logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Nové technologie, staromódní zábava

Představte si, že byste si mohli vybrat libovolné moderní technologie, kterékoliv jiné naopak oželet, a směli byste jich využít k postavení dokonalého moderního auta pro řidiče. Které byste použili, a které by zůstaly v koši či pod rýsovacím prknem?

Moderní auta jsou v mnoha ohledech skvělá. Jsou plná moderní techniky, která je dělá lepšími – výkonnějšími, spolehlivějšími, bezpečnějšími, pohodlnějšími a efektivnějšími. Bohužel s tím však přichází i spousta technologií, která nadšencům už tolik radosti nedělá. Moderní komfortní a bezpečnostní prvky je dělají zbytečně těžkými a jejich řízení odtažitějším. Elektronické systémy ubírají na radosti z jízdy a řidič má občas pocit, že veškeré jeho pokyny musí procházet přes schvalovací proces komitétu protivných elektronických trpaslíků. Interiérům čím dál víc dominují systémy, které se starají o navigaci, zábavu či propojení s telefonem a samotné řízení jako by se stávalo druhořadým. A v neposlední řadě jsou dnešní auta možná až příliš schopná. Mají příliš přilnavosti a trakce, než abyste se mohli snadno dostat na hranu jejich schopností. Jejich výkony jsou leckdy větší, než dokážeme využít. 

Výsledkem je, že typický dnešní automobil představuje naprosto fantastický kompromis mezi výkony, komfortem, spotřebou, cenou a spolehlivostí, ale čím dál více řidičů sahá po starších modelech, které jim nabídnou více potěšení jak z jízdy, tak i z vlastnictví jako takového. Stará auta jsou štíhlejší, lehčí a bezprostřednější. Lépe vypadají a dávají nám větší pocit “souznění se strojem”.

Co kdybychom ale dostali na vybranou, které moderní prvky využijeme, a kterých se raději vzdáme? Kdybychom mohli postavit auto pro staromódního nadšence, ale s využitím nejmodernějších technologií?

Řekněme, že jste se dostali do situace, kdy si takové auto můžete postavit. Třeba váš strýček z Ameriky právě vyhrál 1,5 miliardy dolarů v loterii Powerball a rozhodl se vám dát jako dárek možnost nechat si postavit jakékoliv auto si vzpomenete. Bude to v jednom nebo několika málo exemplářích postavený prototyp, který tudíž nemusí splňovat většinu těch otravných předpisů, kterým podléhají sériová auta. Žádné předpisy o ochraně chodců, žádné hvězdičky v crashtestech, žádné povinné ESP a ABS, prostě nic. Máte stejné podmínky jako třeba Caterham – musíte splnit emisní normu Euro6, což znamená použití současného motoru, musíte mít sedačky s bezpečnostními pásy a pár dalších drobností, ale nikdo vás nenutí nacpat auto airbagy a netrápí vás nutnost prodat ho v milionu kusech, abyste se museli ohlížet na mainstreamového zákazníka a jeho potřebu obřího dotykového displeje propojitelného s telefonem a zobrazujícího všechno od vyhřívání předních sedaček a navigace.

Můžete využít kteroukoliv moderní technologii si vzpomenete. Můžete mít hybrid, elektromobil, turbo, natáčecí zadní nápravu či chytrou čtyřkolku. Pro konstrukci můžete využít nejmodernější slitiny exotických kovů, můžete udělat celé auto z karbonu, můžete použít všechny elektronické systémy a pokud se vám zlíbí, můžete třeba nahradit budíky a zpětná zrcátka sadou displejů a kamer… můžete cokoliv.

Ale celé to má jeden háček. Vaše “neomezené peníze” platí jen na vývoj a stavbu auta – už ne na jeho provoz. A dostanete právě jen jedno. Takže pokud si dnes nemůžete dovolit jezdit šestnáctiválcem se čtyřmi turbodmychadly a váš běžný provoz zahrnuje ježdění po ulicích s retardéry a přepravu více než jednoho cestujícího, nemůže být vaším “ideálním vozem” nějaký extrémní supersport. Musí to být auto použitelné v každodenním provozu. Jak by takové auto vypadalo? Které moderní technologie by obsahovalo, a které byste raději zahodili na smetiště dějin?

Moje auto snů by nejspíš hodně připomínalo moderní reinkarnaci mého oblíbeného Fordu Cortina. Malý sedan či kombík, o něco menší než dnešní Focus či Octavia. Tak lehký, jak by jen dnešní technologie dovolily – Cortina v 70. letech vážila zhruba tunu, dnešní technologie by jistě umožnily dostat stejně velké auto ještě níž. Možná nějakých 800 kilogramů? S moderním downsizovaným čtyřválcem a špičkovou aerodynamikou by takové auto muselo v běžném provozu dosáhnout spotřeby srovnatelné s dnešními diesely či hybridy – není důvod, aby nejezdilo za nějaké 4 l/100km. Plně vypínatelné ESP by ho učinilo dostatečně bezpečným i na sněhu nebo ledu, přestože by s výkonem přes 200 koní a pohonem zadních kol dokázalo být i pěknou bestií. V minimalistickém interiéru by zůstal jen HUD a jeden nebo dva displeje s “budíky”, navigací, ovládáním audiosystému podporujícího MP3 a Spotify, Bluetooth handsfree a bezklíčovým přístupem přes čip v telefonu. Z automatických systémů by zůstala adaptivní LED světla a “hloupý” tempomat. A možná couvací kamera.

Převodovka? Manuální. Posilovač řízení? Elektrický sice šetří palivo, ale když nemáte žádný, ušetříte ho ještě víc. A u auta, které váží tři čtvrtě tuny, se bez něj obejdete. A to je potom teprve cit v řízení! Gigantická kola s 235/40/18 pneumatikami? Děkuji, radši patnáctky. Velké brzdy nepotřebuju, mám přece tři čtvrtě tuny…

Ano, asi by tu byl problém buďto s pasivní bezpečností, nebo s kolosální cenou, kterou by přineslo jeho vyřešení použitím karbonové skořepiny. Jinak ale takové auto není nic, co by s dnešní technologií nebylo možné postavit. Proč neexistuje? Protože ho nikdo nezaplatí. Nejspíš by i ve velkosériové podobě stálo přinejmenším stejně jako BMW M5 či jiné monstrum, které vás bude hýčkat masážními sedačkami, elektrickým vším, spoustou prostoru – a které především bude působivě mohutné a bude se moci chlubit ohromující tabulkou technických údajů.

Maličký sedan s maličkým motůrkem by mohl být řidičskou nirvánou. Ale dal by za něj někdo sedmimístnou sumu, aby se mu potom v hospodě vysmívali, že má jen čtyřválec a ani ne 300 koní? Možná nadšenec. A těch není dost na to, aby se někdy mohlo vyplatit takový stroj postavit…

A co byste si z moderních technologií a vychytávek vybrali vy? Co byste naopak nejraději zahodili na smetiště dějin?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Michal
15. 1. 2016, 08:49

Že se vůbec ptáte, vždyť je to jasný. Jawa 750, s hybridem na CNG, automatem a pohonem zadní nápravy. Protože se nemá cenu kvůli jednomu auto patlat s formama na ohybání plechů, tak bych ji vyrobil z karbonu. A samozřejmě hydractive zavěšení. Motor je jedno, asi 1.4 T-Jet nebo 1750 TBi.

0 reagovat
piwel
15. 1. 2016, 10:28

jakýkoliv starší a malý japonec (MX-5, CRX, AE86) s co nejmenším motorem co dosáhne na 200koní (klidně bych přežil dvoulitr F20 z S2000, ale ten je zabit EUROnormami, takže nějakou novější turbínku), co nejlehčí karoserií (karbonový monokok ověšený plastovými díly? :D ) zavěšení myšlenkově originální, ale s možností nastavení odklonů (ne nemám rád styl low&slow - šlo by o funkčnost), sbíhavosti, tuhosti a výšky, interiér by byl taky originální, jen bych si dopřál head-up display, a potom nějakou digitální úchylárnu od Polyphony digital, neco na styl GT-R, kde bych viděl veškeré informace o autě - od tlaku turba, přes teplotu vody a oleje až po momentální využití výkonu. Jako příjemný bonus bych dal vyhřívané sedačky (že jo, ne všechny verze výše zmíněných aut tímto disponovaly), ABS bych ponechal, ale nadělil bych si dopředu trochu větší brzdy - průměr 280+-mm a klidně i dvoupístkové brzdiče - prostě tak velké aby krásně zaplnily prostor pod 15" velkýma RS Watanabe nebo podobnými kultovními koly z japonské provenience. Při muší váze (odhaduju tak 700kg) a výkonu 200koní bych na pomoc zřejmě přibral i ESP (ale jak psal Vojta - plně vypínatelné), posilovač veškerý žádný, 2 airbagy bych v autě snesl, v základu by mělo být i rádio s bluetooth konektivitou a uměním MP3, pořádné světla (poněvadž starý japonec svítí hůř než bludička) - klidně i LED, laser, trixenon, quadhalogen nebo co se dneska vůbec montuje. A pro mě strašně potřebná věc (bohužel jsem ho zatím v žádném autě neměl :D ) - malý, sportovní a multifunkční (aby šlo přepínat písničky a ovládat hlasitost) volant a co je naprostá nutnost, tak aspoň jeden cup holder!

0
Stefan
16. 1. 2016, 12:56

Při větě "karbonový monokok ověšený plastovými díly" mě napadlo ještě něco ve smyslu ".. a místo oceli/hliníku titan a pak by to snad vzlétlo. " =D

0 reagovat
AspidMan
15. 1. 2016, 13:00

IFR Aspid Super Sport - filozofia, technológie
Toyota GT86 - podvozok
Lexus GS/LS / Audi - interiér
Subaru Legacy Wagon IV Spec. B - obal + motor

0 reagovat
bitner
15. 1. 2016, 13:10

"musíte splnit emisní normu Euro6" = Game over.
S Euro 6 bych nic nevymyslel a koupil si noveho Mustanga.

0 reagovat
Caddy
15. 1. 2016, 13:18

Ja bych chtel jen poradny normalni sedan, masivnejsich rozmeru a elegantnich linii s nizkootackovou V8 RWD bez turb apod. Veskere dostupne technologie bych vyuzil jen v oblasti kvality, spolehlivosti a komfortu, aby auto bylo co nejplavnejsi, nejutulnejsi, nejpohodlnejsi, filtrovalo co nejvice vnejsich vlivu...automat, vse v elektrice, HUD, vyhrivane sedacky a volant, poradne audio...a veci prospivajici designu, napriklad krasna "neonova" svetla pres celou prdel...zbytek nepotrebuju, naopak, ocenil bych stary dobry plyn reagujcii okamzite a tak, jak na nej slapu, aby z auta bylo videt ven atd...zadne startstopy a podobne picoviny ani zdalky nevidet...

0
BobAsh
15. 1. 2016, 13:31

Ty potřebuješ Lincoln Continental 2017 :) Jen ten motor tam nesedí, ale když chceš nízkootáčkovej a atmosférickej, tak je to stejně trochu oxymóron :)

0
Caddy
15. 1. 2016, 13:37

potrebuju takovy motor, na jake jsem zvykly...teda kdyz pominu uz prilis tocivy Modular :) A Contik neni RWD, ne? :) A je takovy celkem maly a ty technologie navic jsou tam beztak nacpany taky...a o komfortu tezko mluvit, jeste v tom nikdo asi nejel :)

0
BobAsh
15. 1. 2016, 14:21

Jsi zvyklej na tichej motor se spoustou krouťáku dole. Čemuž mnohem líp odpovídá Ecoboost než třeba právě tvůj Modular.

0
Caddy
15. 1. 2016, 14:38

vsak rikam, ze Modular je na hovno :) Ale jeste predchozi petilitr byl OK...

0
BobAsh
15. 1. 2016, 14:48

I ten pětilitr by musel bejt točivej, kdyby neměl mít z pěti litrů těch asi 160 koní...

Ecoboost v Continentalu má zhruba ten výkon, kterej měl 302 Windsor v maximu, někde v 1500 otáčkách. Možná i níž.

0
Caddy
15. 1. 2016, 14:51

nojo, jenze je to sestivalcec...

0
BobAsh
15. 1. 2016, 14:53

A to vadí čemu, u moderního auta, u kterýho ten motor stejně není slyšet, ani nejsou cítit jeho vibrace, a nejspíš vůbec nepoznáš, že tam je?

0
Caddy
15. 1. 2016, 15:14

uplne neslysne to taky neni, staci i v pozadi ten temny ton...se podivej, jak zni treba escalade...zvuk a pocit z V8 proste nenahradis..i kdyz je treba na prahu znatelnosti nekde v pozadi...

0
BobAsh
15. 1. 2016, 19:00

To je spíš pocit z toho, že máš V8...

0
Caddy
15. 1. 2016, 19:02

i kdyby, tak i ten se pocita, ma pro me dulezitost... a stejne, i nova auta s V8 proste zneji jinak...

0 reagovat
AspidMan
15. 1. 2016, 15:26

Ozaj, čo tak GT86 Shooting Brake? :-D
Ale naozaj, bolo by možné si v garáži vytvoriť svoj ideálny automobil? Ja pod tým myslím nasledujúce:
- kúpiť napr. Porsche 924 v dobrom stave
- vyhodiť motor, opraviť a vystužiť karosériu (hoc aj závodným rámom)
- kúpiť ľahkú búračku nejakého športiaku a poprehadzovať, napr. S2000 :-D
Myslím si, že by to mohol byť veľmi zaujímavý projekt. ;-) Samozrejme, všetko je len teoretické, ani neverím, že by bolo možné nájsť dva vozy s tak podobnými úchytmi a tak. Pravdepodobne podvozok by sa musel robiť na mieru a do toho by som sa asi radšej nepúšťal. Váš názor? :-)

0
piwel
15. 1. 2016, 15:53

všechno jde :)


0
piwel
15. 1. 2016, 15:54

navíc, jak se píše v článku, tvůj ujo vyhrál 1,5mld USD - to znamená, že fantazii se meze nekladou :P

0
AspidMan
15. 1. 2016, 16:11

No hej, neobmedzený rozpočet... Čo ak to však chcem naozaj spraviť. ;-) Všetko sa dá, len by som sa chcel zmestiť dajme tomu do max. 30.000€. :-D

0
piwel
15. 1. 2016, 16:21

teď jsem si uvědomil že Porsche má transaxle, takže tam by to mohlo být trochu složitější než u aut ve videích výše uvedených - ty mají totiž motor i převodovku vepředu. Každopádně když někdo dokáže dostat chevy V8 do malého Hondy CRX, tak dostat motor F20 do Porsche 924 nebude neřešitelný oříšek. Základní ingredience vyjdou cca na 160 000,- (924 a motor F20) a do 800 000,- (což zhruba odpovídá 30.000€) je tam ještě dostatek prostoru na úpravy, opravy, atd.

0
AspidMan
15. 1. 2016, 16:33

Asi to vyriešim homologovaným závoďákom a budem jazdiť Hillclimby. :-P

0 reagovat
Ondra
15. 1. 2016, 16:01

Spis vim co bych tam nechtel. Start-stop a brzdnyho asistenta v mestskych rychlostech. Vetsi zbytecnosti co by tak strasne otravovaly jsem jeste v aute nemel...

0 reagovat
Ča Snač Aj
15. 1. 2016, 21:29

Představte si 206, ale ne jen tak ledajakou 206. Tahle bude speciální. Základ bude prostorový trubkový rám, takže 206 jen navenek, karbon? Motor? Dvoulitrový boxer s turbem tak 300 koní bude hnát zadní kola a lebedit si bude hezky za předními sedadly a co nejníže. A própos sedadla, ta budou asi taková jako jsou v Lexusu LFA. Ale to jsem odbočil, motor bude mít přepínatelné palivové mapy, nechci se zabít ráno rozespalý cestou do města. Zavěšení kol bych viděl pomocí dvojitých lichoběžníků. Kola tak R14 235/45. Místo budíků bude AMOLED displej doplnění o HUD. Dále bude klima, kvalitní ozvučení (ne prostorové, stačí stereo, zato opravdu kvalitní), loketní opěrka a držák na pití. Oproti běžně se vyskytující 206 bude zvenčí jiné hlavně díky decentnímu mírně rozšiřujícímu, funkčnímu, přítlak zvyšujícímu, bodykitu. Váha tak 800 až 900 kilo. Tož tak a teď jdu spát nechat si o tom zdát.

0 reagovat
bobo23
15. 1. 2016, 22:19

Asi bych volil jako základ nějaké malé sportovní kupé. Třeba BRZdu. Motor nějaký šestiválec. Třeba od Subaru :-) Ale hlavně točivou atmosféru. Jinak bych moc nevymýšlel. Pár pytlů, vypínatelné ESP, manuál, plyn s lankem, posilovač buď žádný nebo hydraulický, malý sportovní volant bez tlačítek, klimu, vše v elektrice a klasický klíč s DO. A byl bych naprosto spokojený. Jo a buď RWD nebo trvalé AWD.

0 reagovat
Evlo
15. 1. 2016, 22:20

Me by docela zajimalo proc nic rozumnyho v caterham stylu nema klimu a audio. To se fakt prodava jen v anglii?

0
Trinom
16. 1. 2016, 12:37

To by zas tak složitý na výrobu nebo doplnění bejt nemělo, ne?

0
Evlo
16. 1. 2016, 15:23

Nevim, ale koupit to nejde.

0 reagovat
Csaba
16. 1. 2016, 14:27

Já bych si za ty peníze nechal nakreslit a postavit krásné dvoumístné kupé, motor - stačil by šestiválec s kompresorem, dále manuál a pohon zadní nápravy. Z moderních technologií a vychytávek bych nechtěl v podstatě nic, pokud jde o výbavu více než bohatě by stačil dálkový centrál, el. oka a vyhř. zp. zrcátka, posilovač řízení, klima a šíbr. ABS a 2 airbagy = samozřejmost.

Co bych v autě za žádnou cenu nechtěl? ESP, park. asistenta, asist. "jízdních pruhů", asistenta "Vmax. dle dopr.značek" a jakéhokoli jiného podobného asistenta, samočinná světla/stěrače, funflaty, , palivo E85/LPG/CNG/nafta/hybrid, televizi, telefon, navigaci, bluetooth, dálkový start + start/stop + startování tlačítkem, měřič tlaku v pneu, kožené čalounění , elektr. ruční brzdu, park. senzory, couvací kameru, nárazníky/blatníky z plastu/karbonu/hliníku tj čehokoli jiného než z kovu (plechu), sadu na lepení pneu místo normálního kola, vzduchový podvozek, stav. výšku podvozku a asi miliardu dalších v současnosti existujících "vymožeností"... :-)

0 reagovat
Beaumont
16. 1. 2016, 18:24

Chtěl bych moderní reinkarnaci Alfy GT 3.2 V6 , čili "kapesní GT".
Kupé nebo shooting brake 2+2, italský design, hliník + vysokopevnostní ocel.
Řadový šestiválec kolem tří litrů, asi s kompresorem nebo s nízkotlakým turbem, uložený podélně. A nebo použít Busso 3.2 V6 a přidat kompresor...?
Pohon nejspíš trvalý 4x4 50:50, možná s možností ruční modifikace á la Subaru. Adaptivní tlumiče, možná možnost měnit světlou výšku á la Citroën...? Ruční šestikvalt. Hydraulický posilovač řízení, velké, ale ocelové brzdy. ABS, ESP se třemi režimy (on - sport - off), všechny možné airbagy. Couvací kamera, navigace.
Uvnitř automatická klima, perforovaná kůže s vyhříváním a ventilací (nebo alcantara? těžká volba...).
Celé by to mělo vážit maximálně jeden a půl tuny, raději méně.
Jo a zabudovaný radarový detektor a laserová rušička ;-)

0 reagovat
Mírus
18. 1. 2016, 21:39

1. Moc rád bych si užil už ten vlastní vývoj - osobně. 2. Lákalo by mě udělat auto maximálně účelné, jednoduché, velmi lehké, ale odolné, funkční, elegantně a vtipně řešené. Nic samoúčelného a vyumělkovaného, ale ani humpoláckého a odbytého. Stručně řečeno: užitné umění. Spíš spartánský, ale pohodlný. Motor by byla spalovací retro-moderna. Mechanický skvost - lehký, ale odolný. Vývoj bych zaměřil na zvýšení pružnosti a účinnosti - ale radši bez šneků, např. s pomocí mechanicky měnitelné komprese, plně měnitelného časování ventilů, pneumatické rekuperace, atkinsonova cyklu, šestidobého cyklu atd. Důležitý by byl ve výsledku ten "správný" pocit z jízdy, řízení, zvuk a reakce motoru a prostě z celkového "UŽÍVÁNÍ" :-). Tak v tomto bych rád utopil pár desítek milionů a let života.

0 reagovat
Mírus
18. 1. 2016, 21:45

P.S.: Kdybych potřeboval uspořit za design a navíc se trochu maskovat, tak bych klidně použil vzhled W201.

0 reagovat
panstavic88
15. 7. 2019, 11:07

Já osobně také nejsem nějaký velký zastánce moderních technologií celkově nebo i konkrétně v automobilech. Ale jedno musím dát za pravdu - nedávno jsem si do auta nainstaloval couvací kameru z https://www.puhy.cz/bezdratova-couvaci-kamera-se-7-lcd-monitorem-a-nocnim-videnim-121056.html a to mi život tedy každý den nesmírně usnadňuje, když musím složitě parkovat u nás ve firmě.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte