logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Je mechanik lepší než nadšenec?

Být v něčem ‚profík‘ bývá bráno jako známka toho, že tomu opravdu rozumíte. Platí to ale vždycky? Nebo může být poučený a přemýšlející amatér schopnější než trénovaný profesionál s praxí? Jezdíte s autem do servisu, nebo se radši spoléháte sami na sebe?

Pokud jste nestrávili uplynulé dva týdny v jeskyni či na cestě do vesmíru, asi jste viděli slavného ‚kluka co ukradl řetízek‘. Což byla sice nejpopulárnější, ale zdaleka ne nejdůležitější scéna z nedávného dílu gastronomické show Ano, šéfe. Tou zásadní částí byl vlastně celý zbytek pořadu a jeho nepříliš povzbudivá zpráva o českém učňovském školství. Pohled na bandu zoufalců, neschopných jakéhokoliv samostatného fungování v kuchyni (protože nikdy nedostali šanci se to naučit), musel v divákovi nutně vyvolat otázku, jestli není lepší si raději uvařit sám. 

Typický kuchař-nadšenec nejenže dává do jídla mnohem více vášně a úsilí – však to taky dělá proto, že to chce jíst, ne protože se potřebuje nějak uživit –, ale často svého profesionálního kolegu překoná i šíří znalostí a schopností. Právě díky tomu, že zdokonalovat své umění je jeho koníčkem. A je zapotřebí opravdu schopného profesionála, aby vytvořil krmi lahodnější, než může vzniknout v domácí kuchyni. Což sice neřeší situaci, když se v polední pauze potřebujete někde najíst, jste líní nebo vás vaření prostě nebaví, ale je to zajímavé téma k úvaze.

V diagnostice problémů je leckdy lepší třeba programátor než profesionální mechanik

Když budete uvažovat dál, můžete dospět také k nepříliš povzbuzujícím myšlenkám na to, které všechny obory se vyučují na učňovských školách a na jaké úrovni asi taková výuka probíhá. Pokud jste kupříkladu nadšený motorista, nejspíš vás napadne, že nějak podobně se vzdělávají automechanici. Což je u lidí, kterým svěřujete (obvykle) poměrně drahé zařízení, na jehož funkčnosti závisí vaše mobilita a v určitých situacích i zdraví nebo dokonce život, poněkud děsivé.

A zkušenosti z praktického života to do značné míry potvrzují. Najít schopného mechanika je prostě děs. Občas se takový objeví a potom si ho musíte střežit jako oko v hlavě. Většinou jde o člověka zapáleného pro věc, který se všechno potřebné naučil dlouhou praxí, metodou pokus omyl, od starších kolegů, z knih nebo nějakou kombinací, ale obvykle ke svým schopnostem nepřišel vyučením. Značná část takových mechaniků dokonce ani automechanici původním vzděláním nejsou – stejně jako mnoho skvělých kuchařů nejsou vzděláním kuchaři.

Naopak mnoho z nejlepších mechaniků, které jsem v životě potkal – zejména pokud jde o diagnostiku závad –, nebyli mechanici vzděláním ani profesí. Šlo o amatéry, schopné ve svém volném čase získat dostatek znalostí a také tyto znalosti patřičně logickým způsobem aplikovat na řešení problému, přičemž často rozklouskli i oříšek, se kterým si leckterý profesionál nevěděl rady.

Jak to máte vy? Je pro vás mechanik uctívaným profesionálem, nebo si raději opravíte sami? Daří se vám hledat opravdu dobré mechaniky, nebo vás trápí setkání s těmi špatnými? A jak řešíte situaci, když odpověď na problém znáte, ale nemáte čas ho řešit?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Andre
21. 9. 2015, 09:30

Automechanik zas nemusí být extra zapálený, ale má např. praxi a zkušenosti, nacvičené postupy a vybavenou dílnu.

0 reagovat
Evlo
21. 9. 2015, 09:43

Protoze se me jeste nestalo aby me na garancni prohlidce auto nerozbili a kdyz jsem ho potreboval opravit aby ho opravili, tak naprosto servis nedoporucuji. Nemusi to byt nic narocneho, staci ta garancka (vymena oleje) nebo i prezuti gum :(

0
Evlo
21. 9. 2015, 09:51

Resit to budu tak, ze nebudu vlastnit vozidlo. Mozna casem si pak zas koupim nejakou mx-5 starou, levnejsi.

0 reagovat
riprex
21. 9. 2015, 10:25

Dřív jsem si na autě dělal jen drobnosti, protože mě to bavilo a platit servis by byl nesmysl, ale věci, jako výměna nábojů kol, brzdového obložení atp. jsem svěřoval do péče servisu. Nicméně vzhledem k neustálým problémům, neschopnosti mechaniků a odfláknuté práci jsem nakonec sebral odvahu a začal to dělat sám. A vyplatilo se - hlavně mám vždycky přehled o tom, v jakém stavu auto mám, takže se nemusím bát (nebo se naopak bojím o to víc :D), že by mě někde nechalo. Trochu k tomu automechaničení přispělo moje první auto - Peugeot 106, který jsem dostal nepojízdný a nefunkční od tety s tím, že stál na parkovišti a jednoho dne prostě přestal startovat. S kamarádem jsme ho opravili, je to už spoustu let zpátky... a od té doby se to zvrhlo, tak trochu do jiných rozměrů :D

0 reagovat
Redguy
21. 9. 2015, 12:12

Co jde, to si delam sam (prakticky vse krome repase prevodovek a spodku motoru) nebo s pomoci dvou fachmanu s vlastni dilnou, kteri nemaji problem, kdyz se v tom hrabu s nima. Problem je akorat kdyz se musi do ridici jednotky, to je pak nutne jet na diagnostiku do auorizaku. Ale i tam maji zname a jezdim s nima a celou dobu u auta. Jinak jak to vypada, kdyz se da auto do kvalitniho servisu bez dozoru, jsem si prave hezky pocetl tady
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015092001

0 reagovat
zitnyp
21. 9. 2015, 12:31

V servisu s autem jsem byl realne asi 3krat. (pokud nepocitam geometrii, kterou si neudelam). Vzdycky to, ale melo nejaky ale. Od jisty doby se snazim vetsinu delat sam nebo s nejakym kamaradem (prakticky vzdy s lidma bez vzdelani timhle smerem). Zatim se povedlo snad vse, vcetne repase wankelova motoru, sice jsme ji delali na nekolikrat, ale verim, ze priste by to mohlo byt klidne na poprve.

Ohledne toho, jak resim to kdyz vim cim to je, ale nemam cas to resit. Resim to druhym autem. Proste jedno auto chvili stoji :)

0 reagovat
RedX
21. 9. 2015, 12:47

Pokud můžu, dělám si na autech sám. Pokud nemůžu, mám naštěstí kamaráda dobrého mechanika. Vím že je to poctivej kluk a věřím mu.
Se servisy mám smíšené zkušenosti. V APM Domažlice jednou přítelkyni řešili přední brzdy a náboje, protože ve volantu se občas ozývaly vibrace. Když jsem doma sundal kolo, abych jejich práci zkontroloval, zjistil jsem, že brzdový třmen tam sotva visí, protože oba šrouby M10, které ho drží, jsou chycené tak na tři závity. Dodnes mě mrzí že jsem tam na ně nevlítnul se sekerou.. Tak na ně alespoň kydám špínu kudy chodím.

0 reagovat
Martin
21. 9. 2015, 13:32

Ahoj,
co jsem jen tak zběžně proletěl komentáře, narazil jsem na většinu lidí, kteří si z nějakého důvodu opravují auto sami.
Fajn, podělím se s váma o pohled ze strany automechanika, jakožto mého oficiálního zaměstnání.
Nebyl to automechanik, co jsem se prvně rozhodl studovat, ale auta mě fakt bavily už od malička. V podstatě ani nejsem automechanik, ale autoelektrikář. Přišel jsem k tomu dalo by se říct dospěním a prozřením. Po dokončení automobilové průmyslovky s výbornými výsledky jsem začal pracoval ve velké firmě v kanceláři a v provozu fabriky, později jsem tam skončil a po dvou letech různého hledání a zkoušení jsem se rozhodl jít znova do školy a dodělat si ještě výuční list na autoelektrikáře, protože v té době jsem už pár let vlastnil pojízdnou pokladničku jménem Escort a tvrdil jsem, že mechaničina je jednoduchá a elektriky bude zapotřebí.

Za několik let mé praxe jsem se naučil spoustu užitečných věcí a abych konečně odpověděl na otázku, zdali je lepší nadšenec nebo mechanik, za mě je to 50:50. Zažil jsem nadšence, co svým počínám doslova kazily auta a to samé u mechaniků. Na druhou stranu je mezi nadšenci často rozšířeno dost omylů, co oni sami vesele hlásají dál. Na obranu mechaniků musím říct, že v ČR je to obecně velmi nedoceněné povolání a tudíž pokud lidé požadují fakt kvalitu, musí být připraveni zaplatit práci navíc a to si spousta lidí rozmyslí. Raději svá auta odvezou k nějakýmu "Pepovi" do JZD, což je fachman a ten dílo zkázy dokoná. Později se k nám stejně ty auta vracejí na podvalech a až my je dáváme dohromady...

Jsem nadšenec a mechanik zároveň. Auta mě baví a když předávám auto technikovi s vědomím, že zákazník může bezstarostně odjet, vnímám to jako dobře odvedenou práci.

0
Michal88
21. 9. 2015, 15:16

V tomhle souhlasím. Sám jsem dělal strojařinu (střední) a po vystudování a pak roce, když jsem nemohl najít práci ve svém oboru, jsem se vrhnul pro změnu na automechanika... Mě to tedy vždy bavilo i před tím, s tátou jsme rozebírali auta už kdy... Bohužel Vojta má pravdu v tom, že drtivá většina "študáků", co vyleze učňák jsou lidi, co nevědí, co dělat, tenhle obor je nebaví, na střední jsou moc pitomí a sem je vzali... Přemýšlet nad tím nechtějí, spíš koukají, kde se zašít...

Ideální je obojí, neboť nadšenců, co auta spíš doku-vili taky pár znám. Nic se ale nemá přehánět ani z jednoho tábora...

Každopádně, nakonec jsem si ten výučák udělal jen kvůli zábavě, na dílnu jsem se vycvajznul, jelikož mě kamarádi začali doporučovat atakdál a s lidma mě absolutně nebaví dělat a někteří pacoši, co si vymýšleli, na to jsem neměl chuť... Už dělám jen svá auta, maximálně sem tam občas kamarádům, ostatním už jen maximálně poradím nebo odešlu do servisu, kde s nimi mám velmi dobré zkušenosti (například ke kamarádovi, u kterého vím, že je fakt poctivý) a to tam pošlu jen lidi, kteří jsou v pohodě a nevymýšlí kraviny, ostatní si tak akorát mohou trhnout... Stačilo mi dělat jako servisní technik v Citroenu, tam jsem si užil s pacošema až až. A nebo mechanik v autorizovaném servisu Peugeotu, kde se mne snažili donutit vochcávat práci a na to jsem neměl koule...

0 reagovat
Isachs
21. 9. 2015, 16:49

No. Od profesionálů už se mi párkrát vrátilo auto v nepoužitelném stavu. Triviální oprava me ST220 skončila katastrofálně. Stejně jako nekonečné problémy - povolené šrouby, nedotazene spoje a pod. Už tenkrát jsem si řekl, že už ne. Od tě doby jsme dělali s kamarádem už i pár převodovek (nejčastěji automatických), sgeneralkovali wankeluv motor pro RX8, stejné tak BMW motor M62TUB44 (4.4 V8), který jsme kompletně sgeneralkovali a osadili do me X5 a pod. Dneska už se nebojíme skoro ničeho a hodně lidi jezdí s různými věcmi na opravy. Ale porad je to spíše koníček. Oba máme vlastní práci. Na druhou stranu už i slušné vybavenou dílnu a hromadu složitých oprav za sebou.
Na druhou stranu jsem viděl i pár kousků garážových nadšenců a musím říct, že i mezi nadšenci je třeba koukat na reference. A ne jen na cenu. Znám několik, jejichž práce se dá nazvat jedině slovem - prasarna.

0 reagovat
irving
21. 9. 2015, 17:59

Martin to zhrnul pekne. Chcel by som len podoktnut, ze domaci kutil nie je vzdy clovek, ktory sa o auta zaujima, alebo im skutocne rozumie. Za nejake dva roky v autoservise som videl veci, ktore radsej ani nebudem verejne popisovat. Pravdou je, ze neraz sa napravala dodrbana robota po oficialnom mechanikovi. Zaver je asi taky, ze idioti su vsade a je jedno ci maju vyucny list.

0 reagovat
Shackall
21. 9. 2015, 19:07

No, tak tohle je na esej na dvě A4 nejméně. Zaprvé je tu něco, co bych nazval "odborné a politické rozhodování". Jde o to, že třeba tlumiče netlumí, auto bouchá atd. Úkolem odborníka je zjistit, co to je, a jak se to dá opravit. Tedy "odborné rozhodnutí". To, čemu říkám "politické rozhodnutí" je říci si, JAK se to bude opravovat. A odpověď taky může být "už se to opravovat nebude, dojezdí se to a vyhodí." Nebo "bude G.O., ale až za půl roku". Rozumíme si?

No a teď v úvahách pokračujme. Auto by mělo mít nějakou koncepci nebo plán oprav. A z ní už vyplývá to, na co se Autíčkář ptá. Některé opravy si totiž třeba já dělat nemohu - typicky výměna spojky na Terannu. Hlavní důvod je, že na to prostě nemám vybavení. Tudíž musím sehnat někoho, kdo vybavení jako zvedák má. A to je prakticky vždy profesionál. A - abych úplně odpověděl - je v ČR na 99% vyučený automechanik.

Pak jsou věci, co si umím udělat sám, ač nemám HW - typicky výměna pružin na koleně. Na jednu stranu je hezké, že si umím poradit i bez vercajku, na druhou stranu mě dost "censored", že to, co by i levej mechanik s vybavením dělal deset minut, já bez vercajku dělám hodinu. A mít v dílně věci, které použiju jednou za uherský rok se mi nechce. A tady je to čistě ekonomická otázka - totiž "vyplatí se to?"

Dále jsou věci, které si člověk na autě dělat sám musí, protože mu je nikdo seriozní neudělá. Typicky vaření rámové konstrukce vozidla, které rám má. Nebo třeba velká údržba podvozku.

No a pak jsou věci, které si na autě užívám. A ty si pochopitelně dělám sám.
No a pak jsou věci, které

0 reagovat
bobo23
21. 9. 2015, 22:15

Tak já bych si jednodušší opravy rád dělal sám, ale nemám k tomu prostory, vybavení a hlavně vlohy. Tak radši svěřím své auto osvědčenému mechanikovi (má to jako vedlejšák), ke kterému už nějaký ten pátek jezdím a zatím naprostá spokojenost.

0 reagovat
PepaSFI
22. 9. 2015, 14:58

dělám si prakticky všecko co se dá doma zvládnout. Je pravda že někdy je to prorážení slepých uliček, improvizování a hledání ale je to moje volba. Na starém autě jsem si jednou i gumy přezul, což je u bezdušáků na fiatích 13" děsná facha. Ony mají dost hluboké protivyzouvací žlábky a tak uvolnit patky bez stroje není jen tak. Ale to byl následek nasrání potom co mi diletant v servisu zničil gumu a místo aby to bleskem řešili, nechali mě vykvasit na měsíční reklamaci. No ale nevyplatilo se jim to. Od "odborníků" jsem zažil tolik debilních lží že bych jim nesvěřil ani koloběžku. Občas se setkám i s věcí za kterou by měl někdo okamžitě dostat přes hubu a vyhazov na minutu. Můj strejda jednou málem zbořil servis, nechal si měnit destičky a oni po výměně ani neskusili na ten pedál šlápnout. Prostě to nechali jak to tam dali a pak samozřejmě první šlápnutí je do prázdna.

0 reagovat
Pechy1
22. 9. 2015, 19:47

Dříve jsem občas udělal tu chybu a svěřil auto servisu. Jednou mi kvůli geometrii zvedli předek auta za hranu vany automatický převodovky a tvrdili mi, že to tomu těsnění nevadí.
Jindy mi měli zároveň s rozvody vyměnit těsnění na vačce. Olej ale vesele prosakoval dál, když jsem si pak příští rozvody dělal sám, zjistil jsem, že vyměnili jedno těsnění místo dvou. Navíc jednu důležitou podložku dali jinam než patřila.
Pak jsem si jinde nechal měnit kulový čepy. Po několika letech jsem si je dělal sám a zjistil jsem, že jeden čep byl pootočenej o 90 stupňů, což pro něj mělo destruktivní následky. Nebylo nic namazaný, nešlo to po nich ani vyklepat z těhlice ani vylisovat z nápravy. Zajímavý, že původní vnitřní čepy šly bez problémů.
Jednou mi zas opravovali po nehodě auto, který mi sami předtím nabourali, vytahovali ho na stolici, a přes veškerý ujišťování, že oni provádí jen stoprocentní a kvalitní práci jsem po nich musel opravovat poškození po uchycení vytahovací stolice a měnit šroub uchycení tlumiče, protože se ohnul, když ho před tím jaksi zapomněli zašroubovat.
Když mi měnili čelní sklo, tak mi aspoň museli zníčit uchycení pásu v sedačce.
Prostě vždycky když jsem se vydal do servisu k profesionálům, tak to dopadlo katastrofou. Už to nikdy neudělám.

0 reagovat
Woyta
22. 9. 2015, 23:14

Jelikož vlastním auto které je minimálně 21 let staré a vyskytuje se u nas v počtu stovek kusů, tak je pro mechaniky velkou neznámou a mojí oblíbenou knihou je servisní manuál o 900ti stranách. Začínal jsem od drobností a nyní mi už zbýva udělat kompletní GO motoru a naučit se svářet. Baví mě to, šetří to peníze a rozhodně se to neztratí. Už jsem párkrát dojel domů pomocí provizorních oprav. Bez znalosti auta by to byl drahý odtah a servis.

0 reagovat
martin_100
24. 9. 2015, 13:37

Jelikož jsem chudý petrolhead a kdysi jsem se vyučil automechanikem tak si opravy dělam sám nebo s pomocí šikovných kamarádů.
Krom praxe v servisu sems e tomu oboru nikny nevěnoval. Baví mě auta, baví mě je opravovat ale práce v servisu mě moc nebrala. Prostě sem nechtěl aby se činnost a obor kterej mě baví stal povinností. Naopak jsem od malička chtěl s něčim jezdit, nejdřív s autobusem pak s náklaďákem... no a ten mi už zůstal. Splnil jsem si dětskej sen... vlastně furt si ho plnim a tak mi auta a jejich opravy dál zůstávají jako vítaný zpestření.
Ale k tý otázce... rozhodně si nemyslim že sem lepší než mechanik..... to málo co mě naučila škola se nedá považovat za nějaký umění. To umění získá člověk až praxí.
Myslim si že lepší než mechanik je nadšenej mechanik.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte