načítám data...

Co je to "sportovní auto"?

Pojďme se pohádat. Dneska to nebude nekonečná bitka diesel vs. benzín nebo FWD vs. RWD. Dneska to bude trochu rafinovanější. Napadlo vás někdy, jak se dá popsat či definovat sportovní auto? Rovnou odpovím, že dost špatně...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Definovat či jakkoliv vymezit některé subjektivně vnímané věci je děsně těžké. Někdo vidí na Kim Kardashian sexy zadek, jiný nevkusně rozmístěný podkožní tuk. Někdo za sporťák považuje AX GTI, jiný Audi RS6. Dá se vůbec sportovní auto nějak generálně popsat?
I v tomto článku má prsty námi oblíbená MX-5, protože k jeho sepsání mě přiměla věta „..no jo, ale Miata není žádný sporťák…“ a moje marná snaha onomu člověku vyargumentovat opak. Jak to vlastně je s definicí sportovního auta? Co lidé jako sportovní auto označují a vnímají? „Laická“ veřejnost to má jednoduché – pro ni to je každé placaté a široké auto. U lidí, které auta zajímají, už se vnímání pojmu „sportovní auto“ trochu komplikuje, ale stejně nejčastěji slýchám dvě definice, z nichž se mi ani jedna nelíbí a proto mám snahu smést je pokaždé, co je slyším.


Nesprávná definice č.1: Sportovní auto je rychlé auto.


Asi nejčastější definice, s kterou se dá nad půllitrem nebo za monitorem setkat. Sportovní auto je prý to, které je rychlé na rovinkách i v zatáčce. Zkrátka které má lepší dynamické vlastnosti, než „běžné“ auto. Často je posléze upgradována konstatováním, že sportovní auto se přece pozná podle toho, jak rychlé je na okruhu – sportovní auto umí zajet rychlý čas. Tuto definici použil i člověk, který vyřkl onu větu o Miatě – Miata prostě nemůže být sportovní, protože je moc pomalá. A pro mě je tahle definice samozřejmě mrzák kulhající na obě nohy. Jistě, mít dostatek výkonu je pro sportovní auto určitě důležité, stejně jako je důležité mít schopnost projíždět zatáčky rychle a pak to všechno ubrzdit, jenže máme tady pár problémů. Za prvé, neurčuje hranici rychlosti/pomalosti. Můžeme za dostatečně rychlou považovat už Toyoto GT86? Nebo je pomalé a tím pádem nesportovní všechno s nižší porcí dynamiky než 911 Carrera?  Za druhé nám vzniká paradox. Podíváme-li se na okruhové časy Cayenne Turbo, musíme nutně dojít k závěru, že třítunové SUV je mnohem lepší sporťák, než Integra, Elise nebo M3 E30. A za třetí, dosáhnutí co nejlepší absolutní rychlosti a času je přece účelem závodního auta, nikoliv sportovního. Takže shrnuto, ukázkový bullshit, který do množiny „sportovní auto“ řadí vehikly silně nesportovní a naopak z ní vyjímá auta obecně považovaná za silně sportovní…

 
Nesprávná definice č.2: Sportovní auto je zábavné a vzrušující auto.


Méně častá, ale také velmi běžná definice. Je mi sice trochu bližší, ale taky kulhá, byť jen na jednu nohu. Je vlastně pravým opakem definice č.1.  Zatímco zastánci rychlých aut se zaměřují hlavně na měřitelné vlastnosti, zastánci zábavnosti zase vyzdvihují subjektivní věci jako ovladatelnost, zvuk, odezvu ovládacích prvků…  a samozřejmě emoce za volantem. Teď se můžem začít motat v nekonečném kruhu popisů toho správného zvuku, správně naladěného šasi a já nevím čeho ještě, ale samozřejmě by to nemělo smysl, protože to každý vidí trochu jinak. Na první pohled však emoční definice sporťáku dává trochu více smyslu, protože eliminuje všechny Cayenny a jiné nakoňované dvoutunky.  Bohužel existují věci jako třeba Chevrolet Camaro. Má krásný zvuk, dýchá na člověka atmosférou, řízení je rozhodně zábavné, ale sporťák to není, protože to je charismatický muscle car. Alfa 156 je krásně ovladatelná, její řízení i řazení nabízejí spoustu citu a přesnosti, motor lační po otáčkách a není to sportovní auto, protože to je jen sportovně laděný sedan.


Máme tedy auta rychlá a máme auta zábavná, ale která teda sakra jsou ta sportovní? Mohli bychom učinit průsečík obou výše zmíněných skupin, ale vedlo by to pouze k další eliminaci některých sportovních aut. Takže co s tím? Před nějakou dobou jsem v jedné diskuzi natrefil na definici, která mi mluvila z duše, jen jsem jí do té doby nedokázal vyjádřit.


Sportovní auto je takové auto, jehož PRIMÁRNÍM účelem není přeprava, ale jízda samotná, je pro ni konstruováno a stvořeno. Ne pro hýčkání posádky luxusní výbavou, ne pro snadnou instalaci autosedaček, ne pro ticho a komfort, jen jízdu.


Sice je to opět docela vágní formulace, ale už nám do ní krásně pasuje Ariel Atom i vykuchané Saxo. Může jít o jakýkoliv segment, ale je-li auto dostatečně hardcore, má splněno, přičemž u kontroverzních záležitostí jako je třeba RS6, si lze lehce domyslet, že primárním účelem je třeskutě rychlá luxusní přeprava po dálnici.

Každý z nás má však jiný jemnocit a proto bych byl rád, abyste mi v diskuzi článek i s finální definicí buď omlátili o hlavu, popřípadě vyjádřili svoji představu o tom, co vlastně „sportovní auto“ je.

foto: www.autoblog.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
29. července 2014, 12:34
0

Takže mi z toho vychází že nejsportovnější auto je trabant :-)
Měl jsme 4 tak o tom něco vím.
Je rychlej - je rychlejší než dokáže jeho podvozek a brzdy pobrat.
Je v něm kravál - to bude asi ten pravej sportovní zvuk.
Je nepohodlnej.
Dětský sedačky do něj nedáš.
Nemá žádný zvytečnosti jen motor kola volant.
Jízda v něm je adrenalin hned od otočení klíčku ve spínačce (chytne/nechytne)
Neplní žádný emisní nebo bezpečnostní limity.

Dokonalej sporťák :-D

reagovat
PepaSFI
29. července 2014, 14:22
0

já měl Trabanty dva a dovolím si trošku nesouhlasit.
Je rychlej, jsou situace kdy je rychlejší než většina lidí čeká a než si řidič troufne. Ty bubnové brzdy jsou dost bída odpovídající době a místu vzniku. Ale podvozek a řízení to zvládá v pohodě. Hřebenové řízení je citlivé a přesné. Současně s Trabantem jsem používal Š 105 a to byla hrůza. Brzdilo to stejně blbě, divně se to kolíbalo a maticové řízení pracující na principu vzájemně neslučitelných pohybů mělo neodstranitelnou, pro činnost nezbytnou vůli ze které šel strach. Kdysi dávno, když při vyhýbacím testu rozbili ten krabicoidní Mercedes, někdo chtěl udělat velkou srandu že překotí Trabanta. Jenže ten to zvládl i ve vyšší rychlosti. Když jsem kdysi pořadateloval na rally, tenkrát se jezdili současně, na konci, taky historici. Drželo to diváky, všichni čekali až do konce aby viděli Trabanty jezdící zatáčky se zadním kolem ve vzduchu.
Jo kravál v tom je ale není to žádná hrůza. Ječení vytáčeného dvoutaktu je docela příjemný kravál, narozdíl třeba od drkotání nafťáků.
Taky si nemyslím že je nepohodlnej. Moc místa v tom není, sedí se trošku bočmo takže člověk má pocit driftu ikdyž jede rovně. Ale sedačky byly na tu dobu super, boční vedení by mohlo leckteré dnešní auto závidět.
Startovalo to taky bez problémů, i v -25 stupních. Jen kvůli spádové palivové soustavě občas dělal problémy bordel v benzinu.
Emisní limity to teda fakt neplní ale taky je pravda že ta škodovka 105 na tom byla v některých parametrech hůř.
Jo, dalo se s tím užít spousty zábavy a dá se říct že to není nudný tuctový auto.

martin_100
29. července 2014, 22:34
0

Pepo pravdu máš že je trábo rychlejší než si většina lidí umí představit a rychlejší než je s tim většina lidí schopna jet. Ale když ho dostaneš na limity spíš teda až za ně tak je problém :-D Já sem ty trabíky párkrát za limity dostal a musim říct že sem měl občas slepeno... ona jízda po dvou kolech není nic moc :-D

ad
adam
29. července 2014, 12:41
0

Chris Harris někde prohlásil že sportovní auto je takový, který: "harder you push, more you get" Tedy čim víc tlačíš na pilu tím lépe funguje. To mi připadá docela trefný.

reagovat
Vavris Vavrisovic
29. července 2014, 12:50
0

super :)

Ma
Martin Tolar
29. července 2014, 15:00
0

Nemám s tim problém, ta definice to vystihuje dobře. Takže mlácení o hlavu nebude. Jen se chci pozastavit (nebo spíš letmo přibrzdit) u toho konce. Pokud ta definice totiž eliminuje 156 GTA jako sportovně laděný sedan, neměla by eliminovat i to saxo jakožto sportovně laděný hatch? Obecně mám totitž porblém vidět v hot-hatchi sporotvní auto kvůli jeho praktičnosti. jeho z totiž je určená k přepravě, byt zbytek auat může být naladěn jako sporťák. At už tedy jde o překoňované Mégane, nebo obyčejný Golf GTI, prostě už to pro mne neni sporťák protože tam jde naložit skříň z Ikey.

A když se tu tak rozkecávám, nabízí se mi i otázka, co konfekční kupé? Opel Manta, Ford Capri, Toyota Trueno/Levin, Audi Quattro a další? Jsou to sporťáky? Ani u nich mi totiž to označení nejde 100% dohromady s touto definicí. Ano, jsou zábavné a určené k požitku z řízení, ale přitom jim někdo nadělil zadní sedadla a kufr schopný něco odvézt, aby fungovaly v běžném životě jako přepravníky. Takže jde vlastně o pohlednější hot-hatch, ne?
(ne, neshazuju tyhle auta, samozejmě že jsou skvělá, ale s tím naplněním té definice vzniká problém)

reagovat
BobAsh
29. července 2014, 15:38
0

Já jsem kdysi četl krásnou definici v knížce "Encyklopedie sportovních vozů" (autor Rob de La Rive Box) - tam bylo něco o tom, že podle původní definice musí být sportovní auto roadster a nesmí mít ani boční okna.

Dneska bych to viděl tak, že hot hatch je "sportovní hatchback", ale není to sportovní auto. Prostě je sportovní jenom trochu.

Ma
Martin Tolar
29. července 2014, 16:23
0

No Vojto, máme stejné knihy a vtipné je, že mě ten úvod při psaní mé reakce také napadl. Pokud si to pamatuju, úvod je stylizován do podoby hádky majitele P911 a a majitele Singer Nine, kteří rozpravují nad tím, co je sportovní auto. A mimochodem, je to jeden z nejčtivějších úvodů, které jsme kdy četl

BobAsh
29. července 2014, 17:20
0

Jo, mám pocit že jo. A navíc je ta 911 tuším nějaká na naše poměry "stará", která je ještě "ryzí sporťák". Kdežto ta dnešní je proti tomu obří tlusté GT.

Mimochodem to je také odpověď na tvoji otázku s Mantou, Capri a podobně. A vlastně i s hot hatchi. Tohle všechno jsou prostě "GT pro chudé", ale pořád GT.

Vavris Vavrisovic
29. července 2014, 17:40
0

Já myslím, že definice 156ku jakožto "sportovně laděný sedan" neeliminuje. Už jen samotné tohle označení je tak nějak pocitově měkčí, než "sportovní auto".

V článku asi mělo zaznít, že i problémem té poslední definice je její neohraničenost a tím pádem je hodně subjektivně uchopitelná. Každopádně když to vztáhnu na zmiňovanou 156ku a hot hatche. Tak 156 GTA má velký, silný a rozežraný motor - primárním účelem je jízda a její požitek, má komplikované a poměrně nekomfortní zavěšení - primárním účelem je jízda, nebo má třeba rychlé a pro běžného člověka trochu otravné řízení - jehož primárním účelem je taktéž jízda.. tudiž jen z tohoto je cítět, že 156 není úplně marná, byť je limitována koncepcí běžného sedanu. A to samé bude platit u hot hatchů. Teda s výjimkou R26R a podobných, u kterých je ta jednoúčelovost natolik zřejmá, že bych se je jako sportovní auto nebál označit.

PepaSFI
29. července 2014, 19:09
0

všichni to máte blbě! Jediný uznávaný sportovní auto je Oktávie RS, samozřejmě kombi a s mastným flekem na zadku protože ta benzinová akorát moc žere a tédéíčko má přece větší tendleten krouťák. Doporučuje 11 z 11 desetipivních expertů.

reagovat
j3
j3rry
30. července 2014, 02:21
0

Někde jsem četl také názor, že co nemá špéru, není sporťák, ovšem pokud by se to otočilo naopak, tak je mezi sporťáky spousta nesmyslů v podobě vrcholných variant SUVček, případně oněch "sportovně laděných sedanů", atd...

Adamova poznámka ohledně Chrise Harrise a "The harder you push, the more you get" je perfektní... Já bych řekl, že ta definice bude vícestupňová - začal bych tedy tím, že bych tyhle tři faktory dal do kupy a výsledek by mohl vypadat takhle:

Sportovní auto:

1. je takové auto, jehož PRIMÁRNÍM účelem není přeprava, ale jízda samotná, je pro ni konstruováno a stvořeno. Ne pro hýčkání posádky luxusní výbavou, ne pro snadnou instalaci autosedaček, ne pro ticho a komfort, jen jízdu.

2. má samosvor

3. čím více se tlačí na pilu, tím lépe funguje

- bod jedna bych v žádném případě neoznačil za vágní, naopak je poměrně přesný, trefný a nelze s ním, než souhlasit, přičemž bych se toho držel poměrně striktně - jak píše níže Martin Tolar - také mám problém s tím vidět sporťák v něčem, co má nějakým výraznějším způsobem přidanou praktickou hodnotu (vrcholné verze různých sedanů a limuzín, hot hatche, přerostlá těžká luxusní kupé, SUVčka atd...).

Sporťák je u mě prostě nepraktické (takže ideálně kupé, roadster apod.) auto, jehož primárním (ideálně tedy jediným) účelem je prostě radost z řízení/jízdy - a to bez ohledu na to, že jsou auta, která umí přinést nějakou tu radost z jízdy a do toho odvézt věci z Ikei, nebo rodinu na dovolenou - to už prostě nejsou ryzí sporťáky...

Pokud to auto prostě nevzniklo primárně proto, aby přinášelo potěšení z řízení (a nikoliv umělo tucet dalších věcí a k tomu jen tak mimochodem bylo k tomu všemu navíc ještě i trochu zábavné), tak bych to jednoduše neviděl jako sportovní auto. A to říkám coby majitel auta jednoznačně spadající do kategorie "sportovně laděný sedan".

reagovat
Mírus
30. července 2014, 13:55
1

Zkusím to napsat takhle:
1. Sportovní auta jsou všechna auta postavená nebo upravená podle určitých regulí pro motoristický sport, tedy soupeření jezdců a závodních týmů ve vypisovaných závodech (soutěžích)na uzavřených tratích.
Tady bych mohl skončit, ale protože i prostý lid a fanoušci se chtějí bavit a napodobovat svoje idoly, existuje něco jako komerční zájmy a marketing, díky kterému se (mimo jiné) ty závodní kolotoče vůbec platí, dají se připsat ještě další kategorie:
2. auta, která vznikla jako homologační základ pro ty skutečná sportující, mají navíc blinkry a značky.
3. auta, která sice vznikla především za účelem (a podle předpisů)jízdy po veřejných komunikacích, ale také jsou ideově a svým charakterem (více méně) spřízněná se skutečnými závodními vozy. Tady vidím místo pro vozy typů od GT, přes roadstery, sportovní kupé... až po hot hatche, se kterými se dá max. po malých úpravách rozumně závodit (čti tlačit na pilu), tzn. např. mají patřičně (pře)dimenzované chlazení, brzdy a schopný podvozek držící se podkladu.

reagovat
BobAsh
30. července 2014, 14:57
0

Pozor, sportovní auto a závodní auto je něco úplně jinýho. Mini Cooper Countryman WRC je zcela určitě závodní auto, ale Mini Countryman přitom není ani trochu sportovní auto ;)

Závodní auto může být teoreticky i náklaďák ;)

Mírus
30. července 2014, 18:04
0

OK, chápu tu námitku, tuším, že taková je oficiální i neoficiální zvyklost, ale nesouhlasím. Proč by mněl být problém všechna auta, se kterými se seriózně SPORTuje, jsou určena a postavena na SPORT, nazvat SPORTOVNÍ? Navíc označení závodní formálně nezahrne všechny vehikly motorsportu, jsou tu soutěže, rallye atd. No, nechci úplně slovíčkařit, ale podstatný důvod tohoto způsobu definice je, že se mi zdá dost praktický i logický mít za 100% ideál sportovního auta jakékoli auto postavené pro tu kterou kategorii (tím můžeme vyeliminovat ty náklaďáky)motorsportu. Všechna ostatní osobní auta s ambicí být sportovní bych už řadil pod ně, protože nějaký prvek sportovnosti (ať už kosmetický nebo skutečný) se dá najít ve spoustě aut a naopak jisté úlitby praktičnosti, vzhledu a pohodlí jsou k vidění i na těch nejdrsnějších (osobních) sporťácích. Takhle pak můžeme auta poskládat do řady od jasných sporťáků (závoďáků), přes jim nejpodobnější (ne vzhledově) na značkách, až po ty největší odvary a rádobysporťáky. Určitě se pak můžeme shodnou na přibližném rozmezí, co je ještě „víc sporťák“ než „obyč osobák“. A přesné hranici se, myslím, neshodneme.
PS.: Jinak myslím, že základní definice uvedená Vavrisem je dost trefná, její jistá vágnost je zákonitá, protože pojem "sportovní auto", tak, jak se o něm bavíme, je v principu neurčitá věc. Taky proto se tady cpu s těmi "závoďáky" :-).

Mírus
30. července 2014, 19:32
0

Ještě k tomu Coutrymanu. Rozhodně jsem nechtěl říct, že všechna auta, která jsou vzhledově příbuzná se závodními, jsou nějak sportovní. V bodě 2 jsem myslel na např. Deltu Integrale. Když píšu o ideové příbuznosti, myslím tím právě zaměření na jízdní výkony a ne podobnost ve vzhledu nebo názvu.

PepaSFI
31. července 2014, 12:22
1

myslím že se nějaké rozumné definice nedoberem ale můj názor je že pojem "sportovní" a s ním spojené tradiční známky jako GT, RS, GTI a podobně, byl a je do značné míry spíš marketingové označení než nějaká kategorizace. V každé té definici najdeme nějaké to ALE. Mělo by to být auto dost rychlé ale zas to není tak úplně pravda protože rychlost je relativní pojem. Kdejaká nákupní taška nebo rodinný kombík je stejně rychlý jako rallyové bestie skupiny B. Spřízněnost se závodními vozy taky moc nefunguje. Závodit jde skoro v čemkoliv, od offroad trialu až po dragstery. Rally je jistě náročná sportovní disciplína ale neznamená to automaticky že Felicie je sportovní auto. Jsou auta u kterých je asi jasno, už zmíněný Ariel Atom nebo Seven, tam je to bez diskusí. Ale většina toho bude asi na pomezí. Mkové bavoráky, Subaru WRX, Mitsu Evo, GT 86 a další jsou určitě sportovní ale taky současně celkem použitelné sedany, tudory, kupé se kterýma se dá bez větších potíží jezdit do práce.
Já myslím že spíš než nějaká technická definice, je ta sportovnost POCIT. A ten je u každého člověka jinde a taky u každého auta funguje jinak. Škoda 110 R coupé na mě jako sportovní působí. Ale novější Garde a Rapid už ne, ikdyž je to stejná koncepce a je to rychlejší.

reagovat
Is
Isachs
11. srpna 2014, 14:48
0

Sportovní auto není to nejvýkonější, to jsou spíše super sporty. Za mě se musím za volantem bavit, musí mít vynikající jízdní vlastnosti a motor alespoň tak akorát, když už ne hodně.
Příklad Civic TypeR 7 generace je sportovní náčiní, 8 generace je hot hatch. Leon Cupra R je HH a ještě dost nudnej. Mazda RX-7 je sportovní auto, RX-8 už je dost hranice, ale pořád více sportovní, než cokoliv jiného. Toyota GT-4 je sportovní auto. Toyota GT86 je sportovní auto. Honda Prelude je GTčko, Honda Integra je sportovní auto. GTička, jako je GOLF GTi (nedej bože dokonce GTDi), Octavia RS, RS6 atp... sem vůbec nekategorizuju. Nicméně je to těžká hranice a každý jí má jinde.
Za mě by mělo být sportovní auto spíše zadokolka. Lehce převýkonovaná, bez asistence trakce, řízení, řazení a brzdy se skvělou zpětnou vazbu, ale dostatečně tuhé. Jízdní vlastnosti nade vše. A rozhodně musí být benzínové, nejlépe s otáčkami nad 7000.

reagovat
ho
honzarov
23. srpna 2014, 14:04
0

Základní definicí sportovního auta, ve stavu jaký se prodává od automobilky, je přece to, že z určité části svého provozu ke sportu nějak přičichne. Že už výrobce odpočátku počítá, že se podívá na nějakou sportovní trať, že se majitelé budou občas pokoušet o náznaky sportovní jízdy. Proto ony Leony atd. nemohou být sportovní auta, neboť byly primárně vyráběny jako rodinné povozy. Akorát je výrobce nabízí ve sportovnější úpravě, námi nazývané HH. A stejné je to u malých prcků, 500 Fiat také není sportovní auto, i když ho vezme do ruk Abarth, pak máme taktak WH. Nejtěsnější a nejsložitější považuji rozdělení aut, kdy je otázka co je obyčejné coupe (roadster) a co sportovní coupe (roadster).

reagovat
mk
mk
21. října 2014, 22:47
0

V tom případě EVO není sportovní auto, ačkoliv soutěží na většině automobilových sportovních soutěžích.

Nene, tohle rozdělení taky nebude úplně to pravé ořechové.

Ve
Vencos
12. září 2014, 09:19
0

Asi nejlepší sportovní auto, jakym jsem kdy jel, bylo bílý firemní Iveco. Můžu ho rozbít, nemusim do něj tankovat a rychlostní limity neexistujou. Taková pražský "Need for speed" (ano prosím, teď mě ukamenujte)

Možná tím narážím na jinou myšlenku. Býval jsem mladší a půjčoval si auto od rodičů. Jezdíc toho času houpavym velkym kupé, byla MPI Fabie něco z úplně jiného světa, semtam se i dostalo do ruky nějáké to ojetější BMW, chvilku jsem měl služební O1 v benzínu... Všechny ty věci v sobě něco měly a "drtit" třívalcovej Swift v automatu má taky svý kouzlo.

Co je sportovní auto můžeme těžko definovat, možná nemůžeme vůbec. CO je sportovní auto,má totiž každej ve svý hlavě...

Vzpomínám na sloupek od Harrise, jak ho na okreskách naháněl (nebo snad předjel?) Citroen C15 (to je ta dodávka "z oltcitu"). Na co myslel řidič nafouklýho citronku? Nebyl to v tu chvíli nejlepší sporťákna světě...?

reagovat
Mírus
16. září 2014, 22:37
0

Dovolím si ještě jednou zavrtat do tohoto tématu. Mám 3 (řekněme provokativní)otázky:
1. "auto s primárním zaměřením na jízdu" - co to znamená? Není tohle spíš definice řidičského auta?
2. Máme název kategorie, dokonce víš (víme), jaká auta tam mají patřit (Atom, GT86, AXGTI,...) a jaká tam naopak určitě nesmí páchnout (Cayenne Turbo...) a podle toho hledáme tu pravou definici. Je to správný postup? Připomíná mi to spíš karlovarskou losovačku.
3. Co se týká těch "velkých a těžkých SUV" - vážně je tak jednoznačná jejich "mimóznost"? Já vím, když něco vznikne na základě zadání(třeba malé movité blondýnky): "chci silné cool prestižní auto, nejlíp značky se sportovní tradicí, ale musí být velké a vysoké kvůli pohodlí, rozhledu a pocitu bezpečí a taky lehce ovladatelné a praktické", petrolheadi bijí na poplach ojnicí do letmo zavěšené tuhé nápravy a rozstřikují kolem sebe 120-ti oktanové palivo. Ale myslím, že tady jsou spíš překážky dané vkusem. Co např. toto:

;
?
Vypadá to, že zábavné i rychlé a "cool" je to dost. Je to i sportovní? Ale možná je to pak už jedno.

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. září 2014, 21:43
0

Díky za reakci a podnětnou kritiku.

ad1: Myslím, že oba termíny se prolínají, ale nejsou shodné. Určitě bychom našli nějaká sportovní auta, která ovšem svou brutalitou až neřiditelností příliš řidičská nejsou... a přesto je jízda jejich primárním účelem.

ad2: článek je subjektivní, tudíž nebudu popírat, že to takto může působit. Nicméně tady to už je tak trochu na téma, jestli byla dřív slepice nebo vejce

ad3: jestli máš pocit, že jsou v článku nějak dehonestována výkonná SUV, tak to nebylo účelem. A Bowler? To je sportovní auto jak z učebnice! :) Akorát je jeho hlavním teritoriem něco hrubšího, než kvalitní asfalt..

Mírus
24. října 2014, 14:54
0

Taky děkuju za vysvětlení. U SUV (kterých nejsem velkým příznivcem) nevidím snad dehonestaci, spíš určitou diskvalifikaci, kterou lze tušit i z vícero příspěvků.
Taky úplně nechápu ten odpor proti označení závodních aut jako těch "nejvíc" sportovních. Co asi znamenají všechny ty přídomky: "RS" "R-type", "Scuderia", "Carrera" atd. u (téměř)sportovních silničních žihadel? Aneb když na webovém konfigurátoru pomyslného vybíraného vozu posuneme jezdcem nad nápisem "SPORT" příliš doprava, vozidlo se změní z více sportovního na čistě závodní.

krab
03. prosince 2016, 21:48
0

Už je to sice starý text, ale dobrý a nadčasový! Tak jsem se zamyslel.

Jediný opravdu sportovní auto co si můžete stále koupit je : Caterham.
Můžete si vybrat verzi, dát méně nebo vice tabasca jako v asijské restauraci, podle chuti, ale I ta nejmíň feferonková je opravdové sportovní auto.

Zbytek aut jsou další varianty. Svět je pestrý, člověka zaujme leccos. Existuje spousty aut které bych chtěl a existuje jich dost které vlastně chci víc než Caterham.
Ale když bych se zamyslel a řekl. Chci opravdu čistě sportovní auto, koupím si Caterhama.

A máte další subjektivní popíchnutí :)

reagovat
beastar
04. prosince 2016, 13:06
0

Caterham je řekl bych něco víc než sportovní je to vlastně závodní auto co může do provozu a jak moc daleko je od sebe závodní a sportovní je vidět třeba na Felicii pro běžný provoz a na kit caru. Sportovní může být vlastně skoro cokoliv ale neznamená to řidičské nebo zábavné jak se tady často skloňuje. A k těm SUV nemyslím si že by MB ML 63AMG nebylo dostatečně "sportovní" a je to defakto sériové SUV stejně tak konverze pro "Dakar" jak u X5 nebo u ML (pravda tam toho moc ze série nenechali) Za mě je pravověrné sportovní a zároveň závodní auto Porsche 911 GT 3 rs:)

krab
04. prosince 2016, 13:31
0

:D , já to napsal trochu naschvál a protože tady v té diskuzi nikdo na Cata nepamatoval. Mě v tom jednou svezli na Severní smyčce a byl to opravdu ryzí zážitek. A je fakt, že pak je otázka jestli je to závodní nebo sportovní auto.

Caterham zapadá historicky do škatulky sportovních aut. Taková ta evoluce od 20tých let, vývoj Austinu Seven. A Austin Seven bylo klasický sportovní auto v té době. Žádnej luxus, postavený bylo účelově pro zábavu z jízdy a s dalšíma úpravama se s ním dalo závodit. A tenhle odkaz si nese dodnes Caterham. Taky tu sedmičku má pořád na čumáku!

Co se týká Porsche, je to vlastně podobné. Postupný vývoj brouka do auta pro radost a zábavu z řízení. Akorát jinak zkonstruované, ne tak jednoúčelové. V posledních 20ti letech už je Porsche už nejen ryzí sportovní auto, ale i víc luxusní GT. Ale dá s s ním i závodit.
No u mě taky momentálně vede ligu definice sportovního auta 911tka, co budu říkat. Akorát je to děsně nenápaditý výběr. :)

Otázka "Co je to sportovní auto" stejně nemá prostě dannou definici. :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem