logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

BMW iX3 versus Mercedes-Benz GLC s technologií EQ: Odvěká bitva se posouvá na novou úroveň

Odvěká rivalita BMW a Mercedesu vstupuje do elektrické fáze. Kdo nabídne lepší design, interiér a dojezd – iX3, nebo GLC s technologií EQ?

Žijeme v konfliktním světě. Číňané nemají rádi Američany, Francouzi Brity, Slováci Maďary, a tak podobně. Vždycky to tak bylo a nejspíš to tak vždycky bude, ať už je důvod k nesnášení oprávněný, nebo ne. Ostatně i já sám si, jako Brňák, občas vyslechnu od pražských novinářů z jiných redakcí (a mnohdy i z té vlastní) takové… popichovací narážky.

Podobné „sváry“ samozřejmě existují i v automobilovém světě. Máme tu Ferrari a Lamborghini, Peugeot a Renault, Ford a General Motors a mnohé další. Jednou z nejznámějších a nejvýznamnějších rivalit je však ta mezi německými prémiovými výrobci BMW a Mercedes-Benz. Jistě, oficiálně míří na trochu jiné zákazníky, ale i tak si rozhodně konkurují.

Foto: BMW - tisková fotografie

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Ať už s novým modelem přijde kterýkoli z těchto dvou výrobců, ten druhý na něj vždy velmi brzy dodá na trh svou odpověď. Největší bitvu o vaši peněženku však nevedou ani tak na poli velkých limuzín nebo sporťáků, byť zajisté i tam si hlídají jeden druhého, nýbrž v kategorii rodinných SUV střední třídy. Ptáte se proč? Protože právě tato kategorie představuje ideální průsečík pro největší procento současné klientely.

BMW tím pádem v popisované části nabídky nabízí už čtvrtou generaci svého modelu X3  a Mercedes-Benz zase třetí generaci modelu GLC (počítáme-li i hranaté SUV zvané GLK). A právě v tuto chvíli se tato dlouholetá, odvěká bitva opět posouvá, protože obě značky v průběhu jen několika dní po sobě představili nové generace těchto aut v čistě elektrické specifikaci.

No a tím, že to tak krásně vyšlo, jsem si řekl, že by stálo za to si je rovnou porovnat, ať víme, jak na tom jsou. Tudíž, jako ve hře Mortal Kombat, stojí s boxovacími rukavicemi v levém rohu BMW iX3 a s černým pásem z karate v pravém rohu Mercedes-Benz GLC s technologií EQ. Jdeme na to, stlačuji tlačítko Fight! A jen doplním, že o BMW mluvím před Mercedesem čistě z abecedních důvodů.

Foto: BMW - tisková fotografie

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Lesklá zbroj na obou stranách

Už při vnějším pohledu je jasně vidět, že na tuto bitvu o zákazníka přišli oba bojovníci mohutně vyzbrojeni. Zatímco jejich spalovací předchůdci byli a stále jsou docela věrní tradicím a až na svítící ledvinky či ozdobné chromované hvězdičky v masce vlastně ničím nevybočují, elektrické novinky se v obou případech výrazně posouvají jiným směrem.

BMW svou iX3 označuje dokonce za revoluční. Má být jejím prvním želízkem v ohni proklamované Neue Klasse, jež prý elektromobilitu udělá ještě výrazně atraktivnější pro řidiče i celou posádku. Auto tím pádem dostalo zcela novou příď, včetně úplně nového tvaru charakteristických ledvinek. Samozřejmě jsou podsvícené, avšak zde rád hlavně poznamenám, že mi po dlouhé době udělala radost jejich velikost — konečně zase nezabírají celou příď.

Na poměrně plochý a zcela nový předek navazuje i docela sympaticky tvarovaný bok s dnes nejspíš povinnými podsvícenými vysouvacími klikami. Nejkontroverznější je patrně záď, kde svítilny dostaly snad víc prostoru než u jiných BMW vpředu ledviny. Na druhou stranu, celkově BMW iX3, alespoň v mých očích, vypadá sice zase jinak, ale přece jen koukatelněji než mnohé jiné nejnovější řady.

Foto: BMW - tisková fotografie

Mercedes-Benz naproti tomu rozvíjí svůj fluidní, oblý design nastolený už asi před deseti lety, který ale znovu zvýrazňuje svítícím prvkem, tentokrát v podobě kompletně osvětlené masky. Světýlka sice tady nedostala tvar třícípých hvězdiček jako u CLA — ty zde zůstaly jen ve světlometech — svou intenzitou a množstvím se však rozhodně nenechají zahanbit. Vždyť jich tam je 942!

I v případě Mercedesu na příď navazuje poměrně sympatická boční silueta, jejíž tvary jsou jemnější než u soka, ale opět doplněné o stejný detail v podobě svítících výsuvných klik. A překvapivou shodu lze nalézt i na zádi, kde se také objevují opravdu velká světla, nejen protažená přes celé víko kufru, ale i tlustší než dřív. Že by nový trend, pracující s celoplošnými světelnými lištami v ještě intenzivnějším provedení?

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Uvnitř nezůstal kámen na kameni

Podobně uvnitř jsou auta připravená tvrdě se rvát o vaši přízeň. A v obou případech jdou mnohem… mnohem dál než jejich spalovací protějšky. Zatímco klasická X3 se svou kabinou drží (možná až moc) při zdi a původní GLC je v interiéru prostě dalším dekorativním Mercedesem, v iX3 a GLC s technologií EQ platí otřepané klišé, že v nich nezůstal kámen na kameni.

BMW svému bijci poskytlo zcela novou interiérovou architekturu, zvanou Panoramic iDrive, pracující s dnes tolik populární designovou čistotou a velkým množstvím displejů. Ten centrální je skosený pro snadnější obsluhu a má napříč 17,9 palce. Zajímavější je ale displej u paty čelního skla, který má na šířku přes metr — jedná se o tři propojené displeje, zobrazující jízdní informace plus až šest kompletně konfigurovatelných ploch.

Uživatelské rozhraní bylo oproti dřívějšku významným způsobem zjednodušeno (díkybohu, chce se říct) a je nyní schopné učit se vaší rutině a tím předvídat, co po něm budete chtít, ještě než to napadne vás samotné. Součástí tohoto systému je i nový hlasový asistent postavený na bázi Alexy od Amazonu, jenž má i svého smajlíkového avatara. A aby to nebylo jen o digitálním světě, BMW vymyslelo i velmi… expresivní volant. Avšak prý nebude povinný.

Foto: BMW - tisková fotografie

Mercedes na to šel jinak. Místo použití jednoduché palubní desky a integrace celé plejády displejů desku rovnou jedním obrovským displejem nahradil. A když říkám obrovským, tak myslím obrovským: napříč má ve srovnání s BMW o něco míň — maličko pod metr, ale přidává hodně plochy. Obrazovka je prakticky všude a já jen doufám, že takhle krásně čistá a nepřerušená, jako se jeví na oficiálních snímcích, bude i ve skutečnosti. Dle čísel by měla, jejích více než 1000 samostatných diod bude umět zajistit optimální jas a barvu za jakýchkoliv světlených podmínek a umožní překrytí dvou obrazů najednou v libovolné pozici. To bude cool!

I v GLC s technologií EQ přirozeně došlo k aplikaci nové generace operačního systému pod názvem MB.OS, který by také měl být přehlednější a snadnější k obsluze. A i tady je k dispozici mercedesí hlasová asistentka, kterou si výrobce cizeluje už celá léta a učí ji mnohem více věcem než jen dalším a dalším vtipům. Nyní je díky použití AI od Google a Microsoftu schopná mluvit s vámi přirozeněji než kdy dřív. Estéty pak potěší, že tady volant zůstal normální.

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Technická data ohromí

Kde se nicméně bude bojovat nejostřeji, je rozhodně oblast technických schopností nových elektromobilů. Je to logické, právě tady budou auta, jakožto zástupci těch inženýrsky snaživějších značek, soupeřit nejen mezi sebou, ale i s člověkem stále nepřesvědčeným o tom, že by si měl pořídit vůz bez spalovacího motoru. A je to docela zajímavý souboj, ve kterém, zdá se, BMW vyniká v dálkových cestách a Mercedes ve sprintech. Jaký paradox, že? 

V Bavorsku nenechali nic náhodě, takže svou iX3 ve verzi 50 xDrive vybavili vysoce výkonným elektrickým pohonem se dvěma elektromotory, jedním pro každou nápravu, přičemž dosahuje celkového výkonu 345 kW (469 k) a maximálního točivého momentu 645 Nm. Tím pádem i opravdu těžké auto s pohotovostní hmotností 2 360 kg (uf) jede až 210 km/h a z nuly na sto zrychlí za 4,9 vteřiny.

Neméně zajímavá čísla toto vozidlo zajistí i v oblasti elektromobility. Jeho baterie má kapacitu 108,7 kWh, což ve spojení s na daného mastodonta celkem rozumnou spotřebou 17,9–15,1 kWh/100 km stačí na získání fascinujícího dojezdu až 805 km dle WLTP. A jakmile jednou elektřina přece jen dojde, auto si díky maximálnímu nabíjecímu výkonu až 400 kW nabije i tak velkou baterii z 10 % na 80 % za 21 minut. A už za deset minut získáte nájezd až 372 km.

Foto: BMW - tisková fotografie

Mercedes-Benz však kontruje rychle. Ve své nejvýkonnější, též dvoumotorové verzi 400 4MATIC se může pochlubit plnotučnými 360 kW, čili 490 koňmi nejvyššího výkonu. S bavorským protivníkem tak pro svou maximální rychlost 210 km/h na dálnici nijak neztrácí krok. A zrychlením z nuly na sto za 4,3 vteřiny mu na jejím přivaděči dokonce ujede.

A protože se automobilka s třícípou hvězdou v čele už se svými EQ modely pěkně dlouho věnuje prokazování, že elektromobilita má smysl i pro vyznavače transkontinentálních cest, dosahuje i díky své výborné aerodynamice ještě o něco nižší spotřeby 14,9 kWh/100 km. Pro o kapku menší baterku s kapacitou 94 kWh však nedojede tak daleko, ačkoliv se může pochlubit stále solidními až 713 km dle WLTP. No a samozřejmě, také GLC s technologií EQ se pro velký nabíjecí výkon až 330 kW rychle nabíjí, za deset minut přihodí 303 kilometrů.

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Závěr

Samozřejmě až praxe ukáže, jestli je všechno výše zmíněné pravda nebo jen marketingové blepty. Shodně s tím i vyjeví, kdo nakonec bude pravým vítězem tohoto klání, ať už tabulky říkají cokoliv. Proto se už moc těším, až se mi obě auta dostanou do rukou. Už takhle od stolu se ale zdá, že se tato odvěká bitva posouvá na novou úroveň a bude ještě lítější než dřív. Těžit z toho rozhodně budete vy, zákazníci. Tak hodně štěstí oběma.

Co si o novém BMW iX3 a Mercedes-Benz GLC s technologií EQ myslíte vy? Kterému byste dali přednost? Nebo byste se i přes všechna ta čísla raději vydali tradičnější cestou? Dejte vědět v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

7 reagovat
Beran
7. 9. 2025, 21:38

Spravny mergl tahne karavan v cele kolotocarskeho konvoje a spravne bavo dela v noci bordel hoblovanim zadnich gum ;-D
Tohle jsou jenom genericke prepravni kapsle.

0
Bono_
9. 9. 2025, 07:23

👍🤣🤣🤣

-1 reagovat
Ronoath
9. 9. 2025, 08:57

Po dlouhé době se mi zdá, že BMW má vůbec nějaký nápad na vzhled auta. Jo, docela se mi to líbí, na to, že to je SUV.

-1
StreetPro
9. 9. 2025, 13:07

Více designové čistoty, méně teatrálních (viz hvězdy Medvěda) detailů... lepší než Mpakety současných modelů, které jsou jak z Lega...

-1
afro-r1
9. 9. 2025, 18:21

Jsem zvedavy spis na ten sedan. Koncept byl paradni a navic uplne bez rusivych ledvin. Kdyz se AR odvazila dat znacku doprostred a Epik nema chromovany gril, tak snad budou mit i u BMW trochu odvahy.

0 reagovat
rivka
11. 9. 2025, 07:29

Ehm... - no - než v tomhle, tak já raději asi i pěšky...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte