nm
Převodovka: šestistupňová automatická multimódová (4+2)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,7 s 
Provozní hmotnost: 1419 kg 
Kapacita baterie: 1,4 kWh
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,6/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 6,0 l/100 km
Cena vozu od: 549.900,- Kč (Essential, Mild-Hybrid 140)
Cena vozu od se stejným motorem: 672.900,- Kč (Expression, Hybrid 155)
Cena testovaného vozu: 753.300,- Kč (Journey, Hybrid 155)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
rivka
17. 8. 2025, 21:33

"S Dusterem sdílí přední část, minimálně po čelní okno"
No, po pravdě - nesdílí :-) Což ale neznamená že nevypadá z 95?- 98?% stejně :-)

Osobně naprosto netuším jak dlouhý je Karoq a tak jsem si Bigstra rozměrově zařadil dle první Octavie
(jejíž délku si budu pamatovat navěky) - no a od ní je jenom o 6cm delší.

"Ke komfortu přispějí i střízlivá sedmnáctipalcová kola a pneu s vyšším profilem."
Hm - konfigurátor nabízí 18" jako základ a 19" za příplatek 8000Kč.

Při představě že dám 750t. za Dacii (a jenom 4x2) na mě tedy jdou mdloby, ale
v dnešní době (leasingových splátek) "se to prostě nějak rozpustí" :-)

Dizajnově se mi to moc líbí, ale tím to asi končí.











0
VK
18. 8. 2025, 09:59

Potřeba započíst dobře 40% kumulativní inflaci proti roku 21. Tím pádem cena odpovídá cca 450 tisícům z té doby.

4
HeavySmoker
18. 8. 2025, 11:18

VK: Väčšine ľudí tam ale šéf zabudol započítať tých 40% na výplatnej páske a reálne mzdy v ČR sú niekde na úrovni roku 2017/2018. Sťažnosti na cenu sú za mňa oprávnené. V reálnom vyjadrení je ČR chudobnejšia a automobilky sa tomu budú musieť prispôsobiť alebo predávať menšie objemy.

1
afro-r1
18. 8. 2025, 17:11

Proc v CR? Ono je to v okolnich zemich jine?

1
HeavySmoker
19. 8. 2025, 11:17

afro-r1: V ČR bol ten prepad reálnych platov silnejší než priemer EÚ a zotavenie je úplne najpomalšie vôbec. Tiež došlo k silnému rozdvojeniu ekonomiky, ten kto mal finančné aktíva (akcie, zlato, vlastné podnikanie alebo byt na predaj) sa dnes má lepšie, ten kto nie (mladý človek v zamestnaní) zas výrazne horšie, čo súhrnné dáta zakryjú ale pre masový výrobok ako auto je dôležité aj to rozloženie bohatstva.

Je to tak všade, ale ČR patrí medzi najviac zasiahnuté ekonomiky. Vzhľadom na exportné zameranie cez Nemecko to nevidím ružovo ani na najbližšie roky, hlavne dodávatelia pre automobilky trvalo znižujú stavy a to sa ešte len prejaví v druhej polovici roku. Preto mám pochopenie nad komentármi okolo cenových politík, časy sú pre veľa ľudí objektívne ťažšie.

1
afro-r1
19. 8. 2025, 19:36

Nejaky propad ci nerust (umele nasimi volenymi a nevolenymi zastupci vytvoreny) tady mame. Ale vseobecne se tu mame proti mnoha ostatnim krasne. A kdo po okolni Evrope jezdi (soukrome nebo sluzebne) s otevrenyma ocima a usima, ten si situace u nas vazi cim dal vice.

2 reagovat
rock
18. 8. 2025, 09:02

Už delší dobu mám pocit, že Dacia je zajímavá hlavně v těch specifikacích "již od". Protože auto této velikosti za 550 t nezní špatně. Ne snad že by nemělo žádnou konkurenci (Korando není o moc menší a za ty peníze už může být i automat nebo 4x4), ale moc dalších takových není.
Ovšem za 700-750t? Třeba Kuga stojí s automatem podobně a dokonce je v tédle cenové kategorii na výběr mezi tříválcovou 1,5 (která má i tak přes 180 k) nebo 2,5 l hybridem. A výbavu to nebude mít horší než ten Bigster. Torres je za ty peníze o kus větší, ale tam asi nesmí majiteli vadit, že sežere i trávu u silnice. Renault na téhle ceně začína s Australem atd...

0
Beran
18. 8. 2025, 12:11

Podle me specifikace "jiz od" boli pri naslednem prodeji 5 az 10 leteho auta. Rozdil v cene ojetiny dost kopiruje rozdil v cene noveho. Takze proc si nedoprat lepsi vybavu, kdyz se to vrati.
Samozrejmne plati u prumernych aut, nikoliv u nejlevnejsich a nejdrazsich.

2
bitner
18. 8. 2025, 12:17

Pro me je Dacia zajimava tim plynem. Posledni moznost, jak to poridit. Otazka je, co bude dal. Trivalec 1,2 TCe uz je primovstrik a bude zajimave zjistit, jak to s tim plynem daji dohromady. 1,0 TCe udajne brzy skonci.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte