načítám data...

BMW 320d E91: (Už opravdu) poslední pravá trojka?

Ta pravá auta pro petrolheady bývají dvě generace stará. Minulá generace bývá "poslední opravdová". Je ale E91 opravdu poslední řidičsky zajímavá trojka?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW 320d E91: (Už opravdu) poslední pravá trojka?

BMW řady tři. Nejspíš každý si pod tím představí sedan se řvoucím šestiválcem. Nebo Semira Gerkhana, jak na dálnici zachraňuje celý svět. Ale kdykoli slyšíte, jak se někdo o takovém autě baví, tak skoro nikdy neuslyšíte nic o generaci, která přišla po E46. Jaká je E90? Je ještě autem “pro řidiče” nebo je z ní spíš dobré Audi?

K tomu, abych se rozhodl, jak to je, jsem si zapůjčil jeden kousek z roku 2007 v konfiguraci, která je k takovému testu vlastně nejmíň vhodná. Naftový kombík. Tento má najeto přibližně 260 tisíc kilometrů, nemá skoro žádnou výbavu a je na svůj věk v docela pěkném stavu. Stačí nasednout, vstrčit dálkový ovladač/klíč do otvoru v palubní desce a zmáčknout tlačítko s nápisem start. Rád bych vzpomínal na to, jak se ozval koncert šestiválcového benzínu, ale bohužel. Ozývá se hlučné kadlání, snad i hlučnější, než by se patřilo. Pod kapotou se právě rozkadlal motor M47TU2D20, který má 161 koní. To sice není mnoho, ale pokud nespěcháte, tak vám to nejspíš bude stačit. Navíc umí jezdit za sedm litrů nafty. A to se vyplatí.

Když jsem si BMW přebíral, docela jsem pochyboval o tom, jestli je možné, aby na obřích litých kolech mohlo být pohodlné. Ale díky tomu, že do něj nikdy nikdo neobjednal žádný M-paket ani nevyměnil podvozek za sportovní, jsem byl příjemně překvapen. Stejně tak mě potěšily jízdní vlastnosti. V zatáčkách působí jistě, auto není nedotáčivé ani přetáčivé. A to řízení! Čekal jsem, že ve srovnání s Rudou potvorou bude tupé a bude mě nudit, ale opak byl pravdou. A v kombinaci s převodovkou, která má solidní mechanický chod, chvilku skoro zapomenete, že jedete v naftovém kombíku a soustředíte se jak to celé funguje. Jenže pak chcete využít rozložení pedálů, podřadit s meziplynem a… odezva plynového pedálů vám celou radost zase pokazí. Chce to trochu cviku s načasováním a pak začne přecejenom dělat radost. Stabilizace vám navíc dovolí vyjíždět zatáčku i s mírným prokluzem zadních kol.

A co vnitřek? Působí tak trochu nudně, stroze a neútulně. Přístrojové desce vévodí dva velikánské budíky, otáčkoměr a tachometr, které doplňuje displej. Kožené sedačky jsou sice tvrdší, ale pořád docela pohodlné. Co víc k němu říct? Snad jen to, že na 260 tisíc kilometrů vypadá až moc dobře a neopotřebovaně.

Verdikt? Generace E90 je ještě pořád doopravdické BMW, narozdíl od následující generace, o které Vojta řekl, že je to spíš “docela dobré Audi”. Škoda jen motoru, který je neuvěřitelně hlučný a charakter, který by celé auto mohlo mít, docela dobře zabíjí a odsuzuje jej spíš na dálnici, než na drandění po blízkých okreskách, ke kterému by všechno ostatní navádělo. Celou dobu jsem přemýšlel o tom, kdo a proč si takový vůz koupí? A vlastně doteď nevím. Možná člověk, který potřebuje úsporný kombík, ale nechce se spokojit s volbou rozumu. Já si alespoň trochu rozšířil obzory.

Za fotky děkujeme Marianovi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

H_F
20. února 2017, 20:24
0

novejsi bavo se 4valcem=fail
motoru n47 do r.09 je dobry se u ojetin vyhnout sirokym obloukem nejen pro jeho horsi dynamicke vlastnosti a zvukovy projev, ale hlavne kvuli otazkam spolehlivosti/servisnich nakladu

menit hned po koupi rozvodovej retez, kvuli kterymu musi motor ven, je u krapu za 150 docela vyzivny

kdyz naftu, tak jedine sestivalec, nejmin sravej je M57TU2D30 v 325d do r.2009
330/35d jsou tez ok
u e90 bych ale spise jeste vyuzil jedne z poslednich pritomnosti skvelych 6valcovych atmo benzinu

reagovat
Me
Mekin 95
20. února 2017, 21:21
0

Mam e90ku s n52b30 a jsem spokojeny ?.. Kdybyste chteli o autu napsat clanek, muzeme se dohodnout ✋️.
Zatim zdar!

reagovat
Snowman000
20. února 2017, 21:48
0

E91 320d sme mali onoho casu doma ako sluzobaka, bohuzial uz LCI, alias po facelifte, kedy sa dost zmrvilo riadenie. Ale podvozkovo to bolo stale vyborne, len ten motor, ina volba bohuzial nebola, kedze firemny rozkaz znel jasne diesel do 1 mega...

reagovat
riderhenry
20. února 2017, 22:05
1

Zajímavé, kdesi jsem slyšel, že i takováto 320d napráší Octavii RS. Tak teď nevím, jestli je ropáková RS tak dynamicky špatná, nebo to byl blábol, když je hodnocení dynamiky tak vlažné :) Osobně mi spotřeba 7 litrů nepřijde až tak dobrá, když uvážím výkon.

Doma máme E90 LCI s motorem N53B30 a to auto mě i přítelkyni naprosto nadchlo (popravdě jsem z něj měl spíše strach, ale bylo třeba koupit něco většího pro potomka...). Sice je řízení opravdu nic moc (nicméně že by to bylo nějaké Volvo, to zase teda ne), stejně tak mi úplně dokonale nesedí až tak spojka a plyn, ale zbytek auta je úžasný jak na běžné ježdění, tak i na to sportovní - má to prostě dva charaktery a je jen na řidiči, co si vybere. To jsem ještě nezažil v žádném autě.

reagovat
RCNP
21. února 2017, 11:02
1

Ja jsem mel 320d E92 a jezdil jsem za 6,3 a to kdyz jsem se nejak neomezoval. Na dalnici nebyl problem jezdit lehce nad pet. A to tenkrat mela tusim jeste o par koni vic (178k/130kW?). A rizeni a podvozek je moc dobre odladeny na "nesportovni" konfiguraci. Jezdit svizne nebyl problem a celkove byl limit hodne vysoko, ze clovek mohl jezdit rychle ale pohodlne uplne vsude. Asi nejuniverzalnejsi a objektivne nejracionalnejsi auto co jsem mel. Jak i jednou Chris Harris rekl, ze vlastne clovek nemuze potrebovat vic. Proto jsem ho vymenil za neuniverzalni a neracionalni BRZ :)

ho
honzaK
21. února 2017, 11:59
0

I u nás jako rodinné auto zatím slouží e91 320xd touring, při delších cestách a téměř předpisové jízdě dokáže mimo zimní měsíce jezdit v průměru i za 5,8... Ješte hydraulické řízení, neutrální podvozk s limity hodně vysoko, až na tu naftu to není zlé :)

RCNP
21. února 2017, 17:06
0

Tak u kombíku ten diesel nijak neuráží :) Ač taková 335i v kombíku musí vyvolat divoký chalupářský sny snad v každém.

Franz Kafka
21. února 2017, 18:29
0

V kombíku nafta dobrá pořád to jede líp než cokoliv srovnatelného z té doby od konkurence. A jde z toho udělat s docela málo penězi celkem slušný rychlík. Za ty peníze co tahle poslední 3 stojí dneska bych řekl dobrá nabídka. Navíc moc dobře si pamatuji jak když to vyjelo jak všichni koukali jak telata a dodnes to vypadá dobře. Jasně šestiválec a tak dále, ale to už se bavíme o úplně jiné kategorii auta :)

Mi
Mike
20. února 2017, 23:08
0

Tak jasne, muzeme si tu placat takovy ty slinty, jakoze 10 valec je lepsi nez 4 valec, ze VW XL1 ma lepsi spotrebu, ze Lambo Aventador ma lepsi odezvu na plyn a lip reze zatacky, a ze Toyota je spolehlivejsi a kdesi cosi. Nic to nemeni na tom, ze 320d je kurevsky dobra kara. Ty moji je uz vic nez 10 let, klidne bych karu vymenil, za mladsi, ale bohuzel se obavam, ze najit odpovidajici nahradu bude zatracenej problem... :\

reagovat
Al
Alojsa
21. února 2017, 07:16
0

Máme 320d r.v 2011 jako služební, kilometrů přibývá a auto v pořádku. Teď jsme na nějakých 300 xxx km.

reagovat
Rémy
21. února 2017, 07:39
3

Takhle odfláknutý test jsem dlouho nečetl. Vypadá jako by to autor napsal od stolu, po shlédnutí tabulky technických údajů. Velká škoda, protože tak zajímavé auto jako E90 by si zasloužilo větší péči.

reagovat
briza
21. února 2017, 11:34
5

Myslím, že na kombíkovou E90 v dehtu je ta recenze naprosto odpovídající.

VK
VK
21. února 2017, 18:06
0

K Rémymu - ale to víte, povinná půlhodinka nenávisti k dieselovým motorům, diesel každý správný petrolhead nesnáší, přece.

U E90 s naftovým dvoulitrem bych se spíš bál prasklého bloku motoru anebo roztrženého rozvodového řetězu.

briza
22. února 2017, 07:42
0

Já mám např. v daily autě diesely posledních cca 12 let, ale konkrétně tahle kofigurace E90 mi přijde natolik tuctová, že si prostě delší článek nezaslouží.

sk
skodafil
21. února 2017, 14:41
0

Pamatuju jak jsem jednou koukal na fakt prekrasnou E90... a pak ji borec nahodil. To byl moment fatalni ztraty iluzi. Pro mne je zvuk a charakter motoru nedilnou soucasti vnomani auta. Naftovy ctyrhrnek v osobaku je hruza hruz.

reagovat
Franz Kafka
21. února 2017, 18:32
0

Zvuk to má strašidelný to je pravda. Nicméně která nafta zní dobře staré dobré šestiválcové TDS, když je to ve stavu odpovídajícím provozu.

H_F
22. února 2017, 02:35
0

no uprimne, ono ani ty primovstrikove benzinove sestivalcove NA modly, co se prave prvne objevily v generaci e90, taky uz ucho pri poslouchani s otevrenou kapotou nepohladi

kuc_t
22. února 2017, 14:07
0

Škoda, že test nebyl obsáhlejší. Nicméně nejezdí tady někdo 320d 120kw a nepodělil se o náklady na servis?

reagovat
ju
justdoit
22. února 2017, 15:22
0

Já jsem jezdil 130kw verzi :) co chceš vědět? auto bylo schopný jezdit svižně za cca 5,5l/100km. U 130kw verze se musí dřív nebo později dělat rozvody což jsem taky dělal při nájezdu asi 210 000km u 120kw verze nemusí. Jinak je to taková naftová klasika takže se dělal DPF filt a dvouhmota se spojkou. Ale třeba vstřiky a turbo bylo původní když jsem to prodával s 270 000km a co vím tak jsou původní pořád. Ale pokud můžu radit tak 6ti válec je v tom autě uplně perfektní. Táta má e60 525d a kdyby ten motor byl v trojce tak jí asi nikdy nevyměním.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem