logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář si hraje, Technika

CAT Roadshow: Ze života strojníka

Má bagr klimatizaci? Jak se vlastně ovládá? A jak moc vyspělé technologie jsou vlastně dnes v této kategorii strojů možné?

Na Autíčkáři si můžete přečíst o takřka libovolném dopravním stroji. Kubajs píše o autobusech a dodávkách, David o motorkách, dokonce i o letadlech jste si mohli přečíst. Jenže co mají všechny tyto dopravní prostředky společné? Potřebují ke svému provozu asfaltovou silnici. Některé sice méně, pro valnou většinu je to ale dost podstatná záležitost, bez které by provoz nebyl v podstatě realizovatelný. 

Foto: Zeppelin CZ

Když nás tedy společnost Zeppelin CZ pozvala na svou akci CAT Roadshow 2023, kde představila nabídku stavebních strojů od firmy Caterpillar, neváhal jsem, a vyrazil se do pískovny v Ledčicích podívat, jak takové stroje vlastně fungují. Protože, co si budeme – většinou je vídáme akorát stát u silnice, ale vidět takový stroj v provozu a ještě z blízka, to se jen tak nezadaří.

Foto: Zeppelin CZ

Caterpillar je největším výrobcem těžké těžební a stavební techniky na světě. Nabídka společnosti je ale velice široká – můžete si pořídit samotný naftový motor v tradiční žluté barvě a použít jej ve Vámi zamýšleném stroji, přes malé stavební bagry až po jeden z největších dumperů na světě, CAT 798 poháněný obřím naftovým šestnáctiválcem. 

Foto: Zeppelin CZ

První stroj, který jsem si osahal zblízka, byl pásový dozer CAT D6 XE. Model D6 je takovou zlatou střední cestou mezi pásovými dozery a jde tak o nejprodávanější model z nabídky. Zajímavá je možnost pohonu Electric Drive, kdy naftový řadový šestiválec funguje pouze jako generátor elektřiny pro elektromotory, které následně stroj pohání kupředu. Dle zástupců značky je hlavní výhodou značná úspora paliva a menší servisní náročnost díky absenci převodovky, zvýšená agilita je poté už jen vedlejší. Byl jsem až překvapen, jak samozřejmě umí pouze 215 koní rozpohybovat 24 tun. V kabině strojníka čeká pohodlná odpružená sedačka natočená mírně doprava – aby strojník měl v zorném poli hlavně pravý spodní roh radlice, a dva joysticky. Levým joystickem totiž ovládáte pohon stroje, s přepínáním mezi pohybem dopředu či dozadu na joysticku pomáhá kolíbkový přepínač, a pravým ovládáte již zmiňovanou radlici. Pohodlí na palubě samozřejmě zajišťuje klimatizace a rádio, pro lepší orientaci v prostoru je stroj vybaven zpětnou kamerou s vysokým rozlišením – vážně, tak skvělé rozlišení nenabízí občas ani prémiové automobilky. 

Foto: Zeppelin CZ

Zblízka jsem si prohlédl též sklápěcí Zebru. Česká automobilka Zebra vyrábí multifunkční vozidlo Zebra, které je možné osadit širokou nabídkou příslušenství – zjednodušeně by se dalo říci, že jde o multikáru současnosti, ale to by byla urážka Zebry. Poctivě vyrobené vozidlo osazené čtyřválcovým motorem CAT je totiž na úplně jiné úrovni použitelnosti, nabídne pohon 4x4 s uzávěrkami, ale hlavně je jednoduše opravitelné – vše se ovládá pokud možno mechanicky, nejen plyn, ale i čtyřkolka. Zebra též nabízí elektrickou verzi, kdy baterie je usazená pod rámem, takže není problém baterii vyměnit za jinou bez nutnosti dlouhého dobíjení během služby. Baterie má zhruba 70 kWh a umožňuje nabíjení AC rychlostí až 22 kW. 

Foto: Zeppelin CZ

Po krátké občerstvovací pauze jsem zašel obhlédnout traktor, tedy rýpadlo-nakladač CAT 432. Tady už bylo ovládání stroje poněkud tradičnější – na levé straně podlahy brzdový pedál, na pravé plyn, a před řidičem klasický volant. Zajímavé je použití hydrostatické převodovky, známé ze zahradních traktorů (ale přeci jen nesrovnatelně odolnější), pro pohon stroje. I zde je komfort strojníka důležitý – klimatizace, rádio a dokonce vyhřívaná odpružená sedačka otočná o 180 stupňů, na které naleznete dva joysticky pro ovládání příslušenství. Nakládací lopatu vepředu lze samozřejmě vyměnit za libovolné příslušenství, např. zametač či paletový nakladač. 

Foto: Zeppelin CZ

Největším strojem na akci byl kolový nakladač CAT 966 XE (Na fotce úplně vzadu). Tady na strojníka čeká opravdu slušný komfort. Nejenže je vybaven automatickou klimatizací, pohodlnou odpruženou sedačkou, ale kabina je též přetlaková, aby se dovnitř nedostal prach. Nakladač se ovládá zlomem celého stroje pomocí hydrauliky, je tak možné jednoduchá manipulace i v prekérních situacích. Stroj se ovládá opět jednoduše pomocí joysticků, takže práce není náročná a zvládne jí každý. Stroj, který váží více než 23 tun pohání naftový šestiválec o výkonu 298 koní, je poháněn převodovkou CVT. Samozřejmostí je dnes již vstřikování močoviny a filtr pevných částic. Skvělou vychytávkou je integrovaná váha v nakladači. Sám jsem měl šanci vyzkoušet, jak stroj jednoduše zajede do hromady písku, nabere, a naváží 8 tun písku, jako by se nechumelilo. Je samozřejmě možné si nastavit, na kolik potřebujete naložit várku, a počítač za vás spočítá, kolik ještě potřebujete naložit materiálu. 

Foto: Zeppelin CZ

V dnešní době je však nejdůležitější parametr všech stavebních strojů efektivita. Nejvyšší efektivity lze dosáhnout implementováním automatizace, ani ten nejlepší strojník není schopný pracovat na milimetr přesně. Přehlídku toho nejmodernějšího v tomto ohledu si připravil partner Zeppelinu CZ SITECH. Na jejich stanovišti proběhla ukázka přesného zaměřování bodů zájmu a 3D řízení strojů od firmy Trimble, která dlouhodobě s Caterpillarem v této oblasti spolupracuje. 

Foto: Zeppelin CZ

Zaměřování bodů zájmu je relativně podstatná věc, neboť dříve bylo třeba čekat na geodeta, aby přijel zaměřit bod znovu, pokud nešikovný kolega například kolík v zemi zničil nebo odkopl mimo pracoviště. Dnes je to celkem jednoduché – pomocí tabletu a rypadla zaměříte bod na centimetr přesně, a v případě potřeby se k bodu vrátit na tabletu přesně vidíte, kam popojet, jak se pootočit, a jak daleko od bodu rypadlo je. 

Foto: Autíčkář.cz

Zajímavá je též rozšířená realita, kterou software Trimble umí. Jednoduše strojník dostane na USB paměti plán projektu, a na tabletu přesně vidí, kde v plánu je rypadlo, kde jsou hrany výkopu, a podobně, viz fotografie výše. Ale to je spíše taková vychytávka, než zvýšení efektivity.

Foto: Zeppelin CZ

Za to 3D řízení stroje dokáže efektivitu práce navýšit. Opět pomocí plánu projektu stroj ví, co má tvořit, a podle toho se řídí příslušenství na stroji (rypadlo, radlice,..) v automatickém režimu. Poloha stroje je určena buď pomocí dvou GNSS přijímačů, nebo pro zpřesnění ve zhoršených podmínkách (více stromů, slabý signál GPS,..) lze využít totální stanice, které na stroj vidí a dokáží stroji podle vzdálenosti upřesnit pozici. Cíl je jasný – minimalizovat odpad a náklady na stavbu. Každý centimetr zeminy navíc je drahý, a asfalt ještě dražší. Výhodou těchto systémů je také možnost jej doinstalovat i na starší stroje.

Foto: Zeppelin CZ

Zajímavá byla též ukázka mobilního servisu firmy Zeppelin v podobě dvou dodávek. Ta první s integrovanou dílenskou vestavbou zahrnuje veškeré nářadí, které servisní technik potřebuje v místě stroje, aby jej opravil, a nebylo třeba těžký a neforemný stroj převážet do Modletic na centrálu kvůli závadě. Ta druhá už je přeci jen trochu zajímavější, neboť se jedná o vůz pro olejový servis, ve kterém je čerpadlo, vysokotlaké hadice a několik set litrů oleje pro jednoduchou výměnu motorového či hydraulického oleje v místě práce stroje.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
bkralik
20. 6. 2023, 16:13

Pěkný článek!
Mě jako nadšence do techniky a velmi příležitostného uživatele minirypadel (zatím jsem řídil Bobcat, Kubota a Yanmar) nejvíc rozesmálo, když jsem si to před časem štrádoval v Dubaii takovým tím gigaobchoďákem (Dubai Mall) a úplně náhodou jsem tam narazil na obchod Caterpillar. Čekal jsem všechno, ale že v místě kde prodávají Pradu, Vittona a Tiffanys budou prodávat i pracovní rukavice, ochranné brýle, bezpečnostní obuv a merch CATu, to mě opravdu překvapilo. Takže jsem samozřejmě nemohl odolat a jedny rukavice a tričko s velkým nápisem CAT jsem si odtamtud přivezl :)

1
beastar
21. 6. 2023, 11:24

Jenom přátelské rýpnutí jak z rypadla. Je to Vuitton;D

3
bkralik
21. 6. 2023, 23:13

Detailisto :-D Z mého nadšení nad tričkem Caterpillar můžeš vytušit, že u Vuittona nenakupuju :-D

-1 reagovat
Trinom
20. 6. 2023, 23:17

Marku, asi to bude pro tebe překvapním, ale přetlaková kabina je standard naprosto ve veškeré těžké technice. Ono kdybys přesně změřil tlak vzduchu v kabině auta, tak tam taky bude mírný přetlak, pokud poběží ventilátor.

0
Marek Brunner
21. 6. 2023, 08:36

Překvapení to pro mě rozhodně bylo, v těžké technice se nepohybuju, proto jsem to zmínil. Nepřijde mi to jako common knowledge.

0
Honza Hamster Křeček
21. 6. 2023, 08:57

Trinome, není tomu tak, zejména u malých strojů není přetlaková kabina (jakože opravdu přetlaková pro práci v prašném prostředí, ne že je tam snad o něco málo vyšší tlak díky tomu, že tam je ventilace) standardem, pořád je to výbava na přání (pokud vůbec je k dispozici). Některé značky nemají přetlakovou kabinu s klimatizací (bez té to jaksi postrádá význam, že...) v základu ani u velkých strojů.

0
Trinom
22. 6. 2023, 09:34

To mě celkem překvapuje, protože z dob, co jsem dělal v Zetoru, si pamatuju něco jiného.

0
PepaSFI
22. 6. 2023, 19:15

nejsem si tím úplně jistej, musel bych se zeptat kolegy co dřív dělal servis ale mám pocit že u novějších traktorů je standardem přetlak s možností filtrace pro použití při práci s chemií. Jinak teda mi to připomnělo jak kamarád popisoval jak si jeho soused pořídil nový bagr a šetřil na klimatizaci. Ono to tenkrát stálo ranec. Následně tu kratochvíli popisoval "sedni si na židli do skleníku, vem si do ruk dvě kvedlačky a celej den s nima pádluj semtam"

0
Trinom
23. 6. 2023, 13:10

Jo, uhlíkovej filtr na aerosoly je příslušenství, to máš pravdu. Teď si jen nevzpomínám, jestli se dávat navíc nebo jako náhrada klasického papíráku.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte