V minulých článcích jsem psal o tom, jak jsem si půjčil kei sporťáček s motorem uprostřed, a o tom, jak se vlastně v Japonsku jezdí s GR Yarisem. Dneska bych vám, našim čtenářům, rád pověděl o tom, co v Japonsku vlastně vidět. Ne, nebudu vám říkat, kde jsou nejhezčí chrámy a který hrad je nejhezčí, na to jsou jiné, odbornější weby. Já vám chci shrnout, kam by se měl fanoušek do aut podívat, pokud bude mít v Japonsku nějaký čas a chuť vidět to, co u nás nenajde a kde se dozvědět něco o historii japonského automobilového průmyslu.
Kde se pořádají místní srazy aut?
Nejznámějším místem, kde se místní nadšenci do aut scházejí, je odpočívka Daikoku-Futo u Jokohamy, cca 30 km z centra Tokia. Na tomto velkém parkovišti, postaveném na uměle vytvořeném ostrově, se každý večer schází místní nadšenci ze širokého okolí, nejvíce však v pátek večer. Problém však je se na Daikoku vůbec dostat – bez auta si ani neškrtnete, navíc na ostrov vedou pouze placené dálnice, takže se tam sice dostanete, ale není to úplně jednoduché. Já jsem bohužel na Daikoku čas nenašel, nechtělo se mi moc řešit půjčení auta přes noc (a řešit v Tokiu parkování), ale podle všech videí to tam opravdu žije snad každý večer. Třeba někdy příště.
Alternativou je hledat místní nadšence v Tokiu. Ono to upřímně není zas tak těžké, během mé návštěvy jsem viděl mnoho místních tunerů jezdit po Tokiu zejména ve večerních hodinách, ale takovou jistotou je čtvrť Akihabara, tzv. Electric City, kde najdete hlavně herní arkády, sběratelské obchody a obchody s elektronikou, ale i parkovací garáže pod obchodním domem UDX. Díky tomu, že v těchto garážích jsou místa na parkování v celé čtvrti největší, se zde schází pěkná sbírka Itasha aut, ale lze najít i “normálnější” tunery.
Mimo Tokio už je to trochu složitější. Jakožto třetí největší město Japonska (Yokohama je oficiálně druhá, ale reálně je už součástí Tokia) a takové trochu rebelštější město oproti Tokiu (třeba na eskalátorech stojí vpravo a obecně je Osaka trochu špinavější, ale pořád na míle čistější než kdekoliv u nás) i zde najdete mnoho nadšenců. Místní nadšenci do amerik se schází ve čtvrti Amerika-mura, údajně se zde každou poslední sobotu v měsíci sjíždí celá komunita lowriderů, ale to mi bohužel časově nevyšlo, abych navštívil a ověřil. Ostatní nadšenci se samozřejmě opět schází na několika odpočívkách, které jsou opět pěším nepřístupné, jelikož jsou nad zemí bez přístupu po schodech. Nejslavnější jsou Higashi PA (trochu blíže z centra) a Izumiotsu PA (trochu dále), ale jak jsem říkal – pěšky se tam nedostanete, opět jsou na zpoplatněných dálnicích, takže bez auta to nemá ani cenu zkoušet.
Pro ty z vás, kteří mají třeba svého oblíbeného tunera, a chtěli by ho navštívit – většina jich je k návštěvě svolná a rádi vám svou garáž ukáží, stačí jim napsat mail (ideálně v japonštině samozřejmě) a vyčkat na odpověď. Pokud přemýšlíte kam, možná vám pomůže tahle mapa, kde najdete nejen tunery, ale i místa pro srazy místních nadšenců nebo muzea. Já navštívil jen showroom Mitsuoky a mohl se pokochat jejich zběsilými kreacemi. Poznáte, co je základem pro auto na fotkách?
Kam do muzea?
Toyota
Jakožto největší japonská automobilka a jedna z největších na světě má muzeí několik. My se spolu podíváme na ty dvě nejdůležitější, které se nachází v Nagoje. Začneme Toyota Automobile Museum. Zážitek je už se k muzeu dostat, neboť k němu vede linka maglevu Linimo, původně postavená pro potřeby výstavy Expo. Muzeum se skládá ze dvou budov, ta hlavní má dvě výstavní patra.
V prvním patře najdeme počátky hlavně amerického automobilismu, který zde hraje hlavní roli. Najdete zde třeba i vzácný Tucker 48…
nebo nádherný Delage D8-120…
ale i Tatru 87 s krásným modrým interiérem.
Ve druhém patře se nachází vozy od padesátých let dále – levá strana budovy je věnována hlavně prvním japonským vozům a jejich soupeřům z Evropy a USA, pravá strana budovy je určena vysloveně automobilovým legendám.
Uznejte sami – kde jinde najdete pohromadě Hondu NSX, Lexus LFA, Skyline R32 GT-R, Eunos Roadster a ještě k tomu první Prius? Ve druhé budově najdete patro plné memorabilií a různých cetek z oblasti automobilismu, třeba různé odznaky, loga, promo materiály a jiné.
Druhé muzeum Toyoty je Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology. I zde najdete dvě budovy. V první budově najdete výstavu tkalcovských stavů, prvních strojů, které Toyota vyráběla. Naprostá většina všech strojů je funkční a personál muzea vám je rád předvede. Neřekl bych, že mě takové muzeum zabaví, ale musím říct, že to bylo moc pěkné vidět a pochopit, jak takové textilní stroje fungují.
Druhá budova už se věnuje automobilům, ale trochu jinak, než předchozí muzeum. Je zde hlavně vidět, jak probíhá výroba, co všechno se v automobilu nachází a jak to funguje. Ani zde nejsou pouze statické ukázky, ale i funkční stroje, například si můžete vyzkoušet a vidět, jak fungují elektrické masážní sedačky z původní LS400, nebo jak funguje nezávislý podvozek.
Samozřejmě i zde najdete výstavku vozů značky, včetně dalšího Lexusu LFA, ale o to zde nejde, tady se člověk opravdu nejen kochá, ale i vzdělává.
Mazda
Mazda má své muzeum v Hirošimě, návštěva je zdarma, ale je třeba rezervace předem. Během návštěvy vás převezou autobusem přes areál továrny do samotné budovy muzea, kde naleznete jak aktuální nabídku Mazdy (včetně možnosti si auta prolézt), tak nejdůležitější modely z historie.
Najdete zde jak původní tříkolky, tak třeba “úplně nový” Eunos Roadster, krásný Cosmo Sport, rallyovou Savannu RX7, ale hlavně Mazdu 787B i s odhaleným motorem 26B, který můžete prozkoumat dosyta. Následuje prohlídka výrobní linky pro MX-5, MX-30 a CX-30, kde se bohužel nesmí fotit. Je zajímavé vidět jejich systém, kdy na jedné lince najdete několik odlišných modelů značky. Upřímně mi přišel velmi složitý, ke každému vozu jezdí zvlášť autonomní vozík přivážející jednotlivé díly pro pracovníky na lince, ale přišlo mi, že pokaždé dělník montuje nějaký úplně odlišný díl.
Na konci komentované prohlídky jsou vystavené koncepty z posledních let, které naživo působí naprosto parádně. Škoda jen, že se jich na silnici nedočkáme, to kupé by za sériovou výrobu určitě stálo.
Nissan
Nissan má několik galerií jak v centru Tokia, tak v centrále společnosti v Jokohamě. V Ginze, čtvrti plné high end fashion butiků (a supersportů), naleznete Nissan Crossing, malý showroom s kavárnou. U příchodu byl zrovna vystavený Skyline R33 GT-R LM, jediný vyrobený homologační kus. Pochopitelně (a bohužel) za sklem, takže fotky stojí za prd.
V prvním patře stál Datsun Bluebird a závodní Fairlady, a taky kavárna, kde si můžete dát kafe s latte artem v podobě několika Nissanů. Pochopitelně jsem si vybral kei elektromobil Sakura.
Nejzajímavější výstavu Nissanů najdete ale v Zamě, kde se nachází Nissan Heritage Collection. Bohužel – i zde je třeba rezervace, a upřímně nevím, jestli tam někdy volná místa jsou, pokaždé, když jsem stránku na rezervaci (pouze v japonštině) otevřel, byl každý termín plně obsazený. Na tuhle halu jsem se těšil úplně nejvíc, a tak jsem zkoušel psát i prosebný mail, který však nejspíš skončil v zapomnění (nebo spíše v koši). Heritage Collection je velká hala, kde se nachází stovky Nissanů, hlavně však závodních speciálů a Skylinů. Prostě tam fakt chcete. No, musím si vystačit jen s webovou verzí…co se dá dělat. Třeba příště.
Závěrem bych chtěl snad jen říct, že největší autozážitek z celého Japonska pro mě bylo půjčení si auta a svezení na místních silničkách, jak jsem psal v minulém článku. Všechny muzea a autokultura Japonska jsou sice super zážitky, ale nejsilnější zážitek je ono svezení se po tamních okreskách.
12. října 2023, 21:24
2
Muzeum Toyoty je neskutečný luxus. Obrovské, dobře nasvícené a spousta zajímavých aut snad všech značek. BTW Nemaji tam vystavenou SPZ z naší S13? Když jsme tam byli tak měli jen převozovou a normální jsme jim posílali. Z Mazdy mám smíšené pocity. Bylo vidět, že nemají moc peněz na rozhazování. Bylo to takové garážové. Suzuki má také moc pěkně udělané muzemuobsahující kompletně celou jejich historii. Takže je nacpané k prasknutí. :D Tkalcovske stavy, motorky, auta, lodní motory, invalidní vozíky,.. Některé exponáty jsou i interaktivní. Pak jsme potkali v nějaké vesničce malou soukromou sbírku. Tam sice exponáty nebyli úplně originální ale nebrali se jako vážná instituce a také to bylo prima.
12. října 2023, 21:41
0
Co sleduju různé lidi, kteří v průběhu let to mazdí muzeum navštěvují, tak jsem si všiml, že ho poměrně často obměňují. Není tak statické, jako ty ostatní. Jinak dotaz na SPZ dostal do SZ taky :D
12. října 2023, 21:52
0
Tak ono celá ta fabrika Mazdy je dost…garážová. SPZ jsem si nefotil, ale byla tam určitě normální, ne vývozka :)
14. října 2023, 14:46
0
Jo výroba působila jako z 90tych. Pneumatické nářadí. Hromada lidí. A vše zašlé. Docela kontrast s chirurgickou čistotou současných závodů.
13. října 2023, 07:13
0
Díky za pěkné články o lokaci, kam se asi hned tak nepodívám :-D
13. října 2023, 11:41
0
Pokud by někdo měl cestu do Osaky, tak v půjčovně "Mr. Hiro" se dá zapůjčit Trueno, Silvia S15, NSX a podobné hračky. Dokonce i Skylina mají.
14. října 2023, 17:19
1
Takových pujčoven je vícero. Initial D žije.
13. října 2023, 13:16
2
Ta Mitsuoka Viewt je z některých úhlů pohledů i docela pěkná. Jasně, že z Micry proporčně dokonalý Jaguar nejde tak snadno udělat a skelet se zamaskovat moc nedá, ale je to docela zajímavý sedánek.