načítám data...

Britská rally 1998: Drama až do úplného konce.

Fanoušci motorsportu bývají nevrlí, když někdo ovládá šampionát s takovou převahou, že ani nemá smysl závody sledovat. Někdy však není vítěz jasný ani desítky metrů před cílem. Toto je ten druhý případ.

zobrazit celou galeriiHistorie: Britská rally 1998: Drama až do úplného konce.

Světový šampionát rally na konci devadesátých let ovládala japonská auta. Když se podíváme na sériovou podobu modelů Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza či Toyoty Corolla, dalo by se říci, že světový šampionát ovládala ošklivá obyčejná japonská auta. Přesto jsme jako malí kluci v té době sháněli modýlky a snili o tom, jak projíždíme “erzetu” v jednom z WRC speciálů, které v té době rally kralovaly. Důvod byl jasný – tedy hned tři důvody. Pro diváky je vždy dobré, když závod nemá jasného favorita. Když se o titul mistra světa svádí napínavé bitvy mezi dvěma špičkovými jezdci, kteří ze sebe musí dostat to nejlepší. V roce 1998 byli v kategorii WRC takoví muži hned tři. Úřadující mistr světa, Fin Tommi Mäkinen, měl již na kontě dva tituly z let 1996 a 1997 a jeho Mitsubishi Lancer bylo i pro novou sezonu ve skvělé formě, přesto jeho cesta k dalšímu titulu neměla být vůbec snadná. Těmi, kdo se s ním o vítězství chtěli porvat, byli Španěl Carlos Sainz a Brit Colin McRae. A rvali se o něj srdnatě.

Hned první ze soutěží, Rally Monte Carlo, vyhrál Carlos Sainz s Toyotou, Mäkinen pro nehodu nedokončil a McRae se Subaru dojel třetí. A potom se výsledky točily. Jednou vyhrál ten, podruhé ten, tak vyrovnané mistrovství se jen tak nevidí. Mäkinenova chyba v první rally mu paradoxně pomohla v té druhé ve Švédsku, kdy musel startovat až jako šestý – což se v tajícím sněhu ukázalo jako výhoda. Třetí závod v Keni nedokončil z favoritů ani jeden, náročné podmínky se podepsaly na spolehlivosti vozů, z prvního vítězství ve WRC se tak mohl radovat Richard Burns – jeho čas měl však přijít až v dalších letech.  Následovala portugalská rally a ani tady nebyli diváci ochuzeni o drama. Mäkinen opět nedokončil a jeho vyhlídky na obhajobu titulu dostávaly stále větší trhliny. Zato McRae a Sainz se rvali o vítězství do posledních metrů. Ostatně McRae nakonec tuto rally vyhrál o pouhé 2,1 vteřiny před Sainzem, což znamenalo nejtěsnější rozdíl v historii soutěže.

Další rally na Korsice a v Katalánsku Sainz dokončil na nebodovaých místech, přestože si na asfaltu věřil. Mäkinen byl tou dobou v celkovém pořadí až šestý, nemínil se však vzdát. Nasadil ostré tempo, ždímal ze svého Mitsubishi Lancer Evo V maximum a výsledek se dostavil – V Argentině, Finsku, Itálii i v Austrálii dojel na prvním místě a i v průběžném pořadí se tak dostal do čela tabulky – avšak pouhé dva body před Sainze. McRae tempo posledních soutěží nedokázal sledovat, v závěrečné Britské rally tak o titul bojovali již jen Sainz a Mäkinen.

Měla to být napínavá bitva na trati, proměnila se však v bizarní souhru neuvěřitelných událostí. Vše se zdálo rozhodnuto prakticky hned po startu. Hned v úvodu závodu čekala na jezdce nepříjemná nástraha. Olejová skvrna, kterou v jedné levotočivé zatáčce po sobě zanechal jeden z účastníků předešlé rally historických vozů, způsobuje nečekaný smyk. Trať je zde kvůli bezpečnosti diváků lemována betonovými bloky. A beton je nekompromisní. Jeden z betonových bloků dokáže vyřadit ze závodu hned dva vozy. Jedním z nich je Škoda Octavia Kit Car Pavla Sibery, což byla smutná zpráva pro nás Čechy, ale protože Octavia WRC měla teprve přijít a šampionát předokolek se s WRC srovnávat nedá, této nehody si prakticky nikdo nevšímal. Ten stejný betonový blok však utrhl kolo i Tommi Mäkinenovi, který coby vedoucí muž šampionátu vyráží na trať první a o nebezpečí tak neví. Náskok dvou bodů stále dával Finovi naději, že pokud s poškozeným vozem dojede k mechanikům, bude mít šanci ztrátu dohnat – titul ještě není ztracen. A skutečně dojel rychlostní zkoušku na třech kolech a od servisního stanoviště ho dělily jen dvě krátké “erzety”.

Zde však zasáhla ruka zákona. Mezi rychlostními zkouškami byl krátký přesun po veřejné silnici a místní policista byl nekompromisní. Automobil bez pravého zadního kola skutečně nesplňoval požadavky britských úřadů pro provoz na veřejných komunikacích. Mäkinen tak musel poškozené Mitsubishi odstavit a sezona 1998 pro něho skončila. Carlos Sainz měl nyní před sebou otevřenou cestu k titulu, stačilo dojet do čtvrého místa a to by pro Španěla neměl být problém. Sainz jel velmi opatrně, s přehledem si kontroloval čtvrté místo a v závěru rally se zdálo, že s náskokem okolo minuty není nic, co by jej mohlo o titul připravit. Zklamaný Mäkinen již místo konání rally opustil a natáčel rozhovor s novináři v hale hotelu. Tento rozhovor musel však být přerušen, když Mäkinenovi zazvonil telefon. Výraz jeho tváře v tu chvíli je těžké popsat. Právě se dověděl, že získal třetí titul mistra světa, ale očividně vůbec nechápe, jak je to možné.

Co se vlastně stalo? Sainz s přehledem zvládal celou rally, jel opatně a bezpečně. Když se jej novináři ptali, jak vidí své šance, odpověděl neskromně, že na 99% vyhraje on, jen jedno procento nechal Mäkinenovi. A ono to tak skutečně v ten okamžik vypadalo. Jenže i to jedno procento může vstoupit do hry. A tak se stalo, že 500 m před cílem poslední rychlostní zkoušky, tedy pouhých 500 m před cílem celého šampionátu, vyšlehly z motoru Sainzovy Toyoty plameny. O dalších 200 m dál se vůz bezmocně zastavil. Přes všechny snahy se posádce auto již nepodařilo nahodit. Záběry, na kterých zoufalý Sainz (nebo snad jeho spolujezdec Moya?) vztekle prohazuje helmu zadním oknem nebohé Corolly, obletěly svět. Osud je někdy opravdu škodolibý.

A tak se stalo, že mistrem světa v kategorii WRC se pro rok 1998 stal Tommi Mäkinen s Mitsubishi Lancer, který se spěšně vrátil, aby mohl oslavovat nečekaný úspěch. A diváci byli opět svědky napínavé bitvy, ve které není až do cíle nic jisté. A tak to má v motorsportu být.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
23. června 2017, 11:50
1

To je neuvěřitelný, že už je to tak dlouho! To jsem chodil na střední a tyhle sezony rallye , přesně tyhle auta , to byla nádhera. U nás na Bohemce, Šumavě, Barum apod. tyhle auta nejezdili , to až později se objevovali WRC , jinak ta story je super. Znám jí dobře. Vždycky jsem si myslel že sklem helmu prohodil Sainz, ale tady na záběrech to vypadá, že to byl vážně Louis Moya



U nás ty WRC jezdili myslim až trošku později, ale zato jednu dobu fakt hodně. Třeba tady jsem našel záběry z Pražského rallyesprintu 2003 ( tam jsem jako divák tutově byl :) :

Tohle si pamatuju : Pech , Focus WRC , Triner , žlutá Cordoba WRC ...

Asi nostalgie, ale jakoby zlatý časy rallye :)

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
23. června 2017, 12:28
0

Na Peugeoty s těma obříma nárazníkama (aby auto narostlo na předpisy požadovanou délku) jsem už málem zapomněl. :)

Bigg.I
23. června 2017, 13:08
0

100% je to Luis Moya - je to i tady ve videu řečeno v čase 2:20



V té době mi byly 4 roky, já tuhle dobu začal oceňovat až o něco později.. Achjo, mám chuť si zahrát CMR2, když to tak vidím.

Zvapi
23. června 2017, 14:38
0

@krab: fajnová byla v roce 2003 bohemka, kdy měla škodovka výročí a přifrčelo mimo jiné přes 10 octavií WRC (celkem tuším okolo 25 wéercéček)

@Hamster: jojo, doporučuju letošní bohemku, kdy štěpán vojtěch legendární 206 wrc opět přitáhne :)

Sa
Safa
23. června 2017, 17:05
0

Pokud se nepletu, tak v Česku se klasická WRC poprvé objevila v roce 2000. Zlatá éra pak skončila v roce 2004, kdy byla postavena mimo velký mistrák a mohla jezdit jen ve sprintech.
Se slzou v oku vzpomínám hlavně na Barum Rally 2003 a neuvěřitelnou bitvu mezi triem Campos, Thiry a Kresta, kterým nakonec neskutečně vypálil rybník Vašek Pech...



Jindřich
23. června 2017, 19:41
0

2005 ještě taky. 2006 ještě bodoval v Krumlově Vojtěch a na Bohemce toho roku jich ještě pár jelo mimo a absolutní klasifikaci. Tím skončily ve velkém mistraku až do 2015 kdy se ty staré opět povolili.

wlko
23. června 2017, 20:18
0

Ked už prišlo na tú zlatú éru :

wlko
23. června 2017, 16:04
0

Dakujem za skvelý článok !

reagovat
Regular John
24. června 2017, 08:39
1

Pěkná vzpomínka na jednu z nejzajímavějších sezón v MS rally. V té době jsem Makinenovi nefandil, ale časem mi došlo, jak famózní jezdec to byl. Jeho Mitsubishi bylo zastaralé, bylo to pořád jen klasické Ačko a ne WRCo a on s tím dokázal vyhrávat i v roce 2001, kdy už to auto bylo nekonkurenceschopné. Věřím, že kdyby tehdy ke konci sezóny nenasadili ten nevyladěný nesmysl Lancer Wrc, tak by byl Tommi šampionem popáté.Tommi Makinen a Ačkový lancer bylo dokonalé spojení pilota a techniky, s tím autem nikdo jiný nic pořádného nezajel.

reagovat
H_F
25. června 2017, 13:29
1

presne sem jdu s tentyz komentarem
i kdyz na seriovyho lancera evo nic nemelo, tak v soutezi se jednalo v porovnani s konkurenci o podradnej smejd
nebejt makinenova mistrovstvi volantu, tak se to auto neumisti ani nahodou ani na tretim miste

zb
zb
25. června 2017, 20:06
0

Vidíš, a zrovna tuhle rally vyhrál Burns s druhým Lancerem :)

Regular John
26. června 2017, 13:40
0

Ano vyhrál, ještě aby ne, když mu téměř všichni soupeři odpadli a navíc jel doma :)

zb
zb
27. června 2017, 00:23
0

Ale to já vím, reagoval sem na H_F že to byl podřadný šmejd. Z 13 závodů vyhrál Makinen 5 a Burns 2.. V pořadí vyhraných rz byli 2. a 3. No a pak - 99, 00, 01 už jezdil Loix, který nikdy uplná špička nebyl. Ostatní týmy měly mnohem vyrovnanější sestavu.

Ra
Rampa
25. června 2017, 22:31
0

Nic není nemožné... Toyota :-)

reagovat
Sa
Safa
25. června 2017, 22:32
0

To sedí i k posledním dvěma ročníkům Le Mans...

Sa
Safa
25. června 2017, 22:31
0

Před chvilkou jsem si prohlížel nějaká videaz přelomu století a vyskočilo na mě, že v září to bude už deset let, co umřel Colin McRae. Tak se tímto do budoucna moc přimlouvám na nějaký článek proložený cool videi... ;o)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem