načítám data...

Bazarový snílek: Mercedes-Benz 190 E 2.5-16

BMW M3 generace E30 zná každý. Pamatujete si však také na jeho hlavního konkurenta ze Stuttgartu? My ano.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že vysněným vozem velké části automobilových nadšenců je legendární BMW M3 E30. Jak už to ovšem bývá, čím kultovnější auto, tím hůř se shání. Majitelé se ho nechtějí vzdát, a když už se náhodou uvolí k prodeji, počítejte s velmi vysokou cenou. Existuje však i jiná možnost, jak ukojit touhu po sportovním sedanu kompaktních rozměrů. Ano, tušíte správně, můj zrak směřuje do Stuttgartu. Mercedes-Benz 190 2.5-16 je odpověď. Stodevadesátka byla hlavním konkurentem pro bavorskou E30, a byť nedosáhla jejího věhlasu, spousta lidí na ni nedá dopustit. Je vážně tak dobrá, nebo je to jen zbožné přání nekritických fanoušků Mercedesu?  

Baby-Benz, jak se 190 (interně W201) přezdívalo, měl premiéru v roce 1982. Jednoduchý a zároveň účelný design je dílem proslulého Bruna Sacca. Z vnějšího vzhledu W201 asi těžko někdo půjde do kolen, ale to zjevně nebylo cílem. Tady hraje prim tvarová čistota a funkčnost. A to se povedlo na jedničku. Součinitel odporu vzduchu Cx=0,33 byl na tehdejší dobu velice slušný. Podobně je na tom interiér. Jednoduché tvary neohromí, ale vše funguje přesně, jak se očekává od automobilu s hvězdou na přídi. Říká se, že Mercedes utratil za vývoj 190 horentních 600 milionů liber. A vyplatilo se. W201 působí poctivým dojmem, je vidět, že se na ničem nešetřilo a veškeré důležité časti vozu jsou předimenzované a trvanlivé. Také konstrukce podvozku byla velmi pokroková a 190 nabízela až nezvykle suverénní jízdní vlastnosti, tím spíš že se jednalo o Mercedes, který měl do té doby nálepku výrobce pohodlných kočárů. Na obou nápravách se nacházely zkrutné stabilizátory, zadní kola pak disponovala pětiprvkovým nezávislým zavěšením. Vskutku netradiční řešení v roce 1982. W201 bodovala také širokou škálou motorizací. Od čtyřválcové 1,8 až po šestiválcovou 2,6. Na své si přišli i fanoušci dieselu, kde bylo na výběr mezi dvěma atmosférickými agregáty a jedním přeplňovaným. Nás však dnes zajímá ostrá verze 2,5-16. 

Mercedes původně plánoval, že se s tímto vozem zapojí do rallye. Mezitím se trochu změnily pořádky a světovým soutěžím začaly dominovat vozy Audi s vyspělým pohonem všech kol. Tomu Mercedes nemohl konkurovat a své snahy obrátil k německému šampionátu cestovních vozu (DTM). Auta pro tyto závody musela vycházet ze sériového provedení a díky tomu spatřil světlo model 190 E 2,3-16. Do prodeje se dostal v létě roku 1984 a tou dobou už měl na krku vavříny za překonání 12 vytrvalostních rekordů, které získal v rámci osmidenní série jízd na italském zkušebním okruhu Nardó. Nejimpozantnějším triumfem je ujetí 50 000 km s průměrnou rychlostí 248 km/h. Vývoj ostré verze se ovšem neobešel bez jistých komplikací. Původně se zamýšlelo osadit osvědčený stuttgartský motor turbodmychadlem, to však nekorespondovalo s tehdejší firemní politikou. Muselo se jít klasickou atmosférickou cestou, a to se ukázalo jako problém. Mercedes tehdy neměl dostatečně moderní a výkonný agregát se čtyřventilovou technikou, takže vývoj nové hlavy válců pro svůj motor M102 zadal anglickému Cosworthu, který zde jistě nemusím představovat. Byť se tímhle spojenectvím Mercedes nikdy nechlubil (spíš se za něj styděl), výsledek se povedl na výbornou. Sportovní 190 jezdila skvěle. Krátkozdvihový motor se vesele vytáčel do vysokých otáček, úžasně mu sekundovala i pětistupňová převodovka od Getragu, která se vyznačovala netradičním umístěním jedničky. Ta se řadila pohybem doleva a dolů. Moderní podvozek nebylo třeba výrazně předělávat, krom obvyklé úpravy tuhosti a geometrie. Standardem byl samosvorný diferenciál. Další odlišnosti od obyčejné 190 jsme mohli najít v interiéru, který byl čistě čtyřmístný. Sedačky dodala firma Recaro, přibylo také pár užitečných budíků jako voltmetr, stopky a teploměr oleje. To nezní špatně, že? 

Inzerovaný kousek je model po mírné modernizaci. To znamená o něco větší motor o zdvihovém objemu 2,5 l a s tím spojený nárůst výkonu, který vrcholí hodnotou 197 koňských sil (verze s katalyzátorem). Měl by také disponovat systémem ASD (elektronicky řízená svornost diferenciálu). Kilometrový nájezd je údajně 242 tisíc kilometrů, což by nemuselo vzhledem k robustnosti konstrukce nijak zvlášť vadit. Velkým plusem je absence kovomorky. Je to úžasný kus historie a strašně by mě lákalo se v něm svézt. Byť jej neprovází taková aura výjimečnosti jako konkurenční BMW M3, já osobně bych asi dal přednost právě Mercedesu. Otázkou tak jen zůstává, kde vzít přebytečných 630 tisíc korun… 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Aleš
07. března 2016, 07:58
0

Vypadá opravdu pěkně,ale já bych si vybral radši EVO II. Třeba tohle http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Mercedes-Benz-190-E-2.5-16-Evo-II-Nr-234/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:17200_126_evo/pg:vipcar/222613916.html
Teď ještě sehnat cca 5 milionů korun.

reagovat
Daniel Borský
07. března 2016, 08:03
0

Také jsem přemýšlel nad zařazením EVO, ale nakonec vyhrála o něco málo dostupnější varianta. :)

liška
07. března 2016, 08:23
0

a mně by docela stačila nějaká obyčejná 190ka, kterou jsem se za poslední 3 roky snažil vždycky před zimou na vyblbnutí docela marně sehnat. dycky byly buď naftový, nebo shnilý, nebo předražený. snad se ještě dočkám

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. března 2016, 09:20
0

Ta cena mi teda vyrazila dech i tak a to nemusím koukat na Evo, ale je to moc pěkný. Ty hranatý tvary jsou v dnešním světě jak zjevení. Paráda. A souhlasím s tím, co prodejci píšou v tom inzerátu, že tohle není auto pro puberťáky ani pro tunery. Je to ikonický auto pro znalce.

reagovat
Vavris Vavrisovic
07. března 2016, 10:20
0

No, oproti cenám M3 to je pořád pohodička :-)

Mi
Michal
07. března 2016, 11:06
0

Aktuální debata u nás v práci :-) Akorát (asi naštěstí) nikdo nemáme ten rozpočet. Poloviční ceny oproti M3 by mohly být dobrým základem investice. Jen jsem zvědavý, kdy ta bublina obecně praskne. Jinak kamarád má standartní 190E 2.3 v moc pěkném stavu a je to super svezení. Jsem prostě jinde, nechápu, kam se ta auta za dvacet let ubrala.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. března 2016, 12:14
0

Já jsem tohle zažíval při hledání Corvetty. V tý době byly na finančním dně modely C4 a tak nějak relativně jsou i teď, ty první ročníky z 80. let, ale už to začíná jít docela strmě nahoru a na finanční dno se pomalu dostávají C5. Počítám, že ještě tak dva-tři roky a už bych si ani tu C4 nekoupil, kvůli cenám.
Asi bych se ani u tohohle Mercedesu nebál, že ta bublina nějak rychle splaskne a stane se z něj bezcenný auto. Už jen proto, že tvarově je to prostě úplně někde jinde, než dnešní auta, navíc se silným motorem. Tady asi cena jentak padat nebude.

bi
bitner
07. března 2016, 11:25
0

Jako sorry, ale tohle je archetyp AUTA. Mozna je to tim, ze kdyz jsem byl hodne maly, tak jsem nekde nekdy drzel v rukach model tohoto Mercedesu a zadni svetla me fascinovala. Auto se mi strasne libilo cele a tak nejak jsem vedel, ze takhle to ma vypadat. Ta vzpominka je hodne davna a hluboko polozena (mohlo mi byt tak 5), takze nejsem zadny uvedomely mercedesar. Ale ten dojem dokonalosti se dostavi pokazde, kdyz to auto vidim.

reagovat
mi
mikin88
07. března 2016, 15:12
0

Dají se sehnat i za lepší ceny. Já svou 2,3 16V pořídil ještě včas a ikdyž mě chytla blbá a inzeroval ji, tak vím, že už asi prodávat nebudu. Bez ohledu na to jestli ceny padnou mám to auto rád. Jen pro info, co se všeobecně neví, tak je fakt, že BMW e30 M3 přišlo až po 190 16V je tedy spíš odpovědí to jestli ji plánovali nebo ne je věc druhá. Sám e30 žeru a vlastním ne teda M3, která byla nedostižná už dávno a tak jsem pořídil aspoň 190 a nelituji. Podvozkově si myslím, že je lepší a robustnost s trvanlivost je taky na vyšší úrovni, ale to může být subjektivní dojem. Můj má neorigo výfuk a hodně nízký podvozek a můžu vás ujistit o tom, že když vyjedu cítím se jak Senna, co ho proháněl na okruhu, když přicházel na trh. :-D

reagovat
Frenki190
07. března 2016, 20:18
0

Cena je přemrštěná a to hodně, někdo prostě čeká na kafku. Jinak auto pěkný, ale za 600k je tuna zajímavějších aut.... a ano, ona ta bublina jednou splaskne :)

reagovat
wi
willy
07. března 2016, 22:05
0

Přemrštěná na poměry 190? Ja ti nevím, teď jsem koukal do Německa a nejlevnější 2.5-16 tam začínají tak na 20 tisících Euro.

Frenki190
08. března 2016, 19:09
0

a kdo je kupuje za těch 20k euro? :)

BobAsh
08. března 2016, 20:21
0

Němci, nejspíš.

yorkin
19. března 2016, 01:41
0

Když jsem kupoval svoje první auto před 12 lety, byly v ČR (na mercedes-classic.cz) na prodej dvě 2.5-16v za cca 150. Prodávaly se dost dlouho, protože tolik peněz přeci nikdo normální za 190ku nedá. Tehdy mi chybělo asi 30k a než abych je sháněl, raději jsem šel do něčeho levnějšího. Tož... Tempora mutantur et nos mutamur in illis...

Ma
Martin
07. března 2016, 21:55
0

No moc si nemyslím že tato bublina splaskne.Pár 190tek mi rukama prošlo a i když se dají sehnat v lepším stavu než kdejaká 5 let stará pelešina, tak majitelé pro svoji hladovost prodávají i nezajímavé motorizace za cenu groteskní.A co si budeme nalhávat mnoho dobrých kusů se najít nedá a bude hůř.Takže pokud máte někdo patřičně velké prasátko a toužíte po exkluzivním sedanu tak 190 je jasná volba ;)

reagovat
Frenki190
07. března 2016, 21:59
0

Za ty peníze se dá koupit pěkná W124 E500 a to je, přiznejme si to, úplně jiná liga :) to mě jen tak napadalo, kde bych ty prachy radši nechal já...

Ma
Martin
08. března 2016, 09:17
0

No to máš pravdu je to rozhodně jiná liga a dokonce bych řekl že i jiný sport. Přece jen E500 je spíš takovým kladivem na vše co se ti připlete do cesty :D Zatímco 190ka je spíš pro mě taková štika která sice není nejrychlejší ale její mrštnost zatopí leckomu.Tak či tak investovat do těchto aut se vyplatí, a bohužel pro nás obyčejné smrtelníky levnější už to asi nebude a jak se říká dobře už bylo.

Mírus
09. března 2016, 22:52
0

190. Krása. Ale, při všem respektu k 2.5-16, ten body kit trochu kazí původní čistý design základních verzí... A kdybych chtěl dát 20k € za starší auto téhle kategorie, tak bych spíš sáhl po Audi RS4 sedan. Tahle generace A4 je pro mně (alespoň vzhledově) ideový nástupce stodevadesátky. Čistý, elegantní a přitom dynamický styl.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem