Abych se přiznal, léčím si tímto článkem tak trochu frustraci ze svého budoucího vozu. Ještě před půl rokem jsem se těšil na období, kdy v kalendářích bude cifra 2014 a zima se přehoupne do své druhé půlky. Místo toho teď počítám úspory, které nedosahují výše, jež jsem si naplánoval a v hlavě se čím dál častěji prohání myšlenka na druhé vstoupení do stejné řeky a projekt Miaty vypiplané k dokonalosti.
Ale pryč od osobních myšlenkových průjmů. Máme zkrátka daný budget o objemu čtvrt milionu a snažíme se najít ojeté „cosi“, mající co největší vlohy stát se nářadím vhodným k víkendovému drandění po okreskách, ale také k zostuzení většiny pole při volných jízdách na velkých okruzích.
Otázkou není pouze koncepce pohonu. Musíme uvažovat i další aspekty. Tak třeba věk. Čím starší bude auto, tím pravděpodobnější bude nutnost udělat menší či větší GO celého vehiklu, neboť je vysoce pravděpodobné, že nejedna součást bude chtít hatit funkčnost celku. Kondice celého auta je neméně důležitá. Předpokladem je, že auto bude velmi zachovalé. Piplání levné vrány do schopného stavu většinou končí finančním vykrvácením majitele a hýkavou imitací auta v garáži. No a komentovat provozní náklady ani nemá cenu. Je zkrátka rozdíl, jestli si člověk může dovolit jeden výlet za týden nebo za měsíc.
Takže! Je vzhledem k nízkému rozpočtu nejideálnější variantou hot hatch, který bude objektivně nejmladší, bude mít rozumné provozní náklady a přesto, že na okreskách nelze očekávat ten nejintenzivnější řidičský prožitek, bude schopný podat na okruhu velice srdnatý výkon?
Nebo je lepší některý z pravověrných sporťáků, u kterých obětujeme několik let výroby a procent celkového stavu na oltář řidičské čistotě a vyváženosti i za cenu toho, že můžou hrozit potenciálně dražší servisní náklady? Bude to pravé nějaká starší Impreza STI se zdrcující efektivitou, ale hororovou spotřebou? Anebo jednoúčelový custom project, na základě nějakého levného vozidla, kdy cena úprav přesáhne cenu auta?
Fantazii se meze nekladou. Vyjádřete se v diskuzi, co byste si za „čtvrtmíče“ pořídili právě vy!







Winie
14. 1. 2014, 13:06Po zkušenosti s hýkavým oslem v garáži bych jednoznačně koupil STi. Je to auto použitelný jak na okruhu, tak na okresce, ale i v lese a na šotolinový cestě. A to už vůbec nemluvím o použitelnosti a zábavnosti po celý rok!
Vavris Vavrisovic
14. 1. 2014, 13:22Jojo, kdyby STI nepolykalo majitelovu peněženku obřím tempem, bylo by určitě v mém užším výběru :)
Snowman000
14. 1. 2014, 13:28Ja by som sa zase priklanal ku klasike...motor vpredu, manual vstrede a nahon vzadu...
S2000, 350Z, 130i???
Ano naklady nebudu z najnizsich, ale ta 130i by bola za danych podmienok moja jednoznacna volba, len tam dorobit quaife-ho ;)
Vavris Vavrisovic
14. 1. 2014, 15:42My jsme dycky mívali velmi podobný vkus :)
Snowman000
14. 1. 2014, 17:17Diky :)
Tak nadhodim este bonus...Z3 Coupe ;)
Alebo potom...nieco co sa vola GKD Legend(http://www.gkdsportscars.com/)
Flajtr
14. 1. 2014, 13:45Dva páry dveří a kufr je u víkendovky k ničemu a zvedá to hmotnost, navíc zaměření takovýho auta bude taky jinde než u pravýho sporťáku. Čtyřkolku bych zavrhl hned z kraje, ta bude zábavná spíš na sněhu než na okruhu + je těžká a složitější jak normální zadohrab.
Volil bych něco dvoumístného, přinejhorším dvoudveřového, s jednou hnanou nápravou, v tomhle segmentu nejpravděpodobněji zadní, něco co nebude obtloustlý a pokud možno bez čtyřválce, ale dá se víc než očekávat, že právě lehký auto ho mít bude.
Za mě to je Lotus 7 (Caterham), nebo nějaká kvalitní replika. Bude to hrát jak do peněz za údržbu tak do zábavnosti a rychlosti. Bude to neobvyklý a bude tam prostor pro zlepšení celku. Za kolik se však dají sehnat to momentálně vážně netuším...A pokud se chceš opravdu svézt tak motorku :-)
BobAsh
14. 1. 2014, 13:54Caterhamy jsou tak za minimálně dvojnásobek, jakákoliv jiná replika je dost sázka do loterie, za 250k bude tak maximálně Kaipan (což je ZLO) a nebo něco víceméně samo-domo...
Flajtr
14. 1. 2014, 13:59Tak to jsem kurňa přestřelil, škoda.
jagy
14. 1. 2014, 14:11Miata + kompresor, 350z, Clio 172/182/197/200, nejake zajimave BMW (napr. 330i e46) atd.
Urcite bych se vyhnul 4x4, to bude tezka nuda mimo snih a jeste te to sezere.
andy
14. 1. 2014, 15:15za 250 umí být i e90 330i
jagy
16. 1. 2014, 13:44Andy: To sice ano, ale s odrenyma usima a nezbyde na udrzbu, opravy, upravy a provoz. :-) A na vikendovku je to zbytecne nove, drahe a tezke...
Andy
16. 1. 2014, 22:31e90 je hmotnostne témeř stejne jako e46 a jako bonus navíc ma o 20 koni vic:) ad opravy e46 vs e90 je rozporuplne, bo e90 je sice drazsi, ale zase novejsi,tzn teoreticky méně najeto
Andre
14. 1. 2014, 14:15Jak už bylo napsáno, MX-5, nebo 350Z.
Trinom
14. 1. 2014, 14:19Asi Miatu (asi NB) a maličko ji upravil. Zbydou prachy i na gumy a něco do nádrže. NC by se do limitu vešla s odřenejma ušima, ale už by nezbylo na nic jinýho.
Pokud by byla chuť mít wankel, tak se do limitu vejde RX8, maličko přes limit je ta šedá RX7 FD, ale věřím, že při trošce smlouvání by se do limitu vešla taky :).
Vavris Vavrisovic
14. 1. 2014, 15:20Jak už jsem psal ve Snílkovi, kdyby mi nebylo nad Slunce jasné, že ta Efini sežere majitele na provozu, tak ji mám :)
Frido
14. 1. 2014, 14:19Možno nie čistokrvná víkendovka, ale zaujímavá by mi prišla aj Mazda 3 MPS, niečo ako tu: http://www.sauto.cz/osobni/detail/mazda/3/14663483?goFrom=list
malakai
14. 1. 2014, 14:33Já už jsem pár těch aut měl. Dokonce i STi. To auto je skvělé, ale jak říkáš, pokud chceš občas na nějaký výlet nebo tak, sežere Tě to. A to nejen palivem, ale i údržbou. Měl jsem 2004 a vím jaké to bylo. Shodou okolností řeším stejný problém jako Ty a po hromadě čtení a taky trošku tím, že subaru je pro mě srdcovka, beru Imprezu GT. Je levna na pořízení, je jich poměrně dost na výběr, auto je lehké, jednoduše z ní vytáhneš hromadu koní, když budeše mít potřebu a je to skvělé řidičské auto. Je tady neskutečně moc náhradních dílů a nejsou zase až tak drahé. Jen pokud chceš kvalitní kus, tak musíš do Holandska. Samozřejmě v případě, že by Ti to nestačilo, tak sehnat nějaké RA. Takže asi tak :)
A pokud bych mohl zhodnotit ty čtyři odkazdy, co tady vidím, tak Focus ST je příliš obyčejný, to BMW je super, ale je to ukrutná skládačka, tak nikdy nevíš. Mno, Boxster, co si budeme povídat, je to lehce teplé auto :) a to poslední STi se mi líbí, ale stojí nějak málo a prodává se už dlouho.
Vavris Vavrisovic
14. 1. 2014, 15:29Ty čtyři auta v náhledu slouží pouze jako ilustrační foto k článku :)
Jinak RA popř. obyč STI první generace je jediná čtyřkolka, která se mi vkrádá do úvah, o novějších Impre jsem ani neuvažoval..
Alex Wolf
14. 1. 2014, 15:28Honda CRX a do něj nějaký zajímavý motor , třeba B20 :)
Vavris Vavrisovic
14. 1. 2014, 15:36Ehm, asi by ode mě bylo fér říct, že svého favorita už nějakou dobu znám... Teď jen čekám, až bude nějaký hezký na prodej :)
Vajtek
14. 1. 2014, 22:34Snad se už nějaká objeví. :-) Jinak 130i je taky velmi zajímavá alternativa. Když se k tomu přidá samosvor, dají se prima svody Eisenmann, sundaj se runflaty, případně se tam jebne kuželka, tak to auto je super, zní super a jezdí super. Navíc 130ka je bezproblémová, a jedna z posledních atmosfér. :-) Do rozpočtu by se našla i celkem s hezkou výbavou... ale...
Fixx
16. 1. 2014, 13:11A jake je tda ten horky kandidat? Mam totiz podobne dilema, protoze kupovat si pekne auto na jezdeni do prace se mi nevyplati, takze vikendovka do 300 000 co bude zimovat v garazi a bude jen na projizdky a vylety. Docela se i zamlouva S2000.
Vavris Vavrisovic
16. 1. 2014, 13:59Z3 Coupe 3.0 - protože vím, že mi jízdně sedí, má příjemný výkon, bezproblémový motor a s ohledem na původ v E36 překvapivě obratnější a živější jízdní vlastnosti
S2K by byla v užším výběru taky, ale rozpočet sotva stačí na ty nejstarší a nejubožejší kusy. V tvém případě už to je lepší.
Dlouho jsem stavěl na první místo M3 E36, ale nakonec se mi v hlavě rozleželo, že financovat případný odchod motoru do Mkového nebe by se mé peněžence vůbec nelíbil. No a ještě ve mě trochu hlodá 350Z, protože její ceny padají jak hrušky. Akorát bych ji musel pořádně vyzkoušet neb moji představu sporťáku narušuje pocit, že to bude tak trochu těžkopádné kladivo..
Greeny
16. 1. 2014, 14:38Vavris: jen bych doplnil že s tím původem Z3 Coupe v E36 je to pravda jen z půlky. Zadní náprava je z E30, což hraje velkou roli na celkovém chování auta, stejnou nápravu měla i E36 Compact, možná by se teda dalo říct, že má Z3 původ v Compactu :)
wlko
16. 1. 2014, 18:03uprednostnil by som 350z :) je ich viac takže asi nebude až taký problém zohnať diely, sú krajšie, majú tuhšiu kasňu a vyšší výkon....ale tak bmw je bmw :)
Miha
14. 1. 2014, 16:14Jak už tu zaznělo, tak bych vzal Miatu (Nejlépe NA) a trochu jí poladil.
Nebo druhá možnost je Focus RS MkI
http://www.sportovnivozy.cz/40632-ford-focus-rs-mk1-mozna-vymena-praha
naviculare
14. 1. 2014, 17:33Mno nejspis se to tady mezi tema BMW a STi apod. ztrati, ale za tuhle sumu bych ja volil neco klasictejsiho. A to předchozi Clio RS, nebo v pripade potreby vyssiho vykonu predchozi Megane RS, Renault tyhle veci proste umi. Provoz levny, udrzba taky a predevsim to Clio umi vzit za srdce.
Bambus
17. 1. 2014, 10:46Na předchozí Clio RS je 250k málo. Pokud má být víkendovka, tak by mělo mít CUPový podvozek a ideálně recara. Provozovat jej ovšem vyjde levněji než 30 let staré BMW, vlastní zkušenost...
Beaumont
14. 1. 2014, 18:54Alfu GT nebo GTV, v každém případě s šestiválcem Busso 3.2 (resp. 3.0 u GTV, protože těch bylo s 3.2 málo). Kdyby byl požadavek alespoň na trochu praktičnosti, tak 147/156 GTA, pokud vítr ve vlasech, tak Spider 3.0...
Neo5
14. 1. 2014, 19:52A co třeba FOFo RS MK1? Vím že to není zadokolka, ale je to brutální stroj s charakterem. Relativně snadno z něj dostaneš několik šemíků navíc a podle mě na všech bojových frontách víc než schopný! ;)
Tak i tak bych si 100% každé auto upravil podle svého vkusu ;)
Sklenka
15. 1. 2014, 17:07M3 e36 je reseni,... Stoji presne mezi dvema modelama. Ktery si slavu ziskaly a tak ji 'nikdo nechce' a ceny padaji dolu. Za ctvrt mega sezenes dobry kousek a na trackdays bude idelani varianta... Mezi zasvecenci ostudu taky neudelas...
Jenom musis vedet co rict, az se te zeptaji proc ne e46
Peca
17. 1. 2014, 10:02A co třeba Nissan 240sx?
Vavris Vavrisovic
17. 1. 2014, 13:26To rači došetřím rovnou na C5 :)
Woyta
20. 1. 2014, 22:27A co treba takova 200SX S13 na kompletnim podvozku Skyline R33 s funkcni riditelnou napravou? :D
Jsou rozumne volby. A jsou volby, ktere sice hranici se silenosti ale o to vice jsou zabavnejsi. Ja se rozhodl pro tu druhou moznost.
David
17. 1. 2014, 19:53Já bych si koupil dvouletého Rapida 1.2 TSI a bral ho na Nordschleife. Yeah.
Woyta
20. 1. 2014, 22:47Ja si jako auto pro radost poridil 200SX S13. Letos slavi 20 tilete vyroci a probiha velka repase a uprava. Vysledek nebude rozhodne nejrychlejsi ci nejvykonejsi ale bude mi delat radost pokazde kdyz usednu za volant. A to i kdyz stojim na miste. Moderni auta jsou pro me odtazita a vzdy se tesim az z nich vylezu ven. Jsou pro me jen stroj. Predmet denni potreby. Byt se zivim tim, ze je navrhuji. Nejlepsi vikendovka je takove auto, ktere nam dela radost jen na nej pomyslime. At uz se jedna o Ford T ci neco novejsiho. 1000 lidi, 1000 chuti. Jen najit to správné.
Pokud se bavime o casech na okruhu, tak nejlepsi bude asi Clio ci Civic. FWD je snadne na ovladnuti a lehke. 4WD bude o neco tezsi a za sucha se vyhoda lepsi trakce ztraci. Zato naklady na udrzbu budou vyrazne. RWD je lehke a rovnomerneji opotrebovava gumy ale dotlacit ho k limitu neni snadne jako u predchozich dvou. Za to ale bude nejzabavnejsi a poradne vam proplachne zily adrenalinem.
Jirka
22. 1. 2014, 21:34Já bych asi šel do Alfy 164 QV nebo Q4. Něják se mi to auto prostě líbí. Případně i starej Spider Fastback ze sedmdesátek.
Michal
23. 1. 2014, 17:34V tom bych měl celkem jasno :) E36 M3. Nyní se ceny pohybujou troufnu si říct na svém minimu a lepší šance nějakou koupit už nebude :))