logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Autíčkářův týden: Je libo BMW Z5 nebo pojízdný šmajchl-kabinet?

Francouzi připravují náhradu za hydractive, BMW nahrazuje Z4 a Rusové se odhodlali k nástupci Lady Niva. Všem příznivcům výletů do přírody nesmí ujít Supervan nabízený v aukci, případně nový Focus RS s rallyovými ambicemi.

V pravidelném souhrnu informací a novinek z automobilového světa si trochu rýpnu do Francouzů, kteří intenzivně pracují na tom, aby modely značky DS nebyly tak fenomenálně tvrdé. Zaskočím do Skandinávie, kde se poflakuje zamaskovaná Z5 připravovaná ve spolupráci s Toyotou, a pak to bude jen kousek do Ruska za další generací Lady Niva. Připomeneme si také sedmdesátá léta s futuristickou dodávkou obalenou rudým plyšem a nakonec se bokem přiřítí Ben Collins ve Focusu RS.

DS pracuje na novém podvozku

Výhody velkých koncernů jsou nepopiratelné. Jen stěží by škodovka těžila z benefitů úsporných a odolných naftových motorů, kdyby je nedodal Volkswagen. Spolehlivost elektroniky francouzských vozů by dost možná byla jejich pomníkem, nebýt japonské intervence. Jenže efektivita, modularita a sdílení know-how jsou ve Francii nejspíš sprostá slova.

Jak jinak si vysvětlit, že zatímco Citroën pilně pracuje na vývoji adaptivního samoregulačního podvozku, schopného měnit jak tvrdost, tak i světlou výšku, jeho luxusní odnož DS dělá to samé, akorát jinak? Samozřejmě je třeba brát s rezervou prohlášení, že zavěšení v DS bude ‚zcela jiné‘. S největší pravděpodobností půjde o podobné změny, kterými prošla C4, aby se z ní stal ‚úplně jiný automobil‘ DS4.

Na co konkrétně se tedy můžeme těšit? DS slibuje zachovat komfort plyno-kapalinového odpružení, které se ve své poslední inkarnaci objevilo v předchozí generaci modelu C5.  Hlavní rozdíl oproti technologii, kterou představila původní DS, je zapojení elektronických komponentů namísto hydropneumatiky. Vedoucí vývoje Eric Apode se při příležitosti představení omlazené DS3 v Paříži nechal slyšet, že  „při současném stavu elektronických technologií to zvládneme ještě lépe“.

Představení nového systému je naplánováno na rok 2018, tedy celý rok po představení stejné technologie mateřským Citroënem. Apode k termínu dodává: „Prozatím je příliš brzy na to, abychom řekli, na kterém konkrétním modelu nové zavěšení představíme. Jisté je, že se na trh dostane na začátku roku 2018.“

BMW Z4 končí, ať žije Z5 

Sportovní BMW je životní etapou nebo alespoň nesplněným snem snad každého automobilového nadšence. Ani redakce Autíčkáře není výjimkou a tak v našich garážích zeje hned několik prázdných míst tam, kde kdysi stáli mnichovští. Ačkoliv má BMW pro své sportovní výtvory vyhraněnou odnož M, ta pravá řidičská nirvána plná bezprostředních zážitků vždy začínala písmenem Z. Vzácná Z1 , kterou testoval Dan, je německým zpodobněním japonského Jinba-ittai. Z3, se kterou se po nějaký čas dopravoval Vavris, dává řidiči zakusit pocit mezistátního GT a ultravzácná Z8 je vůz z říše snů. Současník slavného rodu, kompaktní Z4 ve své druhé generaci, je s námi již od roku 2008 a tak je na čase, aby její místo zaujal někdo mladší.

Ve Skandinávii se momentálně pohybuje hned několik prototypů, které v tamních extrémních klimatických podmínkách každoročně testují sami výrobci. Malá městečka jsou doslova přecpaná zamaskovanými testovacími mulami, takže není divu, že na sever houfně táhnou i automobiloví fotografové. Tentokráte špióni zachytili právě novinku chystající se rozšířit portfolio mnichovské značky. Pod nánosy kudrlinek maskovací fólie se všechny linky a prolisy prozatím skryly, ale celkové proporce jsou naštěstí zcela zřejmé. Nadále půjde o dvoumístný roadster s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Z profilu se zdá, že řidič již nesedí tak blízko zadní nápravě, jako tomu bylo doposud, a o něco se prodloužily převisy karoserie. Přesto působí připravovaná Z5 i nadále kompaktním dojmem.

Jestliže se divíte, jak se v současné době může vyplatit vyvíjet samostatný sportovní model, pak vězte, že se to skutečně nevyplatí. Dokonce se to nevyplatí ani tak velké značce, jakou je BMW. Na Z5 spolupracují kolegové z japonské Toyoty, pod jejichž taktovkou vzniká příbuzný model. Situace tak bude podobná jako u dvojčat Mazda MX-5/Fiat 124 Spider. To mne – jako někoho, kdo mnohem raději obdivuje mrštná miniaturní vozítka než přemotorované dálniční stíhačky – velice zajímá. Toyota se stahovací střechou, pohonem zadní nápravy a technikou BMW? To si nechám líbit!

Lada Niva

Pokud byste měli jmenovat ruskou automobilovou značku, která se prosadila i na zahraničních trzích, nejspíše vás napadne jedině Lada. I přes vyhraněnou politiku v oblasti technické inovace, designu a marketingu se stále drží nad vodou a nedávno dokonce představila dva stěžejní modely Vesta a X-Ray. Nyní se chystá nahradit svůj druhý nejúspěšnější model v nabídce, kompaktní Nivu.

Lada Niva je tak trochu glaciální relikt. Ve své době to byl první příslušník budoucího rodu SUV. Ostatní offroady měly rámový podvozek a listová péra všude, kam se jen vešla. Oproti tomu Niva má samonosný skelet s nezávislým zavěšením přední nápravy a konvenční pružiny ve všech čtyřech podbězích. Odolná konstrukce a kompaktní rozměry si rychle získaly zájem exportních trhů, a tak se Niva, Cossack, případně 4x4, rychle stala synonymem ruské bytelnosti. Je až neuvěřitelné, že  model z roku 1977 má dodnes co nabídnout.

Následovník bude mít nezáviděníhodnou pozici. Jednak se bude muset vyhnout lifestylovému pojetí sourozence X-Ray a především bude nabízen po boku svého předchůdce. Oficiální zahájení prodejů je naplánováno na rok 2018, přičemž na výběr bude ze tří a pětidveřových variant. O pohon novinky se postará nový motor, přičemž dosavadní 1.7 s vícebodovým vstřikem zůstane i se svými 83 koníky vyhrazena výběhovému modelu. Stejně jako předchůdce i nová Niva bude mít permanentní čtyřkolku s trojicí diferenciálů. Na trh by se časem měla dostat naftu spalující varianta vyvinutá ve spolupráci s Renaultem. Otřese nová Niva pozicí současného krále levných SUV?

SuperVan George Barrise

George Barris je pro svoje automobilové kreace uctíván zejména ve Spojených státech, ale i u nás si najde své příznivce. Jeho legendární batmobil zná snad každý a třeba takový Drag-u-la taky stojí za pozornost. Jedna z mnoha Barrisových automobilových kreací se brzy představí na aukci Scottsdale, pořádáné prestižní aukční kanceláří Barrett-Jackson.

To, co původně začalo svůj život jako dodávka 1966 Dodge Tradesman A-100 s vykuleným žabím obličejem, prošlo kompletní přestavbou na vůz budoucnosti. Základ v podobě nosného rámu, pětilitrového osmiválce a třístupňového manuálu doplnil velkoryse prosklený skelet s futuristickými linkami. Vůz vznikl pro natáčení filmu Supervan, který si pro své kvality vysloužil hodnocení 3,5/10 podle IMDb a celé dvě hvězdičky z pěti možných podle tuzemského ČSFD. Na stříbrná plátna se dostal ještě na jeden kraťoučký okamžik, když se mihl za Martym McFlyem v Návratu do budoucnosti 2, tentokráte v černo-stříbrném provedení.

Sběratelská a finanční hodnota Barrisových kreací se po jeho listopadové smrti vyhoupla opět o něco výše, a ačkoliv škarohlídové opakovaně zvěstují splasknutí automobilové investiční bubliny, extrémních úprav amerického guru kustomu se to stále ještě netýká. Supervan nemá stanovenou žádnou vyvolávací cenu, takže bude zajímavé sledovat, nakolik si veřejnost historického počinu cení. Já osobně bych se ani tak nebál nastupování přes výklopné čelní sklo, jako spíš faktu, že rozměrná boční okénka postrádají žaluzie. Uznejte, dodávka ze sedmdesátých let s rudým plyšovým interiérem a spoustou prostoru by si trochu soukromí zasloužila.

Quo vadis, Autíčkářův týdne?

Na tomto místě byste podle dosavadních zvyklostí našli nějaké šílené video, které by ideálně obsahovalo stovky hodin investovaných do co nejefektnějšího způsobu, jak se bavit za volantem. Nebo nějakou hloupost z Ruska, která by odpolední kávu vkusně doplnila jekotem vytočeného motoru.

Jenže na Autíčkáři se snažíme dělat všechno tak, jak nejlépe zvládáme, a ‚pravidelný souhrn informací a novinek z automobilového světa‘ má do optima daleko. Zatímco ostatní pravidelné rubriky jako TopX, Autíčkář se ptáEditorial trhají rekordy čtenosti, Autíčkářův týden vždy patřil úzkému okruhu skalních příznivců. A protože chceme našim čtenářům nabídnout vždy jen to nejlepší, napřu svoji energii raději do jiných rubrik. Pokud na rozdíl od redakce tušíte, v čem je problém, neváhejte se prosím o svůj názor podělit buď v komentářích, nebo zprávou na redakční mail. Těm, kteří každou neděli neměli lepší věci na práci než číst můj a přede mnou Vojtův sloupek, děkuji. Redakční čas propříště raději věnujeme přípravě zajímavějšího obsahu, než abychom za sebou tahali zbytečnou rubriku jako pejskař, který se odmítá smířit s úmrtím čtyřnohého miláčka.

No dobře, jedno trochu zběsilé video se tu najde. Je libo driftující Focus RS současné generace s Benem Collinsem za volantem? A ten zvuk, bože, ten zvuk…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
spooon
24. 1. 2016, 20:42

je pravda. že autíčkářův týden čtu většinou jako poslední, ale snad pokaždý sem ho přečetl a moc mě nepadá čím to ozvláštnit.

0 reagovat
Redguy
24. 1. 2016, 20:53

Jsem jednim z te stovky pravidelnych ctenaru, takze asi nepomuzu, ale myslim, ze by neuskodilo kazdy segment trochu zkratit a rozhodne vynechat prvni odstavec, kde se opakuje info z perexu.

0 reagovat
bobo23
24. 1. 2016, 22:02

Já také patřím k pravidelným čtenářům, takže nemůžu sloužit. Já osobně mám Autíčkářův týden řád. Je to pro mě vždycky příjemné zakončení týdne. Čtu ho vždy až jako poslední.

0 reagovat
Skipper
24. 1. 2016, 22:32

Problém je rubrika samotná, než způsob, jakým je psaná. Kdo z nás má rád týdenní přehledy? Raději z toho nejzajímavějšího udělat pár samostatných článků. Pokud informace na článek nevydá, tak prostě není dost zajímavá.

0
Skipper
24. 1. 2016, 22:36

Plácnu tŕeba tenhle pŕehled. Hydropneumatický podvozek - co tak techničtější článek o druzích odpružení, výhody/nevýhody, dále třeba historický - něco o vývoji podvozků citroenu (nemám o tom ani páru, ale rád si to přečtu), případně test starého Citroenu,

BMW Z5 - no, tady mi toho zrovna moc nenapadá.

Lada Niva - třeba trocha historie, zajímavé verze, případné nějakou sehnat a projet jí terénem plus dojmy.

George Barris jde mimo mně, ale taky by o tom určitě šel napsat samostatný článek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte