načítám data...

Autíčkář v Zeleném pekle 2/2

Jak jsem si poradil? Jak jsem se dostal domů? Umřel jsem?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Střítežský

Díl první
Posledně jsme skončili u toho, jak stojím na krajnici někde uprostřed okruhu s motorkou, co nejede. No nic, je čas se sebrat a jednat. Teď se musím dostat pryč z okruhu. Litovat se a řešit ostatní problémy budu později. Vytáčím linku důvěry Severní smyčky, jenže "volané číslo neexistuje”, počkat, cože? Zkouším to ještě několikrát, bez úspěchu. Po chvíli si vzpomenu na to, že potřebuji předvolbu, ale ani s ní stále nic. Nebudu vám lhát, začínám být trochu ve stresu. Musíte vynechat tu první nulu a nahradit ji předvolbou, takhle: +49 800 0302 112, jenže v tu chvíli mě prostě nenapadla ta správná kombinace. Po asi dvaceti marných pokusech vymýšlím plán B. snažím se signalizovat okolo jedoucím autům, že se nemůžu dovolat, ať zavolají za mě nebo to někomu řeknou. Jenže to se dost špatně vysvětluje pantomimou za svodidly během dvou sekund, co auto letí okolo mě.

Po chvíli u mě zastavuje český motorkář a po přeletu několika aut se konečně slyšíme, takže mu stručně sděluji svůj problém. Odjíždí s tím, že dá vědět první zodpovědné osobě, kterou potká. Vskutku zanedlouho poté se vynořují auta se zapnutými výstražnými blinkry, přijíždí traťák a poté i odtahovka, konečně. Vyřešil jsem svůj aktuální nejpalčivější problém a to otevřelo dveře ke spoustě dalších. Odtah stojí 285 €, stejná taxa pro auta i motorky, ale je to cena „od“. To znamená, že já jsem to měl nejlevnější, protože moji motorku stačilo natlačit na odtah a jelo se. Když vás ale odtahovkář musí sbírat na dvou stech metrech, a to vůbec není neobvyklé, připlatíte si. Na odtahové základně platím a fasuju samolepku “weggelenzt”, což je vtipná připomínka toho, že jsem protnul cílovou čáru na odtahovce. Rozhodně je to ta nejdražší nálepka, co jsem si kdy koupil. Zatím…Foto: autickar.cz Je neděle, to znamená, že naprosto všechno je v Německu zavřené. Opravny, dealerství, prodejny dílů, dokonce i Lidl. Volám a píšu na všechny strany, zatím nezávazně, abych zjistil stav. Komu se chce udělat si tisícikilometrový výlet? Překvapivě skoro nikomu. Zkouším obepsat i jednoho místního motorkáře a Mishu Charoudina, včera jsem ho zahlídl toulat se po pitu s kamerou. Jenže to moc nikam nevede. V Adenau je Yamaha a Honda, 80 % motorek, co potkám, jsou GS, kde je nejbližší dealerství Triumphu, nikdo neví. V tomhle bude výlet na Man určitě jednodušší.

Zvrat nastává u hovoru s Piklenem (můj kamarád, co jezdi gymkhanu, pořádá ježdění v Mýtě atd., nezmiňuji ho tu poprvé), po chvilce povídání doslova slyším, jak se nad ním rozsvítila ta žárovka s nápadem. Slibuje, že ještě zavolá a pokládá telefon.

Bylo to právě tehdy, kdy se moje zdánlivě nekonečná smůla začala lámat. Za chvíli mi volá zpátky s novinkami. Shodou náhod je na ringu jeho kamarád Jirka. Vlastně se s ním znám taky, spíše od vidění. Z různých akcí a trackdayů, jak později zjišťuji, dokonce jsme spolu byli na tom ježdění v Brně asi před týdnem. Tam jsem ho nepoznal, má totiž jinou motorku a jezdil v jiné skupině. Vrchol všeho, byl to právě on, kdo u mě zastavil a pak informoval traťáky. Právě proto, že on mě podle motorky poznal, asi je ta reflexní zelená výrazná nebo co. To pořád není všechno, mnohem rozumnější Jirka si svou motorku přivezl na vozíku. Na vozíku, na který se vejdou dvě motorky, si přivezl jen jednu. To byla ale blbost, co? Foto: autickar.czTak to bychom měli odvoz domů. A to stále není všechno, pokud zavoláte do deseti minut, ještě navíc dostanete… Taková nebo podobná věta, známá z teleshoppingů, se mi sem skvěle hodí. Jirka tu není sám. Je tu s ním i pár dalších bláznů petrolheadů, tentokrát už s auty. Totiž pár, vlastně celý zájezd, a ne s ledajakými auty, namátkou: Porsche, Giulia, M2, Lotus. Na odtahovém parkovišti mě vyzvedává Jirkův kamarád Honza. Ten si na zábavu přivezl repliku Caterhamu s dvoulitrem od Fordu a celkem hlasitým výfukem. Co se dá dělat, motorku asi do kupy nedám. Mohl bych sice nabít baterku a zajet kolo jen na ní, bez dobíjení, a riskovat další odtah. Jenže jezdit kola za tři stovky namísto třiceti eur si asi nemůžu a ani nechci dovolit. No, když už jsem se tak hezky usadil, tak rovnou jedeme. Tahle runda je na mně. Je potřeba projezdit ty jízdy, co jsem přikoupil ráno.Foto: autickar.czCestou k závorám se ptám, jak to zatím jde a co časy. Honza na čas nejezdí, jede si “jen tak pro radost”. Jo, o tom nepochybuju. Na rovinkách emtrojkám nestačíme, ale hned jak přijdou první zatáčky, už jim šlapeme na paty, o pár zatáček dál nám dokonce i uhýbají. Přesně cítit, co se s autem děje, je tak nějak těžší, když nedržíte volant, přesto s jistotou cítím, jak se Catu odlepilo kolo od země. Více než jedno. Více než jednou. Radost. Je to skutečně zážitek.

Sjíždíme na smluvený plácek české výpravy, kde si řidiči vyměňují cenné aktuální info o tom, co se děje na dráze. Ti, co se chystají na trať, se informují u těch, co právě dojeli. Jaký je provoz? Válí se někde vraky nebo fleky od oleje, které tam dříve nebyly?

Jak skvělé je nechat se svézt v Caterhamu na Nordschleife? Velmi. Nepochyboval jsem. Musím říct, že to je docela dobrá náplast na moje dosavadní “štěstí” a vážně skvělý zážitek, který nepřekoná jen tak něco. Tak moment, co to stojí támhle?Foto: autickar.czTo, co stojí támhle, je KTM X-bow. Tomuhle propůjčuje poněkud ostřejší dynamiku uprostřed uložený oturbený dvoulitr od Audi. Výkon by měl sahat až ke 380 koním. Sice je o něco těžší než Cat, ale zase jsou tu nadto aero prvky. Navíc jde o poměrně unikátní verzi se zasklením a manuální převodovkou. I střecha na to prý jde pořídit a zvládne maximální rychlost, teď si držte klobouky, 30 km/h! To by mě zajímalo, jak se po ringu jezdí tímhle? Omluvte ten úhel kamery, měl jsem ji nastavenou spíš na motorku.

Pro řidiče Marka je tohle sice poměrně nová hračka, ale píseček tu zná důvěrně, už tu jezdil v minulosti s jinými vozy. Soukám se dovnitř, sakra tady fakt moc místa není, ale líbí se mi “schůdky” na podlaze. To aby si mohli různě vysocí spolujezdci vybrat, kde si zapřou nohy. Tuhle výbavu zde skutečně oceníte, věřte mi. Informativně se dotazuji na čas. Chce si někdo tipnout? Správně, Marek jezdí pro radost! No jo, to už známe.

Je to přerostlá motokára ve všech ohledech a teď nemám na mysli ono oblíbené novinářské klišé, že to “jezdí jako motorkára”. Tohle není “jako”, tohle skutečně “JE”. Zrychlení vás příjemně tlačí do sedačky, při řazení vám hned za hlavou odfukuje turbo a okolí se postupně mění v zelenou šmouhu. Na rovinkách nás opět brzdí nižší maximálka, takže tam si zase eMka trochu dovolují, ale ne na dlouho. Letíme do první zatáčky a člověk tak nějak čeká, že se bude brzdit hodně pozdě, ale stejně ho to překvapí. Zrovna mi začíná běžet život před očima, v očekávání, že brzdit budeme už leda o svodidla, když v tom se konečně propnou čtyřbodové pásy. Ten pocit se od nárazu skutečně moc neliší. Když si pak člověk najde volnou chvilku, kdy zrovna neumírá, může sledovat precizní práci předního push-rod zavěšení, které má přímo před nosem. Je to krása. Navzdory na první pohled jisté podobnosti je to diametrálně odlišný zážitek od předchozího svezení. S Catem to byla v jistém ohledu taková nezávazná, rozevlátá zábava. S tímhle je to spíš o maximální efektivitě. Zábava je samozřejmě taková, jakou si ji uděláte, "youtube corner" jedeme lehce bokem, ale jinak nás ty spoilery drží ve stopě a nízko při zemi.

V pondělí pak jen zbývá dokoupit kurtny, aby bylo čím upnout mou motorku na vozík. Ring byl otevřený už jen večer na dvě hodiny pro ty, co si to chtěli naposledy zopakovat před odjezdem domů, já už se jen poflakoval po parkovišti a investigativně zpovídal některé návštěvníky. Třeba irského majitele sytě rudého Volva 850R, které jsem předjížděl ve videu. Jestli jim není líto trestat tam takovou leštěnku. Prý není, byl to výhodný kup – import z Japonska, protože tam jsou levnější než u nich doma. Navíc s volantem na špatné straně, což je pro ně správná strana. Ukazuje se, že to mají podobně daleko jako já, jenže jim cesta trvala dva dny, udělali si velkou sedmnáctihodinovou romantickou plavbu na trajektu, přímo z Irska. Skoro to zní jako idylka, jenže tady se tomu říká peklo a je potřeba si to připomenout.Foto: autickar.cz Po úniku chladící kapaliny z jednoho tmavého Porsche, následovaném havárií asi pěti vozů, byla trať znova uzavřena. Přibližně na hodinu, z celkových dvou hodin dnes. Šrám si odnesla i parádní 964, která dojela až z Itálie, a té je teda škoda. Dál i jeden kompakt (e46), toho sice škoda není, jak víme, ale majitel údajně přijel na týden, přivezl si dvě další sady gum, velké plány. Tohle bylo jeho první kolo. Soucítím, tohle totiž docela dobře znám.

Cesta domů pak už proběhla poklidně a podle plánu. V relativním pohodlí zadních sedaček Jirkova e46 Coupe. Teda to pohodlí ve třech lidech nic moc, jel s námi i Honza, Cat hodil na kamion a odeslal si ho domů. Loketní opěrkou mi byla sada moto gum, ale já se vlezu všude. Navíc všechny ostatní alternativy by byly jenom horší.

 

FAQ

Kolik to stálo?

Mě to vyšlo komplet na 26 000 - jídlo, ubytování, benzín, vjezdy, odtah, prostě komplet. No, na měsíční bázi to navštěvovat asi nebudu. Šlo by to za méně/více, dle vašich požadavků na luxus.

Stálo ti to za to? 

Tohle je složitější. Tady jsem trochu rozpolcen. Na jednu stranu jsem byl nekonečně nasranej, že jsem se nepovozil na motorce. Na druhou stranu jsem se svezl v Catu a KTM po ringu, a to fakt není každodenní zážitek a byla to neskutečná zábava. Vlastně jsem docela rád, jak to nakonec dopadlo. Můj výlet na ring nakonec nebyl o ringu samotným, ale spíš o nových kamarádech, co jsem si udělal cestou.

Pojedu znovu?

Tohle je ještě složitější. Možná. Třeba v srpnu by to šlo… příští rok. Teď už znám partu, se kterou bych příště jel. Rozhodně zvážím cestu autem.

Rady pro ostatní:

  • Pojistěte sebe.
  • Pojistěte si auto/odtah.
  • Mějte plán B, jak se dostat domů, třeba i bez auta.
  • Mějte plán B, jak dostat domů to, co zbylo z auta.
  • Číslo na linku bezpečí je: +49 800 0302 112.
  • Trénujte virtuálně.
  • Jeďte autem, pro motorky je to vyloženě nepřátelský prostředí po všech stránkách (většinu času vás tam ani nepustí, auta na trati, bordel na trati, únikové zóny nejsou, past vedle pasti).
  • Jeďte na několik dnů, Jirka tam byl asi týden, a jestli stihl 10 kol, tak to bylo moc.
  • Zvažte půjčení auta na místě nebo i ringtaxi, užijete si to a velký kus rizika bude problém někoho jiného.
  • Není to jako ostatní okruhy. Musíte vážně chtít tam jet a být odhodlaní, jde to, ale riziko je vysoké.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
18. července 2022, 21:44
0

Teda na to KTM čumim jak umim. V naší kotlině jich asi zrovna moc nebude.
Jinak moc hezkej příběh.

Btw že Triumph (vládce náš slunce naše jasné!) takhle umí pozlobit bych nečekal.

reagovat
Trinom
19. července 2022, 09:10
0

Na ten konektor kouknem, jak budeš mít čas. Podle fotek to je klasický konstruktérský zprasek, aneb poddimenzovaný konektor na silovém vodiči, kde je velký trvalý proud.

reagovat
Moses
19. července 2022, 11:26
0

Skvely report! Citalo sa to uplne samo :)
Kam inak pojde nalepka? :D

reagovat
David Střítežský
19. července 2022, 19:53
2

nálepka se vydraží, aby se zaplatil ten odtah :D
-
Komentář upraven 19. 7. 2022, 19:53:53

saage
31. července 2022, 00:39
0

Allianz kryje i plneni na Ringu. Odtah zaplati. Doporucuji

Květošák
19. července 2022, 13:33
0

Jojo Smolka no,co tak slyším tak druhý UKDM stroj tam umřel na dobíjení...zdravím víme koho:) můj UK k series kram držel nesmysl bez závad ..

reagovat
Ha
Habakukk
20. července 2022, 07:24
0

Mě spíš dostává to, že borci tam byli týden a dali 10kol když odečtu cestu tak to je 5 dní ježdění tedy 2 kola po 10 minutách denně.

reagovat
David Střítežský
20. července 2022, 08:33
0

To se myslí na motorce - kvůli tomu neustálýmu zavírání a zákazu, borci s autama nalítali víc ... ale i tak zajet vyloženě "čistý" kolo, aspoň bez žlutých vlajek (o tom že potkáš nějakou brzdu ani nemluvím), taky není jen tak, i proto jezdí všichni spíš pro radost
taky, není den jako den, ve všední dny je to obvykle otevřený jen 17-19h, jak píšu o tom pondělí, o víkendu pak 8-19h (týden potom co jsem byl, měla být akce "greeenhell driving days" nebo tak nějak, 5 dnů v kuse 8-19 .... ale co jsem se ptal, tak to znamená zase větší nával lidí, což rozhodně bude znamenat i víc nehod :)

kalendář hír, studovat před odjezdem! .... to jsem taky mohl dopsat mezi rady
https://nuerburgring.de/open-hours#event-inline-12

jako vážně se to dost liší od tradičního trackdaye, to ringtaxi nebo auto z ringpůjčovny myslím naprosto vážně, dal jsem na to možná málo důraz :)

pro organizátorský fajnšmekry je tam ještě GP trať a 100km vedle je Spa, takže se z toho dá udělat megavýlet s megapoježděním, ale sladit to tak, aby bylo všude otevřeno (s motorkou asi nemožné) a aby se cestou nic nerozbilo ...
-
Komentář upraven 20. 7. 2022, 08:35:37

Raspby
20. července 2022, 07:50
0

Tak až teď se mi podařilo si to přečíst...tak alespoň rovnou oba díly :). Gratuluji k další zkoušce dospělosti (tu já ještě stále nemám). Koukám, že co se týká smůly, jsi na tom podobně jako já...a proto z toho celkově mám taky docela vítr. Že budu já ten první kdo se rozseká někde na neviditelné olejové skvrně...jinak už v autě bych tam měl asi nahnáno, trať je úzká a v zrcátku pořád nějaké o dvě třídy rychlejší auto. Na motorce to máš teda můj obdiv...to bych se asi neodvážil. Nicméně super, že se ti to všechno podařilo vyřešit. To bylo vyloženě štěstí v neštěstí :)

reagovat
Jo
Josephus
21. července 2022, 07:56
0

Díky za skvělý, emotivní i informativní a hlavně inspirativní text.
Takové pohádky a příběhy mám rád už od dětství. Všechno zlé je k něčemu dobré a jestli neumřeli... ????????

reagovat
saage
22. července 2022, 02:43
0

Koukam, ze jsme vyuzili odtah skoro ve stejny den. :-) To se stane, hlavne ze to byla jen porucha a ne drzkopad. To je jeste drazsi.

reagovat
speedfred
27. července 2022, 19:57
1

Tak ty si tam stál pre zjazdom do líščej nory. Pekný pohľad

saage
31. července 2022, 00:39
0

Jojo. Praskla hadice od chladice. :-( opraveno nastesti rychle, pojistka od Allianz taky zafungovala. V planu zas jezdeni v zari.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem