logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

BMW X2 M35i xDrive: Auto, které chce být vidět a slyšet. Vyloudí však i úsměv na tváři?

Pokud jde o útok na smysly, vyrovná se nová X2 i svému velkému bratru XM. Lhostejný k ní zůstane málokdo. Ale estetiku stranou. Jak novinka jezdí v nejsilnější benzinové verzi?

Je to právě šest let, co jsem na Autíčkáři testovala první vydání bavorského crossoveru X2 . Své dojmy z něj bych ani nemusela vyhledávat – na rozdíl od desítek, či spíše stovek jiných, průměrných a zapomenutelných vozů, si na něj pamatuju docela dobře. Připadal mi totiž skvělý a nic na tom nezměnily ani nesouhlasné reakce v komentářích. Starý test jsem si ale přece jen otevřela a jedna věc mě uhodila do očí. Původní auto jsem označila slovy odvaz, zjevení a progresivní design. Kdeže loňské sněhy jsou! Z dnešního pohledu má první X2 snad trochu nezvyklé proporce, a to ještě na tehdejší časy, jinak je to však auto uměřené, uhlazené a nikterak excentrické. Právě to mu jakožto zástupci „sudé“ nabídky BMW nejspíš podrazilo nohy a učinilo z něj model, který v prodejích zrovna nezazářil. Ve srovnání se čtyřkami a šestkami bylo naopak ujeté moc málo. 

Baby XM 

Pokud chcete odvaz a progresivní design, to pravé dostanete až s aktuální generací. Ta do puntíku splňuje všechno, co dnešní zákazník od stylového crossoveru z Mnichova očekává – nepřehlédnutelný, sebevědomý až agresivní design a styl překračující hranici extrému. Zde se asi hodí říct, že jsem se svého širého okolí asi jediná osoba, které se vzhled současné X2 docela líbí. Předchůdce se mi však líbil o něco víc. Co naplat, prodejní výsledky si žádaly změnu a tady ji máme.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Vizáž testované X2 je o to výraznější, že se jedná o vrchol nabídky – nejvýkonnější variantu s paketem M Sport. Nechybí zde tedy ostře tvarované nárazníky a prahy, křidélko na víku kufru a další více či méně viditelné úpravy, samozřejmě včetně emkových plaketek, kam se podíváte. A kola. Obří kola. Obří jednadvacítková kola. O těch si ještě povíme a své k nim řekli i testovači přede mnou, kteří již stihli jejich blyštivé plošky odrbat. Jako pláštík z hedvábného saténu halí celé auto matný lak Portimao Blue a mám podezření, že právě ten přitáhl k vozu nejvíce zvědavých očí. Za ten týden, co jsem s autem strávila, jich bylo požehnaně. 

Kvalita zůstává, ale co funkčnost?

Když si sednu za volant, hned vím, že jsem se ocitla v BMW. Žádné zbytečné kudrlinky, žádná okatá zdobnost, na první pohled funkční moderní interiér. Skořepinové sedačky s integrovanou opěrkou hlavy na pohled vzbuzují pochybnosti o komfortním sezení, to by však byla lichá obava, jsou excelentní. Kolem sebe máte samou alcantaru, hliník a příjemné matné plasty (za něž uděluji designérům pomyslný metál), jen sem tam zdobí čerň ozdobné prošívání, efektní rámeček či mřížka a samozřejmě nezbytné emkové emblémy. Kabina je opravdu pěkná a myslelo se tu i na praktičnost. Už z jiných modelů známe bezdrátovou nabíječku s klipem, dobře vymyšlený je i dvoupatrový středový tunel s překvapivým množstvím úložného prostoru. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Najdeme zde ovšem i inovace, bez kterých bych se docela dobře obešla. Řeč je - jak jinak – o displejovém ovládání prvního posledního, které se rádo maskuje za minimalistický styl, ale jeho důvodem jsou prachobyčejné výrobní náklady. Jakkoli trend chápu, radost z něj nemám a u BMW, dříve známého pro své nekompromisně funkční interiéry, mě rozčiluje dvojnásob. Jediná tlačítka, která udržela pozici, jsou ta pro rychlé odmlžování oken. Pár jich najdeme ještě na středovém tunelu, to už však nejsou „opravdová“ tlačítka, jen dotykové plošky.

To add insult to injury, jak se hezky nečesky říká, neoslní infotainment ani rychlostí, zejména po nastartování se bootuje nepřiměřeně dlouho. A v neposlední řadě je menu poněkud chaotické. Jako každodenní uživatel si na umístění funkcí pod jednotlivými ikonkami samozřejmě zvyknete, ale nějaké členění do logických celků aby zde člověk pohledal. Hlasité bravo naopak patří BMW za snadné vypínání rychlostního fašisty, k němuž stačí podržení tlačítka SET na volantu.

Čtyřválec neradno podceňovat

I s emkovým označením a nasupeným vzhledem patří vrcholná X2 mezi BMW, jimž pod kapotou může pracovat pouze čtyřválec a poháněna je primárně přední náprava. Nad novými pořádky se fandové značky vyláteřili už mnohokrát, takže není třeba jej rozmazávat, a můžeme se v klidu podívat, jak celá soustava funguje.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Čtyři válce s technologií TwinPower Turbo ze sebe vydají rovných 300 koní a z klidu na stovku dostanou auto za 5,4 vteřiny. Jsou to celkem působivé údaje, a pokud mě google-fu neklame, jedná se o nejsilnější čtyřválec, jaký BMW vyrábí. S výkonem není sebemenší problém, motor se ochotně nechá vytáčet a auto, k jehož přednostem rozhodně nepatří muší váha, s ním působí příjemně svižně. Ve sportovním režimu je reakce na plyn blesková a jakékoliv předjíždění zvládnete s prstem v nose, stejně jako si užijete dynamické svezení po okresce. Dvouspojková převodovka řadí většinu času naprosto logicky a rychle. Když držíte auto pod krkem, funguje excelentně a málokdy budete mít nutkání sahat na pádla pod volantem. V komfortním režimu si však nemůžete nevšimnout, že při ladění celého soukolí dostal opět o něco větší váhu důraz na nižší emise. Pozná se to hlavně na prodlevě, s níž sedmistupňová dvouspojka podřazuje. Není to žádná tragédie, ale u nejostřejšího člena rodiny vás to zkrátka trkne…

Komfort až na druhém místě

Zvláště když podvozek je pro rychlou jízdu jako dělaný a na hezkých silnicích si přímo říká o vyšší tempo. Kola drží na asfaltu jako přilepená, a to bez ohledu na jeho kvalitu, zadní náprava auto elegantně popostrčí ven ze zatáčky v čisté stopě a něco jako náklony tahle X2 v zásadě nezná. Klidně byste zapomněli, že nesedíte v hatchbacku, navíc s dokonale tuhou karoserií a mistrně odladěným podvozkem.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

S komfortem už to zas taková sláva není. Těžko říct, jaký díl viny na tom nesou fešácké jednadvacítky, jejichž pokrytí pryží je spíš symbolické, ale skutečně pohodlnou jízdu z tohoto vozu nevykřešete, nanejvýš slušný standard. Na kvalitním asfaltu není co řešit, ovšem zapadlé silnice připomínající mozaiku záplat, hrbolů a výmolů budete chtít mít rychle za sebou. Prioritou sníženého emkového podvozku s adaptivními tlumiči je jednoznačně jistota v zatáčkách a zážitek z rychlé jízdy. Nejde o výtku, neboť sportovní zaměření u nejsilnějšího modelu olepeného emkovými plaketkami odshora dolů nepřekvapí, jen o upozornění, že jedinci s citlivou zadnicí nejspíš nebudou dvakrát nadšení. 

Verdikt

Se svým předchůdcem nemá nová X2 společného zhola nic a ve verzi M35i je to nejmarkantnější. Jde o dravé, vizuálně až útočné auto, které na silnici nenechá nikoho chladným, ať už v kladném či záporném slova smyslu. Přesně takové, jaké si cílovka žádá. Nezklame ovšem ani lidi, kterým pořád něco říká radost z řízení. Emisní tlaky si sice v pár detailech vybraly svou daň, je však vidět, že si v BMW dali záležet na tom, aby následky obtěžovaly řidiče co nejméně. Každodenní soužití nebude nic pro lidi s extrémně křehkou tělesnou schránkou, ti ostatní ale dostanou všechno, co chtějí – precizní jízdní charakter, rychlost a k tomu prvotřídní kabinu, do níž je potěšením se zavřít. Takže ano, i crossover se čtyřválcem umí roztáhnout řidičovy koutky v úsměvu.


Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 cm3
Výkon : 300 koní (221 kW) při 5750 až 6500 ot./min
Točivý moment : 400 Nm při  2000 až 4500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,9 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 9,2 l/100 km
Základní cena X2 M35i xDrive: 1 466 400 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 945 714 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
StreetPro
6. 8. 2024, 10:56

Věřím, že to jede fajně, ale vzhled nedávám, navíc ty pastelové barvy, elegantní betonová... Chápu, že je to levný (pro automobilku) a moderní (protože to lidi vidí všude, přijde jim to ok), ale kdo tohle opravdu chce? Tvary mi přijdou navržený pomocí 13 kostek Lego Duplo a 21 kostiček Lego Technic...

2
esmo
6. 8. 2024, 13:18

Za mě jsou barvičky v pohodě, jezděme v barevných autech, hned by ty silnice byly veselejší.
Tvary jsou věc druhá, ale asi se mi to pořád líbí víc, než nová 5er ....

2
StreetPro
6. 8. 2024, 15:33

Mám právě barvy rád, ale ne ty instalatérské :-)

1 reagovat
Frodo
6. 8. 2024, 18:10

Díky vlastní zkušenosti a přečtení spousty testů chápu, v čem dává radost z řízení třeba taková i30 N. A proto by mě zajímalo, v čem je tohle auto sportovní? Pprotože podle testu to nepoznám. Rychlé v zatáčkách je díky širším pneu v kombinaci s pokrokem jejich kvality kde co. Od Golfu, přes kdejaké EV auto. To neberu jako měřítko. Navíc když je to jen na hezkém asfaltu. Mohu tedy poprosit autorku o vyjádření?

0
StreetPro
7. 8. 2024, 09:24

Nejsem autorka, ale během krátkého testu půjčeného auta není úplně jednoduché se "dostat pod kůži" aneb odhalit vše z kategorií: praktičnost všedního dne, chování na hraně (na okruhu, na okresce, na dálnici), dovolená v plném zatížení, dlouhodobá udržitelnost... Navíc ne každý máme stejná měřítka, pro někoho je zmíněná i30N modla, jiný to má za "rychlou hjundé", pro moji mámu malý šedý auto co prdí... nejvíc ty rozdíly viniknou, pokud se ti do testu povede sehnat předchozé model, příp. přímou konkurenci, pak to vnímáš při přesednutí okamžitě...

0
Frodo
7. 8. 2024, 19:19

Tady bych si dovolil trochu rozporovat. Když jsem si na den půjčil i30N, tak jsem po tom jednom dni věděl, co mě na něm baví. A dokázal bych napsat spoustu věcí, díky kterým to auto je sportovní. A rozhodně by to nebylo jen to, že to má silný motor a jede rychle v zatáčce. Podle mě, pokud dělám novinařinu, tak věcem rozumím a dokážu o nich napsat víc, než jen tohle. Fakt mě irituje, když se v textu objeví že to auto je rychlé v přímce, když je hladký asfalt tak to prodeje rychle zatáčku a ve verdiktu napíšu že to je auto, které umí roztáhnout řidiči koutky. To je fakt zoufale málo. A neříkám, že musí jako auto novinář jezdit bokem s prstem v nose. To vůbec. Ale pokud to neumím, tak se v testu zaměřím na věci, které dokážu popsat.

1
Viola Procházková
7. 8. 2024, 21:05

Tady by asi bylo nejprve nutné definovat, co je to "sportovní auto" (mimochodem, nikde netvrdím, že X2 je sportovní auto - pokud dobře vidím, hovořím o sportovním zaměření a to je celkem jasný). A to je velmi filozofická otázka, na kterou těžko najdeme objektivní odpověď.
Jestliže říkám, že ta věc dokáže bavit, mám na mysli situaci, kdy tlačíš auto na hranu a přitom ti to přináší radost, ne stres nebo strach. Budeš-li X2 srovnávat se Suprou nebo 4C, je to spíš hod kladivem než překážky na 100 metrů, prostě jinej sport, ale můpžeš v něm být dobrej a může tě to bavit. Jou lidi, pro které je etalon sportovního auta těžké GTR, pro jiné je to pomalá Miata. Jednoznačná odpověď prostě neexistuje.

0
afro-r1
8. 8. 2024, 10:27

Otazka spise filozoficka. Sportovni auto nejspis takove, u nejz se pri tvorbe zakladni struktury uprednostni sportovni aspekt pred "prevoznim" - vyssi hrana kufru na ukor nakladani, mensi prostor pro posadku pro lepsi rozlozeni agregatu a jizdni vlastnosti. Z tohoto zakladu lze ubrat na sportovnosti vyrobou zakladniho "holatka" s durazem na levne prevazeni. (118d vs. 130i) Nebo se naopak vezme "prevazeci" zaklad vyssi specifikace a bidny celek se vylepsi sportovnimi komponenty. (X2).
Vetsina zakazniku jezdi ale tak pod moznosti nabizene techniky, ze rozdil mezi obema pristupy nepozna a spise tezi z druheho pristupu (cena, prostor, nastupovani)

0
riderhenry
9. 8. 2024, 17:51

afro-r1: To je vlastně paorosto perfektně popsaná definice, kterou už roky používám v trochu jiné podobě, a sice že mám raději auta, která jsou od začátku navrhovaná na sportovní ježdění, než auta, která takto někdo upravil až následně (přestože třeba markentigový plán od začátku s jejich vznikem logicky počítá (jako u této X2, nebo třeba Focusu ST...)).

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte