načítám data...

Trendy moderní doby: Multimediální systém

Multimediální systémy v autech už dávno nejsou jen pouhé zobrazovače navigačních pokynů. Co všechno musí zvládat a jak mají vypadat?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vývoj automobilů urazil za poslední dvě dekády neuvěřitelný kus cesty. Od pohonných jednotek, které předvádějí dříve nevídanou efektivitu, přes automatické systémy pomáhající zvládat méně zkušeným řidičům situace dříve nezachranitelné, až po vyloženě komfortní prvky, které svým majitelům prostě a jednoduše zpříjemňují život. Můžeme vést donekonečna debaty, co z toho je dobré a co spíše otravné, pravdou ale zůstává, že pro drtivou většinu běžných uživatelů je tento pokrok velkým přínosem. Já bych se dnes chtěl pozastavit nad jedním z komfortních prvků, které byly dříve k nalezení jen u těch nejluxusnějších tříd a dnes už jsou k dispozici i pro ta nejlevnější auta na trhu. Ano, multimediální systémy. Záběr jejich schopnosti se od dob automobilového pravěku, kdy byly schopné zobrazovat tak akorát navigační pokyny ( a to ještě když měly dobrý den) a zvolenou stanici rádia, znatelně rozšířil. Za poslední půlrok jsem měl možnost seznámit se s několika systémy různého stáří. Od starého ještě plně tlačítkového Comandu, přes první bavorácký iDrive až po plně moderní MZD connect od Mazdy, či MMI od Audi. Co všechno se změnilo, co mi vadí, co se mi líbí a jaký bude další vývoj? To se dozvíte v mé dnešní úvaze. 

Způsob ovládání 

Otázka první, jaký je nejlepší způsob ovládání? Tohle je velmi individuální, sto soudruhů, sto chutí. Přesto se dá vcelku úspěšně určit, který druh je v provozu nejbezpečnější. Nejstarší styl je čistě tlačítkový. Spousta lidí považuje za ergonomický ideál interiéru desítky až stovky tlačítek rozesetých po celé přístrojové desce. Každý jednotlivý knoflík má svou přesně danou funkci a vše vypadá jednoduše. Já ovšem mezi takovou skupinu lidí nepatřím. Vadí mi nepřehlednost, člověk se musí soustředit na každý čudlík a to odvádí pozornost od řízení. Zadání adresy do navigace tímto způsobem se rovná zastavení u krajnice a nacvakání písmenek hezky pěkně v klidu. Tenhle styl ovládání je opravdu už překonaný.

Další vývojový stupeň je čistě dotykový způsob. Ano, v dnešní době je pomocí dotykového displeje ovládané snad úplně všechno. Mobilní telefony, notebooky, trouba v kuchyni, pračka a tak by se dalo pokračovat do aleluja. Čekám, kdy někdo vymyslí hajzlpapír s dotykovým displejem. Je však toto ovládání vhodné do auta? Na tuhle otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Toto řešení v sobě ukrývá výhody v podobě vysoké míry intuitivnosti a rychlosti. Bohužel je prakticky nejde ovládat poslepu a pořádkumilovné řidiče rozhodně nepotěší všudypřítomné šmouhy od prstů na displeji, díky kterým pak za slunečného dne prakticky nelze odečíst zobrazované informace. Přestože je tento způsob velmi častý a poměrně oblíbený, do pověstného ideálu má stále daleko. Mým osobním favoritem je centrální otočný ovladač. Ten se obvykle nachází přesně pod pravou rukou na středovém tunelu. Z ergonomického hlediska je to podle mého jasný vítěz. Rychlé, přesné a velmi návykové. Neruší vás od řízení, dá se ovládat téměř po paměti. Ve většině aut je software infotainmentu dobře odladěný (doby prvního iDrivu jsou naštěstí dávno pryč), takže se není třeba obávat nepříjemných překvapení. Kolečko prostě funguje. 

Umístění displeje 

Tahle otázka je jako dělaná pro Jana Nerudu: ,Kam s ním?' Logika věci velí celkem jasně. Co nejblíže zornému poli řidiče. Jenže to není vždycky tak jednoduché a velmi to souvisí s předchozím odstavcem. Pokud výrobce použije dotykové ovládání, těžko pak může umístit displej na vrchol palubní desky. Kromě Saxány by na něj totiž nikdo nedosáhnul. Často se tak můžeme setkat s umístěním někde v oblasti kolen. A to není dobře. Neustále musíte klopit zrak a hledat někde v podpalubí ten správný čudlík ( a je jedno jestli klasický, nebo virtuální). Čím výš je ovládací displej, tím lépe. A jestli je lepší displej zasazený do palubní desky, nebo vystrčený ,tablet'? To už je čistě na vkusu každého z nás. Za sebe snad mohu poznamenat, že jsem dříve býval poměrně radikálním odpůrcem ztopořených displejů čnících z palubky. Poslední tři léta ovšem v jednom takovém voze s ,tabletem' trávím opravdu hodně času a musím říct, že už bych nechtěl jinak. Člověk míní, zkušenost mění. 

Co by měl umět 

Svět mobilních technologií v posledních letech letí vstříc budoucnosti naprosto závratným tempem. Jedna fíčura střídá druhou, a co bylo v kurzu loni, dnes neobstojí. Multimediální systémy v autech vypadají v porovnání s mobilním světem jako homo habilis vedle jaderného fyzika. Je to logické, protože konkrétní model auta musí na trhu vydržet výrazně déle než mobilní telefon, který dostane svého nástupce do roka a do dne. Přesto je rozdíl do očí bijící. Je to však špatně? Já si to tak úplně nemyslím. Automobilky o svých nedostatcích v dané oblasti dobře vědí. Navigace už dávno není jedinou funkcí multimediálního systému. Moderní auta se umí připojit k sociálním sítím, přečíst vám email či SMS, pustit internetové rádio, nabídnou webový prohlížeč a spoustu jiných vymožeností. Je to vůbec k něčemu dobré? Myslím, že moc ne. Osobně jsem tyhle hračičky využil v autě tak jednou či dvakrát, abych si vyzkoušel, jak to vlastně funguje, ale reálně je nepoužívám. Stačí, když se mi povede bez problémů připojit si bezdrátově telefon a mít navigaci, která mě dovede spolehlivě do cíle. Nejsem dostatečně moderní uživatel auta? Inu, možná ne. Nevěřím však, že by kdokoli jiný pravidelně surfoval na internetu přes vestavěný prohlížeč v autě, nebo tak sdílel novinky na Facebooku. Ono to totiž není vůbec potřeba, na to přece máme ty chytré telefony, ne?    

Budoucnost je ve hvězdách 

Odhadovat, jaký vývoj v oblasti multimediálních systémů nás čeká v nejbližší době, je úkol pro věšteckou kouli. Sám si na konkrétní předpověď netroufám. Možná se chystá nějaký nový způsob ovládání, viz pokusy s rozpoznáváním písma. Asi bych si vsadil na větší rozměry a vyšší rozlišení displejů, třeba taková Tesla má už dnes obrazovku větší, než je můj monitor u počítače. Ale co dál? Pokud automobilkám poslouží k inspiraci mobilní svět, pak čekejme ještě větší propojení se sociálními sítěmi či speciální auto aplikace. Kdo ví, třeba se také dočkáme dnes velmi oblíbené virtuální reality. Jen má omezená představivost nedokáže zatím říct, jakou formou by se tak mělo stát. Jisté je ovšem jedno. Pomalu nastupující ‚iPhone generace' je velmi náročná, co se moderních technologií týče. Pokud automobilky budou chtít udržet její pozornost, budou muset věnovat podobným záležitostem ještě víc péče než doposud. Obávám se, že to pro nás, automobilové nadšence, není dobrá zpráva. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
09. října 2016, 07:35
0

Ještě bych doplnil hlasové ovládání, které za posledních pár let udělalo neuvěřitelný pokrok.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. října 2016, 10:17
1

Pro nas, automobilove nadsence a lidi ze stare skoly tohle opravdu neni. V aute si chci odpocinout od displaye mobilu a obrazovky pocitace a uzivat si jizdu. Ne cumet na dalsi obrazovku. Ani si neumim moc predstavit to surfovani na netu za jizdy. Jak se pak clovek asi soustredi za tim volantem? Ale dnesni mladi to vyzaduji a tenhle svet je pro ne bohuzel blizsi, nez ten realny tam venku za oknem. Autonomni auta nas casem asi neminou a pak uz v nim budou vsichni jen cumet na dalsi displaye. Ja uz se toho nastesti nedoziju a pokud nejakym nedopatrenim ano, i tak bych se radsi kochal krajinou. Uz dnesni auta maji hromadu ptakovin, ktere se daji nastavit, ale kdo je krome automobilovych novinaru pravidelne pouziva? Myslim, ze normalni majitel takoveho auta si s tim parkrat pohraje, neco tam nastavi a pak uz vyuziva max. tu navigaci a radio.

reagovat
Su
Sumy
09. října 2016, 10:17
0

Stara konzerva se hlasi. Vsechny tyhle pitchovinky me v aute akorat prudi... V aute milion displeju s trilionem funkci a prehlednosti jak na Esherove obrazku. Nejlip je mi s par budiky a navigaci v telefonu. Ale plne souhlasim s vyrokem ze clanku "nastupujici iPhone generace" si to zada... te absentujici budik teploty nechybi

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
09. října 2016, 17:47
0

Tak kdyby se na tom mohla zobrazovat data z řídící jednotky, nebylo by to zlé.

JLK
10. října 2016, 12:08
0

Jaka data bys tam chtel treba?

Ča
Ča Snač Aj
10. října 2016, 16:48
1

Všechny? :D Jsem hračička a baví mě to. Rád bych měl možnost přečíst si data ze všech senzorů co ve voze jsou. Rád bych si nechal vypsat chybová hlášení (to by ale hodně lidem kazilo byznys :D)

Su
Sumy
10. října 2016, 17:32
0

Rychlost a otacky vidim, teplotu vody taky, stav nadrze, tlak turba a dobijeni tez a jako bonus i kompas, vyskomer a sklonomer. Jo, teplota a tlak oleje mi chybi, ale nic co by nevyresilo dopl eni prigo budiku vyssi vybavy. Vic cidel v aute ani nemam :-)

JLK
10. října 2016, 18:06
0

Venca: to je takovy proud dat ze by te rychle preslo to sledovat. Nejake udaje (a celkem dost) umi aplikace pripojitelne pres OBDII zasuvku - parkrat jsem s tim pohral a nerekl bych ze mi nejak chybi moznost tohle sledovat porad. Spise mi vadi ze to neumi na display vypsat nejaky normalni popis proc se rozsvitilo MIL. Kdyz je to udaj snadno zjistitelny pres tu aplikaci na smartfonu tak proc kurna to nemohli poslat rovnou na ten display...

Ča
Ča Snač Aj
10. října 2016, 20:22
0

Tak nějak to víceméně myslím. Moje vyjadřování potřebuje vylepšit. Proč by člověk měl používat externí vybavení, když už má počítač v autě..

PeterLuk
09. října 2016, 21:59
1

Za mňa, ideálne mi to prišlo v Audi A6. Vyklápací displej, ktorý sa skrýva do palubovky, nezavadzia a dá sa ovládať pohodlne cez touchpad. Zato v Mercedesoch ma to vyložene štve. Displeje "lepené" do stredu palubovky ako keby si niekto na konci vývoja spomenul že im tam chýba displej, s otrasnou grafikou a nahrádzajúce už aj budíky - stále pritom s tou otrasnou grafikou a tabletovitým vzhľadom.

reagovat
M P
10. října 2016, 08:47
0

Mercedes s otřesnou grafikou? Jakože nové S, E, nebo C?

PeterLuk
10. října 2016, 19:31
0

Áno, ne sa grafika prístrojov od Mercedesu nepáči a dosť to kazí môj dojem z nich. Pravda, to platí najmä o tých starších, dnes to ale kompenzujú veľkosťou a umiestnením displejov.

M P
10. října 2016, 19:36
0

Je to fakt o vkusu, ale je pravda, že bych od mercedesu čekal něco, z čeho se člověk posadí na prdel hned napoprvé. Ale mají to fakt propracované. A obrovské displeje oceňuju, hlavně nejsou utopené kdesi před řadicí pákou, ale hezky vysoko.

Londoner
10. října 2016, 13:20
1

Taky moc nechapu proc prohlizec v aute, kdyz ma kazdej chytrej tydlifon. Ja tam chci navi co funguje, BT sparovani s tydlifonem a kvalitni muziku (tu hlavne, ponevadz jet par hodin po dalnici bez hudby je otrava).

reagovat
Radohanno
10. října 2016, 14:36
0

Jsem mediální stařec....Tyhle kurvítka mě nechávají chladným..Opravdu nepotřebuji 2 hodiny trávit nadsavováním teploty klimatizace,nastavením podvozku a nebo hledáním stanice...Měl jsem možnost si odzkoušet nějaké podobné systémy a žádný mě nepřesvědčil o bezpečnosti...Nastavováni navigace za jízdy a nebo bloumání v menu těchto systémů pak ústí k využití bezpečnostních systémů...Proto dnes musí být auta bezpečná.. Lidi místo řízení čumí na display a mailují na FB...Fakt bych raději auto s motorem než tablet na kolečkách...Mám sice navigaci a ovládání přes tohle kurvítko ovšem a nebo kupodivu. Základní funkce jsou klasickým čudlem...Klima, rádio, co potřebuji víc????

reagovat
RCNP
10. října 2016, 16:07
0

Tady zástupce playstationové generace. Mám rád elektroniku a elektronické hračky a rád je používám. A musím říct, že když si člověk zvykne na dobře udělaný multimediální systém, který si dokáže obhájit svojí existenci tak se od toho špatně vrací zpátky. Podobně jako třeba od vyhřívaných sedaček. Dřív jste to nepotřebovali, ale následně zjistíte, že je to fajn záležitost které se nechcete vzdát. Já měl iDrive v trojkovém bávu E92 a tam to fungovalo fantasticky. Otočný ovladač se dal ovládat po paměti jelikož cvakal při otáčení a klikání, plus na běžné funkce byli pevné čudlíky okolo ovladače. Takže přepínání v navigaci, muzice, telefonu bylo hypeintuitivní a za chvíli už to měl člověk v paměti a dělal to automaticky. Navíc kromě běžných funkcí bylo fajn sledovat jak se třeba vyvíjí opotřebení spotřebních dílů a to i v reálném čase. Parádně funkční systém zaměřený jen na fungování auta, žádné FB, twiiter nebo další hovadiny. Propojení auta se sociálními sítěmi mi přijde jako blbost, a to je běžně používám. Když jsem potom přešel do auta s jednořádkovým rádiem, tak mi to dost chybělo, jelikož něco ladit na rádiu zabralo víc času a pozornosti. A i po upgradu na dotykový systém to prostě není ono. Chmátrat po displeji je zbytečně rozptylující a když musím uhnout zrakem abych se ujistil, že kliknu na správnou ikonu, tak to není dobře. Takže obecně to beru jako fajn věc, která může pomoct nebo zlepšit život v autě, ale musí se to udělat dobře.

reagovat
Ke
Kenmeri
10. října 2016, 21:21
0

Jako zástupce mladých.. musím říct, že se mi to taky moc nezamlouvá. V autě chci klid a ne, aby mne někdo otravoval na FB, TW apod.

Jenže nás mladých, co zajímají auta (stylem - zábava, ne repráky), už je jako šafránu a taky to tak vypadá...
Radši bych teplotu a tlak oleje než upozornění z FB :/

Ale chápu, že doba je taková a že z vyšších tříd automobilů už se nám to dostalo i do Fabie

reagovat
peca
11. října 2016, 05:04
1

FB a podobne me v aute moc nebere, ale kdyz to umi precist nebo se da nadiktovat sms nebo mail, je to super. Nejvic me dokaze vytocit spatny display a pomale prostredi. To je takovy problem strcit tam slusny procesor a pekny display?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem